Paard door iemand anders laten doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:49

Wat zijn je plannen? Gewoon lekker genieten of wil je serieus de wedstrijden in? Paard laten rijden door een ander veranderd niets aan jouw kennis van rijden dus na twee maanden ben je weer terug bij af. Overleg met je instructie of er een goed ervaren paard is waarbij op kunt om meer kennis op te doen.Daar help je je paard meer mee dan de knoppen erop terwijl jij ze niet kunt vinden.
En misschien een andere instructie zoeken, eentje die goed uit kan leggen wat je moet doen en voelen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:01

Kan een moeder van één kind houden of houdt ze van al haar kinderen even veel?


De band tussen jou en je paard verandert niet als je een bijrijder hebt. Rij je netjes maar heel erg basis zal het paard blijven denken "ha fijn, niet zo hard werken" en rij met best veel ruis in de hulpen zal ze ook nu al af en toe "prutser" denken ;)

Als je als ruiter rijtechnisch vooruit wilt is het fijn om een paard te hebben dat alles al kent, kun je je volledig op jezelf focussen (en dat is al moeilijk genoeg). Voor een groen paard is het fijn om een ruiter met ervaring te hebben, dan zit er minder ruis in de hulpen en is het voor het paard helderder wat er van haar verlangd wordt.

Van belang is wel dat je bijrijder (iemand op Bokt noemt het haar "vooruitrijdster" omdat haar bijrijder het paard schoolt terwijl zij zich ook als ruiter ontwikkeld) netjes rijdt en dat het altijd dezelfde persoon is zodat het paard niet elke keer iemand anders op de rug heeft. Als aan die voorwaarden voldaan wordt kon dat wel eens een win-win-win situatie zijn voor iedereen.


Stel dat je een mooie nieuwe motorfiets gekocht hebt en je gaat met wat vrienden (m/v) op vakantie naar Frankrijk of zo. Op een gegeven moment zijn jullie verkeerd gereden of is de weg opengebroken en moet je over een stuk heel lastig onverhard. Natuurlijk kun je dat zelf doen, met vallen en opstaan redt je dat wel. Of je vraagt die ervaren crosser om je motor voorzichtig naar het einde van dat lastige stuk onverhard te rijden. Dan is de kans dat je motor het haalt zonder krassen of andere schades heel wat groter.

MarjanB

Berichten: 16310
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:13

Wat is het doel van het doorrijden? Wellicht kan je het ook gewoon zelf met wat hulp uit je omgeving. Het is leuk dat iemand anders er bepaalde knopjes op zet maar je moet ze ook zelf kunnen volgen zeg maar. Ik zou zelf daar nooit een paard voor weg brengen maar goed ik heb al het eea aan ervaring opgebouwd.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:28

Ik heb de constructie niet goed begrepen. Is het eigenlijk zo dat de instructrice van ts haar paard als lespaard voor andere ruiters wil gaan gebruiken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:41

anjali schreef:
Ik heb de constructie niet goed begrepen. Is het eigenlijk zo dat de instructrice van ts haar paard als lespaard voor andere ruiters wil gaan gebruiken?

Dit vraag ik me eigenlijk ook af. En van wie komt dit ide? Van jou ts, of van je instructrice?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:53

Volgens mij is er één gevorderde ruiter die alleen tijdens de les van de instructrice op het paard van TS rijdt.

Ik zie er geen kwaad in. Bij de combinatie van een onervaren paard met een onervaren ruiter kan een ervaren bijrijder (die ook nog eens alleen rijdt wanneer deze les krijgt van dezelfde instructrice) heel ondersteunend werken.

TS heeft het over het verbeteren van het lichaamsgebruik. Als je zelf ergens niet (goed) doorheen komt omdat je (nog) wat gevoel mist of niet snel genoeg bent is het soms fijn dat een meer ervaren ruiter het paard eerst even het juiste zetje geeft. Dan kun je fijn narijden, het gevoel opzoeken, en zelf ook het juiste gevoel ervaren.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:00

Ik zie de meerwaarde van het laten doorrijden niet. Jij bent zelf een recreatieve wandelruiter en het paard kent de basis. Dus beide even ver in de opleiding. Wat heb je er dan aan dat het paard eventueel meer gaat leren. Ik zou gewoon met je paard blijven lessen en dan kom je vanzelf samen verder.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:05

Ik ben mijn jonge paardje ook aan het doorrijden. Door omstandigheden is mijn instructrice gestopt met 1x per week mijn paard rijden. Maar daar leerde ik ook wel veel van 1x per week instructrice en 1x week les en 1x week alleen rijden.

Ik heb nu een andere instructrice en ik rij mijn paard nu alleen tenzij ik tegen een mega probleem aanloop en ik mijn paard meer in de weg zit dan hem kan verbeteren. Bijv aanspringen galop is voor ons moeilijk. Toen is mijn instructrice erop gegaan. Een 3tal keer. En dan neem ik het weer op. Wie zegt dat ze continue moet rijden. Niks mis mee om met ingewikkelde dingen even te laten overnemen en de rest weer zelf te doen.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden


_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:12

Ik zou het zeker doen. Ik heb jaren mijn paard laten bij rijden door mijn instructeur. Hij reed op maandag en op dinsdag had ik les. Daardoor wist hij precies hoe mijn paard was, waar ik tegenaan liep en hoe ik de rest van de week getraind had en daar gingen we dan in de les mee aan de slag. Ik heb daar een boel van geleerd en mijn paard daardoor ook. Ik zie het vooral als win win.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 9 bezoekers