‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 22:10

Hoi,

Ik ben toe aan wat opheldering rondom ‘rij-jargon’. Als ruiters, instructeurs en toeschouwers met elkaar praten hoor je vaak termen zoals: ‘achter het bit lopen’, ‘aan je been plakken’ of ‘de hand opzoeken’. Maar wie kan me vertellen wat men nou bedoelt met deze uitspraken?
En heb je zelf nog uitspraken die je vaak hoort en dan denk: huh, wat bedoelen ze nu?
Ik ben wel benieuwd! En lijkt me leuk om via dit topic nu eens en voor altijd opheldering te krijgen! ;)

Ik begin wel met 2 voorbeelden van achter het bit lopen. Uitleg 1: achter de loodlijn duiken. Uitleg 2: met de neus willen stofzuigen/laag lopen en daardoor trekken/zwaar worden in de hand.
Welke is het?

Aan het been plakken: snap nog steeds niet wat hiermee bedoeld wordt.

Hand opzoeken: licht contact maken.

Wie vult aan?


Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:13

Aan het been plakken is als het paard je binnenbeen niet echt respecteert en er als het ware 'aan vast plakt' ipv wijkt voor druk. Vaak vallen ze dan naar binnen op de volte.
Althans, dat is hoe ik het begrijp :)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 22:19

Interessant! Klinkt als een logische omschrijving. Al heb ik ook wel eens gehoord dat aan het been plakken betekent dat het paard niet voorwaarts is op de beenhulpen. Dus dat je moet blijven drijven.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:21

Die ken ik ook inderdaad als uitleg. Hangt dan van je context af wat je aan het doen bent / wilt bereiken, wat het betekent.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:23

Century schreef:
Aan het been plakken is als het paard je binnenbeen niet echt respecteert en er als het ware 'aan vast plakt' ipv wijkt voor druk. Vaak vallen ze dan naar binnen op de volte.
Althans, dat is hoe ik het begrijp :)

Zo bedoeld mijn instructrice het ook inderdaad :)

Achter het bit lopen is bij mij achter de loodlijn lopen, dus kin op borst idee.

Hand opzoeken is juist dat ze zakken en meer nagevelijk worden.

Ik wist echt niet wat fladderen was :') :') dacht van voor naar achter. Heb een halve les als een gekkie op mijn paard gezeten. Nu weet ik dat het dus druk-los-druk-los is {:}

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

Bernoe

Berichten: 1505
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:26

Achter het bit lopen ken ik als uitleg 1.

Aan het been plakken zoals Century beschrijft, maar zeker ben ik er niet van aangezien ik deze uitleg ook ken als tegen het been aanlopen.

Hand opzoeken is dat ze zelf contact zoeken als het ware. Nu ik dit zit te typen realiseer ik me hoe lastig uitleggen het eigenlijk is haha.

Edit: Fladderen heb ik echt nog nooit van gehoord :+ Vind het eigenlijk ook heel negatief klinken haha

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:33

Bernoe schreef:
Achter het bit lopen ken ik als uitleg 1.

Aan het been plakken zoals Century beschrijft, maar zeker ben ik er niet van aangezien ik deze uitleg ook ken als tegen het been aanlopen.

Hand opzoeken is dat ze zelf contact zoeken als het ware. Nu ik dit zit te typen realiseer ik me hoe lastig uitleggen het eigenlijk is haha.

Edit: Fladderen heb ik echt nog nooit van gehoord :+ Vind het eigenlijk ook heel negatief klinken haha

Klinkt ook negatief, is niet zo :') kan het erg slecht uitleggen, maar paardlief had wat aanmoediging nodig om actief te blijven tijdens balken draven

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:37

Of: kikkeren!

Dat geluidje dat je met je tong maakt haha. Om je paard vanuit de wei (of piste oid) naar je toe te "roepen", of om onder het zadel een tempoversnelling te vragen. Of om hem/haar aan de hand vlotter mee te krijgen, wanneer ze met de neus in het gras duiken of kijkerig worden en daardoor stil staan.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:40

Achter het bit lopen, is in principe dat je geen contact / verbinding meer hebt met de mond.
En aan de buitenkant ziet dat er inderdaad vaak zo uit, dat ze achter de loodlijn lopen met de kin richting de borst.

Aan het been plakken, inderdaad is je paard dan niet aan je hulp. Of dit een voorwaartse of zijwaartse hulp is, hangt af van het moment in je training.


Er zit een groot verschil tussen contact en aanleuning.

De korte uitleg;
de ruiter neemt contact via de teugel met de mond van het paard.
Wanneer de ruiter contact heeft, ongedwongen van achter naar voren rijdt, neemt het paard aanleuning. Oftewel het paard geeft antwoord op de “handelingen” van de ruiter.

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 23:02

fenijro_tani schreef:
Ik wist echt niet wat fladderen was :') :') dacht van voor naar achter. Heb een halve les als een gekkie op mijn paard gezeten. Nu weet ik dat het dus druk-los-druk-los is {:}


Komt van het feit dat je teugels fladderen, dus ze klapperen op en neer. Mare... jij kan fladderen maar je paard kan ook fladderen. Als jij fladdert dan laat jij het contact los-vast-los-vast gaan. Maar je paard kan het ook doen door steeds voor en achter de loodlijn te klappen, druk ontrekking dus.


LWDaisy schreef:
Of: kikkeren!

Dat geluidje dat je met je tong maakt haha. Om je paard vanuit de wei (of piste oid) naar je toe te "roepen", of om onder het zadel een tempoversnelling te vragen. Of om hem/haar aan de hand vlotter mee te krijgen, wanneer ze met de neus in het gras duiken of kijkerig worden en daardoor stil staan.


Dat noemen ze hier klikken of klakken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 23:36

Ik heb nog steeds wel wat moeite met wat ik precies met mijn handen moet als ik "tegen een stille hand op" moet rijden. Meestal kom ik er wel uit gelukkig :')

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 00:03

Achter het bit lopen interpreteer ik ook als totaal geen gewicht in de hand (dus eigenlijk zich van het bit ontrekken/niet aannemen van het bit)

Grappig hoe veel andere interpretaties een uitspraak kan hebben, daar sta ik nooit zo bij stil. :D

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 09:38

Leuk om de verhelderende reacties te lezen! Toch belangrijk om aan degene die de uitspraak doet, goed door te vragen wat diegene precies bedoelt haha.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:11

"Halve ophouding" :) Nog zo een mysterie
Ik denk te weten wat dit inhoudt: je paard dramt net wat te hard door, is iets te veel uit elkaar of loopt net wat te 'simpel' door de bocht en halve ophouding is dan je kuiten aanspannen, je hielen laag en een kneepje aan de binnenteugel zodat je paard 1 tel wacht en zo weer beter bij de les is of in zijn houding loopt?
Correct me if I'm wrong :D

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:04

Marigo schreef:
Ik begin wel met 2 voorbeelden van achter het bit lopen. Uitleg 1: achter de loodlijn duiken. Uitleg 2: met de neus willen stofzuigen/laag lopen en daardoor trekken/zwaar worden in de hand.
Welke is het?


Hand opzoeken: licht contact maken.


Ik doe deze twee, want die zijn verwant.
Voor de fijnproevers: achter het bit is net niet achter de loodlijn (al kan het goed samenvallen).
Achter de loodlijn is zogezegd een houding (en in principe een ongewenste houding, ;) tenzij je moderne dressuur rijdt, dan moet het, maar ik ben van de klassieke dressuur school).

Correcte aanleuning is in het Engels: the horse stretches into contact. Dat is zoiets als het bit opzoeken, al hoor je in deze uitdrukking het strekken niet echt.

Aanleuning is voor de fijnproevers de reactie van je paard op jouw (zachte) teugelcontact, er naartoe strekken, de teugel aannemen, kauwen en jou laten voelen wat er zoal in zijn lichaam gebeurt.

Stofzuigen ken ik als uitdrukking voor diep hals strekken.
Iets anders is 'op het bit'
(ipv tegen de hand/ qua houding neus in de wind, rug hol)
(achter het bit is qua houding doorgaans achter de loodlijn en rug hol)
... op het bit, 'gewicht geven', 'hangen' wil zeggen dat je geen zachte verbinding hebt, maar een soort blok beton voelt. (Simpelste oplossing: telkens weer je hand naar voor 'nee, er is niets om op te leunen', hand weer terug, en eventueel direct weer met je andere hand hetzelfde.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:23

Achter het bit is dat het paard eigenlijk geen contact wil met de hand, en inknikt in de hals, zodat je hem niet meer voelt in je hand.
Achter de loodlijn is iets anders en betekent dat het paard ronder wordt in de hals, maar je kunt in die houding nog steeds een aanleuning hebben, waarbij het paard contact neemt met de hand. Jonge paarden vinden het soms fijn om wat dieper te lopen, omdat ze zich nog niet zo kunnen oprichten dat het punt tussen de oren het hoogste punt is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:25

x_Quinta_x schreef:
"Halve ophouding" :) Nog zo een mysterie
Ik denk te weten wat dit inhoudt: je paard dramt net wat te hard door, is iets te veel uit elkaar of loopt net wat te 'simpel' door de bocht en halve ophouding is dan je kuiten aanspannen, je hielen laag en een kneepje aan de binnenteugel zodat je paard 1 tel wacht en zo weer beter bij de les is of in zijn houding loopt?
Correct me if I'm wrong :D



Goede vraag: 'wat ter wereld is een halve ophouding?'

Wat je hier beschrijft is 1 mogelijke optie.

Het 'halve' aan een ophouding is, dat de hele ophouding jargon is voor halthouden. (Auf deutsch: halbe oder ganze parade.)
Ik vind de beschrijving van Airnt mbt de hulpgeving onovertroffen.
Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Ik voer mijn halve ophoudingen doorgaans uit zonder teugel, maar ik breng mijn zwaartepunt iets terug met mijn buikspieren, knop van de cap iets terug, navel naar de plek waar ik mijn schouderbladen een beetje naartoe breng.
Gaat prima in de verlichte zit.

En qua doel: ten eerste als aankondiging 'zo meteen gaan we iets doen', wenden, een overgang rijden etc.
Als het een beetje mee zit, komt je dier iets meer op het achterbeen - 'altijd goed': dus dat kan ook een prima reden zijn.
En je kunt het tempo, de paslengte (of gewoon de snelheid, dit woord is om één of andere reden taboe) vertragen.
Over het gebruik van de kuit zijn wel discussies, maar als aankondiging bij een flegmatiek paard voor draf of galop heeft het beslist zin.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:18

Janneke2 schreef:
Goede vraag: 'wat ter wereld is een halve ophouding?'

Wat je hier beschrijft is 1 mogelijke optie.

Het 'halve' aan een ophouding is, dat de hele ophouding jargon is voor halthouden. (Auf deutsch: halbe oder ganze parade.)
Ik vind de beschrijving van Airnt mbt de hulpgeving onovertroffen.
Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Ik voer mijn halve ophoudingen doorgaans uit zonder teugel, maar ik breng mijn zwaartepunt iets terug met mijn buikspieren, knop van de cap iets terug, navel naar de plek waar ik mijn schouderbladen een beetje naartoe breng.
Gaat prima in de verlichte zit.

En qua doel: ten eerste als aankondiging 'zo meteen gaan we iets doen', wenden, een overgang rijden etc.
Als het een beetje mee zit, komt je dier iets meer op het achterbeen - 'altijd goed': dus dat kan ook een prima reden zijn.
En je kunt het tempo, de paslengte (of gewoon de snelheid, dit woord is om één of andere reden taboe) vertragen.
Over het gebruik van de kuit zijn wel discussies, maar als aankondiging bij een flegmatiek paard voor draf of galop heeft het beslist zin.


Hier haal je iets interressants aan. Je vindt het woord "snelheid" taboe, ben ik het niet zo mee eens. Mits je de snelheid ziet als de snelheid waarmee de combinatie van ruiter en paard zich voortbeweegt uitgedrukt in km/h. Je zegt daarintegen wel vertragen, dat vind ik dan weer taboe. Met een halve ophouding vraag ik mn paard meer op de achterhand te komen en dus meer te dragen/verzamelen. Daarin wil ik dat hij niet vertraagd, daarmee wil ik namelijk niet dat hij minder passen/minuut gaat maken. Ik wil dat hij met dezelfde pasfrequentie en minder paslengte (maar wel net zo veel energie, en dus meer afdruk en kadans) gaat lopen.
Snelheid en vertragen/versnellen, zijn dus termen die nogal verschillen in betekenis afhankelijk van de "eenheid". Km/uur of aantal passen/minuut.

Ohja en qua andere termen, afdruk, kadans, ritme, draagkracht, verzameling, impuls etc. Kun je wel een heel boek schrijven. Dat zullen andere vast wel al gedaan hebben dus daar ga ik me nu niet aan wagen ;)

/3

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:41

Je hebt gelijk.
... heerlijk, hè - dat jargonnees!

Voor mijzelf :o heb ik het woord tempo afgeschaft, en (tot gruwel van sommigen) praat ik over snelheid (kilometer per uur / meter per seconde etc) en 'ritme, zoals in muziek'.

Draf uitstekken is idealiter hetzelfde ritme (in de Kür op muziek kun je alles in draf op hetzelfde muziekstuk doen) (.. tenzij O:) het muziekstuk ritmewisselingen heeft...)
maar de snelheid neemt beslist toe.

De halve ophouding mag/ moet qua snelheid vertragen, qua ritme niet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Cer

Berichten: 30086
Geregistreerd: 22-10-01

Re: ‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:50

Qua rij jargon zou ik het niet weten, ik spreek dat niet :')

Wat ik wel hoor bij sommigen is dat die het rij jargon zo ingewikkeld maken dat het net lijkt alsof ze er enorm veel verstand van hebben, en de klanten altijd denken dat ze t nooit zullen leren :')

Ik zeg altijd 'als je het zo ingewikkeld vertelt dat de mens t niet snapt, hoe gaat dat mens het aan het paard uitleggen... '.... Maar goed, ik heb er ook niet voor geleerd :D

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:54

met je binnenhand terugwerken in de wending: je binnenhand te ver naar achter houden en daarmee de beweging van je paard blokkeren waardoor hij te veel inhoud in tempo in de bocht of met z'n hoofd in een valse knik komt.

Valse knik (ook wel valse buiging): het hoofd is gebogen maar de rest in het paard buigt niet mee.

teugelkreupel: loopt onzuiver bij het rijden en doet dat met vrije beweging niet.

rijden met de rem erop: als ruiter niet volledig meegaan in de beweging.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:09

wat is een goede definitie van: onder je uitlopen laat het paard niet onder je uitlopen, hoor ik dan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-21 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:19

mystery1980 schreef:
met je binnenhand terugwerken in de wending: je binnenhand te ver naar achter houden en daarmee de beweging van je paard blokkeren waardoor hij te veel inhoud in tempo in de bocht of met z'n hoofd in een valse knik komt.

Valse knik (ook wel valse buiging): het hoofd is gebogen maar de rest in het paard buigt niet mee.


teugelkreupel: loopt onzuiver bij het rijden en doet dat met vrije beweging niet.

rijden met de rem erop: als ruiter niet volledig meegaan in de beweging.




bedoel je hier mee: alleen stelling
alleen met de hand gevraagd
(dat hoeft overigens dan geen valse knik te zijn)


valse knik:

Een valse knik is een paard dat ‘aan de teugel gaat’ en dan ongeveer twee handbreedten achter de nek ‘knikt’. Vaak gaat deze knik gepaard met een deuk in de bespiering in de hals voor de schoft. Bij een juiste, effectieve houding buigt de nek op het hoogste punt.”

https://www.bitmagazine.nl/instructie/v ... at-precies


Wat is stelling
Er is sprake van stelling wanneer het paardenhoofd enigszins zijdelings naar binnen is gesteld ten opzichte van de hals. Het hoofd is hierbij achter de kaak ingebogen, waardoor de oorspeekselklier duidelijk zichtbaar wordt. Voor een rechtop zittende ruiter worden binnenoog en neusgat net zichtbaar.

Stelling komt tot stand wanneer je met je binnenbeen richting buitenteugel drijft, met de binnenhand lichte stelling vraagt en voelt wanneer het paard wil nageven op de binnenteugel. Als een paard de linkerstelling en rechterstelling in gelijke mate wil aannemen, kan hij zich beter loslaten in zijn lichaam. Het paard is daardoor ontvankelijker voor de ruiterhulpen en kan deze gemakkelijker omzetten in datgene wat jij van hem vraagt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:24

x_Quinta_x schreef:
"Halve ophouding" :) Nog zo een mysterie
Ik denk te weten wat dit inhoudt: je paard dramt net wat te hard door, is iets te veel uit elkaar of loopt net wat te 'simpel' door de bocht en halve ophouding is dan je kuiten aanspannen, je hielen laag en een kneepje aan de binnenteugel zodat je paard 1 tel wacht en zo weer beter bij de les is of in zijn houding loopt?
Correct me if I'm wrong :D



En voor mij is een halve ophouding dus mijn handen 1cm naar boven en weer terug.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:37

MCE schreef:
wat is een goede definitie van: onder je uitlopen laat het paard niet onder je uitlopen, hoor ik dan


Ik meen te denken dat onder je uitlopen betekent dat je paard een sneller tempo heeft, dan je zelf in gedachte had.

Ikzelf (manegeruiter) heb daar nog wel eens last van op één van de KWPN'ers, die vooral na de galop het gas aardig opendraait. Gevolg: ik probeer rustig een arbeidsdraf te rijden, paard wil vooral sneller.
Dat is wat ik onder 'onder je uitlopen' voor me zie.

Ik hoor graag verbeteringen :D

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers