Focus op achterbeen moet verlegd worden naar andere pij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Focus op achterbeen moet verlegd worden naar andere pij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:55



DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:00

ja en nee.

Nee.
meer souplesse nog meer hypermobiele voorbeenzwaaiers? Nee dank je.

Ja
Meer op karakter letten zeker. Altijd belangrijk een fijn karakter, niet over de zeik van een scheve grasspriet. (wat ook deels aan de ruiter ligt)

Ja
een goed achterbeen blijft altijd de motor.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:56

Op feestboek loopt een discussie over 'eerst maar eens de voorhand op orde'.
Als dat betekent: graag eerst gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, een ontspannen hals en rug: ja graag.
Dan komt de nagefelijkheid 'vanzelf' en is het 'sluiten' ook niet moeilijk.

Verder ben ik klassiek genoeg om te vinden dat de achterhand het belangrijkste is (en ben ik hierin op mijn huidige stal beslist een minderheid: hup, hoofd naar beneden, knik tussen de 2e en 3e halswervel en dan gedoe 'dat hij daar blijft').

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

irmaz

Berichten: 4665
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:15

Helaas een premium artikel, dus niet leesbaar. Heb wel gestemd, zonder de inhoud van het artikel te kennen dus :=

Persoonlijk vind ik het onzinnig om deeltjes van een paard eruit te pikken en daar de focus op te gaan leggen. Een paard kan nog zo'n mooi karakter hebben maar als hij over z'n eigen achterbenen struikelt heb je nog steeds alleen maar een lief weide-ornament. Ik heb een super-soepel paard, maar die is atactisch en het is ook nog eens een klier van een dier maar wel een fantastisch knappe grasmaaier :+:

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:25

Nog veel beter, eerst evenwicht over de vier benen en dan pas verder.
En niet met 5 jaar Z willen laten lopen

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:49

60 % akkoord.
Happy athlet is het hoofddoel, daarin spelen karakter en souplesse een hoofdrol.
Souplesse heeft wel zijn grenzen. Hypermobiel is niet de bedoeling.
Ook de markt vraagt meewerkende, mensvriendelijke karakters.

Maar het paard moet gewicht op de achterhand nemen. De daarvoor het je toch het sterke achterbeen nodig.
Men wil de laatste jaren ook het actieve achterbeen dat van de grond komt. Daarin ga ik slechts beperkt mee. Het moet er toch een beetje natuurlijk blijven uit zien.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:06

Absoluut karakter!

Probleem is dat een actief (niet perse sterk) achterbeen, lang voorbeen en veel beweging een beetje de nieuwe standaard is. Beloond wordt en graag gezien wordt.
Ik merk dat ik het zelf ook mooi vind als een paard goed kan swingen, opwaarts beweegt en een actief achterbeen heeft. En paarden te rijden die op lichte hulpen reageren, dus ik snap het wel... :o

Het is ook lastig want we zijn in vrij korte tijd (pakweg 40 jaar?) anders gaan selecteren. Van gebruikspaarden naar sportpaarden. Van veelzijdig naar disciplinegericht. En je kan voor een gunstige verkoop beter een sporttopper fokken voor de profs dan een huis, tuin en keuken familiepaard.

Misschien zijn we nu toch ook wel een beetje op dat keerpunt gekomen hoor, waar we de beweging waarderen maar karakter steeds zwaarder laten tellen in bijvoorbeeld hengstenkeuring en jonge paardenproeven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:22

Een sterk achterbeen actief maken is makkelijker dan een actief achterbeen sterk. Heb zo’n 1 met veel power in het achterbeen en als je die hard door laat kachelen op de voorhand dan wordt ie nooit vlug. Maar het werkt wel heel fijn als je eenmaal weet hoe je ze dan vanuit achter kan laten dragen en dan vlugger maken. En karakter, ja graag! Als ik soms zie met hoeveel angst en tegenzin mensen maar weer op hun paard stappen of niet rijden want het waait wat.

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers