Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stippel schreef:En dan?
Mijn fjord is netjes bitloos ingereden toen ze 5 jaar was. Op haar 6e is dit opnieuw opgepakt omdat er weinig met haar gedaan was. Ze is daarna verkocht. Nieuwe eigenaar heeft eerst ruim een half jaar grondwerk met haar gedaan en is toen met bit gaan rijden. Waarom met bit weet ik niet. Maar toen toch vrij snel weer over gestapt op bitloos (sidepull). Ik ben haar 1,5 jaar geleden gaan bijrijden en sinds 3 maanden ben ik haar eigenaar. Haar vorige baasje kon haar niet goed aan. Mogelijk zijn er daardoor wat 'foutjes' in geslopen. Ze is nu net 10 jaar geworden.
Het gebeurt mij gelukkig niet heel vaak omdat ik het meestal kan voorkomen, maar soms gaat ze aan de kletter en dan is ze dus niet te stoppen. En op een lang smal bospad langs een sloot trek je haar niet even op de volte in een rengalop.
Vandaag dus ook omdat ze plotseling koeien heel eng vindt. Ik dacht dat ik haar wel kon houden, maar plotseling kreeg ze raketaandrijving in haar kont en het ging loeihard (ik wist niet dat fjorden zo hard konden).
Mijn eerste zorg was stevig blijven zitten en mijn zit zodanig gemaakt dat ik haar kon proberen terug te nemen. Dat heb ik dus geprobeerd en ook nog kalmerend tegen haar gesproken, maar niets werkte. Na een kilometer ofzo minderde ze eindelijk vaart en kwamen we tot stilstand. Hierna ging ze ook nog vrolijk lopen briesen dus ik denk dat ze het nog lekker vond ook.
Maar voor mij hoeft dit niet zo nodig, dit soort onverwachte galopjes. Ik heb al eens te horen gekregen dat ik er maar een bit in moet hangen. Maar een bit is géén rem vind ik. Hoe krijg ik dit er nog uit?
fleurtjeuh schreef:Ok, een sidepull dus.
Wat je zou kunnen doen om meer rem te hebben is een hackamore gebruiken. Door de hefboomwerking komt deze heftiger in. Wat je dan kan doen is er 2 sets teugels aan hangen. 1 aan de boom en 1 bovenin.
De bovenste teugel kan je dan als soort sidepull gebruiken en het 2e set teugels als rem.
Hoewel ik niet altijd voor ben om 'gewoon' maar aan het hoofd te gaan hangen om te remmen,
is een noodrem in de situatie die je eerder schetste denk ik van groter belang.
Het is gewoon levensgevaarlijk als je paard er zo vandoor stuift en je alleen maar kan meeliften
Vjestagirl schreef:Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.
Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.
stippel schreef:Vjestagirl schreef:Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.
Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.
Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.
Happy_Hippie schreef:fleurtjeuh schreef:Ok, een sidepull dus.
Wat je zou kunnen doen om meer rem te hebben is een hackamore gebruiken. Door de hefboomwerking komt deze heftiger in. Wat je dan kan doen is er 2 sets teugels aan hangen. 1 aan de boom en 1 bovenin.
De bovenste teugel kan je dan als soort sidepull gebruiken en het 2e set teugels als rem.
Hoewel ik niet altijd voor ben om 'gewoon' maar aan het hoofd te gaan hangen om te remmen,
is een noodrem in de situatie die je eerder schetste denk ik van groter belang.
Het is gewoon levensgevaarlijk als je paard er zo vandoor stuift en je alleen maar kan meeliften
Dit is een hele goeie deed ik ook altijd zeker in de opleiding mocht het toch een keer gebeuren heb je altijd nog een soort van back-up!
En idd mochten ze er van door gaan moet je ook niet blijven "hangen" in aan de teugels,
dit werkt averechts wat ik altijd doe ik "hooo" roepen en los vast los vast met de druk want als je blijft
"hangen/ trekken" gaat (die van mij iniedergeval) nog harder ertegenin en met los vast los vast niet dan stopt die 9/10x wel vrij snel.
Die van mij had er namelijk ook een handje van om ineens heel fanatiek niet meer te stoppen te zijn buiten
Wat ik die van mij ook heb aangeleerd is bij "hooo" en hij staat braaf stil krijgt die een snoepje,
je moet eens weten hoe snel die nu wel niet stil staal vanuit elke gang![]()
Nynkex01 schreef:Briezen doen die van mij ook vaak na een spannende situatie, is de ontlading na de spanning dus wil niet zeggen dat ze het leuk vonden.
Dat een bit geen rem is ben ik met je eens, zo mag hij normaal ook niet gebruikt worden, maar het is wel een noodrem. Ik vind dat je als je buiten rijdt ook een verantwoordelijkheid hebt naar andere mensen in het bos, en met een bit heb je toch net iets meer te zeggen dan zonder, dus ik zou niet alleen voor jezelf maar ook vanwege mede weggebruikers buiten met bit gaan rijden. Je wilt toch niet dat er een keer een kind onder ligt of zo.
Avalanche schreef:Ik ga met Vjestagirl mee. Plus dat het een beetje des Fjords is om zich niets van een optoming aan te trekken als ze geen respect voor de ruiter hebben.
stippel schreef:Happy_Hippie schreef:
Dit is een hele goeie deed ik ook altijd zeker in de opleiding mocht het toch een keer gebeuren heb je altijd nog een soort van back-up!
En idd mochten ze er van door gaan moet je ook niet blijven "hangen" in aan de teugels,
dit werkt averechts wat ik altijd doe ik "hooo" roepen en los vast los vast met de druk want als je blijft
"hangen/ trekken" gaat (die van mij iniedergeval) nog harder ertegenin en met los vast los vast niet dan stopt die 9/10x wel vrij snel.
Die van mij had er namelijk ook een handje van om ineens heel fanatiek niet meer te stoppen te zijn buiten
Wat ik die van mij ook heb aangeleerd is bij "hooo" en hij staat braaf stil krijgt die een snoepje,
je moet eens weten hoe snel die nu wel niet stil staal vanuit elke gang![]()
Met jullie antwoorden kan ik wel wat. Dat is wel een goeie die hackamore en die heb ik ook nog liggen ook van mijn vorige paard.
Ik had ook zoiets van oké we gaan hard en gewoon proberen haar te kalmeren, idd ook hoho gezegd op rustige toon en los vast los vast, want continue dezelfde druk op de neus houden is ook hetzelfde als geen druk er op.
Ik heb nog geprobeerd de zweep tegen haar borst leggen, waar ze met grondwerk wel goed op reageert, maar nu dus even niet.
Dat snoepje is wel een goeie. Niet aan gedacht, terwijl ze heel gevoelig is voor snoepjes beloning.
Vjestagirl schreef:Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.
ruitje schreef:Pas je op dat je met een Hackamore ook best heel wat druk op de neus/achter de oren geeft, daar hard aan trekken hoeft ook niet prettig te zijn.
Ik heb een Fjord gehad die dit deed, die kon ik alleen maar stoppen door voorover te leunen, het bakstuk te pakken en haar hoofd direct om te trekken. Nadat ik dit 2 keer had gedaan was het wel over.
stippel schreef:Vjestagirl schreef:Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.
Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.
Gebruikers op dit forum: lletam, Ubermetrics en 36 bezoekers