Doorzitten.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Doorzitten.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 00:12

Vandaag weer rijles gehad met Jerom en het ging best aardig voor een beginneling op dressuurgebied (ik reed voornamelijk gewoon recreatief). Nu heb ik vanaf het begin al problemen gehad met doorzitten. Vandaag ook weer geoefend, maar het wil gewoon niet goed lukken.

Iemand tips????

Gr. Gerda


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:45

pas gaan doorzitten als je paard echt ontspannen over de rug zit, dan proberen zoveel mogelijk te onstpannen en zo min mogelijk doen... En als het gelukt is mag je me uitleggen hoe je dat nou voor elkaar gekregen hebt Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:52

Doorzitten gaat pas als je paard gaat swingen, dus pas als hij echt over de rug met je been van achter naar voren wordt gereden en daarbij los is in de beweging.
Het is niet een kwestie van gaan zitten en blijven plakken. Het is meer lichtrijden in het heel klein. En zolang je paard niet los en nageeflijk is, zal het stuiteren blijven.

Blijf je er moeite mee houden, les nemen. Je moet dan leren beter je paard over de rug te rijden...
Uiteraard moet je zelf bij het doorzitten ook los in je rug zijn, mn je onderrug....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:12

Ik heb ook een probleempje met doorzitten,
en ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik het in dit topic mag zetten?

Nou ik heb dus nooit geleerd dat mijn been op de verkeerde plek zit
En daar ben ik niet blij mee!

Maar nu lukt het in stap wel om mijn been goed naar achteren te doen maar als ik dan ga doorzitten dan stuiter ik alleen maar Scheve mond

Iemand tips mischien?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:28

oefenen en wat hierboven staat, alleen doen als je paard zn rug loslaat, maakt het voor het paard ook gelijk wat prettiger...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:51

Neem zitles. Laat iemand je paard longeren en ga er zelf (met of zonder beugels) op zitten. Je hoeft dan alleen maar op jezelf te letten.
En verder idd proberen je paard over de rug te laten lopen.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:01

Met de beweging meegaan, dus als de rug rechts zakt zakt jouw bekken aan die kant mee. De andere kant komt automatisch omhoog en de rug van je paard ook. En oefen hele korte stukjes bv 4 passen langzaam draven en dan of weer lichtrijden of overgang naar de stap maken. Lukt dat eenmaal dan uitbouwen naar meer passen.

Als je probeert te leren doorzitten door een half uur zonder beugels te "stuiteren" hebben jij en je paardje onnodige spierpijn. En een hoop frustratie omdat het goede gevoel niet vast te houden is en je dus verkrampt gaat zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:46

gewoon zonder beugels rijden!dan ga je vanzelf wel beter doorzitten, als je doorzit met beugels aan ga je daar nog snel je steun in vinden, zonder beugels rijden is goed voor je zit maar ook voor je balans, ik doe het ook wel eens!je hoeft niet gelijk een uur zonder beugels te gaan rijden ook al is het maar 5 minuten...en dan bouw je het op als het beter gaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Hanjan en 11 bezoekers