Paard heeft moeite met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:58

Je zegt dat ze twijfelt over het aantal galopsprongen, dus hier zal je haar beter in moeten begeleiden. Ik denk dan aan balkjes galopperen en evt opbouwen met lage sprongetjes. Maar dat jij controleert hoeveel galopsprongen hier tussen zitten.

Zo leer je zelf goed afstanden inschatten en bepalen hoeveel galopsprongen je nodig hebt. Dan kan je paard vervolgens op jou vertrouwen.

Of dit goed te oefenen is zonder les weet ik niet.


LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:03

Ik zou gewoon eens echt goed les nemen.

Ik had vroeger met mijn pony hetzelfde probleem, ook weigerde hij heel vaak. Ik moest toen van mijn trainer juist wel zo hard mogelijk op de hindernis afrijden. Na twee trainingen was het eigenlijk al over. Maar inderdaad kan dit ook heel onverstandig zijn, daarom is het in deze echt heel belangrijk om een goede trainer mee te laten kijken.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:12

Ik zie eigenlijk niet zoveel lelijke reacties maar gewoon eerlijke op het beeld wat je schetst. En dat is, je paard kan het wel alleen lukt het jou niet altijd om het goed te begeleiden; dat is een rijtechnisch probleem. En daar loopt iedere ruiter wel eens tegen aan. Ik ook, mijn paard kan veel meer dan ik er uit kan rijden.

Ik ben naast mijn werk ook instructeur en ik kan je 101 tips of oefeningen geven maar zonder het rijden te zien weet ik niet welke van de 101 voor jou, als ruiter zouden kunnen helpen. Vandaar de tip om les te nemen. Nu snap ik dat je krap bij kas zit, wacht dan even met die sprongen tot je die les wel kan betalen. Minder frustratie voor jezelf maar ook voor je paard want als ik je zo lees is het een heel werkwillend dier.

When nothing goes right,

go left.

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:15

Rytir schreef:
Ik zie eigenlijk niet zoveel lelijke reacties maar gewoon eerlijke op het beeld wat je schetst. En dat is, je paard kan het wel alleen lukt het jou niet altijd om het goed te begeleiden; dat is een rijtechnisch probleem. En daar loopt iedere ruiter wel eens tegen aan. Ik ook, mijn paard kan veel meer dan ik er uit kan rijden.

Ik ben naast mijn werk ook instructeur en ik kan je 101 tips of oefeningen geven maar zonder het rijden te zien weet ik niet welke van de 101 voor jou, als ruiter zouden kunnen helpen. Vandaar de tip om les te nemen. Nu snap ik dat je krap bij kas zit, wacht dan even met die sprongen tot je die les wel kan betalen. Minder frustratie voor jezelf maar ook voor je paard want als ik je zo lees is het een heel werkwillend dier.


Ja, lessen is lastig als je het niet kan betalen. Maar, er zijn hier genoeg mensen die aan de hand van een video best kunnen helpen. Dus hopelijk kan TS een filmpje laten maken en is ze bereid het hier te plaatsen zodat men haar kan helpen.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 18:39

Ik zal binnekort kijken of ik iemand vind die een filmpje kan maken

En voor de mensen die zeggen "ik kan wel tips geven zoals de andere comments die praten over balkjes etc"

Daar ben ik juist naar opzoek, ik doe wel oefeningen met balkjes maar niks uitgebreids, daar wil ik eventueel meer variatie in hebben dus als iemand behpaalde oefeningen weet hoor ik het graag!


En dat er nog mensen beginnen over les nemen.. ik heb het hopelijk toch wel duidelijk genoeg gemaakt. Daar ga ik verder niet meer op in

Het liefst maak ik elke dag bosritten maar ze heeft 6 maanden geleden een veulen gehad ( vandaar dat ik het springen rustig op aan het bouwen ben en niet echt hoger dan 40-50cm spring) maar het veulen is extreem moeilijk bij de moeder weg te krijgen waardoor ik alleen in het weiland kan rijden met hem erbij.
Ik rijd ook gewoon dagen normaal zonder het springen en een beetje basis dresuur oefenen en overgangen, ( en dit gaat ook super goed ) maar doorgaan in de dresuur is niks voor mij en ik merk dat mijn paardje daar ook niet echt iets aan vind

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:46

En wat doet ze als je tijdens dressuur balkjes of cavaletti’s meeneemt/traint?

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:24

Het is goed dat je beseft dat je iets fout doet en daarom op zoek gaat.
Ik ging je naar de site paardenblaadjes sturen omdat daar systematisch opgebouwde oefeningen ( eerst cavalettioefeningen, dan lijntjes en tenslotte parcoursoefeningen in 2 niveaus ) stonden. Het was echt heel goed.
Helaas, de site is opgekocht door hippomundo en verdwenen.

Misschien heeft hier nog iemand dat zakboekje dat ze uitgaven.
Dat id mijn tip naar jou toe. Investeer in een boek met systematisch opgebouwde oefeningen en sla vooral geen stappen over.

Springt je paard bijvoorbeeld uit een normaal vlotte draf, met inleidend drafbalkje voor het kruisje?
Als dat niet met zijn goesting lukt, ga je het niet oplossen met snelheid.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:26

dat veulen dat nu, het is toch al winter, nog rond die merrie crosst, is toch ook niet bevorderlijk?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:26

Misschien is het veulen dan het probleem als je zegt dat die lastig bij moeders weg te halen is.

Rij je in een afgezet stuk van de wei of rent het veulen met jullie mee?

Tevens... Geen geld voor les zeg je. Ik hoop dat je dan wel geld hebt voor als je paard ziek wordt, want dat is een stuk duurder dan een les.

Leef en laat leven.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:25

Happyhrs schreef:
Ze twijfelt bij galop soms om het aantal galop sprongen, maakt niet uit hoe hard of zacht ik rijd.



Dat kan, dat is een reeël probleem.

Ik beschreef het op pagina 1 als een gebrek aan oog-hoef coördinatie,
en ik gaf wat tips om dit aan te pakken.

'Google afbeeldingen' heeft plaatjes van het labyrint.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:12

Als het veulen nu 6 maanden is zou ik die spenen en wegbrengen, dat kan nu toch wel?
En je paard na laten kijken; een veulen doet vaak iets met de bekken van een paard; onze springmerries gaan altijd eerst naar de fysio voordat ze weer aan het werk gaan. Vaak is er toch iets met het bekken of de spieren in de achterhand.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:40

Happyhrs schreef:
Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.



Dit vind ik een onnodige reactie, je hebt niks toegevoegd

De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.


Tja als het te duur is dan gewoon niet meer springen, je vraagt om advies en hulp en die krijg je van verschillende instructeurs (waar onder ik zelf) die op Bokt zitten voor niets. Dat het antwoord je niet bevalt ligt aan jezelf.

Er zijn legio tips die gegeven kunnen worden, passend bij de situatie die bij iedere sprong anders kan zijn maar daar heb je echt een instructeur voor nodig die je gewoon in real life kan helpen. Als regelmatig lessen te duur is kun je wellicht nog wel lid worden van een vereniging en daar naar de springles gaan? Is goedkoper dan prive les.

Ik lees dat het paard twijfelt aan de hoeveelheid galopsprongen, een goede ruiter controleert de galopsprongen en regelt dus zelf hoeveel het paard er maakt. Op die manier geeft het het paard leiding en dus ook vertrouwen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:25

LiannePuthzy schreef:
En wat doet ze als je tijdens dressuur balkjes of cavaletti’s meeneemt/traint?


Daar heeft ze geen moeite in maar op
tempo wisselingen oefenen en houding na is dresuur gewoon niks voor ons beide, de basis zit er wel in en word regelmatig bijgehouden

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:26

koend schreef:
dat veulen dat nu, het is toch al winter, nog rond die merrie crosst, is toch ook niet bevorderlijk?


Sorry ik begrijp hier niks van

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:28

Janneke2 schreef:
Happyhrs schreef:
Ze twijfelt bij galop soms om het aantal galop sprongen, maakt niet uit hoe hard of zacht ik rijd.



Dat kan, dat is een reeël probleem.

Ik beschreef het op pagina 1 als een gebrek aan oog-hoef coördinatie,
en ik gaf wat tips om dit aan te pakken.

'Google afbeeldingen' heeft plaatjes van het labyrint.



Klopt! Uw reactie was ook erg behulpzaam, maar andere reacties.. lazen of niet goed waar ik help bij nodig had of gingen zo maar van dingen uit en maakten problemen waar ze niet waren

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:33

Elisa2 schreef:
Happyhrs schreef:
Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.



Dit vind ik een onnodige reactie, je hebt niks toegevoegd

De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.


Tja als het te duur is dan gewoon niet meer springen, je vraagt om advies en hulp en die krijg je van verschillende instructeurs (waar onder ik zelf) die op Bokt zitten voor niets. Dat het antwoord je niet bevalt ligt aan jezelf.

Er zijn legio tips die gegeven kunnen worden, passend bij de situatie die bij iedere sprong anders kan zijn maar daar heb je echt een instructeur voor nodig die je gewoon in real life kan helpen. Als regelmatig lessen te duur is kun je wellicht nog wel lid worden van een vereniging en daar naar de springles gaan? Is goedkoper dan prive les.

Ik lees dat het paard twijfelt aan de hoeveelheid galopsprongen, een goede ruiter controleert de galopsprongen en regelt dus zelf hoeveel het paard er maakt. Op die manier geeft het het paard leiding en dus ook vertrouwen.




U als instucteur die dat laatste zegt... dat is zeker niet waar, als het paard op het zelfde tempo blijft lopen klopt dat. Maar dan heeft u geen van mijn reacties gelezen.

Het probleem is dat zij in de laatste galop sprong er soms twee kleinere sprongen van maakt waardoor het niet goed uitkomt. ( terwijl ik de sprongen heb berekend en van feedback gehoord heb dat ze in principe gewoon uit zou moeten komen) Hier kan ik als ruiter tijden het op de sprong af rijden niks aan doen. Ze komt gewoon te kort op de sprong hierdoor.

Vandaar dat ik naar meer oefeningen zoek om eventueel te doen. Niet naar reacties zoals deze.

En ik zeg het nog maar een keer, bij een tikje van een zweep staat ze stil.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:41

Een leuke oefening met balkjes is 2 balkjes leggen op een zijde +/- 20m en de ene keer probeer je 6 galopsprongen, de andere keer 7, dan eens 5. Zo kan je zelf ontdekken wat voor jou en je paard de beste afstand is. Als je denkt dat je het juiste tempo gevonden hebt kun je er mini hindernisjes van maken.

Ook is een lijntje (bv drafbalk, kruisje 3m nog een kruisje, 6m rechtje) en zelf een beetje spelen met de aftanden tussen de kruisjes en de rechten. (begin eerst met balkjes op die afstand en maak er dan 1voor 1 hindernissen van) Elk paard is verschillend en springt liever van ver/dicht snel/traag breed/hoog zo kun je samen ontdekken wat jullie fijn vinden.

En les moet je ook zoveel mogelijk proberen, is er niet iemand die mee gaat (vriend/vriendin/ouders/familie) die iets van paarden kent en zo een beetje tips kan geven? Of filmen en zelf proberen kijken wat er mis gaat/naar lesgever/iemand met ervaring doorsturen?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:51

Kendra schreef:
Als het veulen nu 6 maanden is zou ik die spenen en wegbrengen, dat kan nu toch wel?
En je paard na laten kijken; een veulen doet vaak iets met de bekken van een paard; onze springmerries gaan altijd eerst naar de fysio voordat ze weer aan het werk gaan. Vaak is er toch iets met het bekken of de spieren in de achterhand.



Ze is nagekeken en ze heeft al eerder een veulen gehad dus gelukkig was er niks mis

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:55

cir_der schreef:
Een leuke oefening met balkjes is 2 balkjes leggen op een zijde +/- 20m en de ene keer probeer je 6 galopsprongen, de andere keer 7, dan eens 5. Zo kan je zelf ontdekken wat voor jou en je paard de beste afstand is. Als je denkt dat je het juiste tempo gevonden hebt kun je er mini hindernisjes van maken.

Ook is een lijntje (bv drafbalk, kruisje 3m nog een kruisje, 6m rechtje) en zelf een beetje spelen met de aftanden tussen de kruisjes en de rechten. (begin eerst met balkjes op die afstand en maak er dan 1voor 1 hindernissen van) Elk paard is verschillend en springt liever van ver/dicht snel/traag breed/hoog zo kun je samen ontdekken wat jullie fijn vinden.

En les moet je ook zoveel mogelijk proberen, is er niet iemand die mee gaat (vriend/vriendin/ouders/familie) die iets van paarden kent en zo een beetje tips kan geven? Of filmen en zelf proberen kijken wat er mis gaat/naar lesgever/iemand met ervaring doorsturen?



Dankje!
Om even op dat laatse te reageren
Dat is helaas het moeilijke
Ik ben samen met mijn moeder verhuisd en woon sinds 2020 ruim 2 uur van iedereen vandaan, ben ook bijna iedereen kwijtgeraakt ivm de afstand, dus het is gewoon helaas al een moeilijke tijd
Zeker omdat ik geen werk kan krijgen en niet aangenomen word helaas.. mensen gaan hier wel snel van dingen en situaties uit maar weten niet wat er speelt

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 17:56

Art_Ificious schreef:
Misschien is het veulen dan het probleem als je zegt dat die lastig bij moeders weg te halen is.

Rij je in een afgezet stuk van de wei of rent het veulen met jullie mee?

Tevens... Geen geld voor les zeg je. Ik hoop dat je dan wel geld hebt voor als je paard ziek wordt, want dat is een stuk duurder dan een les.



Dat laatse is een hele stomme onnodige reactie. Ik ga geen dier nemen als ik er niet voor kan zorgen.

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:16

Je zegt dat je in de weide rijdt. Kan het niet zijn dat je paardje door de gladheid wat voorzichtiger is en daardoor wat terugkomt en nog een pasje bij pakt uit schrik voor een glijpartij?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:44

Itamarka schreef:
Je zegt dat je in de weide rijdt. Kan het niet zijn dat je paardje door de gladheid wat voorzichtiger is en daardoor wat terugkomt en nog een pasje bij pakt uit schrik voor een glijpartij?

Dit is idd nog een goede denkwijze.
Mijn paard wordt idd ook onzekerder als de grond wat gladder is door regen.

Leef en laat leven.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:28

Elisa2 schreef:
Happyhrs schreef:
Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.



Dit vind ik een onnodige reactie, je hebt niks toegevoegd

De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.


Tja als het te duur is dan gewoon niet meer springen, je vraagt om advies en hulp en die krijg je van verschillende instructeurs (waar onder ik zelf) die op Bokt zitten voor niets. Dat het antwoord je niet bevalt ligt aan jezelf.

Er zijn legio tips die gegeven kunnen worden, passend bij de situatie die bij iedere sprong anders kan zijn maar daar heb je echt een instructeur voor nodig die je gewoon in real life kan helpen. Als regelmatig lessen te duur is kun je wellicht nog wel lid worden van een vereniging en daar naar de springles gaan? Is goedkoper dan prive les.

Ik lees dat het paard twijfelt aan de hoeveelheid galopsprongen, een goede ruiter controleert de galopsprongen en regelt dus zelf hoeveel het paard er maakt. Op die manier geeft het het paard leiding en dus ook vertrouwen.



U als instucteur die dat laatste zegt... dat is zeker niet waar, als het paard op het zelfde tempo blijft lopen klopt dat. Maar dan heeft u geen van mijn reacties gelezen.

Het probleem is dat zij in de laatste galop sprong er soms twee kleinere sprongen van maakt waardoor het niet goed uitkomt. ( terwijl ik de sprongen heb berekend en van feedback gehoord heb dat ze in principe gewoon uit zou moeten komen) Hier kan ik als ruiter tijden het op de sprong af rijden niks aan doen. Ze komt gewoon te kort op de sprong hierdoor.

Vandaar dat ik naar meer oefeningen zoek om eventueel te doen. Niet naar reacties zoals deze.

En ik zeg het nog maar een keer, bij een tikje van een zweep staat ze stil.


Wat ik zeg is dat de ruiter de galopsprongen moeten kunnen controleren en bepalen voor de sprong. Op deze manier kan de ruiter het paard leiding en vertrouwen geven. Voor het niet goed uitkomen kun je spelen met het plaatsen van de grondbalk. Het paard bepaald het tempo niet ;-) dat hoort de ruiter te doen en dat is een stuk basis die belangrijk is voordat er verder gegaan wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:21

Het probleem is dat zij in de laatste galop sprong er soms twee kleinere sprongen van maakt waardoor het niet goed uitkomt. ( terwijl ik de sprongen heb berekend en van feedback gehoord heb dat ze in principe gewoon uit zou moeten komen) Hier kan ik als ruiter tijden het op de sprong af rijden niks aan doen. Ze komt gewoon te kort op de sprong hierdoor.

Als een lesklant mij dit zou vertellen zou ik denken aan te weinig van je been naar de hand rijden. Te weinig teugel druk dus. Daarbij bedoel ik dus absoluut geen druk nemen, maar rijden.
Ik probeer het altijd in een soort van Jip en Janneke taal over te brengen naar de wat jongere klanten: zie je paard als een harmonica.. voor de spong bij elkaar gereden, op (bij de afzet, en het liefst zelfs 1 sprong ervoor) gaat het meer uit elkaar en bij de landing (net erna) weer bij elkaar.
Hopelijk snap je het zo.. :')
Lastig uitleggen via het toetsenbord merk ik.. normaal komen handen en voeten erbij van pas. :Y)

Als het dit zou kunnen zijn volgens jou, is het toch weer een stapje terug naar de basis en proberen handiger te worden in het ‘paard bij elkaar houden’ ongeacht of je tempowisselingen maakt, een sprongetje maakt of zelfs balkjes galoppeert.
Maar ook het paard de ruimte durven geven, en dan weer handig bij elkaar te krijgen voordat de volgende sprong zich meldt. Al laat je natuurlijk in het begin de 2e sprong weg en probeer je de afstand van bij elkaar rijden korter te krijgen en bij elkaar houden langer te maken..

Een handige instructeur kan je er zo mee verder helpen.
Om even terug te koppelen naar het passend rijden, als je dit met de ‘tussenpasjes’ zoals je het noemt niet opgelost krijgt. Lijkt het mij stug dat er (goed!) passend gereden kan worden en je vanaf een ruime afstand al kan zien of je passend bij de sprong aankomt en zo niet dat je het correct kan herstellen doormiddel van verzamelen of verruimen. De meeste ruiters die dit pas echt goed gaan zien zijn rijtechnisch ook al ver. Maar goed, het is allemaal wel lastig zonder een beeld erbij.

Succes ts, hopelijk krijg je snel vooruitgang en weet je welke manier jou het fijnste ligt. Het is vooral lessen, lessen, herhalen, herhalen, en héél veel Kilometers met de combinatie maken voordat het allemaal soepel loopt. :)

Ps. Misschien een tip waar je iets aan hebt.
Denk wel altijd aan het feit, dat als je 10 mensen vraagt je meestal 10 verschillende antwoorden krijgt. Dat wil niet zeggen dat er 9 verkeerde antwoorden tussen staan. Probeer mensen met een andere aanpak, visie of perspectief toch een kans te geven. Misschien dat het jou in eerste instantie niet zo ligt, maar dat het in de praktijk 100% meevalt.

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:46

Een paard dat met plezier springt, trekt zelf graag naar de sprong. Het is moeilijk oordelen vanaf hier op bokt, maar het kan zijn dat je paard spanning op de sprong opbouwt.
Dan moet je terug naar de basis. Met grondwerk met balken werken en werken naar ontspanning met balken. Dan zal het springen ook beter gaan. Hier op stal met paarden gewerkt die echt balkenfobie hadden opgebouwd omdat ze onder flinke dwang moesten springen en deze paarden kregen weer terug plezier en ontspanning in het werken met balken en springen. Maak het kleine groot (ontspanning met balken) dan wordt het grote (springen/parcours) klein.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers