*grrrr* Ik baal van mijn eigen onkunde!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-01 15:20

Waardoor Isolda dus niet goed liep. Boos!
Ik heb vandaag even een klein buitenritje gemaakt. Eerst wat overgangen gereden en daarna haar opgepakt. Even klooien met het hoofd, maar daarna keurig netjes nageven. Ze had tenslotte al anderhalve week niets gedaan.
Stelling rechts ging heel goed, recht is haar betere kant. Stelling links was helemaal ***
Natuurlijk is ze nog niet soepel enzo, dus ik ben daarmee heel geduldig, maar nu maakte ze er echt een potje van. Ik heb haar teugel gegeven en er eens over nagedacht tijdens een lekker stukje stappen.

Het ligt dus aan mij zelf. Ik ben met mijn linkerarm/hand te krachtig en met mijn rechter (te Verward) soepel. Met stelling naar rechts gaat dat goed, omdat je dan de linkerkant "begrenst" en de rechterkant speling/ruimte (weet ik veel hoeje dat noemt) geeft.
Maar als ik stelling de andere kant op doe komt die linkerarm/hand daarmee in de knoei. Het lijkt wel alsof ik die arm niet ontspannen krijg. Mijn hand wel, die blijft soepel, maar mijn elleboog, bovenarm houd ik stijf. Het lijkt wel alsof het uit mijn schouder komt.
(lekker wazig verhaal weer Haha! )

Ik denk dus dat doordat ik in het algemeen die kant meer druk geef, zij scheef loopt. Ben allang blij dat ik dat zelf uitgedokterd heb Lachen
Maar nu, wat doe ik met die arm? Na mijn gedachten heb ik haar er weer bij gepakt en haar recht laten lopen. Ik zat recht en zij liep recht. Extra op die arm gelet. Met recht lopen gaat dat goed.
Zodra ik rechts stelling vraag gaat het ook goed. Ik blijf recht zitten, leg mijn benen goed en blijf ontspannen.
Vraag ik links, gaat het bij mij zelf (en daardoor bij Isolda) helemaal mis. Ik kan mijn benen niet meer goed houden en ik lijk wel iemand die voor het eerst rijd Boos! Zoe voelt het iig Verdrietig

Is er iemand die mijn verhaal begrepen heeft, het is namelijk wel weer een wazig stuk schrijven Haha!
Iemand met een tip of id?


Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:07

tja, zoals altijd een beetje moeilijk vanachter een computer. als een paard op een kant (heel erg) vast zit kan dit voor jou het gevoel geven dat jíj trekt, terwijl zij dat dus (ook) doet. ga anders een keer op een ander paard rijden en kijk of het dan ook zo is. het is idd ook meestal de fout van de ruiter, je moet er gewoon echt heel erg op letten als je paardje aan een kant vast zit dat je niet gaat terugtrekken.

mijn verhaal is ook een beetje wazig geworden en misschien niet een directe oplossing maar ik hoop dat je er wat aan hebt. en hier geldt ook, vraag je instuctrice om hulp als dat ff kan.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:11

Dat heb ik ook, als ik 1 ding moet veranderen is het net alsof ik helemaal niet meer kan zitten. Ik moet bijvoorbeels m'n schouders naar achter houden, dat voelt zó maf!
Wat ik denk dat je moet proberen is af en toe de linkerteugel helemaal geven, gewoon je arm naar voren doen. Dan is bij haar en bij jou de druk er even af, daarna probeer je het boeltje gewoon weer ontspannen te houden. Als je merkt dat het weer misgaat weer even geven.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:57

Eigenlijk dezelfde tip als Rieja, gewoon die kant die je vastzet heel bewust losgooien als je voelt dat je begint te verkrampen. Je hand/arm naar voren, richting mond (weet je gelijk of ze aan je buitenteugel loopt) en dan weer opnieuw proberen. Het voelen wanneer je spant is al een hele stap, want dan kun je er aan werken. Ook de andere houding wennen kost gewoon tijd. Af en toe loszwaaien als je je paard even lange teugel geeft vind ik zelf ook lekker. Vooral naar achteren molenwieken. Draait je schouder ook gelijk goed!
Succes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-01 19:06

*knip* Je hand/arm naar voren, richting mond (weet je gelijk of ze aan je buitenteugel loopt) en dan .... *knip*

Is het lopen aan de buitenteugel goed of slecht? hmmm ik heb eigelijk geen buitenteugel, alles is buiten Haha! Welke teugel zou dat ik mijn geval zijn dan?
Zou iemand deze zin een beetje voor mij kunnen verduidelijken?

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:30

nooit meer druk op de ene teugel dan op de andere, gewoon tussen twee teugels, tussen twee benen rijden. daar is buitenrijden heel goed voor omdat veel mensen (waaronder ik soms) de neiging hebben als ze in de bak zijn meer druk op de ene teugel dan op de andere te hebben. daar is buitenrijden oa heel goed voor omdat je dan geen buiten en binnen hebt. dus gewoon zo doorgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 00:02

Jantina, wat jij doet is nou juist géén onkunde. Onkunde is problemen niet eens onderkennen en gewoon doorrijden. (wat soms best rustgevend is trouwens... Haha! )

Schouder vastzetten is iets wat je 8 vd 10 ruiters ziet doen naar mijn idee. Ik heb er zelf ook een handje van als ik niet oppas. Het "gevaar" in gewoon die linkerteugel geven is dat je nog steeds verkrampt blijft zitten alleen nu met een losse teugel Haha! Bij sommige mensen werkt het heel goed overigens hoor, gewoon uitproberen!

Ik heb eens een instructrice gehad die gewoon een vinger op de goede plek, zo'n beetje onder m'n schouderblad, stak. AAUW!! Maar je laat wel los dan. Je voelt dat een week overigens...

Ik probeer zelf altijd heel erg te concentreren op hoe ik zit. Rechtop "aan" je buikspieren zitten, nek moet los blijven (ik trek dat dus vast, ook door mijn Koe houding achter de compu. ben daarvoor overigens bij de fysio geweest dat helpt ook goed Haha! ) Op het moment dat je jezelf niet meer in balans hoeft te houden ahw wordt het ook makkelijker om die schouder los te laten.

Maar heel gevoelsmatig allemaal, en verrekte moeilijk vanachter de compu.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 09:34

Tja, even over die buitenteugel, wij leerden ons paard aan de buitenteugel te rijden, maar misschien is dat meer omdat wij de neiging hadden teveel met de binnenteugel te doen? Maar goed. Heb van meerdere instructrices/teurs lesgehad, allen Z dressuur, 1 ook Z-jury. Tja, dan ga ik ervan uit dat ze het wel redelijk weten. Natuurlijk moet je als een paard recht loopt evenveel druk op beide teugels hebben. In het geval van dat vastzetten gaat het dan inderdad niet om de "buitenteugel" maar in mijn geval zet ik wel vak mijn binnenhand vast. Voor mij is het dus mijn binnenhand die los moet laten. Voor Jantina dus haar linkerhand/arm (als ik het nu goed heb). Anders gezegd: je kan controleren of je hem niet alleen rijd op de hand die je neigt vast te zetten Knipoog

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 09:44

Zoiets heb ik met mijn rechterbeen. Die hou ik steeds wat steviger tegen mijn paard aan dan de andere. Hierdoor reageert minder goed op een -rechter-been hulp. Dan is het soms moeilijk na te gaan of het aan mijzelf ligt of dat mijn paard zit te stieren. Koe

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 15:21

Maar nu loopt Isolda dus wel degelijk om mijn linkerhand. Heel irritant merk ik nu!!!
Ik snap niet dat ik dat nu pas merk, wat heb ik al die weken gedaan??
Ik heb vanmiddag haar met haar hoofd normaal laten lopen en heb geprobeerd met beide handen evenveel (of evenweinig Haha! ) druk te rijden.
Daarbij heb ik gemerkt dat Isolda dus ook naar mijn linkerarm is gaan lopen. Want met beide handen evenveel druk doet ze haar hoofd naar rechts Verward ipv dat ze recht blijft lopen.
Ze begrijpt er dan ook niet zo veel van, drukt haar hals en rug in een vervelende positie.

Hoe zal ik dit eens aanpakken? Ik had zelf bedacht stelling naar links aannemen, maar doordat ze vast zit op links en aardig stijf is, begrijpt ze het niet zo goed. Gewoon vol houden maar, die soepelheid zal toch langzaamaan beter worden Verward
Even ter controle: Stelling naar links= linkerhand beetje van de hals, rechts begrenzen en buitenbeen een pietsie achter de singel. Ik mag dan toch ook rustig iets meer spelen met mijnlinkerteugel om het duidelijker te maken dat ze links moet buigen?



_________________
Ver- ve- verliefhiefd tot over mijn oren, niet te geloven, ik stotter ervan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-10-16 20:53 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87, YandexBot en 13 bezoekers