Kun je een manegepaard goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:37

Mars schreef:
‘Aan de teugel’ is voor verreweg de meeste manegemensen: zodanig druk/spelen/etc aan de voorkant dat paard achter de teugel duikt om aan het bit te ontkomen.


Ik zou willen vaststellen dat dit ook geldt voor veel niet-manegemensen. ;)

Als je bij de manege waar ik sta in de lessen kijkt zou je ook af en toe denken: O jee, scheef, sloft, kop 3 meter voor het lichaam. Maar tijdens de eerste lock-down was de manege een paar weken gesloten voor klanten en heeft het personeel alle manegepaarden en ponies beweging gegeven. En kijk: ineens konden ze bijna allemaal netjes, nageeflijk en vlot door de baan. Het excuus "Hij kan het niet!" was daarna echt niet meer geldig.
En ik denk dat dat ik meer gevallen zo is: manegepaard is helemaal niet zo slecht er aan toe, maar toont verkeerd door de ruiter die er op dat moment op zit. Daar is overigens niets mis mee: mensen komen daar om te leren rijden, niet omdat ze al in het ZZ zitten.

Ik vond het ook eigenlijk altijd wel best om gewoon een uurtje te rijden, was blij met een ronde volte maar verder niet zo bezig met de rest. Maar omdat ik nu een eigen heb en we hopen om Bejaard Paard langer gezond te houden door hem zijn lichaam juist te laten gebruiken heb ik heel rap beter moeten gaan rijden. Voor beide een voordeel. En nog ben ik geen echt goede ruiter, maar we doen ons best.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:25

Nezzie schreef:
Als je bij de manege waar ik sta in de lessen kijkt zou je ook af en toe denken: O jee, scheef, sloft, kop 3 meter voor het lichaam. Maar tijdens de eerste lock-down was de manege een paar weken gesloten voor klanten en heeft het personeel alle manegepaarden en ponies beweging gegeven. En kijk: ineens konden ze bijna allemaal netjes, nageeflijk en vlot door de baan. Het excuus "Hij kan het niet!" was daarna echt niet meer geldig.
En ik denk dat dat ik meer gevallen zo is: manegepaard is helemaal niet zo slecht er aan toe, maar toont verkeerd door de ruiter die er op dat moment op zit. Daar is overigens niets mis mee: mensen komen daar om te leren rijden, niet omdat ze al in het ZZ zitten.


Ik ben het hiermee eens, een manegepaard hoef je niet in de krul te trekken om er wat uit te krijgen, maar het vraagt soms wel om wat creativiteit. Sommigen zijn wat stijf en sommigen hebben het er wat moeilijker mee waardoor je misschien pas na een halfuurtje echt de ontspanning op zoekt, maar ook die paarden kunnen hun lijf gaan gebruiken. Constante verbinding en veel buig-oefeningen helpen daar een hoop mee, maar dat moet de ruiter wel voor elkaar krijgen.

Ik rij zelf zowel manegepaarden als eigen paarden (springgefokt en geen dooie :') ) en het ligt imo nooit aan het paard, maar je moet als ruiter leren schakelen tussen hoe duidelijk je je hulpen geeft en wat je paard nodig heeft om daarin naar de ontspanning te gaan zoeken.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:15

Ik heb zelf ook enige tijd op een manege gereden als klein meisje. Daarbij heb ik enigszins geluk gehad. Volgens mij was deze stal opgezet als sportstal en is het uiteindelijk een manege geworden, dus de sfeer was al iets anders. Ze hadden menig sportpaard op stal staan en de (meeste) instructie zat volgens mij wel goed. (Al had ik in de beginnerslessen een instructrice die je bijna op het paard z'n kont liet liggen in de galop....? Om de een of andere reden)

Ook de goede manegeruiters kregen best veel kansen op sportgebied, en over het algemeen heb ik toch wel fijne herinneringen aan deze manege. Je werd ook absoluut niet geforceerd om je paard in de krul te trekken, maar als dit gebeurde, prima. Nu moet ik ook zeggen dat een aantal paarden daar (vooral de pony's) ook wel erg stijf waren, vooral de brave paardjes die voor beginners werden gebruikt. Ik geloof dat het daar ook gebruikelijk was dat de beginnerspaarden regelmatig door één van hun 'wedstrijd' gerichte ruiters gereden werden, maar of dat hielp...? Daar was ik nog een beetje te jong voor denk ik.

Ik kreeg uiteindelijk een pony onder mijn kont die altijd erg lastig was, waardoor ook weinig ruiters haar wilde rijden. (Nu ik wat ouder ben zou het mij echt niet verbazen als ze vooral pijn had.) Ik zelf was verzot op deze pony en kocht haar samen met mijn moeder regelmatig om met snoepjes (in de omgang was ze ook niet zo braaf :+). Ik reed haar dus uiteindelijk ook iedere week, en verder reden weinig ruiters haar. Het leek toen na enige tijd toch wel beter te gaan en het lukte zelfs om haar nageeflijk te rijden. *\o/*

Maar of dit was gelukt door ééns in de zoveel tijd op een stijve of scheve pony te rijden betwijfel ik. Ik denk dat je een manegepaard uiteraard goed kan rijden... Maar niet in één les, en het lijkt mij ook zeker geen geval van enkel rijvaardigheid. Of misschien lukt het wel in één les, maar niet met deze instructie. Ik heb eigenlijk best wel te doen met het paard uit je OP. :(

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:47

Ik rijd zelf ook op de manege, maar rijd tegelijk ook een paar keer per week op een pony van iemand. In onze les zitten soms de zeg maar 'sensibele' paardjes, die zijn best moeilijk te rijden. Volgens mij worden die niet ingezet in de beginnerslessen en hebben ze een paar keer per week een vaste rijder. Dit soort manegepaarden kun je naar mijn mening goed rijden als manegepaard. Het fijne van de manege is idd dat je nergens toe gedwongen word. Wij rijden in de gevorderdenles, maar daar word ook niet van ons verwacht dat we bijv. hoog kunnen springen en dat we altijd nageeflijk rijden.

Er zijn wel van die manegepaarden, die lopen dan heel netjes onder iemand die heel goed kan rijden en de volgende dag rijd er weer een beginner op, dan zie je wel echt verschil.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:19

Een manegepaard kun je zeker wel goed rijden, maar en dat vind ik wel een grote maar, het ligt ook aan het paard (fysiek), de een is soepeler gebleven na een leven op de manege dan een ander. Af en toe heb ik met mijn dochters eens een lesje mee gepikt op de manege en zelf ook kunnen voelen. De paarden daar worden natuurlijk door veel beginners gereden en de meesten blijven braaf door zichzelf wat af te sluiten tegen het geschop, gehobbel en getrek. Sommige van die paarden zijn met een consequente aanpak direct weer aardig op te pakken, en dus 'goed' te rijden denk ik zoals je van een eigen paard evt gewend bent, dus voorwaarts, aan je been en aan de teugel, maar en daar komt ie, ik denk dat veel manegepaarden door de manier waarop ze gereden worden, stijf zijn. Dan is het niet eerlijk om een paard te verwachten dat je aan je hulpen, voorwaarts en neerwaarts direct rond kan rijden. Ik denk wel dat je het nog steeds niet moet vergelijken met een top sportpaard dat echt goed en scherp aan de hulpen staat, mijn paard is dat wel, maar als je daar mijn dochters een paar weken op zet, die nog beginnend zijn, dan stompen ze toch wat af, maar goed dat is dan ook zo weer terug te zetten. Nu is een paar weken geen paar jaar, dat scherpe en fijne duurt echt even voor je dat terug hebt op een manegepaard, dat zit hem in consequent en goed rijden, dat kan gewoon niet als je de rest van de week met beginners op je rug in de les rond loopt.

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Kun je een manegepaard goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:02

Ik heb laatst een blauwe maandag op een manege gereden omdat ik even geen bijrijdpaard onder handen had. Maar ik vond de manegepaarden helemaal niet fijn aanvoelen. 1 kreeg ik bijvoorbeeld prima in galop maar voelde dan hartstikke stijf aan en viel gelijk weer terug naar draf. Ik loop dan vast in wat ik moet doen. Moet ik hem dan de galop in schoppen? Iemand anders die er vaak op reed kon hem beter in galop houden. Ik krijg een naar gevoel bij zo’n paard.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kun je een manegepaard goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:35

Manegepaarden zijn er in veel soorten en maten. Maar ik heb soms ook het idee dat de verwachtingen ook niet helemaal realistisch zijn. Manegepaarden zijn paarden die met veel verschillende ruiters te maken hebben. Verschillend in niveau, in maat, in angst, in overtuiging... de meeste manegepaarden kunnen zich daar ontzettend goed aan aanpassen, maar ook zij hebben wel even de tijd nodig om uit te zoeken wat de bedoeling is van jou als ruiter in die specifieke situatie.

Het stijf zijn in galop kan bv stijfheid zijn (wat heel goed mogelijk is), maar een aantal manegepaarden doen het ook omdat hun ruiter dan stiller zit. Voelen ze dat jij ontspannen meegaat in hun bewegingen, dan ontspannen zij ook. Voelen ze daarentegen aarzeling, dan zullen ze eerder terugkomen.
Voor paarden in manegesettings is dat niet alleen maar begrijpelijk maar zelfs heel erg wenselijk: ze letten op hun ruiter en doen eigenlijk niet iets tegen de wil van die ruiter in.

Maar het kan wel makkelijk verkeerd geinterpreteerd worden, en dan wordt het soms erg bij het paard gelegd, en ook dat de enige 'oplossing' dan zou zijn om grof in de hulpen te worden. Terwijl de kant van de ruiter makkelijk overgeslagen wordt. Zelfs als het rijtechnische deel in orde is, kun je ook het contact maken met een nieuw paard zodat je kan communiceren wat jij wilt en kunt? Zo makkelijk is dat helemaal niet. Zoals vaak genoeg gezegd is: een paard is geen fiets. En dat moet je bij manegepaarden nog minder verwachten, je hebt wel even de tijd nodig om samen te communiceren, het zijn geen trucjesautomaten, en je moet als ruiter ook wat aan je paard geven.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kun je een manegepaard goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:07

Van een manegepaard wil je in het algemeen niet dat die op de kleinste hulp reageert. Een manegepaard moet zelfs heel veel negeren. Dan kan je niet van datzelfde paard verwachten dat die ineens wel als een volleerd dressuurpaard de baan ronddraaft.
Kun je een manegepaard goed rijden? Tja, wat is goed? Het ene paard wordt vriendelijker gereden dan het andere, ongeacht of die op een manege staat of niet. Ook niet ieder privépaard wordt door een ruiter met gevoel en zachte hand gereden. Als je zo een paard dan moet narijden lijkt het ook alsof je 20 kilo in je handen hebt.