Halsstrekken - paard valt terug in tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Halsstrekken - paard valt terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 11:16

Toen ik Taling net reed kropte hij alleen maar op, heb hem veel voorwaarts gereden met een langere teugel. Hij volgt mijn hand nu in ieder geval wel en ook het halsstrekken gaat op zich fijner, hij valt alleen ontzettend terug in zijn tempo. Het is sowieso al een behoorlijk lui paard die echt aan de gang gehouden moet worden.

Iemand tips?

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:14

Dat is beste een vervelend probleem, ik rijd wedstrijden en heb hetzelfde met rijden. Ze denkt dan dat ze klaar is en valt zo'n beetje uit elkaar en in stap.
Wat je kan proberen (bij mij hielp het heel goed) is niet in een keer je teugels losgooien, maar laten glijden en zoveel teugel laten nemen dat je nog wel contact houdt met je paard. Ook kun je je handen wat dichter naar elkaar toe doen zodat je hem opsluit, dan voelt hij dus dat je hem geen lange teugel geeft omdat je klaar bent, maar om tussendoor even de hals te strekken.
Bij mij hielp dit wel heel goed, succes ermee.

Groetjes Patricia

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:26

Wanneer je paard wel aan het halsstrekken gaat, maar dus niet meer voorwaarts is, moet je even je punt van aandacht verschuiven van het halsstrekken naar het (onvoorwaardelijke) tempo..
Zorg er eerst voor dat dat hij met 'gewoon rijden' (dus niet halsstrekken) goed voor het been is.. (overgangen, tempowisselingen etc). Wanneer hij dit is, kun je gaan halsstrekken, maar met behoud van dat onvoorwaardelijke voor het been.. Wanneer hij dit wederom niet wordt (wat volgens mij niets met halsstrekken op dat moment te maken heeft), meteen voor het been maken (reactie).
Als hij dus tijdens het halsstrekken in tempo terugvalt, moet je het tempo met een reactie voor het been weer herstellen, ongeacht de hoofdhouding op dat moment pas weer met de nadruk op het halsstrekken wanneer dit probleem opgelost is..

Dus even het punt van aandacht verschuiven..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:17

Misschien wil je van mij wel geen tip, maar wat helpt is in elk geval proberen hem tijdens het halsstrekken op druk te houden, dus absoluut niet losgooien en heel actief naar je hand blijven rijden. Voel je dat hij de aanleuning verbreekt, eerst zorgen dat je hem weer aan het been krijgt en tegen die teugel aan kan blijven rijden, voordat je hem weer verder laat zakken
Succes met je wedstrijd van het weekend!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:24

waarom zou ze van jou geen tip willen? en ik ben het met je eens...

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:52

zorg dat je je paard eerst volledig voorwaarst hebt als je met halstrekken begint, activeer de achterhand vooral.

Vraag hem uit het door jou aangegeven tempo langzaam je hand te volgen, valt hij terug direct duidelijk alten merken dat hij voorwaarts moet door hem een keer aan te schoppen of een tikje te geven, nu doet hij zijn hoofd wel weer omhoog maag dan vraag je hem weer je hand te volgen, op den duur heeft hij het wel door dat hij voorwaarst moet en zal hij actief zijn bij het halstrekken.

Op de volte is het makkelijker, en zorg wel dat je de druk op 2 teugels gelijk houd

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:57

Hou altijd contact met de mond, laat het paard de teugels langzaam uit je handen nemen en blijf hem daarbij goed voorwaarts drijven.