Hypermobiliteit en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 23:31

Ik heb mijn hele leven al last van hypermobiliteit, hierdoor vind ik het erg lastig om mijn onderbeen stil te houden tijden het rijden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of eventueel tip hebben om dit te verbeteren


Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:09

Heel veel mensen vinden dat lastig. Overigens heeft dat niets te maken met hypermobiliteit, maar met aangespannen billen en bovenbenen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 00:52

Dat klopt Alleen ik heb vooral dat mijn enkels niet stil
Blijven en dus toch echt een probleem van de hypermobiliteit ga daardoor vaak ook meerdere malen door mijn enkel tijden het rijden etc

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 01:39

Dat gebeurt als je je hak uitdrukt. Als je je been laat vallen vanuit je heup, en hij rust gewoon in de beugel is je probleem opgelost.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:37

Avalanche81 schreef:
Dat gebeurt als je je hak uitdrukt. Als je je been laat vallen vanuit je heup, en hij rust gewoon in de beugel is je probleem opgelost.

ik heb datzelfde probleem als haar. Als ik mijn hak niet uitdruk zit ik zo door mijn beugel heen, hoe mooi ik hem ook heb geplaatst. Mijn enkel is te flexibel om hem gewoon te laten ontspannen. Ten minste, in de draf dan. Galop heb ik nog nooit volledig gedaan :=

Ik moet ook echt een rugband om met rijden omdat mijn rug te flexibel is en maar niet sterk genoeg, waardoor ik op bed eindig als ik geen rugband om heb. Genoeg kracht opbouwen in mijn rug duurt ook heel lang, omdat mijn rug super sterk moet zijn om de flexibiliteit te kunnen verslaan.

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:11

Ook dat is een probleem van verkeerde aanspanning en gebrek aan core stability.
Voor jullie allebei kan ik centered riding aanraden en pilates, met name buikspieren trainen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:26

Svmfoto schreef:
Dat klopt Alleen ik heb vooral dat mijn enkels niet stil
Blijven en dus toch echt een probleem van de hypermobiliteit ga daardoor vaak ook meerdere malen door mijn enkel tijden het rijden etc


Rij je met laarzen of met chaps? Ik spoorde altijd aan door mijn enkel naar binnen te buigen ipv mijn onderbeen aan te drukken. Met stevige laarzen kan dat niet meer. En dan niet van die laarzen van dat mooie, heerlijk zittende soepele leer :-)

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:28

Blijven oefenen... Hier ook hypermobiel en meermaals geholpen door naar een fysiotherapeut te gaan en oefeningen te doen op evenwicht en kracht. Daarnaast kan zoals Flower zegt een goed paar laarzen ook helpen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 09:31

Flower033 schreef:
Svmfoto schreef:
Dat klopt Alleen ik heb vooral dat mijn enkels niet stil
Blijven en dus toch echt een probleem van de hypermobiliteit ga daardoor vaak ook meerdere malen door mijn enkel tijden het rijden etc


Rij je met laarzen of met chaps? Ik spoorde altijd aan door mijn enkel naar binnen te buigen ipv mijn onderbeen aan te drukken. Met stevige laarzen kan dat niet meer. En dan niet van die laarzen van dat mooie, heerlijk zittende soepele leer :-)



Ik rij momenteel met chaps omdat ik door mijn brede kuit en smalle enkels bijna geen voor mij betaal bare laarzen vinden. Wel spoor ik aan met mijn onderbeen.

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:34

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het niet aan de hypermobiliteit ligt en dat je zeker weten spieren aanspant. Ja, dat is een mogelijkheid, maar het kan ook juist wel aan de hypermobiliteit liggen. Ligt er aan waar die hypermobiliteit vandaan komt, waar het zit, hoe zwaar en noem maar op. Het is niet zo zwart wit altijd.

Ik heb er ook last van, ts. Alleen bij mij is het Een aandoening van bindweefsel waardoor alle banden te slap zijn en dus mijn hele lijf hypermobiel als gevolg. Bij mij is het een chronische aandoening en wordt nooit meer beter. Ik kan bijvoorbeeld niet zonder laarzen rijden en moet ook niet de zachtste leersoorten voor een laars hebben, want mijn enkels hebben ondersteuning nodig. Anders kan ik idd door mijn enkel gaan tijdens het rijden en dat ligt niet aan hakken uitdrukken, maar door te slechte banden die enkel niet kunnen ondersteunen. Ik heb het ook in dagelijkse leven meerdere malen per dag als ik verkeerde schoenen aan heb. :') met laarzen en beugels op de juiste lengte heb ik er geen last van. Ik kan bijvoorbeeld sommige dagen ook niet lichtrijden, doorzitten gaat wel altijd. En dat is niet met spanning in billen of bovenbenen, dat is bij mijn aandoening het lastige, die enkels zijn gewoon te flexibel en kunnen in ontspannen stand alle kanten op.

Ik loop 2 keer per week bij een fysio om spieren sterker te maken door hele lijf. Bij een fysio die zelf ook rijdt, dus samen met mij kijkt welke spieren we moeten versterken zowel voor dagelijkse leven als voor paardrijden. Die heeft ook regelmatig meegekeken met rijden, zodat we gerichter kunnen trainen naast het paard. Dat is idd buikspieren/core stability, maar ook andere spiergroepen. En gericht kijken wat ik nodig heb, zoals bijvoorbeeld die laarzen of bepaald soort beugels.

Je moet dus eerst uitzoeken waar het vandaan komt. Is het een gevolg van houding of is het een gevolg van de hypermobiliteit. En waar komt de hypermobiliteit vandaan? Is dat een op zichzelf staand iets of een gevolg van iets anders. Gericht trainen met fysio is altijd goed, niet alleen voor paardrijden maar behoud van eigen lijf.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 09:38

MyWishMax schreef:
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het niet aan de hypermobiliteit ligt en dat je zeker weten spieren aanspant. Ja, dat is een mogelijkheid, maar het kan ook juist wel aan de hypermobiliteit liggen. Ligt er aan waar die hypermobiliteit vandaan komt, waar het zit, hoe zwaar en noem maar op. Het is niet zo zwart wit altijd.

Ik heb er ook last van, ts. Alleen bij mij is het Een aandoening van bindweefsel waardoor alle banden te slap zijn en dus mijn hele lijf hypermobiel als gevolg. Bij mij is het een chronische aandoening en wordt nooit meer beter. Ik kan bijvoorbeeld niet zonder laarzen rijden en moet ook niet de zachtste leersoorten voor een laars hebben, want mijn enkels hebben ondersteuning nodig. Anders kan ik idd door mijn enkel gaan tijdens het rijden en dat ligt niet aan hakken uitdrukken, maar door te slechte banden die enkel niet kunnen ondersteunen. Ik heb het ook in dagelijkse leven meerdere malen per dag als ik verkeerde schoenen aan heb. :') met laarzen en beugels op de juiste lengte heb ik er geen last van. Ik kan bijvoorbeeld sommige dagen ook niet lichtrijden, doorzitten gaat wel altijd. En dat is niet met spanning in billen of bovenbenen, dat is bij mijn aandoening het lastige, die enkels zijn gewoon te flexibel en kunnen in ontspannen stand alle kanten op.

Ik loop 2 keer per week bij een fysio om spieren sterker te maken door hele lijf. Bij een fysio die zelf ook rijdt, dus samen met mij kijkt welke spieren we moeten versterken zowel voor dagelijkse leven als voor paardrijden. Die heeft ook regelmatig meegekeken met rijden, zodat we gerichter kunnen trainen naast het paard. Dat is idd buikspieren/core stability, maar ook andere spiergroepen. En gericht kijken wat ik nodig heb, zoals bijvoorbeeld die laarzen of bepaald soort beugels.

Je moet dus eerst uitzoeken waar het vandaan komt. Is het een gevolg van houding of is het een gevolg van de hypermobiliteit. En waar komt de hypermobiliteit vandaan? Is dat een op zichzelf staand iets of een gevolg van iets anders. Gericht trainen met fysio is altijd goed, niet alleen voor paardrijden maar behoud van eigen lijf.



Bij mij is het inderdaad ook chronisch en heb het ook door mijn hele lijf. Kan me hierdoor erg in jou verhaal herkennen en ben heel blij dat ik gelukkig niet de enige met dit probleem. Is mischien ook wel een idee om weer naar de fysio te gaan en mischien toch maar te kijken voor laarzen inplaats van chaps

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:46

Ja, ik kan echt niet zonder fysio en oefeningen. Voor mijn aandoening val ik gelukkig onder een chronische indicatie, waardoor fysio uit basisverzekering komt. Dat is niet bij elke vorm van hypermobiliteit zo, helaas.

Bij 'normale' mensen helpen de banden mee om bepaalde bewegingen te beperken bijvoorbeeld. Bij mij niet, dus beweegt het in ontspannen toestand al meer en groter. Ik kan bijvoorbeeld enkels beide kanten op op de grond leggen als ik sta. Dus naar binnen en buiten. Zonder pijn, zonder weerstand. Mijn schouders hangen 24/7 niet in de kom, maar er gedeeltelijk uit. Ik moet dus spieren trainen om ze daar te houden, zodat ze er niet echt uit schieten bij minste en geringste. Als ik niet naar de fysio ga voor zowel behandeling als oefeningen verkrampen die spieren daar, soort vangnet. Maar het lichaam is raar, want dat doen de spieren niet overal waar de gewrichten zo onstabiel zijn.

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de schoenen die je bij chaps gebruikt. Misschien zijn er nog schoenen die meer steun geven zodat je niet meteen laarzen nodig hebt?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 09:53

MyWishMax schreef:
Ja, ik kan echt niet zonder fysio en oefeningen. Voor mijn aandoening val ik gelukkig onder een chronische indicatie, waardoor fysio uit basisverzekering komt. Dat is niet bij elke vorm van hypermobiliteit zo, helaas.

Bij 'normale' mensen helpen de banden mee om bepaalde bewegingen te beperken bijvoorbeeld. Bij mij niet, dus beweegt het in ontspannen toestand al meer en groter. Ik kan bijvoorbeeld enkels beide kanten op op de grond leggen als ik sta. Dus naar binnen en buiten. Zonder pijn, zonder weerstand. Mijn schouders hangen 24/7 niet in de kom, maar er gedeeltelijk uit. Ik moet dus spieren trainen om ze daar te houden, zodat ze er niet echt uit schieten bij minste en geringste. Als ik niet naar de fysio ga voor zowel behandeling als oefeningen verkrampen die spieren daar, soort vangnet. Maar het lichaam is raar, want dat doen de spieren niet overal waar de gewrichten zo onstabiel zijn.

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de schoenen die je bij chaps gebruikt. Misschien zijn er nog schoenen die meer steun geven zodat je niet meteen laarzen nodig hebt?



Ja daar zat ik ook al ever te denken heb nu een paar tot over de enkel met rits. Dacht misschien geven een paar met veters tot over de enkel mee steun.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 4986
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:55

Inderdaad stevige hogere jodhpurs met veter zodat je kan aansnoeren zoveel als prettig is.

Fysio is altijd een goed idee, die kan meedenken hoe je het beste oefeningen kan doen zodat je je stabiliteit traint. Kan alleen maar in je voordeel werken, maar let er wel op dat je er één zoekt die ervaring heeft met hypermobiliteit. Het is niet de bedoeling om er doorheen te trainen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben ook hypermobiel, gelukkig niet zo erg dat ik er erg veel last van heb met rijden maar herken bovenstaande verhalen wel. Met wat aanpassingen hier en daar kan ik prima rijden, maar wel op 'senioren niveau'. Ik zeg altijd maar dat we met pre-pensioen zijn.

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:07

Svmfoto schreef:
Dat klopt Alleen ik heb vooral dat mijn enkels niet stil
Blijven en dus toch echt een probleem van de hypermobiliteit ga daardoor vaak ook meerdere malen door mijn enkel tijden het rijden etc



LoveGlove schreef:
Als ik mijn hak niet uitdruk zit ik zo door mijn beugel heen


Even wat nuance: dit zijn dingen die veroorzaakt kunnen worden door hypermobiliteit, maar deze klachten zijn absoluut niet uniek en kunnen ook duiden op verkeerde aanspanning.

Vooral dat laatste.
Ik heb ook zwakke enkels, maar ben niet hypermobiel. Om reden van zwakke enkels draag ik geen hoge hakken, want de kans dat ik ze verzwik is erg groot. Overigens draag ik altijd laarzen.

Maar met rijden, zolang core stability in orde is, en je ontspant je billen en bovenbenen en laat je benen gewoon afhangen zoals het hoort, ga je nooit door die beugel heen, want omdat voor elkaar te krijgen moet je je benen optrekken.

Je onderbeen niet stil kunnen houden komt over het algemeen omdat mensen zitten te klemmen.
Svmfoto schreef:
Kan me hierdoor erg in jou verhaal herkennen en ben heel blij dat ik gelukkig niet de enige met dit probleem.

Nogmaals, het is niet gezegd dat het hypermobiliteit is, 90% van de mensen kan de onderbenen niet stil houden en trekt de voeten op, omdat ze zitten te klemmen en de billen aanspannen. Dus nee, je bent zeker niet de enige. Het is heel veel voorkomend. Van MWM weet ik het idd, die heeft er in het dagelijks leven ook heel veel last van, en voor haar is het een handicap. Maar hypermobiliteit in die mate is vrij zeldzaam, en de rijtechnische problemen die hier beschreven worden zijn heel algemeen, dus ik kan dat niet zonder meer op hypermobiliteit gooien. Dat moet wel eerst bevestigd worden door een arts.

Vaak met goede zitles in combinatie met training naast het paard, lossen deze problemen zichzelf op.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:28

Oke, daar ben ik het wel weer mee eens avalanche. :j daarom idd uitzoeken waar het vandaan komt. Is het hypermobiliteit en zo ja, waar komt die vandaan en wat kan je doen om het te verbeteren of gelijk te houden. Of is het toch houding en is dat te verbeteren.

Er is een verschil tussen dingen die je kan verbeteren door houding aan passen of dus bepaalde dingen te trainen en dingen die je niet kan verbeteren en dus oplossingen voor moet vinden. Ik train zoveel om mezelf goed te houden of goed genoeg. Ik heb een slecht lichaam, maar mijn paard mag daar niet de dupe van zijn. Dus ik ben enorm streng voor mezelf en stap bepaalde dagen ook niet op of heel snel weer af als mijn lichaam niet mee werkt. Als ik last van mijn heupen heb en 1 been slecht kan gebruiken kan ik niet hetzelfde van mijn paard verwachten als op een dag dat ik minder pijn heb. Ik rijd bijvoorbeeld liever niet met een zweep, want dan moet ik aanspannen om hem vast te houden en beïnvloed ik mijn paard op een manier die niet de bedoeling is. Omdat mijn vingers en handen niet zomaar die zweep vast kunnen houden zonder dat het doorwerkt in contact. Dus ik moet dat anders oplossen.

Edit, ik steek bijvoorbeeld graag 1 been af. Dat is weer een houding ding, wel verergerd door aandoening, maar wel iets waar ik met zit aan moet werken. Want ik zit dan meer op 1 kant en dan kan je been aan de andere kant niet aanleggen. Het enige wat daarbij naar voren komt van mijn aandoening is dat je het in zit niet ziet, alleen in been, omdat ik gewoon de rest wel normaal eruit kan laten zien :') dan kan je dus niet alleen been oplossen want dat is een gevolg van iets anders.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-01-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:32

Ik ben ook nog vrijwel een beginner met rijden hoor. Dus ik kan me wel voorstellen dat aanspanning nog een issue is. Maar mijn hypermobiliteit zit zeker in de weg met rijden. Bij mij is het helaas ook chronisch.

Momenteel draag ik jophurs zonder chaps. Ik had ze gekregen van iemand maar die chaps passen mijn niet. Mevrouw hier heeft nogal dikke kuiten :')
Ik ben langzaam steeds meer mijn spullen voor paardrijden aan het verzamelen. Moet ook nog paardrijhandschoenen aanschaffen :=
vooral in de winter is dat fijn.

Met rijden kan ik dus nooit heel lang achter elkaar draven, omdat ik dus anders door mijn enkels zak. Iig met lichtrijden. Maar ik heb wel al gemerkt dat mijn enkels door het rijden alleen al stukke sterker zijn geworden. Momenteel doe ik nog niks met mijn enkels thuis, omdat ik nog heel wat andere gezondheidsklachten heb die even voor gaan. Wel heb ik steunzolen om mijn enkels te ondersteunen. Die helpen ook heel goed.

Mijn rug dus hetzelfde. Ik moet een band om als ik het wil volhouden om rechtop te kunnen zitten. Ook die is ondertussen sterker geworden. Ik gebruik thuis wel eens zo'n zitkussen wat ik van mijn podotherapeut heb gekregen om mijn rugspieren wat te versterken. Dat heeft ook al wat geholpen.

En mijn schouders zijn inderdaad ook wel eens een probleem. Ik zit meestal op een haflinger die op buitenrit wil eten. Soms schiet mijn schouder uit de kom als hij gaat eten :')
Sowieso gaat die van mij makkelijk van zijn plek af. Ontspannen zitten ze goed, maar alleen mijn armen omhoog doen zorgt er al voor dat ze niet meer op hun plek zitten. Dat knakt ook altijd zo lekker als ik mijn armen weer omlaag doe :')

Ik merk ook wel dat in draf volledig ontspannen blijven ook wel lastig is voor mij. Maar ik oefen er voor mezelf wel heel vaak op. Opzich is mijn positie zelf niet slecht (behalve mijn handen). Maar het is puur de aanspanning.

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:38

Ik zou in elk geval kijken naar goede schoenen, wellicht zelfs eens vragen of er een orthopeed /orthopedisch schoenmaker mee kan kijken. En beugels met een breder voetbed, die niet gedraaid hangen of met enige vering kunnen ook helpen (heb ik van anderen begrepen.)

Aan je balans en zit werken is zeker goed... maar de rest iets ondersteunen kan ook fijn zijn.

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:46

Maar hypermobiel in bepaalde gewrichten zijn wel meer mensen. Dat hoeft niet perse iets te betekenen. Daarom moet er wel onderzocht worden waar het vandaan komt. Er zit veel verschil in en ook in de manier om het te verbeteren bijvoorbeeld. Het kan een symptoom zijn van een andere ziekte. En sowieso moet je er wel aan werken, sommige vormen kan je door oefeningen en spieren trainen gewoon 'weg' krijgen zodat je er geen last meer van hebt. Maar als je een van de aandoeningen hebt waar het een symptoom van is kan het dus ook erger blijven worden en kan je enorme schade aan gewrichten toe brengen als je er niet goed mee omgaat.
Daarom is het zo van belang om het uit te laten zoeken door een arts. Er wordt heel snel gezegd dat iemand hypermobiel is, maar het wordt heel slecht onderzocht. Dan kan je dus of jezelf kapot maken of je juist tegen laten houden door iets wat met wat training geen probleem hoeft te zijn

Ik kan absoluut niet rijden met beugels die enige vorm van beweging of vering hebben. Dat maakt het vele malen erger.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:51

MyWishMax schreef:
Oke, daar ben ik het wel weer mee eens avalanche. :j daarom idd uitzoeken waar het vandaan komt. Is het hypermobiliteit en zo ja, waar komt die vandaan en wat kan je doen om het te verbeteren of gelijk te houden. Of is het toch houding en is dat te verbeteren.

Precies :j eerst een correcte analyse, dan heb je pas een richting om het probleem op te lossen, maar als er wordt uitgegaan van een verkeerde basis diagnose kan een probleem niet opgelost worden.


MyWishMax schreef:
Er is een verschil tussen dingen die je kan verbeteren door houding aan passen of dus bepaalde dingen te trainen en dingen die je niet kan verbeteren en dus oplossingen voor moet vinden. Ik train zoveel om mezelf goed te houden of goed genoeg. Ik heb een slecht lichaam, maar mijn paard mag daar niet de dupe van zijn. Dus ik ben enorm streng voor mezelf en stap bepaalde dagen ook niet op of heel snel weer af als mijn lichaam niet mee werkt. Als ik last van mijn heupen heb en 1 been slecht kan gebruiken kan ik niet hetzelfde van mijn paard verwachten als op een dag dat ik minder pijn heb. Ik rijd bijvoorbeeld liever niet met een zweep, want dan moet ik aanspannen om hem vast te houden en beïnvloed ik mijn paard op een manier die niet de bedoeling is. Omdat mijn vingers en handen niet zomaar die zweep vast kunnen houden zonder dat het doorwerkt in contact. Dus ik moet dat anders oplossen.

Dit idd. Jij hebt echt een hele goede en mooie houding, en ik weet dat dat je veel werk kost, maar hypermobiliteit is voor jou geen excuus voor een slechte houding. Paard mag er nooit de dupe van worden.


MyWishMax schreef:
Maar hypermobiel in bepaalde gewrichten zijn wel meer mensen. Dat hoeft niet perse iets te betekenen. Daarom moet er wel onderzocht worden waar het vandaan komt. Er zit veel verschil in en ook in de manier om het te verbeteren bijvoorbeeld. Het kan een symptoom zijn van een andere ziekte. En sowieso moet je er wel aan werken, sommige vormen kan je door oefeningen en spieren trainen gewoon 'weg' krijgen zodat je er geen last meer van hebt. Maar als je een van de aandoeningen hebt waar het een symptoom van is kan het dus ook erger blijven worden en kan je enorme schade aan gewrichten toe brengen als je er niet goed mee omgaat.
Daarom is het zo van belang om het uit te laten zoeken door een arts. Er wordt heel snel gezegd dat iemand hypermobiel is, maar het wordt heel slecht onderzocht. Dan kan je dus of jezelf kapot maken of je juist tegen laten houden door iets wat met wat training geen probleem hoeft te zijn

Ik kan absoluut niet rijden met beugels die enige vorm van beweging of vering hebben. Dat maakt het vele malen erger.

De Sprenger bow balance bijvoorbeeld? Die werden mij aangeraden idd, maar maakten het voor mijn enkels ook niet fijner. Ik heb nu lichtgewicht compositum beugels, en ben daar erg tevreden mee. Maar idd totaal geen vering, niets :') maar ik rijd sowieso redelijk Spartaans. Ik wil ook een zadel met een open zit, omdat ik merk dat ik anders mijn buikspieren niet correct kan aanspannen. Ik vind zadels met een diepe zit echt heel vervelend, en daarin krijg ik dan wel last van mijn rug. Maar yoga en pilates naast het paard zijn heel belangrijk om je lijf idd in optimale conditie te krijgen om te kunnen rijden. Maar ik vind het niet eerlijk op te stappen als ik niet in shape ben.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:54

Je kunt ook eventueel een tapeje leren van de fysio. Ik heb zenuwschade in mijn rechtervoet wat een stukje van mijn onderbeen ook beïnvloed én ben hypermobiel maar schiet nooit door de beugel.
Wel zwik ik makkelijker naar buiten toe als mijn beugels te lang zijn en naar binnen toe bij te kort (op goede lengte dus geen last) .
Op buitenrit doe ik mijn stijgbeugels bewust 1 gaatje korter en doe dan een tape om mijn enkel, van midden onder mijn voet schuin omhoog om mijn been. Dat is voor mij al genoeg. Maar - leer dit van een fysio ajb ;)

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 12:46

Avalanche81 schreef:
Svmfoto schreef:
Dat klopt Alleen ik heb vooral dat mijn enkels niet stil
Blijven en dus toch echt een probleem van de hypermobiliteit ga daardoor vaak ook meerdere malen door mijn enkel tijden het rijden etc



LoveGlove schreef:
Als ik mijn hak niet uitdruk zit ik zo door mijn beugel heen


Even wat nuance: dit zijn dingen die veroorzaakt kunnen worden door hypermobiliteit, maar deze klachten zijn absoluut niet uniek en kunnen ook duiden op verkeerde aanspanning.

Vooral dat laatste.
Ik heb ook zwakke enkels, maar ben niet hypermobiel. Om reden van zwakke enkels draag ik geen hoge hakken, want de kans dat ik ze verzwik is erg groot. Overigens draag ik altijd laarzen.

Maar met rijden, zolang core stability in orde is, en je ontspant je billen en bovenbenen en laat je benen gewoon afhangen zoals het hoort, ga je nooit door die beugel heen, want omdat voor elkaar te krijgen moet je je benen optrekken.

Je onderbeen niet stil kunnen houden komt over het algemeen omdat mensen zitten te klemmen.
Svmfoto schreef:
Kan me hierdoor erg in jou verhaal herkennen en ben heel blij dat ik gelukkig niet de enige met dit probleem.

Nogmaals, het is niet gezegd dat het hypermobiliteit is, 90% van de mensen kan de onderbenen niet stil houden en trekt de voeten op, omdat ze zitten te klemmen en de billen aanspannen. Dus nee, je bent zeker niet de enige. Het is heel veel voorkomend. Van MWM weet ik het idd, die heeft er in het dagelijks leven ook heel veel last van, en voor haar is het een handicap. Maar hypermobiliteit in die mate is vrij zeldzaam, en de rijtechnische problemen die hier beschreven worden zijn heel algemeen, dus ik kan dat niet zonder meer op hypermobiliteit gooien. Dat moet wel eerst bevestigd worden door een arts.

Vaak met goede zitles in combinatie met training naast het paard, lossen deze problemen zichzelf op.


De hypermobiliteit is bij mij bevestigd door een arts. Ik klem tijdens het rijden ook totaal niet. Dit is echt een probleem door mijn hypermobiliteit en ik ben hiervoor op zoek naar tips. Mijn corestability en is prima in orde en ook mijn benen en billen heb ik ontspannen rijden het rijden. Dit is dus niet het probleem

DuoPenotti

Berichten: 28826
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:53

Ik ben ook hypermobiel.
En met sport op school ging ik zowat standaard door mijn enkel.
Kan mijn voeten ook helemaal naar binnen klappen en op mijn enkel staan zeg maar.
Hoge hakken oid kan ook echt niet.

Maar mijn benen kan ik wel stil houden. Dat heeft weinig met het hypermobiel te maken.
Mijn enkels kunnen wel omzwikken tijden het rijden als ik geen goede stevige rijlaarzen of stevige rijschoenen heb.
Ik zie wel eens mensen rijden met sneakers, ondanks dat het niet veilig is, zou ik dat ook niet kunnen.

Mijn tip is dus, zorg dat je goede stevige laarzen/schoenen met chaps hebt.

Je rijd met chaps lees ik, voor mij zijn veterschoenen die ook de enkel ondersteunen de enige die kunnen. Uiteraard met hak.
En ik rij meestal met beugels die open kunnen klappen. Want je moet met ditr soort schoenen er echt op letten dat ze niet te breed zijn en dus niet klem zitten aan de zijkanten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:45

Svmfoto schreef:
De hypermobiliteit is bij mij bevestigd door een arts. Ik klem tijdens het rijden ook totaal niet. Dit is echt een probleem door mijn hypermobiliteit en ik ben hiervoor op zoek naar tips. Mijn corestability en is prima in orde en ook mijn benen en billen heb ik ontspannen rijden het rijden. Dit is dus niet het probleem

En waarom kan MWM dat dan wel? Die ik persoonlijk ken, en die zo hypermobiel is dat ze daar in het dagelijks leven enorm door beperkt wordt, zodanig dat ze afgekeurd is voor werk?

Jij hebt een rijtechnisch probleem. Je onderbenen niet stil kunnen houden is 100% van de tijd rijtechnisch.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:47

Ik zou toch ook nog eens goed kijken naar de lengte van de stijgbeugels, ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik gok dat je te kort zit :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers