Paard "bevriest".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:11

Sadira schreef:
Goed leren letten op de kleine signalen, lichaamstaal. Een paard met spanning ziet er anders uit dan een paard met geen zin. Kan heel klein zijn: starre ogen, niet knipperen, strakke mond, scheve neusgaten, etc. Als je weet hoe je spanning bij je paard herkent, kun je steeds beter onderscheiden hoe je het gedrag van je paard moet interpreteren.

Mijn paard in Freeze staat erbij alsof hij slaapt.
Kleine/halfdichte ogen, hoofd lager, pruillipje en ziet er dus uit als een ontspannen "ik doe alsof ik niet wil" paard.
Maar als je oplet zie hem even later wat gaan trillen in de achterhand, dan draaien ze ogen weg en valt hij om.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


boemel

Berichten: 8329
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-21 13:14

Brainless schreef:
Sadira schreef:
Goed leren letten op de kleine signalen, lichaamstaal. Een paard met spanning ziet er anders uit dan een paard met geen zin. Kan heel klein zijn: starre ogen, niet knipperen, strakke mond, scheve neusgaten, etc. Als je weet hoe je spanning bij je paard herkent, kun je steeds beter onderscheiden hoe je het gedrag van je paard moet interpreteren.

Mijn paard in Freeze staat erbij alsof hij slaapt.
Kleine/halfdichte ogen, hoofd lager, pruillipje en ziet er dus uit als een ontspannen "ik doe alsof ik niet wil" paard.
Maar als je oplet zie hem even later wat gaan trillen in de achterhand, dan draaien ze ogen weg en valt hij om.


Joh, das heftig!

M1+10

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:23

Gelukkig herken ik het nu hoor en moet ik hem heel snel uit freeze halen.
Gebeurd tot nu toe alleen bij trailer laden.

Buiten gaat hij ook wel eens vol in de ho-ijzer, als hij een robotgrasmaaier ziet (gewone grasmaaier is wat eng.. beetje snuiven, pasje opzij, goed been eraan en weer door), maar zo'n robotding is niet te vertrouwen :P
Maar dan staat hij met zijn nek erop, turend naar dat enge ding te kijken en verzet geen pas meer.
Ik moet echt proberen dit voor te zijn en hem soms er langs "schreeuwen" met PRRRT VOORRRWAARRRTS DOORRRGAANNNN.
Gelukkig is hij buiten nooit omgevallen bij mij (bij een andere ruiter wel een x).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:35

Brainless schreef:
Gelukkig herken ik het nu hoor en moet ik hem heel snel uit freeze halen.
Gebeurd tot nu toe alleen bij trailer laden.

Buiten gaat hij ook wel eens vol in de ho-ijzer, als hij een robotgrasmaaier ziet (gewone grasmaaier is wat eng.. beetje snuiven, pasje opzij, goed been eraan en weer door), maar zo'n robotding is niet te vertrouwen :P
Maar dan staat hij met zijn nek erop, turend naar dat enge ding te kijken en verzet geen pas meer.
Ik moet echt proberen dit voor te zijn en hem soms er langs "schreeuwen" met PRRRT VOORRRWAARRRTS DOORRRGAANNNN.
Gelukkig is hij buiten nooit omgevallen bij mij (bij een andere ruiter wel een x).


Dat is niet wat er bedoelt wordt met freeze, jouw paard gaat in de focus stand om te ontdekken of wat hij ziet of hoort gevaarlijk is. Super alert zijn ze dan, dat is tegenovergesteld aan een paard wat "wegraakt" "naar binnen keert"

Bejaarde bokkers weten meer

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard "bevriest".

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:25

De stap van focus naar freeze naar faint (wat gebeurt bij het paard van Brainless als ze niet snel genoeg de freeze kan oplossen) kan in een split second gebeuren. Het paard slaat als het ware stappen over; de volgorde is flight - fight - freeze - faint, maar hoe snel de stappen elkaar opvolgen is afhankelijk van het paard, de situatie, de ervaring en training van het paard.

De mijne vindt robotgrasmaaiers ook gruwelijk. De eerste keer dat ik met hem zo’n ding tegenkwam, lag ik er bijna naast omdat hij 180 graden draaide. Daarna ben ik gaan trainen. Ik ernaast, samen stil staan op afstand. Hij mag kijken en voorwaarts er naar toe, maar niet omdraaien of achteruit lopen. Elke pas naar voren wordt beloond (stem, brokje) en ik probeer hem te helpen met ontspannen (hoofd laag vragen, afleiden door even zijwaartse hulp te geven, vingers in zijn mond om te laten kauwen). Als hij ervoor kiest om zelf te ontspannen beloon ik dat en loop ik weg.

Op die manier heb ik hem inmiddels geleerd dat robotgrasmaaier = stil staan en samen benaderen. Duw ik hem te ver, dan gaat hij alsnog in flight modus, maar door te trainen heb ik die reactie uit kunnen stellen.

Dat is dus een positieve variant van trainen. Andersom heeft mijn merrie ooit geleerd dat het niet helpt als je probeert weg te lopen als je je zadel op krijgt (flight). Haar ervaring is dat mensen niet luisteren als je probeert duidelijk te maken dat je dat zadel niet fijn vindt, dat ze je vluchtpoging dan blokkeren. Haar volgende oplossing was dus bijten. Dat werkte wel, toen durfden ze niet meer. Op een gegeven moment sloeg zij het weglopen over. Zadel = bijten.

Zo zie je ook paarden in freeze voor de klep van de trailer. Die hebben geleerd dat flight en fight niet opleveren wat ze wilden, freeze wel.

Oy with the poodles, already

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 00:48

mrie schreef:
Brainless schreef:
Gelukkig herken ik het nu hoor en moet ik hem heel snel uit freeze halen.
Gebeurd tot nu toe alleen bij trailer laden.

Buiten gaat hij ook wel eens vol in de ho-ijzer, als hij een robotgrasmaaier ziet (gewone grasmaaier is wat eng.. beetje snuiven, pasje opzij, goed been eraan en weer door), maar zo'n robotding is niet te vertrouwen :P
Maar dan staat hij met zijn nek erop, turend naar dat enge ding te kijken en verzet geen pas meer.
Ik moet echt proberen dit voor te zijn en hem soms er langs "schreeuwen" met PRRRT VOORRRWAARRRTS DOORRRGAANNNN.
Gelukkig is hij buiten nooit omgevallen bij mij (bij een andere ruiter wel een x).


Dat is niet wat er bedoelt wordt met freeze, jouw paard gaat in de focus stand om te ontdekken of wat hij ziet of hoort gevaarlijk is. Super alert zijn ze dan, dat is tegenovergesteld aan een paard wat "wegraakt" "naar binnen keert"

Ik mijn reactie daarboven geef ik aan dat hij wel in freeze kan gaan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard "bevriest".

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:03

Die van mij moest je donders goed in de gaten houden, want van focus kon ze de freeze in gaan en dan toch nog besluiten tot een flight dwars door alles en iedereen heen. Dan ben je al blij met een freeze :=

boemel

Berichten: 8329
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard "bevriest".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 10:45

Ik ben gisteren in een vreemde bak gaan rijden. Die stond nogal vol attributen.
(Tonnen, palen,pionnen, balken).

In 1e instantie vond ik haar goed reageren. Hoofd laag,dingen bekijken, los teugeltje.

Meer dan stappen deed ik niet en toch was ze na 5 minuten compleet overloaded.
Ze wil gewoon niet meer. Wordt hard en reageert niet meer op been.

Alle tips geprobeerd, maar uiteindelijk hielp alleen het stappen achter haar vriendin en weidegenoot.

Volgende week heb ik in diezelfde bak les van een Natural horsemanship instructrice.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar haar tips.

M1+10

irmaz

Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:40

boemel schreef:
Ik ben gisteren in een vreemde bak gaan rijden. Die stond nogal vol attributen.
(Tonnen, palen,pionnen, balken).

In 1e instantie vond ik haar goed reageren. Hoofd laag,dingen bekijken, los teugeltje.

Meer dan stappen deed ik niet en toch was ze na 5 minuten compleet overloaded.
Ze wil gewoon niet meer. Wordt hard en reageert niet meer op been.

Er is ook zoiets als te lang laten kijken en te veel nadruk op dingen leggen. Soms is het voldoende dat een voorwerp nog wel eng maar niet meer levensbedreigend is. Ik weet niet hoe jouw paard normaal de spanning af laat vloeien maar mijn merrie kan het beste met spanning omgaan door even alle enge dingen te bekijken en vervolgens aan te draven.

boemel

Berichten: 8329
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard "bevriest".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 14:14

Ik heb gewoon gedaan of we er al jaren reden. En zelf juist geen aandacht besteed aan alles, maar wel gelet op ademhaling, haar in beweging houden.
En als ze strak werd spanning proberen af te laten vloeien.
Draven achter t andere paard ook gedaan.
Ze sprong niet weg of opzij,maar ze voelde erg in haar schulp.

Dus, ik ben blij dat we daar volgende week les hebben.

M1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers