dresjoepie schreef:Babootje dat is idd het probleem maar hij heeft nooit voorwaartse drang hij is echt heel lui hij is altijd onder me nooit voor me ik schakel me suf heb hem 6 weken bij de aqua trainer gezet om kracht op te doen. Het zal hem allemaal een zorg zijn. Hij is super braaf daar ben ik ook heel blij mee hij is onderzocht uitgebreid bloedonderzoek nagekeken door DA accupuntuur ostheo noem alles maar op. Hij ziet er echt super uit mooi bespierd etc Nog tips hoe ik hem meer voor me kan krijgen?
Hoe is de kwaliteit van het schakelen? Schakelen is een goede test van hoe je paard aan de hulpen staat, maar om je paard aan de hulpen te krijgen, moet je de overgangen wel goed rijden.
Voor een paard dat niet voorwaarts denkt, zou ik bijvoorbeeld niet teveel snelle schakels maken, maar eerst nog een stap terug. Focus op een duidelijke overgang, dat goed afronden en das pas de volgende overgang voorbereiden. Zorgen dat je reactie krijgt en dat de reactie evenredig is aan de hulp die je gaf. Voor sommige paarden blijf je dan de eerste paar keer de hulp vergroten tot je bijna in rengalop door de bakt vliegt, daar moet je niet bang voor zijn. Als hij dan pas een keer van de rem af komt, dan is dat zo.
Dus terug naar de basis: goede reactie op je hulpen. Daarbij, corrigeren als hij terugkomt zonder dat jij hem terug vroeg, zonder voorwaartse drang ben je nergens. Dan pas kun je weer gaan schakelen, met daarbij behoud van bovenstaande voorwaarden.