Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:13

Ik snap dat ze in de bak precies doet wat je zegt, dat doet mijn paard ook, maar ik oefen dus heel specifiek de dingen die ik buiten nodig heb in de bak en dan komt die link die je in de bak installeert buiten ook.

Maar ik lees over niet stil kunnen staan daar had ik overheen gelezen, dat moet je echt eerst voor elkaar hebben. Dat is zo'n beetje het eerste wat ik mijn paard heb geleerd. Ze beweegt pas als dat mag van mij. Gaat ze eerder weg dan mag ze die stappen ook allemaal weer achteruit zetten en gaan we eerst weer een poosje stilstaan.


Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 16:25

justkid schreef:
Ik snap dat ze in de bak precies doet wat je zegt, dat doet mijn paard ook, maar ik oefen dus heel specifiek de dingen die ik buiten nodig heb in de bak en dan komt die link die je in de bak installeert buiten ook.

Maar ik lees over niet stil kunnen staan daar had ik overheen gelezen, dat moet je echt eerst voor elkaar hebben. Dat is zo'n beetje het eerste wat ik mijn paard heb geleerd. Ze beweegt pas als dat mag van mij. Gaat ze eerder weg dan mag ze die stappen ook allemaal weer achteruit zetten en gaan we eerst weer een poosje stilstaan.



Ja dat snap ik, daar ben ik ook echt al een tijd consequent mee bezig maar heb gewoon het gevoel dat ze het helemaal nieg oppakt of snapt, of gewoon niet wil luisteren

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:47

Swooofy schreef:
Malenka schreef:
Super dat je hier al mee aan de slag bent! Nu ga ik even heel streng klinken... Ik bedoel het goed. :j

Niet een beetje proberen maar altijd consequent doen!

Niet opstappen als ze niet netjes blijft staan. Gewoon terug zetten op haar plek en opnieuw beginnen. Dat is de enige manier om het haar uit te leggen. "We doen alleen iets als ik het zeg".

Probeer ook om je paard niet vast te zetten op de poetsplaats. Het kan zelf wel blijven staan (al heeft ze dat dus nog niet geleerd). Dit is een mooie oefening. Jij geeft de opdrachten. Niet de paal waaraan je paard vast staat.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het eerste stuk over het rondlopen. Kun je stap voor stap beschrijven wat er gebeurt?

En nogmaals de vragen: wat doe jij om je paard duidelijk te maken dat het moet gaan lopen? Doe je dat altijd (hetzelfde)? En wat doe je als het moet gaan stil staan? Doe je dit altijd (hetzelfde)?




Met hulpen geven en bepaalde hulp woorden ben ik altijd consequent, ze zou alleen niet los kunnen staan op de poetsplaats, dan eet ze de giftige bloemen/ planten in de tuin.. aangezien de poetsplaats gewoon buiten is.


Wat ik bedoelde met dat rond lopen is als ik haar naar buiten haal en even stil sta gaat ze na een tijdje rondjes om mij heen lopen aan het touw, ze houd echt niet van stilstaan en heb ook een gevoel dat dat best moeilijk gaat worden om het haar te leren


Je bent er toch bij? Dan kan ze toch geen planten eten?

Dat rondjes lopen corrigeer je door haar terug te zetten op haar plek. Ze mag niet lopen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:57

Swooofy schreef:
Blijheid schreef:
Ik ken je andere topics niet, maar de vraag die in me opkomt is: hoe rijd je in het bos? Alleen op een pad rechtuit, of kom je ook langs een veldje waar je mag rijden?

Want dat is wellicht een mooie oplossing voor jullie; stappend naar een veldje in het bos en daar met dressuurwerk aan de slag. Als je paard goed aan de hulpen staat op het veldje (óók in galop) neem je een klein rondje bos (of een pad heen en weer) mee om te kijken of ze aan de hulpen blijft. Op die manier kan je je oefenen om je paard bij je te houden op een nette manier.




Nee jammer genoeg zijn het dunne bos paden met soms een oversteek over de weg ( daarom ben ik opzoek naar een oplossing aangezien het tot nu toe goed gegaan is maar het kan altijd fout gaan)


Ik ben de laatste die normaal gesproken hulpteugels aan raadt maar misschien is een thiedeman dan handig, als een soort noodrem. Voor de veiligheid van jezelf, het paard en medeweggebruikers.

Is er ook een pad waar je echt voluit kan gaan? In draf of galop? En als het paard zo hard gaat, wat doe je dan zelf? Ga je knijpen of steeds op de teugel terug nemen?

When nothing goes right,

go left.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 19:19

Malenka schreef:
Super dat je hier al mee aan de slag bent! Nu ga ik even heel streng klinken... Ik bedoel het goed. :j

Niet een beetje proberen maar altijd consequent doen!

Niet opstappen als ze niet netjes blijft staan. Gewoon terug zetten op haar plek en opnieuw beginnen. Dat is de enige manier om het haar uit te leggen. "We doen alleen iets als ik het zeg".

Probeer ook om je paard niet vast te zetten op de poetsplaats. Het kan zelf wel blijven staan (al heeft ze dat dus nog niet geleerd). Dit is een mooie oefening. Jij geeft de opdrachten. Niet de paal waaraan je paard vast staat.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het eerste stuk over het rondlopen. Kun je stap voor stap beschrijven wat er gebeurt?

En nogmaals de vragen: wat doe jij om je paard duidelijk te maken dat het moet gaan lopen? Doe je dat altijd (hetzelfde)? En wat doe je als het moet gaan stil staan? Doe je dit altijd (hetzelfde)?




Met hulpen geven en bepaalde hulp woorden ben ik altijd consequent, ze zou alleen niet los kunnen staan op de poetsplaats, dan eet ze de giftige bloemen/ planten in de tuin.. aangezien de poetsplaats gewoon buiten is.


Wat ik bedoelde met dat rond lopen is als ik haar naar buiten haal en even stil sta gaat ze na een tijdje rondjes om mij heen lopen aan het touw, ze houd echt niet van stilstaan en heb ook een gevoel dat dat best moeilijk gaat worden om het haar te leren[/quote]

Je bent er toch bij? Dan kan ze toch geen planten eten?

Dat rondjes lopen corrigeer je door haar terug te zetten op haar plek. Ze mag niet lopen.[/quote]



Ja dat snap ik, ben ik ook aan het oefenen maar ze lijkt het gewoon niet te berijpen

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 19:24

Blijheid schreef:
Ik ken je andere topics niet, maar de vraag die in me opkomt is: hoe rijd je in het bos? Alleen op een pad rechtuit, of kom je ook langs een veldje waar je mag rijden?

Want dat is wellicht een mooie oplossing voor jullie; stappend naar een veldje in het bos en daar met dressuurwerk aan de slag. Als je paard goed aan de hulpen staat op het veldje (óók in galop) neem je een klein rondje bos (of een pad heen en weer) mee om te kijken of ze aan de hulpen blijft. Op die manier kan je je oefenen om je paard bij je te houden op een nette manier.




Nee jammer genoeg zijn het dunne bos paden met soms een oversteek over de weg ( daarom ben ik opzoek naar een oplossing aangezien het tot nu toe goed gegaan is maar het kan altijd fout gaan)[/quote]

Ik ben de laatste die normaal gesproken hulpteugels aan raadt maar misschien is een thiedeman dan handig, als een soort noodrem. Voor de veiligheid van jezelf, het paard en medeweggebruikers.

Is er ook een pad waar je echt voluit kan gaan? In draf of galop? En als het paard zo hard gaat, wat doe je dan zelf? Ga je knijpen of steeds op de teugel terug nemen?[/quote]



Er is één pad waar ik haar echt hard kan laten gaan maar die eindigd direct op een weg aan allebij de kanten, daarom vind ik het gevaarlijk en laat ik haar daar niet galloperen.. voor de rest zijn het meer korte stukken.

Als ze echt hard gaat wat ik doe is terug zitten eerst rustig de teugel terug trekken en als dat al niet werkt stemhulpen + de teugels heen en weer halen inplaats van hopeloos trekken.

Ze stop soms pas als ik haar echt tegen een boom aan stuur maar zo heb ik ook al een keer bijna mn been gebroken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:24

Swooofy schreef:
Malenka schreef:
Super dat je hier al mee aan de slag bent! Nu ga ik even heel streng klinken... Ik bedoel het goed. :j

Niet een beetje proberen maar altijd consequent doen!

Niet opstappen als ze niet netjes blijft staan. Gewoon terug zetten op haar plek en opnieuw beginnen. Dat is de enige manier om het haar uit te leggen. "We doen alleen iets als ik het zeg".

Probeer ook om je paard niet vast te zetten op de poetsplaats. Het kan zelf wel blijven staan (al heeft ze dat dus nog niet geleerd). Dit is een mooie oefening. Jij geeft de opdrachten. Niet de paal waaraan je paard vast staat.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het eerste stuk over het rondlopen. Kun je stap voor stap beschrijven wat er gebeurt?

En nogmaals de vragen: wat doe jij om je paard duidelijk te maken dat het moet gaan lopen? Doe je dat altijd (hetzelfde)? En wat doe je als het moet gaan stil staan? Doe je dit altijd (hetzelfde)?




Met hulpen geven en bepaalde hulp woorden ben ik altijd consequent, ze zou alleen niet los kunnen staan op de poetsplaats, dan eet ze de giftige bloemen/ planten in de tuin.. aangezien de poetsplaats gewoon buiten is.


Wat ik bedoelde met dat rond lopen is als ik haar naar buiten haal en even stil sta gaat ze na een tijdje rondjes om mij heen lopen aan het touw, ze houd echt niet van stilstaan en heb ook een gevoel dat dat best moeilijk gaat worden om het haar te leren


Je bent er toch bij? Dan kan ze toch geen planten eten?

Dat rondjes lopen corrigeer je door haar terug te zetten op haar plek. Ze mag niet lopen.[/quote]



Ja dat snap ik, ben ik ook aan het oefenen maar ze lijkt het gewoon niet te berijpen[/quote]



mijn paarden/ruiters begrijpen het ook niet in één keer,

oefenen en oefenen en geduld en geduld is de beste manier om iets te leren
paard leert het meeste van structuur, elke dag elke keer het zelfde vragen met dezelfde hulp
stilstaan kan het overal alleen je moet het wel steeds op dezelfde manier vragen


tja en als ze het niet snapt of begrijpt - zoals jij denkt - dan moet je het doen met hetgeen ze wel kan

misschien valt het kwartje dan op een keer ;)
succes

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:37

Tja, het is voor een paard ombegrijpelijk dat wij 'gras' zien als een soort behang en bomen als versiering.
Het is eten...!!!

Natuurlijk kun je een dier leren 'tijdens het werk wordt er niet gegeten' - bij poetsen ben ik er niet eens aan begonnen.
Poetsen is iets wat vriendjes onder elkaar doen. (Accoord, mensen vinden het niet leuk, die krauwende tanden - ook al zo iets raars.) Als er dan eten voor je neus staat...

Kortom: ik zou een andere plek zoeken om te poetsen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:24

Je woont in het zuiden zeg je. Op FB is een groep recreatie paarden Limburg wellicht vind je daar iemand die je wilt helpen met de galop buiten en zoals je aangeeft in jouw andere topic het springen in de bak
Daar vind je mss ook iemand die jouw paard kan verzorgen wanneer jij op vakantie wilt zoals je aangeeft in jouw derde topic

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:58

De galop buiten, het springen, niet stil willen blijven staan. Het is allemaal het gevolg van een slechte stop response.

Als je er van overtuigd bent dat je altijd consequent bent, dan is het toch echt tijd er iemand bij te halen die daar naar kan kijken. Want als je echt consequent bent zou dit probleem er niet mogen zijn. Een extra paar ogen en hersenen is dan onmisbaar om uit te zoeken waar het fout gaat en dat op te lossen. Het is een beetje afhankelijk van hoe snel je zelf leert (en hoe goed degene is die je inschakelt) hoe lang het gaat duren. In theorie zou dat in een training al kunnen. Mogelijk heb je er een paar meer nodig. Maar het is geen kwestie van maanden. Over het algemeen is dit snel op te lossen.

(En nu ga ik mijn mond houden. Tenzij er nog vragen komen.)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:41

Ik begrijp dat je in je weiland rijdt? Wellicht dat dit wat te glad voor haar is en ze daarom voorzichtiger gaat lopen?
Hoe goed is de ondergrond? Zitten er niet te veel kuilen?

Ik zou gewoon eens gaan zoeken naar waar zij enthousiast van wordt.... en niet te lang rijden..veel afwisseling ook geven tijdens het rijden...
Als ze een tijd heeft stilgestaan en haar conditie daardoor slechter is, dan rij je wellicht seeds wat te lang voor haar?
Waarom heeft ze eigenlijk stil gestaan?
En wat doe je precies met haar als je haar rijdt in de bak.

Bij het buiten rijden pak je pas de galop mee als ze relaxt kan draven... kan ze dat ook nog niet dan ga je daar eerst op oefenen..veel tempo wisselingen pakken..stappen, even stilstaan, draf..middendraf..totdat je voelt dat je daar goed de controle over hebt..

Als ze bij start buiten al sreeds te enthousiast is dan wellicht eerst even in de weide de energie eruit rijden en daarna pas naar buiten gaan.

Hoe lang heb je haar al?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nnicolex en 12 bezoekers