Trainingsschema voor spieropbouw - hoe doe jij het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Trainingsschema voor spieropbouw - hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-21 23:00

Hai allemaal!

M’n lieve haf heeft een kwakkelperiode achter de rug waardoor we het rustig aan hebben gedaan. Lees 2-3 per week 25-30 min rijden op licht matig werk (Max 15 min draf en 2 min galop) en 1-2x pw 15 minuten longeren.
Hij was een enorme spierbundel omdat zijn vorige eigenaar m op Z-niveau trainde 3-4 keer week. Ik ben geen Z-ruiter en vind zaken als schoudercontrole en balans nog erg pittig. Om maar even mijn niveau mee aan te duiden. Echt nog wel beginner dus, ook al rij ik al een aantal jaar ;) Onze trainingen gaan vooral over tempowisselingen, ontspanning en vanuit achter naar voren rijden. Geen gepluk of getrek voor het plaatje. Gevolg is wel dat er per training soms max 5 minuten sprake is van nageefelijkheid. Op zich niet erg, want we hebben 1x per week les en ik werk hard aan mijn eigen kennis/vaardigheden.
Komt nu het punt: spierbundel is geen spierbundel meer. Hij moest ook afvallen, wat redelijk gelukt is maar wel ten koste van bespiering ook. Ratsoen hebben we nu goed opgepakt, maar dan komt de training. Vind best weinig info te verkrijgen over hoe je een goede training samenstelt. Ben wel benieuwd naar hoe jullie dit aanpakken. Zowel het week/maand schema als hoe je een enkele training invult. Tips voor online sessies/trainingen of personen die dit goed kunnen ook welkom.
Brand los ;)


Nynkex01
Berichten: 1117
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:35

Ik volg even. Hier een paard dat ik op L niveau rijd maar gezien ze vrij hiepermobiel is mogen er ook wel wat meer spieren op. Ik probeer hier twee keer per week balkjes te draven aan de hand en drie keer in de week dressuurmatig rijden. Ik rij dan heel veel overgangen en tempowisselingen en ook veel stap galop en galop stap, dat laatste vinden we wel heel lastig dus doen we vooral op een kleine volte. echt zwaardere oefeningen doe ik ook maar twee keer per week, de andere keer rijden is dan vooral rustig aan doen en proefjes oefenen
Weet niet of je een heuvel in de buurt heb maar een paar keer heuvel op en heuvel af doet ook wonderen voor de spieren

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:03

... een goed trainings/ opbouw schema is passen en meten, en heel goed naar je dier kijken.
Goed overleggen met de dierenarts, je instructrice en eventueel de voermeester.

Enne: nagefelijkheid is ontspanning in het kaakgewricht, dat komt vanzelf als je correct rijdt.
(Contra: 'je schijnt op een speciale manier te moeten trekken en dat is dan goed voor de rug, en dat is voor ingewijden'.)

Begin idd met je dier ontspannen, ik zou focussen op 'beperkt halsstrekken'.
Dwz: beperkt als in: de meeste tijd de neus boven de polsen. ('Voorknie', handwortel.)
Qua tijd : je dier proberen 'non stop' zo laag te houden, lekker voorwaarts en recht maken.

Stel: je dier gooit jou 'op rechts', doe dan of je eigen gewicht iets naar links, of breng je linkerhand iets naar links en naar voor.
Als reactie krijg je dan vaak die 'vallende hals', maar wel met een 'bolle' rug en achterbenen die ondertreden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:58

Inderdaad, voor ieder paard en ieder moment is een trainingsschema anders. Maar heel simpel gezegd: je paardje moet meer aan het werk!

Je geeft aan dat hij mag afvallen, dat betekent dat je meer 'kilometers' moet gaan maken met een licht verhoogde hartslag (=cardio). Ik zou in jouw geval dus je rijtijd langer gaan maken met draf en galopwerk. Geen 25 minuten (sommige paarden zijn dan pas net 'warm') maar 45 en misschien wel een uur als je het bakwerk goed afwisselt. Buitenritten kunnen zelfs nog wel langer duren, verdiep je anders eens in endurance en hoe zij trainen.

Daarnaast wil je meer spieren, spieren verkrijg je met een combinatie van kracht en lenigheidsoefeningen.
Ikzelf longeer graag met een dubbele longe of bijzetteugel voor de rug en halsspieren. Maar de meningen zijn hierover verdeeld.
Omdat de aanleuning en nageeflijkheid in je rijden nog wat wisselend is zou ik in je rijden veel gaan oefenen met buiging en stelling. Neem goede les, en vraag om huiswerk!

Ook goed voor de spieren zijn cavaletti en een sprongetje. Desnoods aan de longeerlijn of een beetje vrijspringen. Het internet staat vol met leuke patroontjes met balken.

Ook helpt het om eens naar je voer te kijken en wat aan te passen.

Houd er rekening mee dat je niet binnen een week of maand het verschil gaat maken. Afvallen en spieren krijgen kost tijd!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:05

Eh, hij was toch al afgevallen?

En tegen de tijd dat niet alleen de spierbundels kleiner tonen, maar de spieren zelf ook nog zijn 'opgegeten' praat je over een dier dat vel over been is.

Verder geldt bij mensen: spieren worden opgebouwd op de 'rustdag' na relatief zware arbeid.
Bouw dus afwisseling in, zodat de spieren op laten we zeggen wandeldagen terug kunnen groeien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:31

Oh, dan heb ik dat verkeerd gelezen...

Wat je zegt klopt Janneke, dit gaat in werking na een zogenaamde trainingsprikkel. Waar je dus meer hebt belast dan wat het lichaam al gewend is. Sportscholen werken hier ook veel mee, bij paarden werkt het vergelijkbaar. Hoe de tijd is voor supercompensatie bij paarden durf ik niet te zegen....
Paar plaatjes: https://voetbalontwikkeling.nl/wp-conte ... 1/02/2.png
en: https://www.r-hgn-mtbmarathon.nl/wp-con ... Actief.jpg



Als hij geen vet maar spier is verloren bij het afvallen is dat een reden om toch even naar je voer te kijken, als de spieren ten koste gaan van het gewicht verliezen voer je niet genoeg bouwstoffen.
Ik ben geen voerexpert, er zijn vast bokkers die hier meer van weten!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-21 13:24

Wauw bedankt voor jullie super uitgebreide reacties! Morgen meer tijd en zal dan even inhoudelijk reageren :)


LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:25

Ik hoop niet dat je het verkeerd opvat, maar met jouw niveau als ruiter ga je hem niet terug krijgen naar zijn vorm van toen hij Z liep. Daar hoort namelijk een lichaamsgebruik bij welke jij nu nog niet voor elkaar krijgt.

Doe vooral iets met de tips die hier gegeven worden, maar wees niet teleurgesteld als hij niet al zijn spieren terug krijgt, daarvoor zul jij als ruiter nog een hoop bij moeten leren. Het klinkt alsof je heel bewust en goed bezig bent dus dat komt vast helemaal in orde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers