Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:39

Ninx schreef:
Alles wat je rijtechnisch moet leren om een goede ruiter te worden kun je ook buiten doen.

Dus ga die bak uit, zoek uit wat hij leuk vindt en doe daar je oefeningen. Je instructeur kan mee op een eigen paard of op de fiets.

Een bak is natuurlijk ook dodelijk saai wanneer dat de enige plek is waar gewerkt wordt. Een braaf paard is inderdaad goud waard.
Je kunt altijd eens les nemen op een 'heter' exemplaar. Maar dit paard verkopen krijg je inderdaad wellicht spijt van.

1 van de dingen die je een betere ruiter maken is de samenwerking; dus wat maakt jouw paard blij?

Helemaal eens met bovenstaande. Een instructeur kan eventueel ook op de fiets meerijden om aanwijzingen te geven. Wellicht kun je in een mooi natuurgebied een niet-afgebakend veldje vinden om wat oefeningen te doen en daarna weer door met de buitenrit. Zelf heb ik ooit een paard gehad dat het ook oersaai vond in een bak (zelfs voor de wagen), was niet vooruit te branden. Maar buiten was ze een topper! Daarom ben ik voorstander van niet dwingen, maar luisteren naar je paard. Haal het beste uit jullie allebei door een ander weg in te slaan. Maar verkopen: zeker niet doen!!!!

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:40

Hoi TS, je kan zeker leren rijden op een flegmatiek paard.
Ik zou ook kijken naar of het echt karakter is, of dat er ook een stukje management bij komt kijken. Wat krijgt hij aan voer, hoeveel komt hij buiten, met soortgenoten etc. En sommige vinden de bak ook gewoon saai, maak het leuk!

Hier een heel sensibele ruin en een flegmatieke ruin, maar als ik vanaf moment dat ik op stap mijn hulpen netjes opbouw, en consequent ben als ik geen reactie krijg (dat is iets anders dan hard!) dan gaat hij fijn lopen. In het begin betekende dat dat ik na 5-10 min mijn training beëindigde, dan ging het goed en zo heb ik hem gemotiveerder gekregen in het werk in de bak. Ook balkjes werken voor hem goed, en een galopje vind hij heerlijk en is erna ook veel actiever.

Wat doe je nu quA oefeningen/hulpen om hem aan je been te krijgen?

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:42

nicolanca schreef:
In je openingspost lees ik dat hij je telkens voor is. Dus zo flegmatiek is hij niet. En dan denk ik, oh je, als dit brave paard je al te snel af is zou ik zeker niet aan een rillerig dressuurpaard beginnen want die raakt dan overstuur van jou. Ja, van een rillerig dressuurpaard dat al is opgeleid tot zeg maar M2 zou jij veel kunnen leren maar de kans is groot dat die over de zeik raakt als jij de hulpen verkeerd geeft. Dus dan merk je het wel als je iets fout doet, maar of het een prettige ervaring voor jullie beide wordt is dan de vraag. Ik zou gaan voor een goede instructeur/instructrice om het te leren met dit paard.

Het voor zijn is idd bij minder flegmatiek paard veel groter. Daar moet je weinig voorbereiden. Maar doen. Anders snapt die er niets meer van.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:51

Waarom zet je hem niet een paar maand in training? Dan moet je uiteraard de laatste periode ook zelf daar onder begeleiding gaan rijden om het geleerde ook zelf toe te passen.

Zo te horen zitten jullie in een vicieuze cirkel, een beetje hulp nu kan dan veel verschil maken.

E4D
Berichten: 481
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:13

Ik zou het paard aanhouden maar op zoek gaan naar dingen die hij leuk vindt. En dan bedoel ik niet simpelweg alleen buiten rijden.
Hoe is hij als je eens een x met hem gaat springen?
Zet eens een vaardigheids-parcourtje uit en misschien een beetje working-equitation uitproberen in de bak. Best kans dat wanneer er "fysiek" objecten in de bak geplaatst worden en hij door krijgt wat de bedoeling is dat hij daardoor meer gemotiveerd raakt en ook enthousiaster wordt. :j

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:49

ittakesmore schreef:
Hey allemaal!

Al een jaar lang over win ik allemaal obstacles met mijn prachtige lieve PRE. Maar ergens in mij blijft de vraag zitten: is dit een effectieve manier van leren, of juist niet.

Goede vraag, nu de rest nog.
Hangt uiteraard af van je doel...
Citaat:
Mijn paard is een flegmatiek type, van hem hoeft het rijden in de bak allemaal niet. Precies wat ik dus zelf graag wil leren.

Uiteraard is ieder paard uniek, maar voor de meeste PRE's ligt dit anders.

Citaat:
Voor de rest heeft hij een 10/10 karakter en is hij echt betrouwbaarder dan wat. Een paard uit duizenden qua karakter, vele waarschuwen mij dus ook dat ik er spijt van krijg als ik hem weg zou doen mede omdat dit zo zeldzaam is om te vinden. Hier ben ik mij dus zeer goed bewust van.

Prima.
Citaat:
Maar na 9 jaar niet rijden verbeteren we wel langzaam iets maar toch blijft het voor mij extreem lastig om op mijn zit te focussen en tegelijkertijd hem bij de les te houden. Als ik maar iets kleins als mijn hak meer uitdruk of even focus op mezelf om bijv mn voet meer naar binnen te draaien dan heeft hij dit per direct door.


Dat laatste klinkt mij heel erg naar een PRE in de oren : precies voelen wat je doet en daar op reageren.

Maar had je het over 9 jaar niet rijden of 9 jaar hangen op hetzelfde niveau? (Dat laatste lijkt me erg saai.)
Citaat:
Het eerste wat hij dan doet is uit de gang vallen of zwaar terug komen in tempo. Voor mij zelf voelt het soms gewoon als teveel tegelijk, iets wat meer frustratie dan plezier geeft omdat je voor je gevoel niet kan verbeteren.

... als jij je op jezelf focust kan dat aanvoelen als een halve of hele ophouding, waar hij braaf op reageert.
Citaat:
Ook verzint hij steeds nieuwe trucjes zoals opeens niet meer links aan willen springen en is mij dan al voor als ik nog bezig ben met voorbereiden. Hij weet wat er aan zit te komen en springt al bewust rechts aan voor ik de hulp geef.

Hmmmm....
Mij is ooit geleerd: kijk uit als je het woord 'willen' gebruikt bij een paard.
Dat jij denkt aan galopperen en 'hoep', dat herken ik. (Ik vind het zelf niet zo erg.)
Maar wellicht stijfheid? Een kleine blessure?
Citaat:
Mijn vraag is dus aan jullie:
Denken jullie dat je zo effectief leert rijden of is een leerpaard een betere weg om te in te slaan? Ik ben er van overtuigd dat je elk paard kan verpesten, maar als de basis er op zit is het dan niet makkelijker om zelf sneller effectiever te leren rijden en te verbeteren qua zit? Of leer je juist veel van een flegmatiek paard OMDAT je zoveel tegelijk moet doen.

Het hoeft niet 'of-of' te zijn.
Wel denk ik dat er wat misverstanden spelen tussen jou en je paard. Dan tast je in het duister en leer je voor je gevoel niets. (Je doet wel ervaring op, dus je kunt het gebruiken, zegt de optimist.)
En ik ben er nog net niet van overtuigd dat jouw dier flegmatiek is.
Op zich moet je als ruiter 'veel tegelijk doen', je eigen lichaam coördineren, voelen wat je dier doet, daar over nadenken en dan een oplossing verzinnen.
Dat is iets anders dan non stop drijven.

Citaat:
(...) wat ik dus lastig vind is dat ik al best 'duidelijk' moet zijn. Het zweepje interesseert hem niet heel erg en voor je andere hulpen kan hij zich ook goed afsluiten. Je moet dus best 'lomp' zijn soms om zijn respect te krijgen en daar consequent in zijn weegt best aan mij. Ik hou er zelf eigenlijk gewoon niet van om zo door te pakken, ik wil hem niet forceren om echt iets te doen wat hij niet leuk vind. Echter weegt daar tegen op dat ik zelf WEL heel graag in de bak wil rijden en oefenen en wil leren. Dat is al iets wat vanaf dag 1 iets wat mij niet helemaal lekker zit. Echter zie ik dat hij het wel prima doet bij iemand met meer ervaring. Maar echt looplust of zin in het werk heeft hij niet.

Al dan niet met de clicker : je doet bij een PRE echt snel te veel.
Je zou dus kunnen oefenen op minimale hulpen, gevolgd door een click/ voertje.
Respect als in: jou niet opzij duwen op stal is een vereiste.
Maar een dier dat zich afsluit, hoei...

En voor veel mensen is 'bakwerk' tien rondjes over de hoefslag terwijl ze hengelen aan het hoofd, 1x de diagonaal en weer die tien rondjes...
Kijk eens op feestboek bij Ritter Dressage, die hebben hele grappige oefeningen die je ook met groene dieren of als beginnend ruiter kunt doen. En volgens Thomas Ritter is het niet alleen saai, al die rondjes over de hoefslag, maar ook gigantisch moeilijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:47

Als je nou ergens goed op leert paardrijden dan is het volgens mij juist op een flegmatiek paard. Je moet je heel erg bewust zijn/worden van de hulpen die je geeft, en daar ook reactie op verwachten, en dan weer heel stil zitten. Zo leer je heel bewust en heel duidelijk te zijn in je rijden en onderscheid te maken tussen hulp en "niets doen". Juist meer dan op eentje die meer "go" heeft "want die loopt toch wel".

Maar goed, als ruiter juist dat stuk lichaamsbeheersing aanleren is dus heeeeel erg moeilijk. Ik heb er ongeveer 10 jaar over gedaan destijds. Dus als je verwacht, zeker na langere tijd niet gereden te hebben, het na 1 jaar "in de vingers" te hebben dan denk ik dat je voor jezelf de lat te hoog legt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:53

Om af en toe echt te kunnen focussen op wat je voelt en hoe jij je zit kunt vebeteren kun je echt het beste regelmatig aan de longe oefenen. Ouderwets zitles :)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:56

Absoluut kun je goed leren rijden op een flegmatiek paard. Het is alleen niet perse gemakkelijk. Maar dat is paardrijden leren op bijna geen enkel paard.

Een heel belangrijke eerste realisatie is dat je paard wel kán reageren op kleine hulpen. Dat merk je dus als je je hak uitdrukt: je paard luistert onmiddellijk. Super goed van hem. +:)+ (sta hier even echt bij stil!)
Nu is het aan jou om dezelfde afspraken te gaan maken met hem (en jezelf!!!!!) over de voorwaartse hulpen. Aan jou de uitdaging hoe je hem gemotiveerd krijgt om diezelfde gevoeligheid te tonen op de rest van je hulpen.

En dat zal heeeeeeeeeel vaak over jou gaan. Is je eerst hulp klein genoeg? ben je consequent genoeg? Kun je je paard voldoende volgen áls hij een reactie geeft? wordt je een ster in niks doen en je paard te laten bewegen?

Klinkt simpel he :+
Is het niet hoor. Hier zijn ze tot op het aller aller hoogst niveau aan aan het werken. Geeft niks.

Sluit me ook aan bij de rest: als je paard buiten wel de motivatie heeft is er geen betere plek om te rijden dan buiten. Daar kun je je dan beter op jezelf focussen. En kun je leren voelen hoe het kán voelen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-08-21 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:59

Een flegmatieke die je voor is, is waarschijnlijk veel subtieler aan de hulpen dan je denkt. Alleen jij bent wat te lomp. En dit kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen :D
Zoek naar een instructie die je leert om je hulpen van standje 10 naar standje 6 te krijgen om te streven naar standje 1.

Mijn merrie is ook exact het type dat je beschrijft en ik raakte ook enorm gefrustreerd in dat ik een hoop wou, dacht dat ik het goed deed en het maar niet voor elkaar kreeg.
Nu na een hoop fatsoenlijke les waar de focus niet eens zo zeer op het paard ligt, maar op mij, beginnen we elkaar eindelijk aan te voelen. Alle frustratie is weg en als er iets misgaat heb ik ondertussen al door dat het weer een ding van bij mij was (te zwaar aan de verkeerde kant zitten, ingeknikt, een hand die alle kanten op ging, een onterecht hakje dat er in werd gezet...)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:00

Wat zegt je gevoel, is dit het paard waar jij mee verder wilt? Het is een hobby, dus in mijn ogen moet de optelsom zijn dat je het leuk hebt samen, al zal dat niet betekenen dat iedere dag of zelfs iedere week leuk is.
Mijn paard is van een rustig flegmatiek paard naar een actieve energieke gegaan. Dat is deels voer en management geweest en deels mijn eigen rijniveau. Naarmate ik beter ben gaan rijden ging ik dressuurmatig meer aan haar vragen en dat vind ze leuk.
Denk dat jij zeker heel veel kunt leren van het paard dat je nu hebt, maar als je denkt dat jullie niet (meer) bij elkaar passen dan is het ook een goede keuze om voor jouw paard een beter passend baasje en voor jezelf een beter passend paard te vinden.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:04

Ik zou op basis van je verhaal eerst proberen uit te zoeken hoeveel van het flegmatiek zijn bij het paard ligt, hoeveel bij de ruiter en hoeveel bij de trainingsmethode.

Mijn ervaring is dat PRE's erg gevoelig zijn, ik heb er zelf jarenlang een gereden die echt heet was, beetje over het randje soms zo heet. En toch heb ik daar weleens een ruiter op gehad waar hij niet mee wilde lopen. Meisje begon te klagen over dat hij zo slecht aan het been was, ik ben uit ellende maar zelf opgestapt om te laten zien dat dat het probleem echt niet was... Wat was het probleem, zij zat uit evenwicht achter de beweging. Vond ie niet leuk.

Daar komt bij dat veel paarden traag worden als ze onvoldoende in balans gereden worden. Een paard met weinig evenwicht gaat vaak of rennen, of wil niet lopen. Dat voelt veiliger voor ze, dan hebben ze nog het gevoel controle te hebben over hun lijf. Buiten dat is het motiveren van een wat flegmatiek paard echt heel belangrijk, hoe is per paard verschillend. Maar door je paard een gevoel van zelfvertrouwen en trots mee te geven, gaan ze zelf veel meer meedoen aan jouw training en krijg je echt een heel ander paard terug.

Ik denk dus zeker niet dat je paard gewoon zo is, in mijn ervaring gebeurt het maar zeer zeer zelden dat een gezond en gelukkig paard echt niet wil lopen. De meeste paarden vinden bewegen en iets samen met hun mens doen leuk, zo niet heeft dat meestal een reden. En dan bedoel ik niet dat ze allemaal heel vlug worden maar het meteen stilvallen en het gevoel van niet willen dat je beschrijft dat heeft meestal wel een oorzaak. Moeilijkheid is het juiste puzzelstukje te vinden!

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:54

Wat wil je precies bereiken? Probeer dat eens heel praktisch voor jezelf te bedenken. En hak dat dan in hele kleine behapbare doelen.
Volgens mij zijn PRE's best intelligente paarden, zou het kunnen dat hij zich verveelt?
Wat mij bij "dressuurruiters" opvalt is dat ze altijd hetzelfde doen, en iedere pas willen controleren.
Ga van die hoefslag af, rij vierkanten, galoppeer eens gewoon van de ene kant van de bak naar de andere en daarna via de korte zijdes. gewoon lange lijnen galopperen maar dan wel aanspringen vanuit stap en stoppen op een meter van de rand. dat soort dingen. Doe onverwachte dingen en geen volte gelijk, gewoon echt iedere keer iets anders. Maak het speels en laat die dressuurskills even voor wat het is.
Neem een westernles en ga vooral naar buiten. ik zou daar een doel van maken, buitenrijden.
Maar ik denk ook dat je paard goud waard is. ik zou eerst alles proberen voor ik zou denken aan verkopen.

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:24

Die van mij houdt ook niet van dressuur in de bak. Ik kan dat al leuker maken door obstakels. Pionnen helpt bijvoorbeeld al om daar figuren en voltes omheen te rijden. Ook vindt hij het heel leuk om op een blok te staan dus na een paar oefeningen parkeer ik hem op het blok en krijgt hij een snoepje als extra beloning. Ik merk dat hij daar heel gemotiveerd door wordt. Ook buiten in het bos is hij enthousiaster te maken voor oefening die hij in de bak maar stom vindt.

Zelf vind ik dat ik er heel veel van leer want het leert me ook omdenken en me in mijn paard te verdiepen. Eigenlijk net als met een heet paard moet je je aanpassen en het soms op een andere manier vragen. Maar dat vind ik juist het leuke aan paarden.

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:50

0000 schreef:
Ik zou op basis van je verhaal eerst proberen uit te zoeken hoeveel van het flegmatiek zijn bij het paard ligt, hoeveel bij de ruiter en hoeveel bij de trainingsmethode.

Mijn ervaring is dat PRE's erg gevoelig zijn, ik heb er zelf jarenlang een gereden die echt heet was, beetje over het randje soms zo heet. En toch heb ik daar weleens een ruiter op gehad waar hij niet mee wilde lopen. Meisje begon te klagen over dat hij zo slecht aan het been was, ik ben uit ellende maar zelf opgestapt om te laten zien dat dat het probleem echt niet was... Wat was het probleem, zij zat uit evenwicht achter de beweging. Vond ie niet leuk.

Daar komt bij dat veel paarden traag worden als ze onvoldoende in balans gereden worden. Een paard met weinig evenwicht gaat vaak of rennen, of wil niet lopen. Dat voelt veiliger voor ze, dan hebben ze nog het gevoel controle te hebben over hun lijf. Buiten dat is het motiveren van een wat flegmatiek paard echt heel belangrijk, hoe is per paard verschillend. Maar door je paard een gevoel van zelfvertrouwen en trots mee te geven, gaan ze zelf veel meer meedoen aan jouw training en krijg je echt een heel ander paard terug.

Ik denk dus zeker niet dat je paard gewoon zo is, in mijn ervaring gebeurt het maar zeer zeer zelden dat een gezond en gelukkig paard echt niet wil lopen. De meeste paarden vinden bewegen en iets samen met hun mens doen leuk, zo niet heeft dat meestal een reden. En dan bedoel ik niet dat ze allemaal heel vlug worden maar het meteen stilvallen en het gevoel van niet willen dat je beschrijft dat heeft meestal wel een oorzaak. Moeilijkheid is het juiste puzzelstukje te vinden!


Ik sluit me hierbij aan. Ik heb zelf een flegmatiek paard maar ondanks dat hij nooit een hele vlugge zal worden wil hij wel altijd voor me werken. Dat staat echt los van flegmatiek zijn. Wat bij hem helpt is vaak en kort rijden, liever 6x in de week 30min dan 3x per week 50min. Die van mij gaat graag 's nachts op stal om rustig languit te kunnen slapen, die rust heeft hij buiten niet. Goed voer. Die van mij kan gerust energierijk voer hebben en heeft zelfs nog extra mineralen nodig om niet te verzuren. Ik hoef niet veel te voeren maar wat ik voer is wel hoog in energie. Daarnaast is rechtrichten en op tijd fysio/osteo ook heel belangrijk. Wordt hij te scheef in z'n lijf dan gaat de motor uit. Is hij rechter, dan gaat de looplust weer omhoog. En zelf natuurlijk correct zitten, klemmende benen en een stuwende zit daar gaan dit soort paarden juist trager op. Het is puzzelen met zo'n paard maar het is tegelijkertijd zo fijn om zo'n -safe- paard te hebben.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Anoniem

Re: Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:49

Je kan zeker goed leren rijden op een flegmatiek paard :j

Mijn ruitergevoel is pas echt ontwikkeld na het rijden met een erg flegmatiek paard. Want dan moet je echt héél bewust kunnen rijden, en moet je perfect weten wat je met je lijf doet, wat je bij welke pas moet doen.
Ik heb nooit een moeilijker paard gereden en heb er zoveel van geleerd dat andere zogenaamd moeilijke paarden helemaal niet moeilijk zijn.

Dus ik vind het zeker de moeite waard :) maar ik begrijp ook dat je op een gegeven moment een niet-flegmatiek paard gaat missen.
Dat is een afweging die je zelf moet maken

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:02

AMCM schreef:
Je kan zeker goed leren rijden op een flegmatiek paard :j

Mijn ruitergevoel is pas echt ontwikkeld na het rijden met een erg flegmatiek paard. Want dan moet je echt héél bewust kunnen rijden, en moet je perfect weten wat je met je lijf doet, wat je bij welke pas moet doen.
Ik heb nooit een moeilijker paard gereden en heb er zoveel van geleerd dat andere zogenaamd moeilijke paarden helemaal niet moeilijk zijn.

Dus ik vind het zeker de moeite waard :) maar ik begrijp ook dat je op een gegeven moment een niet-flegmatiek paard gaat missen.
Dat is een afweging die je zelf moet maken


Dit kan zeker, maar dan heb je wel de begeleiding nodig van goede instructie. Helaas is deze lang niet altijd voorhanden.
Je zou eens kunnen zoeken naar een een instructeur die geschoold is in centered riding. (Ontwikkeld door Sally Swift)
Een wereld van verschil!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Anoniem

Re: Leer je goed paardrijden op een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:22

Ik heb dit paard zonder les gereden, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Het gaat al snel verkeerd als je te hard wil gaan of te veel wil eisen.
Dus een instructrice die het paard begrijpt en weet hoe je correct rijdt is inderdaad geen overbodige luxe!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers