Betere balans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Betere balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 22:57

Vraagje, wat zijn goede oefeningen en figuren/wendingen om een jong paard die net zademak is in de rijbak beter in balans te krijgen? Ik snap heus wel dat een jong paard veel moet oefenen en km moet maken voor zover mogelijk en dat dit tijd kost maar dat betekend niet dat je geen balans oefeningen ermee kunt doen tijdens het rijden. Voornamijk om zwieberen te verminderen, het paard beter bewust te maken van zijn lichaam en de hoeven op te laten tillen. Oefeningen zoals bezig houden door middel van figuren rijden en niet altijd het zelfde doen, voorwaarts houden, overgangen en tempowisselingen rijden, balkjes rijden, van a naar c of andersom en van b naar e of andersom of bijv in een wending in een rechte lijn naar een letter lopen en op eigen benen lopen doen we al en rechtrichten doen we ook al. Ook probeer ik om m'n paard zoveel mogelijk zijn achterhand te laten gebruiken. Ik ben gewoon benieuwd naar hoe anderen naast een instructeur en naar hun eigen houding kijken en hun eigen houding/evenwicht verbeteren hun jonge paard trainen in het in balans lopen met welke rijoefeningen en of er nog meer zijn behalve degene die ik benoemd heb. Ik ben met deze vraag dus ook echt alleen opzoek naar rijoefeningen die momenteel voldoen aan het rijniveau van mijn paard, wat een basic stuur, rem en gas is.


Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Betere balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:15

In ieder geval nooit op de hoefslag, maar altijd op de binnenhoefslag rijden :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 05:34

Je klinkt wel erg ambitieus....

Een jong paard heeft in het begin genoeg werk aan lekker een beetje draven en galopperen onder de man.
Met een zachte contactteugel. Grote wendingen. En waar mogelijk veel rechtuit op buitenrit.
Ik zou dus niet te kritisch zijn bij een beetje slingeren of scheef gaan.

Binnenhoefslag is goed. Maar een jong paard mag ook best nog wat steun hebben aan de wand. Niks mis mee.

Belangrijker is dat het paard aan de hulpen is. Dat je je stuur, gas en rem consequent toepast.
Dat je het paard niet teveel lastig valt, op tijd ontspant en beloont.
Dat je hem zijn energie goed kwijt laat kunnen.

Gaat dat goed: dan zou ik al vrij snel de eenzijdige beenhulp installeren. Zijwaarts voor het been, beetje spelenderwijs.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:31

niet te lang achter elkaar en veel rust tussen door

vooral in het begin is stappen een prima gang om rustig de balans te vinden en het leren van de juiste hulpen

ook voor de ruiter is stappen erg goed om los te laten, stap geeft - voor beide - vaak meer de gelegenheid om te ontspannen

veel wisselen in tempi op rechte stukken

veel wenden - met steeds weer de juiste hulpen van zit en been, voor al in het begin niet te klein willen leer een paard het gebruik van de spieren
tussen door veel lang laten hoofd en hals zijn belangrijk voor het vinden van de juiste balans - fysiek en mentaal paard moet hetgeen je hem leert ook kunnen opslaan en verwerken, niet teveel ineens

accepteer dat de hoofd/hals houding als laatste perfect moet zijn, eerst van achteruit naar voren werken dan komt de hoofd/hals houding vanzelf

veel afwisseling buiten rijden als het kan,

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... bouw-paard


Citaat:
Als we het paard leren op eigen benen te lopen en dan in balans te blijven, kan hij een goede rompstabiliteit aannemen en de oefeningen die de ruiter van hem vraagt beter uitvoeren.” Dit is dan ook de kern van de methode: het paard in balans brengen waardoor hij van daaruit een correcte lichaamshouding kan aannemen. Je traint vanuit het paard.

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... ans/97346/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-21 07:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:38

Maar stappen.... Weet ook dat dat moeilijk is voor paarden die nog niet veel balans hebben.

Paarden lopen graag om in evenwicht te zijn. Zeker als het energieke paarden zijn die nog een uitlaatklep nodig hebben in hun werk. Het remmen van energie werkt vaak averechts.

Tenzij je paard zich zichtbaar prettig voelt in stap natuurlijk.

Ik heb nog weinig paarden gezien die beter werden van veel stap op jonge leeftijd.

Hoe zie jij dat MCE?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:47

En zeker geen “hulpteugel” omhangen!!

Ik heb zelf een jong paard die ook zwieberig was. Dit heeft gewoon tijd nodig. Je doet genoeg. Zolang je je paard niet in de weg zit en je ook een stuk rechtuit kunt op een buitenrit en wat balkjeswerk (max 4 achter elkaar en geen cavalettin zolang hij nog wiebelig is) komt het vanzelf goed. Met te veel oefeningen en voor een jong paard ingewikkelde en korte wendingen vraag je nog te veel van hem als hij nog onstabiel is. Geduld en niet te veel verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:50

Kelly_ann schreef:
Maar stappen.... Weet ook dat dat moeilijk is voor paarden die nog niet veel balans hebben.

Paarden lopen graag om in evenwicht te zijn. Zeker als het energieke paarden zijn die nog een uitlaatklep nodig hebben in hun werk. Het remmen van energie werkt vaak averechts.

Tenzij je paard zich zichtbaar prettig voelt in stap natuurlijk.

Ik heb nog weinig paarden gezien die beter werden van veel stap op jonge leeftijd.

Hoe zie jij dat MCE?



remmen is nooit een optie en het voorwaartse moet je voorwaarts oplossen door - denk ik - veel overgangen of bijna overgangen te rijden,

hulpen aanleren vind ik het makkelijkst in stap heb ik iets meer tijd in de voorbereiding
overgangen vooral in het begin op rechte stukken - 2e.3e hoefslag of diagonaal, op de AC lijn, kun je mooie een kleine volte maken en dan weer rechtuit stappen/draven

paard moet zich gaan concentreren op de ruiter en - ik denk - als je teveel draaft het paard te makkelijk zijn eigen gang kan gaan die ik als ruiter -vaak - nog niet kan controleren o.a. met de juiste hulp

ik werk vanuit het paard wat die nodig heeft en wat de ruiter kan

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:46

Kelly_ann schreef:
Je klinkt wel erg ambitieus....

Een jong paard heeft in het begin genoeg werk aan lekker een beetje draven en galopperen onder de man.
Met een zachte contactteugel. Grote wendingen. En waar mogelijk veel rechtuit op buitenrit.
Ik zou dus niet te kritisch zijn bij een beetje slingeren of scheef gaan.

Binnenhoefslag is goed. Maar een jong paard mag ook best nog wat steun hebben aan de wand. Niks mis mee.

Belangrijker is dat het paard aan de hulpen is. Dat je je stuur, gas en rem consequent toepast.
Dat je het paard niet teveel lastig valt, op tijd ontspant en beloont.
Dat je hem zijn energie goed kwijt laat kunnen.

Gaat dat goed: dan zou ik al vrij snel de eenzijdige beenhulp installeren. Zijwaarts voor het been, beetje spelenderwijs.


Hier sluit ik me bij aan, simpel houden..paard wordt vanzelf sterker wat het slingeren zal verminderen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:14

Replica1233 schreef:
Vraagje, wat zijn goede oefeningen en figuren/wendingen om een jong paard die net zademak is in de rijbak beter in balans te krijgen? Ik snap heus wel dat een jong paard veel moet oefenen en km moet maken voor zover mogelijk en dat dit tijd kost maar dat betekend niet dat je geen balans oefeningen ermee kunt doen tijdens het rijden.


Exact.
Het kost tijd, maar gebruik die tijd zinnig.
Verticale balans bouw je op door het gewicht van het paard (hoofd, vooral hals en schouders) en eventueel je eigen gewicht ('zit op links' als je dier je naar rechts gooit - blijf van de stugge teugel af/ houd een halve gram contact, de andere teugel mag twee of drie gram hebben)
iets naar opzij te brengen.
(Als vluchtdier wil een paard per se niet vallen. Dus of je brengt m in evenwicht en het dier ontspant de rug, of het dier gaat zich vastzetten.)

Ik ben begonnen met in stap veel vierkantjes. Waarbij ik al snel wat kon variëren met 'richting übertreten' of 'richting stappirouette'. En uiteraard vierkante achtjes, slangevoltes en honingraatjes.
In draf veel op de binnenhoefslag werken en zigzaggen. Hetzij 'hoekjes' (soort gebroken lijn) hetzij 'boogjes'.
"Zandlopers" zijn ook leuk. Telkens over de diagonaal van hand veranderen en de grap is, telkens de lijn van de diagonaal een meter korter maken.
Als het gaat lukken met verticale balans komen de echte voltes aan bod, met vrij snel al pasjes wijken op de volte.
Wijken voor de binnenkuit om het achterbeen echt onder de massa te krijgen (twee hoefbreedtes naar buiten, eventueel gevolgd door een halve ophouding zonder teugel)
andere variant 'gewoon' de volte iets verkleinen en wijkend naar buiten.
Of na een volte op het midden wijken 'van B naar G'.
Of ook een leuke sequentie: afwenden bij E of B, in de buurt van de X een paar pasjes wijken, dwz zodra je voelt dat je dier voor de linkerkuit het gewicht naar rechts brengt, stuur je naar links de grote volte op, bij A of C hoefslag volgen en bij E of B weer wenden en dan de andere kant op wijken.
Gaat dat een tijdje leuk, dan een paar pasjes schouderbinnenwaarts in draf op de diagonaal of de A-C lijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-09-21 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Betere balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:27

Rechtrichten op de grond en dat langzaam onder het zadel oppakken ben ik hier van plan. Lekker stappen en gelijk naar buiten de bossen in. Rechtdoor is altijd makkelijker. Veel bergjes, verschillende ondergronden. Bochten meenemen en eens een drafje. Het ligt er echt aan hoe snel je het op wilt bouwen en hoe vaak je rijd. Op mijn 5(bijna 6 als hij is ingereden)jarige ga ik niet vaker dan 1-2 keer per week 10-15 minuten. Maar daar ben ik volgens mij een uitzondering in. De mijne werk ik al 2 jaar meer vanaf de grond en dat is simpelweg, in mijn ogen, de beste basis.
Lekker veel figuren en overgangen maken, maar niet ongecontroleerd, geef hem wel de tijd de dingen daadwerkelijk te snappen. Doelloos slangenvoltes gaan rijden is leuk, maar worden ze niet perse beter van.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:19

Anastasia24 schreef:
Rechtrichten op de grond en dat langzaam onder het zadel oppakken ben ik hier van plan. Lekker stappen en gelijk naar buiten de bossen in. Rechtdoor is altijd makkelijker. Veel bergjes, verschillende ondergronden. Bochten meenemen en eens een drafje. Het ligt er echt aan hoe snel je het op wilt bouwen en hoe vaak je rijd. Op mijn 5(bijna 6 als hij is ingereden)jarige ga ik niet vaker dan 1-2 keer per week 10-15 minuten. Maar daar ben ik volgens mij een uitzondering in. De mijne werk ik al 2 jaar meer vanaf de grond en dat is simpelweg, in mijn ogen, de beste basis.
Lekker veel figuren en overgangen maken, maar niet ongecontroleerd, geef hem wel de tijd de dingen daadwerkelijk te snappen. Doelloos slangenvoltes gaan rijden is leuk, maar worden ze niet perse beter van.



het ideale plaatje, fijn dat dit paard(en) met u kan samenwerken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers