Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diablolover
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-01-08

Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-21 17:37

Hoi allemaal,

Sinds enkele weken rijd ik een nieuw paard. In het begin ging alles heel goed, maar de laatste week springt ze op de rechter hand telkens aan in de verkeerde galop (linker galop dus i.p.v. rechter). Ze wordt hierbij heel sterk en krijgt het dus altijd voor elkaar dat ze kan "uitbreken" als het ware naar links toe (gooit schouder en achterhand naar links en springt op die manier aan in de linker galop). Dit gaat zo snel dat ik eigenlijk niet goed door heb of ze eerst de schouder naar links gooit (ik denk het wel?) of eerst de achterhand. Ze wordt hierbij erg heet en gaat wanneer ik haar probeer te corrigeren ook echt wel wat over de rooie. Is zelfs ook een keertje omhoog gegaan.

Het harnachement is allemaal gecontroleerd en ook medisch is het paard in orde. Ik zoek dus echt rij tips om het op te lossen. Volgende week heb ik terug les van de instructrice maar vroeg mij af of jullie in tussentijd toch nog tips hebben. Moet ik de galop even laten voor wat het is totdat ik terug instructie heb?


Anoniem

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:46

Ben je er helemaal zeker van dat je paard medisch in orde is? Dit is typerend voor scheefheid, en vooral als ie zo in verzet gaat als je wil corrigeren zit er toch iets niet goed. Doet ie het aan de longe ook? En op een volte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:47

denk dat je dat goed bedacht hebt, hij/zij kent het paard en de situatie

voor nu even de galop vergeten en verder aan de basis blijven gymnastiseren

Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:55

Ik lees even mee. Die van ons doet het ook sinds een paar weken. Is net hersteld van een blessure en maagzweer en is weer helemaal losgemaakt maar mist wat kracht en is wat scheef. Eerste keer gaat het vaak goed , daarna is het vaak de verkeerde.

Wat wij tot nu toe doen: in plaats van binnen stelling wat naar buiten stellen en op je binnen zitknobbel zitten en dan aanspringen. Ook kan je een volte verkleinen en in het vergroten aanspringen, dit werkt bij ons erg goed. Zorg dat er voldoende plaats is voor het binnen achterbeen om onder te treden. Geef daarom voldoende ruimte op je binnenteugel en zorg dat hij niet over zijn buitenschouder wegloopt.

Niet perfect is ook goed

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:32

Hoe doet zij het aan de longe?
Wat hierboven al gezegd werd: buitenstelling zorgt voor makkelijker aanspringen in de goede galop. (mijn paard spring sowieso aan op de buitenteugel/buitenbeen).
Corrigeren doe je door rustig terug te nemen; wachten totdat ze weer braaf/relaxed in de draf is en dan pas weer aanspringen.
Niet snel weer aanspringen als ze daardoor erg heet wordt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:23

Gezien het eerder wel goed ging, klinkt het toch als ergens een blokkade in het lijf of inderdaad scheefheid. Ik zou het voor nu zeker niet zelf verder oppakken, maar je instructeur mee laten kijken wat er nu precies gebeurd. Of kijk of iemand je kan filmen (evt slomotion). Daar kun je mogelijk ook al info uithalen. En inderdaad wat hierboven al genoemd wordt, juist wat buitenstelling kan helpen. Hoe meer de hals naar binnen wordt gevraagd, hoe meer het gewicht vaak op de buitenachouder gaat juist. Op de volte kan ook schelen, en hier gebruik ik vaak het aanspringen naar de hoek toe, ipv eruit.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:44

Ik vind het geen slecht idee om de galop een tijdje achterwege te laten. Wat mij betreft gaat dressuur over harmonie en is het belangrijk om het je dier zo makkelijk mogelijk te maken.

Bij barokke paarden geldt sowieso het advies: wacht met galopperen tot het dier in draf een goede schouderbinnenwaarts kan laten zien.
Ik heb met mijn jonkie een jaar niet gegalopeerd onder het zadel, maar gefocust op verticale balans, rechtmaken, 'bolle' rug en haar achterbenen onder de loodlijn uit mijn zwaartepunt. Daarmee werk je aan sterke 'core' spieren - iets wat een paard juist in galop hard nodig heeft.

Na deze (lange) voorbereiding sprong ze op een goede dag 'hoep' aan in galop alsof ze nooit anders had gedaan...

Behalve schouderbinnenwaarts kun je denken aan bijvoorbeeld oefeningen die linksachter naar voor laten komen (aanspringen in dr R galop doet een paard door LA extra naar voor te brengen).
Wellicht op de open zijde van de grote volte twee pas wijken.
Ook zou je kunnen denken aan krachtoefeningen : heuveltjes stappen, in/uitjes springen en de overgangen halt draf en achterwaarts en wegdraven.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:19

En eventuele scheefheid bij de ruiter?

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:43

Die van ons deed het als 3 jarige, net zadelmak. Kan een kwestie van balans en kracht zijn. Bij ons hielp oefenen, oefenen, oefenen. Veel doen, maar wel proberen om de rust telkens weer op te zoeken

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

MissyNr1
Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:39

Mijn paard deed dit ook. Galloperen aan de longe lukte wel. Het advies was oefenen met rechtrichten en oefenen met de overgang maken en na een paar passen weer terugnemen. Echter werd ze later ook kort rechtsachter en bleek het om een peesblessure te gaan.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:45

BETUWE schreef:
Die van ons deed het als 3 jarige, net zadelmak. Kan een kwestie van balans en kracht zijn. Bij ons hielp oefenen, oefenen, oefenen. Veel doen, maar wel proberen om de rust telkens weer op te zoeken

... ik zou persoonlijk bij zo'n jonkie de rust niet eens verstoren.
Eerst de spieren voor balans en kracht opbouwen en daarna het dier pas vragen om die te gebruiken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:50

diablolover schreef:
Hoi allemaal,

Sinds enkele weken rijd ik een nieuw paard. In het begin ging alles heel goed, maar de laatste week springt ze op de rechter hand telkens aan in de verkeerde galop (linker galop dus i.p.v. rechter). Ze wordt hierbij heel sterk en krijgt het dus altijd voor elkaar dat ze kan "uitbreken" als het ware naar links toe (gooit schouder en achterhand naar links en springt op die manier aan in de linker galop). Dit gaat zo snel dat ik eigenlijk niet goed door heb of ze eerst de schouder naar links gooit (ik denk het wel?) of eerst de achterhand. Ze wordt hierbij erg heet en gaat wanneer ik haar probeer te corrigeren ook echt wel wat over de rooie. Is zelfs ook een keertje omhoog gegaan.

Het harnachement is allemaal gecontroleerd en ook medisch is het paard in orde. Ik zoek dus echt rij tips om het op te lossen. Volgende week heb ik terug les van de instructrice maar vroeg mij af of jullie in tussentijd toch nog tips hebben. Moet ik de galop even laten voor wat het is totdat ik terug instructie heb?


Ik neem aan dat je het paard (of de eigenaar) het paard heeft laten bekijken door een veearts?
Want ik ben het wel eens met Bizzibijtje dat als die scheefheid "ineens" optreedt er wel eens sprake kan zijn van een blessure.

Als het paard echt bij een veearts is geweest en die heeft niets kunnen vinden, dan zou ik idd het galopperen even laten voor het is en met je instructrice samen het paard te gymnastiseren tot het op de rechterhand in een correcte lengtebuiging kan lopen. Dan zal het galopperen ook weer beter gaan.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:13

Janneke2 schreef:
BETUWE schreef:
Die van ons deed het als 3 jarige, net zadelmak. Kan een kwestie van balans en kracht zijn. Bij ons hielp oefenen, oefenen, oefenen. Veel doen, maar wel proberen om de rust telkens weer op te zoeken

... ik zou persoonlijk bij zo'n jonkie de rust niet eens verstoren.
Eerst de spieren voor balans en kracht opbouwen en daarna het dier pas vragen om die te gebruiken.


Wij hebben haar in het begin 2 of 3x in de week een half uurtje onder het zadel gehad. Ze heeft redelijk vaak vakanties gehad. Elk paard wordt wel eens ergens heet van, maar de kunst is dus om de rust terug te krijgen. Wij hebben ons paard zeker niet overvraagd.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:19

Gebit na laten kijken. Mogelijk een blokkade links.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Fly_high

Berichten: 3272
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:06

diablolover schreef:
Hoi allemaal,

Sinds enkele weken rijd ik een nieuw paard. In het begin ging alles heel goed, maar de laatste week springt ze op de rechter hand telkens aan in de verkeerde galop (linker galop dus i.p.v. rechter). Ze wordt hierbij heel sterk en krijgt het dus altijd voor elkaar dat ze kan "uitbreken" als het ware naar links toe (gooit schouder en achterhand naar links en springt op die manier aan in de linker galop). Dit gaat zo snel dat ik eigenlijk niet goed door heb of ze eerst de schouder naar links gooit (ik denk het wel?) of eerst de achterhand. Ze wordt hierbij erg heet en gaat wanneer ik haar probeer te corrigeren ook echt wel wat over de rooie. Is zelfs ook een keertje omhoog gegaan.

Het harnachement is allemaal gecontroleerd en ook medisch is het paard in orde. Ik zoek dus echt rij tips om het op te lossen. Volgende week heb ik terug les van de instructrice maar vroeg mij af of jullie in tussentijd toch nog tips hebben. Moet ik de galop even laten voor wat het is totdat ik terug instructie heb?


Ik mis vooral informatie wat voor paard het is, nog jong en/of heel groen of wel redelijk goed bevestigd? Vertoont het hetzelfde gedrag onder een andere ruiter?

Bij een jonkie is het niet gek dat zoiets ineens optreedt ook zonder een lichaamelijk probleem. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je te veel druk zet op de binnenteugel om de stelling naar binnen te behouden / natuurlijke scheefheid vooral met je hand probeert te corrigeren, waardoor het paard geleerd heeft om aan te galopperen waar die meer ruimte voor d'r schouder heeft, links dus. Als ik jouw verhaal goed begrijp is dit gedrag redelijk zelfbelonend - zodra het paard omklapt naar links kan die wel zijn gang gaan - en wordt telkens bevestigd.

Wat mij in een vergelijkbaar geval heeft geholpen was aangalopperen vanuit wijken voor het binnenbeen op de grote volte. En dan pas aangalopperen als het paard daadwerkelijk goed aan de buitenteugel was en zich zo min mogelijk met de binnenteugel bemoeien. Bij fouten vooral uitbreken voorkomen door actief naar voren te rijden en ook met beide benen te begrenzen. Als het paard zo ver over de zeik is dat die al met steigeren dreigt helpt het om zijn hoofd naar binnen te draaien maar dat is een niet bepaald nette noodoplossing. Omhoog komen kan in principe alleen vanuit stilstand dus ik zou vooral focussen op actief naar voren rijden.

Bij een wat ouder, goed bevestigd paard zou ik toch vanuit de medische hoek kijken denk ik, gebit, rug maar ook ogenschijnlijk ongerelateerde klachten. Mijn paard kreeg bijvoorbeeld plotseling moeite met rechtsom aangalopperen bij een peesblessure linksvoor, ook al heeft die voor de rest geen pas kreupel gelopen en leek geen pijn te hebben.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:32

Omdat het plots op is gekomen en je paard ook vluchtgedrag laat zien (maakt zich sterk, doet een hoop om niet in rechtergalop uit te komen en als er een correctie komt boos) denk ik dat het niet goed voor m voelt.

Waarom weet ik natuurlijk niet

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:55

Ik zeg ostiopaat. En dan weer lekker gaan rijden. Paard zal zeker gezond zijn, maar misschien wel vast. Of doet hij het aan de longeerlijn of op een volte niet

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard springt op rechterhand telkens aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:53

Dat was ook mijn eerste vraag: wat doet hij aan de longe?

Verder verstandig iemand vanaf de kant mee te laten kijken, die kan zien of jij iets (verkeerd) doet of dat je paard ergens vast zit. Ik zou niet direct heel erg ongerust worden, soms kun je zelf al veel oplossen aan de longe of met bv balkjes lopen. En met goede instructie :-). Als dat allemaal niet helpt kun je inderdaad een osteopaat vragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers