‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marjo

Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:39

Mijn instructrice zei gisteren nog "Sneller zonder harder te gaan" :')
Ofwel; actiever vanuit het achterbeen maar niet hoger in tempo :P


gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:42

Marjo schreef:
Mijn instructrice zei gisteren nog "Sneller zonder harder te gaan" :')
Ofwel; actiever vanuit het achterbeen maar niet hoger in tempo :P


Dan zeggen ze tegen mij inderdaad "actiever zonder harder te gaan" :+

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:44

Onder je uit lopen is voor mij een paard dat steeds wat sneller wil dan de ruiter aangeeft.

Halve ophouding een keer in je buitenhand knijpen om een paard even attent te maken.

Aan het been plakken, een paard dat niet reageert op het been, daar zelfs wat tegenin gaat hangen ipv weg van te willen.

Achter het bit, 0 verbinding meer door het paard zelf zo gekozen.
Hand opzoeken is juist het tegenovergestelde daarvan een paard dat zelf aanleuning in de hand zoekt.
Achter de loodlijn is door de ruiter gecreëerd.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:48

gerlindie schreef:
Marjo schreef:
Mijn instructrice zei gisteren nog "Sneller zonder harder te gaan" :')
Ofwel; actiever vanuit het achterbeen maar niet hoger in tempo :P


Dan zeggen ze tegen mij inderdaad "actiever zonder harder te gaan" :+



als je met meer kracht afzet kunnen de passen groter/ruimer worden
ga je niet sneller maar maak je de passen ruimer/meer bodem zonder sneller/harder te gaan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:56

DuoPenotti schreef:
l
Achter de loodlijn is door de ruiter gecreëerd.


Absoluut niet mee eens. Paard kan zdlf ook achter de loodlijn lopen zonder dat de ruiter daar iets voor doet. Het kan vanuit de ruiter komen, maar ook vanuit het paard zelf.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:04

gerlindie schreef:
MCE schreef:
wat is een goede definitie van: onder je uitlopen laat het paard niet onder je uitlopen, hoor ik dan


Ik meen te denken dat onder je uitlopen betekent dat je paard een sneller tempo heeft, dan je zelf in gedachte had.

Ikzelf (manegeruiter) heb daar nog wel eens last van op één van de KWPN'ers, die vooral na de galop het gas aardig opendraait. Gevolg: ik probeer rustig een arbeidsdraf te rijden, paard wil vooral sneller.
Dat is wat ik onder 'onder je uitlopen' voor me zie.

Ik hoor graag verbeteringen :D


dan is hij/zij niet ontvankelijk voor de hulpen die ik geef b.v.,

Nibbit

Berichten: 10411
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:11

Oke ik heb er ook 1

Opnemen??

Geen idee wat er bedoeld werd, het was niet mijn les anders had ik het gevraagd


EDIT
Het was een M/Z combinatie tijdens oefeningen en zijgangen in draf/verzamelde draf
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 07-09-21 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:14

Denk dat daarmee bedoelt wordt de teugels weer om maat maken na het hals strekken

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:17

MCE schreef:
wat is een goede definitie van: onder je uitlopen laat het paard niet onder je uitlopen, hoor ik dan

Als hij niet in het tempo blijft waar jij hem hebt in gezet, maar zelf weer harder gaat, en jij hier vervolgens niets aan doet, dan laat je hem onder je uit lopen.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Nibbit

Berichten: 10411
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:38

scrabbel schreef:
Denk dat daarmee bedoelt wordt de teugels weer om maat maken na het hals strekken


Misschien had ik het er even bij moeten zetten
Het was een M/Z combinatie tijdens oefeningen en zijgangen in draf/verzamelde draf

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:51

Citaat:
als je met meer kracht afzet kunnen de passen groter/ruimer worden
ga je niet sneller maar maak je de passen ruimer/meer bodem zonder sneller/harder te gaan


... oej, hier raak ik in de war.

'Meer impuls' als in: 'actiever, met meer energie afzetten' - kan prima zijn.
(.... is het dier stijf of scheef of moet het de rug vastzetten of...??? Die oorzaak kan belangrijk zijn om het op te lossen.)

Het effect kan zijn:
ruimere passen (prima, we willen geen gedribbel)
'hogere' passen
of hogere snelheid ("... probeer maar eens super langzaam te lopen of fietsen" : een beetje snelheid kan een balansprobleem oplossen.)
(Paard loopt onder je vandaan: kan dus ook een balansprobleem zijn.)

... wellicht is die hogere snelheid niet het gewenste effect, maar het kan wel optreden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:31

Marigo schreef:
Interessant! Klinkt als een logische omschrijving. Al heb ik ook wel eens gehoord dat aan het been plakken betekent dat het paard niet voorwaarts is op de beenhulpen. Dus dat je moet blijven drijven.


Die ken ik als lui aan je been.

Als ie aan je been plakt wijkt ie niet voor druk.
Als ie tegen je been inloopt gaat ie heen waar je je been aanlegt,met wijken bv. Wijken voor rechts, rechterbeen aanleggen dan zou je naar links moeten gaan. Als ie er tegenin loopt ga je naar rechts.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:43

Inney schreef:
Achter het bit lopen interpreteer ik ook als totaal geen gewicht in de hand (dus eigenlijk zich van het bit ontrekken/niet aannemen van het bit)

Grappig hoe veel andere interpretaties een uitspraak kan hebben, daar sta ik nooit zo bij stil. :D



Ik ook, ik heb dat altijd zo geleerd van dat achter het bit lopen.
Dat het paard door het mijden van druk achter de loodlijn loopt is dan een gevolg daarvan.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:55

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
l
Achter de loodlijn is door de ruiter gecreëerd.


Absoluut niet mee eens. Paard kan zdlf ook achter de loodlijn lopen zonder dat de ruiter daar iets voor doet. Het kan vanuit de ruiter komen, maar ook vanuit het paard zelf.

En dan vind ik hem dus achter het bit :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:59

DuoPenotti schreef:
Onder je uit lopen is voor mij een paard dat steeds wat sneller wil dan de ruiter aangeeft.

Halve ophouding een keer in je buitenhand knijpen om een paard even attent te maken.

Aan het been plakken, een paard dat niet reageert op het been, daar zelfs wat tegenin gaat hangen ipv weg van te willen.

Achter het bit, 0 verbinding meer door het paard zelf zo gekozen.
Hand opzoeken is juist het tegenovergestelde daarvan een paard dat zelf aanleuning in de hand zoekt.
Achter de loodlijn is door de ruiter gecreëerd.


Ben het met je eens behalve het laatste, paard die achter het bit loopt kan ook zo opkroppen dat ie achter de loodlijn gaat lopen. Dus niet altijd ruiter gecreerd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:02

Nee, niet mee eens. Kan wel, maar je kan ook momenten hebben waar het paard niet de kracht heeft om de neus eruit te brengen/houden, maar naar beneden zakt in contact. En dat kan dan achter de loodlijn zijn, maar wel in contact en nog steeds de hand volgen.

En ja, dat is nog steeds niet goed en daar moet je nog steeds aan werken maar altijd door de ruiter en anders achter de teugel, nee. Wel momenten en niet continu. Want bij continu hoeft het ook niet door de ruiter gecreëerd te zijn, maar die moet het wel oplossen en niet zo laten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:05

Ik heb altijd het gevoel als ze er achter kruipen ze nooit meer naar de hand toe zijn.
Ook niet meer aan het been.
Maar dus acher het bit ook.
Dat hoeft geen 10 rondjes te duren. Maar er ineens achter kruipen is nooit met aanleuning.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:08

Dat klopt wel, maar dat kan wel heel snel gaan ineens is mijn ervaring. Ook de bouw heeft er mee te maken, paarden die er snel achter kruipen moeten meer voorwaarts/ neerwaarts en op lengte naar de hand toe gereden worden. (mooi vakjargon allemaal haha)

Er zit ook verschil in iets achter de loodlijn kruipen of zich volledig oprollen en dat laatste is volledig achter de teugel kruipen, bij het eerste kunnen ze nog wel aan het been zijn. Eigenlijk wat MWM in haar eerste alinea beschrijft.

Dus verschil in achter de loodlijn en achter de teugel...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:09

Achter het bit betekent niet perse achter de loodlijn, achter de loodlijn betekent niet perse achter het bit :)

Je kunt een paard ronder instellen, achter de loodlijn, met aanleuning

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:18

Elisa. Voor mij blijft er zelf achter kruipen, ook al is het 3 passen, acher het bit zijn.
Achter de loodlijn door de ruiter gevraagd. En dat kan met licht of zwaar contact zijn. Maar wel met contact.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:28

mystery1980 schreef:
met je binnenhand terugwerken in de wending: je binnenhand te ver naar achter houden en daarmee de beweging van je paard blokkeren waardoor hij te veel inhoud in tempo in de bocht of met z'n hoofd in een valse knik komt.

Valse knik (ook wel valse buiging): het hoofd is gebogen maar de rest in het paard buigt niet mee.

teugelkreupel: loopt onzuiver bij het rijden en doet dat met vrije beweging niet.

rijden met de rem erop: als ruiter niet volledig meegaan in de beweging.


Niet helemaal correct/duidelijk.
Valse knik is een paard dat de hals heeft afgebogen/in de krul, waardoor het lijkt alsof hij aan de teugel is, maar tegelijkertijd niet nageeflijkheid is en de rest van zijn lichaam dus ook niet goed gebruikt. Dus niet zo zeer buiging in de rest van het lichaam dat niet klopt, maar een veel groter geheel


Toevoeging teugel kreupel: vaak veroorzaakt door een ruiter die teveel aan de teugels trekt of een onrustige hand heeft.

Rijden met de rem erop heb ik niet eerder gehoord. Wel een paard dat met de rem erop loopt, en dan is het een paard dat niet goed aan het been, niet actief doorloopt en zich ook niet makkelijk aan het been laat zetten. Vaak door een medisch probleem of zeer slecht rijtechnisch voor elkaar zijn

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:52

'Valse stelling'.
Paard komt naar binnen met de bovenste halswervels, maar in de nek (gewricht schedel - 1ste halswervel) 'kijkt' het dier naar buiten.
(Gevolg, of oorzaak, wie zal het zeggen:
het merendeel van het gewicht 'valt' op het binnenvoorbeen, ipv het 'dragen' op het binnenachterbeen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:26

DuoPenotti schreef:
Elisa. Voor mij blijft er zelf achter kruipen, ook al is het 3 passen, acher het bit zijn.
Achter de loodlijn door de ruiter gevraagd. En dat kan met licht of zwaar contact zijn. Maar wel met contact.


Blijf het er niet mee eens zijn, zo vaak paarden gehad die als ze het wat moeilijker kregen door bijv. gebrek aan draagkracht in de wat hogere oefeningen dat ze zelf iets achter de loodlijn kwamen. Aan de ruiter om ze daar direct weer uit te rijden door met het been naar de hand toe te rijden. Dat gaat ook alleen als ze "nog"aan het been zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:30

Bowo schreef:
mystery1980 schreef:
met je binnenhand terugwerken in de wending: je binnenhand te ver naar achter houden en daarmee de beweging van je paard blokkeren waardoor hij te veel inhoud in tempo in de bocht of met z'n hoofd in een valse knik komt.

Valse knik (ook wel valse buiging): het hoofd is gebogen maar de rest in het paard buigt niet mee.

teugelkreupel: loopt onzuiver bij het rijden en doet dat met vrije beweging niet.

rijden met de rem erop: als ruiter niet volledig meegaan in de beweging.


Niet helemaal correct/duidelijk.
Valse knik is een paard dat de hals heeft afgebogen/in de krul, waardoor het lijkt alsof hij aan de teugel is, maar tegelijkertijd niet nageeflijkheid is en de rest van zijn lichaam dus ook niet goed gebruikt. Dus niet zo zeer buiging in de rest van het lichaam dat niet klopt, maar een veel groter geheel


Toevoeging teugel kreupel: vaak veroorzaakt door een ruiter die teveel aan de teugels trekt of een onrustige hand heeft.

Rijden met de rem erop heb ik niet eerder gehoord. Wel een paard dat met de rem erop loopt, en dan is het een paard dat niet goed aan het been, niet actief doorloopt en zich ook niet makkelijk aan het been laat zetten. Vaak door een medisch probleem of zeer slecht rijtechnisch voor elkaar zijn


Valse knik is afbuigen tussen de 2e en 3e halswervel terwijl de hals en de rest van het lijf niet goed gebruikt wordt: https://www.bitmagazine.nl/instructie/v ... es/100867/
Ook vaak te zien omdat de middelste halsspier daarbij aanspant ipv de bovenste vanuit de schoft.

Rijden met de rem er op, dan lees ik: een ruiter met een continu terugwerkende hand?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:42

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Elisa. Voor mij blijft er zelf achter kruipen, ook al is het 3 passen, acher het bit zijn.
Achter de loodlijn door de ruiter gevraagd. En dat kan met licht of zwaar contact zijn. Maar wel met contact.


Blijf het er niet mee eens zijn, zo vaak paarden gehad die als ze het wat moeilijker kregen door bijv. gebrek aan draagkracht in de wat hogere oefeningen dat ze zelf iets achter de loodlijn kwamen. Aan de ruiter om ze daar direct weer uit te rijden door met het been naar de hand toe te rijden. Dat gaat ook alleen als ze "nog"aan het been zijn.


Precies dit dus. En paarden gingen ook meteen achter de hand aan als ik die ruimte gaf, alleen dan lagere houding. Dan bieden ze wel eerst de oprichting aan maar is of wordt het toch te zwaar. En zakken ze gewoon wat lager waardoor er geen verschil in contact was, nog steeds aan been, naar de hand toe en noem maar op.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 70 bezoekers