Paard door iemand anders laten doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowstone
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-10-19

Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:26

Hoi hoi,

Ik heb hier even een vraagje: ik heb een brave 6-jarige merrrie die enkel basis opgeleid is. Stap, draf, galop, stuur zit erop. Begint een beetje aan de teugel te lopen. Om haar "door" te rijden, betere houding, spieren, uithouding, beter achterhandgebruik, beter ruggebruik enz. zou ik haar kunnen laten doorrijden door een meer ervaren ruiter in de les bij mijn lesgeefster. Ik ben namelijk niet ervaren genoeg om paarden "door" te rijden. Ik ben meer een recreatieve en wandelruiter. Zelf volg ik natuurlijk ook lessen met haar. Maar het zou misschien beter zijn dat het paardje het zelf al wat beter snapt en wat meer ervaring, balans en vertrouwen krijgt en het daardoor wat vlotter gaat.
Die persoon zou er enkel in begeleiding met mijn lesgeefster tijdens de les op mogen rijden.
Wat ik me een beetje afvraag of de band met mijn paard dan niet zal veranderen? Nu ben ik de enige die alles doet: verzorgen, grondwerk, rijden... zal mijn band dan met haar niet achteruit gaan als er iemand anders mee werkt? Iemand die beter kan rijden dan mij?
Gaat ze dan niet denken als ik eraan kom "die prutser" is er weer??? :(
Kan haar ook laten trainen door mijn lesgeefster maar is best duur en dan heb ik dezelfde vraag in verband met de onderlinge band...

Thanx !

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:29

Nee niet doen, dat is zonde en dat gaat ten koste van jouw eigen leerproces. Het is juist een leuke uitdaging om dat samen te leren. Tuurlijk kun je eens in de zoveel tijd een ervaren ruiter er op laten, maar ik zou proberen het proces vooral samen te doen. Want dit is een lang proces, een ruiter rijdt niet in twee maanden tijd de knopjes erop. Alles wat jij noemt is iets waar je gewoon lang mee bezig bent. Als je een goede lesgeefmevrouw hebt dan moet je dat zelf ook kunnen leren :)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:33

Hey,

Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Maar ik kan er wel wat over zeggen :)

Ik denk dat het verstandig is om je paard door iemand door te laten rijden. Maar dat betekent niet dat ze meteen ergens anders moet staan. Je kan het uiterraad zelf doen. Maar wel met begeleiding. Je kan ook iemand vinden die maar 2 keer per week komt om even met haar te trainen. Dan kan je zelf nog een hele hoop samen doen en leren :D
Misschien kan je iemand vinden die zo'n 2-3 keer per week komt. En dan doe jij de rest. Zo kan je de band op blijven bouwen.
Ik denk niet dat de band zomaar zou veranderen. Als ze niet ergens full time staat gaat de band denk ik niet echt achteruit. Misschien juist vooruit... Wie weet!

Groetjes

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:36

Het werkt super goed om een jong dier een tijdje door een prof te laten doorrijden. Maar ik zou niet kiezen voor zomaar iemand. Dan liever investeren en een maand of 2 wegbrengen. Dan maakt zo'n dier echt flink vooruitgang en kan jij er vervolgens weer lekker mee verder rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:37

Nee een paard gaat niet denken daar komt die prutser weer aan.
Misschien eerder, fijn mijn baasje, hoef ik minder hard aan het werk :P

Nee ik denk niet dat je band gaat veranderen daardoor.

Maar is het echt nodig dat hij door gereden word, of vind je dat zelf fijner ivm na kunnen rijden?
Een paard heeft er geen last van als het minder snel gaat, dat is meer onze gedachte.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:44

Er is niks mis mee om je paard door een ander door te laten rijden.
Helemaal niet als je dit kan afwisselen met je eigen rijden.

Maar het is wel belangrijk dat die persoon jou paard goed kan opleiden.
Iemand die een hoger niveau heeft, kan niet vanzelfsprekend een jonger paard opleiden. Maar dat kan jij als enige beter inschatten als wij vanachter onze laptop! :+

Misschien is de mogelijkheid er om bijvoorbeeld 2x in de week de andere persoon te laten rijden, zodat jij daarnaast zelf ook kan blijven rijden!

Zo kunnen jullie hier allebei van leren. Je kijkt toe hoe de andere persoon jou paard rijdt, ze kan er misschien uitleg bij geven en daarnaast kun jij voelen wat er veranderd bij je paard. +:)+

De band met je paard veranderd hier niet zozeer van!


Wel fijn & goed dat je erover nadenkt om jezelf en je paard zo positief mogelijk te verbeteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:52

zou er wel bij willen zijn als een ander er op rijd zodat ik kan zien wat ze doet zodat ik het kan overnemen en er van leer, zodat je een op een de zelfde hulpen geeft, fijner voor het paard als hij/zij het herkent, lijkt me

maar je kunt beter een extra lesje nemen en samen met je paard het leerproces doorlopen, je kan veel meer dan je denkt en met goede begeleiding kan dat alleen maar verbeteren, zou mij meer voldoening geven

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:55

Als jij zelf geen problemen ervaart met je paard zou ik het niet doen.Het is dan niet nodig en wat als ze bij die bijrijder geblesseerd raakt?Je hebt je paard toch voor jezelf gekocht.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:16

Nee, de band met je paard verandert niet als je hem door een ander laat doorrijden.

Ons paard is een paar maanden uit logeren geweest ivm inrijden (had een trauma). Maar reageert nog steeds hetzelfde op ons :)

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:53

Mij lijkt het niet zo'n slecht idee. Ik heb vroeger ook weleens mijn paard een maand in training gezet bij mijn instructrice. Dat was (hebben het wel over 15 jaar terug) 500 euro per maand inclusief stalling bij haar en dan trainde zij hem 4-5 keer per week, 1-2 van die trainingen had ik dan half uur les. Ik vond het echt ideaal, zij wist precies wat mijn paard deed, hoe het voelde en hoe het op te lossen, ik kon een dag nadat zij 'm had gereden makkelijker het juiste gevoel terug halen. Ik kwam ook geregeld kijken tijdens de trainingen uiteraard, ik kwam gewoon nog net zo goed vrijwel iedere dag. We maakte in zo'n maand juist een enorme sprong als combinatie.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:29

Een goede instructeur kan jouw helpen je paard goed op te leiden. Als je geen haast hebt dan zou ik het zelf doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:31

Mijn instructrice reed mijn jonkie ook 1x per week bij. Heel fijn, ook omdat ze dan kon voelen wat ik voel en mij ook nog beter kon begeleiden.

Echt in training zetten kan, maar persoonlijk vind ik een constructie als ik eerst noemde fijner omdat je dan echt samen groeit.
Wel heeft zij hem uit gebracht bij de subli. Want daar ben ik de ruiter niet voor :+

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:43

Op zich is het idee niet slecht. Maar voor wie wordt dit gedaan? Voor u, of voor de meer gevorderde klant van uw instructrice?

MCE schreef heel terecht:
MCE schreef:
zou er wel bij willen zijn als een ander er op rijd zodat ik kan zien wat ze doet zodat ik het kan overnemen en er van leer, zodat je een op een de zelfde hulpen geeft, fijner voor het paard als hij/zij het herkent, lijkt me

maar je kunt beter een extra lesje nemen en samen met je paard het leerproces doorlopen, je kan veel meer dan je denkt en met goede begeleiding kan dat alleen maar verbeteren, zou mij meer voldoening geven

Ik zou ook hiervoor kiezen.
Daarbij komt dat het paard wel zo gereden moet worden dat u er ook nog fijn op komt rijden.
Omdat iemand minder goed rijdt, betekent dat nog niet dat elke meer gevorderde ruiter het automatisch ook beter maakt. Dat is een veelgemaakte denkfout. Een gevorderde ruiter maakt zeer vaak de fout dat hij/zij denkt dat ze het goed doen, terwijl de realiteit is dat ook zij nog een enorm groot gedeelte te leren hebben.
Ikzelf heb mijn paard nooit afgegeven. Wat ik op dat dier voelde waren mijn eigen fouten die ikzelf wilde leren oplossen. Een gevorderde ruiter kan heel goed uw paard ook 'gevorderde fouten' aanleren, die niet perse gemakkelijker zijn om op te lossen.
Ik heb er altijd voor gekozen mijn eigen paard zelf op te leiden. Op mijn eigen tempo.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:56

Mijn paard kon niet wennen bij iemand anders, ik rijd hem dus weer zelf verder(in). Ga dus even na of jouw merrie het aankan om verhuist te worden, net te wennen, en weer terug te moeten. Andere ruiters, manier van handelen, etc. Ik denk dat het voor háar relaxter is om op haar huidige stal te blijven en dat je goed les neemt, hier leer je natuurlijk ook het meeste van. Als je gelijk de knopjes erop wil laten zetten breng je der weg, als ik jou was zou ik vaak kijken en veel vragen, word je wijzer van en is de overstap van de ene ruiter naar de andere voor het paard ook fijner.

Yellowstone
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-10-19

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:24

Hoi, iedereen, bedankt voor de reacties.
Neen, het is niet de bedoeling dat ik mijn paardje wegbreng. Het zou de bedoeling zijn dat een meer gevorderde ruiter haar onder begeleiding van mijn instructrice zou verder doorrijden zodat ze al wat veder zou staan qua ervaring en correct lichaamsgebruik, misschien zit ik nog te veel te prullen en begrijpt ze het misschien niet zo goed. Het zou misschien beter zijn dat ze al wat beter kan lezen en al wat dingen begrijpt en kan dan als we beiden analfabeet zijn. Mijn instructrice kan haar eventueel ook rijden maar dat kost dan ook weer een pak geld: volpension, mijn eigen privé lessen met de instructrice en dan nog eens de training van mijn merrie door de instructrice. Aan mijn eerste paard heb ik veel geld uitgegeven aan training en heb haar alsnog met pijn in het hart moeten verkopen omdat ik me anders zou verongelukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:17

Yellowstone schreef:
Hoi, iedereen, bedankt voor de reacties.
Neen, het is niet de bedoeling dat ik mijn paardje wegbreng. Het zou de bedoeling zijn dat een meer gevorderde ruiter haar onder begeleiding van mijn instructrice zou verder doorrijden zodat ze al wat veder zou staan qua ervaring en correct lichaamsgebruik, misschien zit ik nog te veel te prullen en begrijpt ze het misschien niet zo goed. Het zou misschien beter zijn dat ze al wat beter kan lezen en al wat dingen begrijpt en kan dan als we beiden analfabeet zijn. Mijn instructrice kan haar eventueel ook rijden maar dat kost dan ook weer een pak geld: volpension, mijn eigen privé lessen met de instructrice en dan nog eens de training van mijn merrie door de instructrice. Aan mijn eerste paard heb ik veel geld uitgegeven aan training en heb haar alsnog met pijn in het hart moeten verkopen omdat ik me anders zou verongelukken...



het kost gewoon veel geld als je het een ander laat doen, zelf blijven doen met een extra lesje
doe je er misschien iets langer over maar je leert wel samen lezen, dan weet je zelf wat je doet
dat lijkt me de meest efficiënte manier

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:12

Ik zou het zeker niet aanraden , vind doorrijden ook een heel naar iets, leer je paard trainen , wat heb je er aan als iemand hem traint en je weet zelf niet hoe je het moet doen?
Een paard goed is houden mentaal een lichamelijk is een levenslange training, een maand door laten rijden krijgen ze geen juiste bespiering van , maar vaak een mentaal probleem.
Zoek eens een goeie instructrice die weet wat gymnastiseren is . die jou kan uitleggen waarom bepaalde oefeningen zijn en waarom en hoe ze aan te leren .
Zelf doe ik veel met Academische rijkunst,, je kan je paard ook vanaf de grond trainen, is een hele fijne manier om te leren voelen en zien zonder je paard met je eigen onbalans te storen
Ik zou zeggen doe het zelf, doorrijden heeft geen nut als je zelf niet weet waarom een oefening is en wat het met de spieren doet.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:18

Tenzij je zelf problemen ervaart met het paard, of deze verwacht, zou ik het niet doen. Het is een heel leuk en goed leerproces voor jou om dat zelf te doen!

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:31

Bedenk wel of je instructrice dit doet om jou te helpen of om een (gratis?) lespaard voor haar ervaren klanten ter beschikking te hebben.

Je paard zal je er echt niet minder lief om vinden. Als jij een constructie kan uitwerken waarbij jij een x aantal keer per week blijft rijden en daarnaast ook die andere ruiter je paard doorrijdt, raakt je paard fijn bespierd en komen de knopjes er wat duidelijker op en kan je daar zelf profijt van hebben. Schroom ook niet om te gaan kijken wanneer er op je paard gelest wordt; daar kan je zelf ook van leren. Je doet dan actief mee in het proces van je paard doorrijden, waardoor je én het resultaat, én de leerervaring hebt. Ideaal toch?

Als je zelf ook aan geeft een wat meer recreatieve ruiter te zijn, en je helaas net van een paard af komt waarmee het niet veilig meer was, is een 6-jarige merrie op het eerste opzicht geen goede match. Als je daar op deze manier extra begeleiding in kan krijgen, zou ik dat zeker doen.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:51

Heb ik wel gedaan vanwege mijn eigen fysieke problemen. Maar wel iemand thuis laten komen. Ik zou sowieso niet snel kiezen om een paard weg te brengen maar dat heeft ook nog andere praktische redenen. Een ruiter aan huis was een goede oplossing. Ik was er ook gewoon bij dus was ook gewoon een proces van ons samen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:14

Die ervaren ruiter wordt dat dan een soort bijrijder of wordt enkel jouw paard door ervaren ruiter(s) in de les bij je instructeur gereden? Krijgt je paard dan dezelfde ruiter elke keer of steeds andere?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:43

Persoonlijk zou ik het van de andere kant benaderen. Heeft jou instructeur niet een heel ervaren paard om jou het een en ander op te leren. Zodat je kan “voelen” waar het naar toe moet met je eigen paardje. Daar leer je namelijk het meeste van.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:21

Onder de juiste begeleiding zelf doen! Dan weet je zelf precies wat er gedaan wordt en hoe. Nadeel van een ander dit laten doen is dat je paard mogelijk straks scherper aan de hulpen komt te staan en daardoor verkeerd gaat reageren op jouw, misschien wat grovere, hulpen.
Als je zelf de tijd er in wil investeren en iemand die je vanaf de grond kan helpen kom je een heel eind. Zo nu en dan een meer ervaren ruiter er op zetten kan natuurlijk geen kwaad, die kan je paard soms net even over de streep trekken! maar het overgrote deel moet je gewoon zelf doen. In training zetten ben ik al helemaal geen voorstander van; je zal met je paard mee moeten groeien en wat ik tot nu toe heb gezien van het overgrote deel aan "trainingsstallen" is dat er of teveel, of te weinig, of op de verkeerde manier ( "effe snel" ), of door de stalhulp, of eff snel in de stapmolen, etc. etc. gedaan wordt ( de goede stallen daargelaten maar ik heb ze nog nooit gezien ;-) en ik ben toch bij flink was stallen geweest).

En inderdaad; kijk eens of je op een goed opgeleid paard kan gaan rijden om te voelen wat je straks ook bij je eigen paard moet gaan voelen; daar leer je zoveel van! Veel meer dan je paard aan een ander geven die het wel "effe" fikst.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:24

Ik heb destijds als nog niet erg gevorderde ruiter met een relatief groen paard samen met haar het doorrijproces doorlopen met behulp van een goede instructrice. Ik zou het zelf niet anders willen. Een paard werkt met het mens dat met het paard werkt, niet met iemand anders. Ze maken ook geen onderscheid tussen iemand die "slechter" of "beter" rijdt, ze maken onderscheid tussen mensen die "anders" rijden.

Ik heb het paard destijds 10 jaar gehad en in die 10 jaar zijn we in verband met opbouwen na blessures (ze kwam niet nieuw uit de doos, dat wist ik) een paar keer opnieuw begonnen bij de basis. Die basis had ik inmiddels als ruiter dus ik kon mijn paard daar steeds makkelijker doorheen krijgen.

Ik word niet heel blij van iemand anders die mijn paard doorrijdt, waarna ik er zelf nog niets meer mee kan dan daarvoor, gewoon omdat ik niet ben meegegroeid. Kan mijn paard de knopjes wel hebben, maar als ik ze niet weet te vinden ... Ik leer die knopjes er liever zelf opzetten, zodat ik een volgende keer dat dat weer moet gebeuren, dat zelf kan.

Ga dus bij jezelf na wat voor jou zou werken en laat daarbij eventuele onzekerheid of faalangst even buiten beschouwing. Er is geen goed of fout, alleen anders.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard door iemand anders laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:32

Ik heb mijn paardje gekocht toen ze 3,5 was. Ze was toen net zadelmak - je kon er veilig een rondje mee stappen - maar ze kende nog geen draf en galop onder het zadel, ze kende ook niet echt een rem of een contactteugel, en er zat ook nog geen stuur op. Ik was toen zelf vrij groen (pas 18), dus ik heb haar laten doorrijden bij de persoon die haar zadelmak gemaakt had. Toen ze, na 5/6 weke bij mij kwam, kon ze stappen, draven, galopperen onder het zadel. Het stuur was nog niet altijd 100% want ze was nog heel scheef, maar het zat er wel een soort van op, zeker in stap en draf. Ik heb haar de eerste weken enkel gereden met les van mijn instructrice, omdati k vooral niks fout wou doen.

Ik ben achteraf gezien blij dat ik haar heb laten doorrijden. Nu heb ik meer kennis en ervaring en een volgend paard zou ik misschien zelf doorrijden, maar toch heb ik er geen spijt van. Ik kon er ook zo mee weg rijden, zeg maar. Ik beschikte wel al over een degelijke basis (zo groen was ik nu ook weer niet), maar niet in die mate dat ik zelf een paard correct kon/durfde door te rijden.

Dus ja, ik zou overwegen je paardje te laten doorrijden door iemand. Maar ik zou haar dan wel 4-6 weken ofzo weg brengen naar een professionele trainer die echt weet hoe hij het moet aan pakken, en haar niet aan een ietwat gevorderde ruiter geven in de les bij je instructrice. Zo'n gevorderde ruiter kan misschien wel goed rijden, maar goed kunnen rijden en goed een jong paard kunnen opleiden zijn twee verschillende dingen.