Voeten goed in de beugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lovehorsie7
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-21

Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 18:44

Hoiii
Vorige x vroeg ik hoe ik mijn beugels goed kan behouden in galop, heb een aantal tips gekregen en nu kan ik mn beugels weer bij me houden, nu is het probleem dat vaak met aangalopperen ik de druk niet op de beugels kan houden waardoor mijn voet er heel ver in schuift. Meestal ga ik dan weer terug naar stap even mn voeten goed doen en weer proberen. Weet iemand hoe ik in galop of in draf mijn voeten alweer goed krijg want als we bijvoorbeeld springen of balkjes draven kan ik niet in de verlichte zit met mijn voeten zover in de beugels :(

Joejoe


Sintara

Berichten: 7306
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:18

Poeh, ik snap wat je bedoelt maar ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen wat ik daarop doe..

Ik denk dat ik dan op het zweefmoment van de galop mijn hakken relatief gezien iets verder naar beneden doe en heel lichtjes de druk van mijn beugels afhaal, dan verschuiven ze meer richting de tenen en als ze op de plek zijn waar ik ze hebben wil leg ik de druk er weer op.

Maar het is echt een gevoel

Divers

Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:43

Je zou kunnen proberen een beetje in verlichte zit te staan als het paard aanspringt, zo houd je goed de druk op je beugels, dan kun je daarna weer gaan zitten. Hakken uitdrukken werkt bij mij niet, ik heb geleerd tenen omhoog en benen lang maken!

Dan maak ik maar zin.

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:43

Been vanuit de heup laten vallen. De reden dat mensen hun beugels kwijtraken is omdat ze hun bovenbeen aanspannen. Benen los en lang.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

lovehorsie7
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 21:17

Sintara schreef:
Poeh, ik snap wat je bedoelt maar ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen wat ik daarop doe..

Ik denk dat ik dan op het zweefmoment van de galop mijn hakken relatief gezien iets verder naar beneden doe en heel lichtjes de druk van mijn beugels afhaal, dan verschuiven ze meer richting de tenen en als ze op de plek zijn waar ik ze hebben wil leg ik de druk er weer op.

Maar het is echt een gevoel


Ohja ik snap het, ik zal het proberen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:24

Avalanche81 schreef:
Been vanuit de heup laten vallen. De reden dat mensen hun beugels kwijtraken is omdat ze hun bovenbeen aanspannen. Benen los en lang.


Goed advies, alleen ging de vraag hier niet over

Bejaarde bokkers weten meer

lovehorsie7
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 21:26

mrie schreef:
Avalanche81 schreef:
Been vanuit de heup laten vallen. De reden dat mensen hun beugels kwijtraken is omdat ze hun bovenbeen aanspannen. Benen los en lang.


Goed advies, alleen ging de vraag hier niet over

Nee idd ik kan m’n beugels wel houden maar niet op de goede plek 8-)

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:32

mrie schreef:
Avalanche81 schreef:
Been vanuit de heup laten vallen. De reden dat mensen hun beugels kwijtraken is omdat ze hun bovenbeen aanspannen. Benen los en lang.


Goed advies, alleen ging de vraag hier niet over

Jawel want als je niet voldoende druk hebt op de beugel gebeurt dit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


LWDaisy

Berichten: 4719
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 07:41

Ik denk dat het een kwestie van oefenen is.

Mijn voeten schieten soms ook nog wel eens een beetje door - maar ondertussen krijg ik ze wel weer goed zonder terug naar stap te moeten gaan. Wat Lovehorsie7 beschrijft :j

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Malle_meid

Berichten: 188
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:09

Zoals je omschrijft rijd je denk ik in een manege les? Ik denk dat dit een kwestie is van meters maken en werken aan een onafhankelijke zit. Misschien wat zitlessen nemen. Want als je beter zit, dan kun je makkelijker even je been/voet iets verschuiven om je voet weer goed in de beugel te krijgen. Of werken om de galophulp beter te krijgen, zodat bij het aanspringen je voet op de juiste plek in de beugel kan blijven.

Suzannexx

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:47

Ik denk dat dit een kwestie is van oefenen, en werk aan een onafhankelijke zit! Goede instructie zal je vast ook verder kunnen helpen.
Succes!!

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:14

Ga eens een tijdje zonder zadel rijden en leer wat meer onafhankelijk met je zit te rijden en niet met je benen, met zadel ook in de galop moet je niet op de beugels steunen maar juist je been lang houden en niet je knie optrekken, miss ook eens zonder beugels galopperen, zoek ook geen steun aan de teugels , dus galopeer eens met bv een halstertouw waar jij je aan kan vast houden, of aan de longe zonder teugels

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:47

Of ga eens rechtop in zadel staan en ga dan een stukje stappen.
Dat is een goede check voor je eigen balans.
Als je weer gaat zitten en je komt niet automatisch in het midden van je zadel terecht, ligt je zadel ook niet goed trouwens. Dat kan ook mede oorzaak zijn van het doorglijden.

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:19

midgie schreef:
Ga eens een tijdje zonder zadel rijden en leer wat meer onafhankelijk met je zit te rijden en niet met je benen, met zadel ook in de galop moet je niet op de beugels steunen maar juist je been lang houden en niet je knie optrekken, miss ook eens zonder beugels galopperen, zoek ook geen steun aan de teugels , dus galopeer eens met bv een halstertouw waar jij je aan kan vast houden, of aan de longe zonder teugels

Zonder zadel werkt niet als ruiter geen onafhankelijke zit heeft, want ze gaan klemmen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:09

Beugels verliezen of verschuiven is het gevolg van klemmen met de knieën. Probeer vooral zelf te ontspannen als je aangallopeert (liedje zingen :D ).

uva uvam vivendo varia fit

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:14

Ouderwetse opbouw van de onafhankelijke zit: longelessen. Een stuk of honderd. Zonder beugels en zelf je bekken terugkantelen.
Lukt van alles en nog wat niet : de voorkant van het zadel vastpakken met je buitenhand, en laat je armspieren doen, wat je buikspieren nog niet kunnen.

Ook een aanrader: voltige.

Verder een paar belangrijke dingen om op te letten:
'de knielende zit', (itt de stoelzit) vanuit je gekantelde bekken doe je je knieën naar voor en je voeten juist weer terug.
En stel je voor dat je een soort van elastiek hebt, dat je bekken en ellebogen met elkaar verbindt.
Doel is dat je 'in de lijn van het zwaartepunt' komt te zitten : van opzij gezien is er 1 rechte lijn van oor, schouder, harapunt, heupgewricht naar de bal van de voet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:11

[/quote]
Zonder zadel werkt niet als ruiter geen onafhankelijke zit heeft, want ze gaan klemmen.[/quote]

Juist dan leer je zitten en je paard voelen en je moet wel in stap beginnen ,ook moet je paard in balans lopen want anders kun je zo ie zo niet blijven zitten zonder te klemmen ja lichtrijden

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Voeten goed in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:37

Zoals anderen aangeven zal het meters maken zijn!

Daarnaast is het het altijd waard om te wisselen met verschillende lengtes van je beugels. Soms werkt een beetje langer of korter net iets beter voor je eigen houding. Bij mij hielp een goede zit ook met mijn beugels. Goed in het zadel zitten, focus dan op je beenhouding, dan op de hulp. Allemaal vrij snel achter elkaar, dat wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 7 bezoekers