Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 17:43

Dag iedereen,

Ik ben net op zoek naar een paardje en heb eentje gevonden waar ik helemaal verliefd op ben geworden!

Na Rhino komt ze bij mij op proef.
Het is wel al een relatief oud beestje (ze is 17 jaar) en ze is nog redelijk groen.
Ik rij al lang en kan wel goed rijden dus zie ik dit wel zitten (ook vooral omdat ze niet volledig zadelmak is en de basis wel begrijpt).
Ook heb ik al gevonden dat oudere paardjes niet zo slecht dingen aanleren en snel nieuwe dingen oppikken.
Al zegt de eigenares van de stalling (waar ik al 3 jaar naartoe ga voor mijn verzorgpaardjes) dat als ze niet voorwaarts neerwaarts loopt ik haar niet zou moeten nemen.
Dit moet blijkbaar al van jonge leeftijd aangeleerd geweest zijn.
Hier vrees ik dus wel om sinds ze denk ik enkel ermee zijn gaan wandelen en niet dieper zijn ingegaan op alles.
Is het nog mogelijk om haar dit aan te leren? Met bepaalde hulpteugels zou denk ik wel het gemakkelijkste zijn..?
Of komt dit vanzelf als je lang genoeg rijdt?
Alle tips zijn welkom (ook over andere dingen dat paarden na de basics stap draf en gallop moeten aangeleerd worden en hoe.)

Super bedankt!
Marit :)


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:32

Voorwaarts neerwaarts is iets dat paarden vaak vroeg in hun opleiding leren, maar het is geen ramp als ze dat nog moeten leren op latere leeftijd. Ik heb het mijn pony (die ruim voor mijn tijd met 2 is ingereden en al die tijd bereden is geweest) pas op zijn 15e geleerd.
Als jij goed kan rijden dan kan je dat haar toch zo leren?
Met een hulpteugel moet je dat zeker niet doen. Ik zou alleen een hulpteugel gebruiken als ze als een giraf loopt, en dan ook alleen maar om haar door het eerste stugge tegenwerken heen te krijgen maar liever gebruik je helemaal geen hulpteugel. Een voorwaarts-neerwaarts paard heeft namelijk lengte nodig in de hals en bijna alle hulpteugels verhinderen dat.
Als jouw paard een goede basis heeft, dan heb je haar zo geleerd in een voorwaarts-neerwaartse houding nageeflijk te lopen. Belangrijk is hierbij dat het paard eerst voorwaarts loopt, zodat hij van achteren naar voren jouw hand kan volgen. Daarna vraag je, het makkelijkst op de volte, je paard met stelling naar beneden en je beloont het kleinste poginkje door je buitenteugel mee te geven. Als je dit consequent aanpakt, moet jij eens zien hoe snel je paard voorwaarts-neerwaarts loopt. Zo heb ik het mijn pony geleerd die dat na 12 jaar manegewerk nog niet kon, maar ook een karrenpaard dat op zijn twaalfde pas voor het eerst onder het zadel kwam lopen. Mijn zelf ingereden paard bood het al vanzelf aan na een paar maanden rijden, mijn andere twee ex-manegepaardjes doen het op deze manier ook. Succes!

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:20

Hoe komt het dat ze nog redelijk groen is en wat bedoel je daar precies mee?
Heb je haar wel laten keuren?
Wat wil je zelf met haar gaan doen?
Nessinator geeft hier goede tips.
Alles begint bij voorwaarts en een vriendelijke hand. Geen hulpteugels gebruiken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:25

Ik denk dat je eerst zelf moet leren wat je moet doen, vragen en aanbieden aan je paard zodat het voorwaarts neerwaarts je hand gaat volgen.
Misschien kan je instructice een keer mee en kan zij proberen of dit lukt bij het paard.

Met een hulpteugel een paard in de houding van voorwaarts neerwaarts duwen is niet wat je moet willen denk ik.Dan is het plaatje wel juist maar het spiergebruik nog niet en dat is wel belangrijk bij een senior als je geen blessures wil

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

DuoPenotti

Berichten: 29320
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:32

Elk paard kan vwnw.
Als het niet kan ligt het niet aan het paard maar aan de ruiter.
Hulpteugels helpen hierbij niet.
Ontspanning is 1, 2 is een paard dat actief is in de achterhand.
En waar je al ruiter niets voor hoeft te doen als hele kleine hulpjes.
En dan gaat elk paard dat gezond is vanzelf voorwaarts neerwaarts.

Laat je haar wel keuren?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:05

Een hulpteugel gaat over het algemeen niet helpen om een paard voorwaarts neerwaarts te helpen gaan, omdat de meeste hulpteugels het stukje "voorwaarts" van het hoofd belemmeren. Het is wel een belangrijke basis van een correct gereden paard, dus ik begrijp waarom je staleigenaresse zegt wat ze zegt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:44

Ik snap de criteria niet helemaal waarom een paard voorwaarts neerwaarts zou moeten kunnen. Bedoelt ze dat je dan weet of het paard los is in de rug? Ik ken dan nog wel een paar belangrijke criteria. Kan het paard makkelijk achterwaarts? Kan hij in de goede galop aanspringen en springt het niet over? Kan het makkelijk een wending om de voorhand aan de hand aan beide kanten? Loopt het goed voorwaarts zonder dat je continu hoeft te blijven drijven?

Dit zijn allemaal kenmerken die wat van je paard kunnen zeggen...lichamelijk of...rijtechnisch. En daarom weet je niet of het wat van het een zegt of van het ander. Dus keuren lijkt me verstandig bij een paard van deze leeftijd sowieso.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:51

"Als ze niet voorwaarts neerwaarts kan, moet je haar niet nemen", hmmm - dit klinkt mij in de oren als een voorzichtige waarschuwing : misschien heeft ze rugproblemen.
Keuring!!

Ieder gezond paard kan vwnw.
Idealiter is het één van de eerste dingen die een paard doet/ leert.
Op latere leeftijd leren : ik zou niet weten waarom het niet kan.
(... maar als het dier rugpijn heeft snap ik dat ze het niet doet.)

In principe en ter informatie :
het basis idee mbt elementair rechtrichten.
Je neemt je teugels zachtjes in contact, drie gram is zat. (En "op maat" vind ik raar, je wil geen houding op dit moment.)
Licht contact dus en je voelt.
Stel: het dier is links zwaar(der):
zit op rechts, je rechterhand mag iets naar voren en vooral opzij,
blijf van de linkerteugel af
en neem een grammetje contact op rechts.
Wees er alert op, dat je dier de spieren moet opbouwen om jou 'op rechts' te dragen - tot die tijd zal je dier je 'terug op links' willen gooien.
(De vertaling van 'zwaar op links' is dat het dier meer gewicht op het linkervoorbeen heeft.)
Mijn jonkie moest de eerste drie passen waarbij ik dit deed even nadenken, daarna knabbelde ze op het bit en nog een paar passen later wilde ze haar hals strekken.
... bij een ouder paard kan dit wat langer duren - en les is geen luxe.
En daarna ben je zo'n half jaar oid bezig om dit keer op keer te herhalen, bevestigen etc in telkens iets moeilijker oefeningen.

PS: ik ken een hulpteugel die helpt bij vwnw: de balans teugel van Linda Tellington.
Verder heb ik een tijd met de gogue gereden - het was wat prutsen om het ding op de juiste lengte te krijgen : de gogue greep in als mijn angsthaasje ging sterrekijken, maar verder kon ze goed vwnw haar hals strekken, :') mijn veters losmaken, rondkijken etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:51

Janneke2 schreef:
"Als ze niet voorwaarts neerwaarts kan, moet je haar niet nemen", hmmm - dit klinkt mij in de oren als een voorzichtige waarschuwing : misschien heeft ze rugproblemen.
Keuring!!

Degene die dit zei kent het betreffende paard niet, hoe zou dat een waarschuwing moeten zijn?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:41

Ik denk dat de instructrice goed inschat dat een paard die niet soepel of eenvoudig te rijden is misschien niet past bij het ruiter vermogen van ts.
Gezien de vragen van ts denk ik dat ze al wel lang rijdt maar dressuurmatig nog wel wat te leren heeft waarbij een dier met te weinig basis niet geschikt is.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:48

Zoals al vaker gezegd hierboven, kan elk paard voorwaarts neerwaarts lopen.
Daarbij word wel snel vergeten dat het paard hierbij in evenwicht moet blijven, zonder alle evenwicht naar de voorhand te verplaatsen.

Ook een ouder paard kan je alles leren, dit heeft alleen wat meer tijd en geduld nodig.

Je zegt dat ze nog groen is, dan is dit altijd makkelijker aan te leren dan wanneer een paard al 10 jaar intensief is gereden en het hierin weinig tot nooit heeft hoeven doen.

Maar als ze op proef komt, dan kom je er snel genoeg achter, hoe snel ze dit oppakt!

Keuren is misschien offtopic, maar zou ik zeker niet overslaan!

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Voorwaarts neerwaarts leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:46

Laat het paard goed keuren, met röntgenfoto's, bij twijfel ook van de hals en/of rug. Een 17 jarige kopen kan een risico zijn, vraag jezelf af waarom ze niet gereden is al die tijd. Onthou dat je een verkoper nooit op zijn mooie ogen mag geloven, hoe mooi het verhaal ook is.
Voorwaarts neerwaarts aanleren is geen probleem bij een lichamelijk goed paard.

Is het al lente?

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:22

Ik vraag mij af waarom je een paard van 17 hier nog mee moet gaan "plagen".
De meeste paarden gaan omstreeks deze leeftijd met een soort VUT. De wedstrijdpaarden gaan met wedstrijdpensioen, gaan een tandje terug in training en worden meer recreatief ingezet. In geval van een merrie wordt nog wel eens geprobeerd er een fijne opvolger uit te fokken.

Met dit paard is kennelijk nog niet veel gedaan (vind ik trouwens een hele grote rode vlag). En nu het dier op leeftijd begint te komen moet het allemaal nog gebeuren. Aangezien spieren, pezen en skelet hier nooit op zijn aangepast levert dit ook nog eens een verhoogd risico op voor blessures. Ik vind dit zelf niet heel eerlijk naar het paard toe.

Ik zeg niet dat je het paard niet moet kopen, maar doe dit wel met de juiste verwachtingen/intentie. Als het een gezond en ongecompliceerd dier betreft, dan kan je er hopelijk nog jaren recreatief plezier van hebben en ook best laagdrempelig lessen. En wat meer dressuurmatig en vw-nw trainen kan ook in het bos.
Maar zoek je een paard om frequent en intensief mee in de piste aan de slag te gaan en jezelf te ontwikkelen als ruiter en wekelijks te lessen, dan zou ik op zoek gaan naar paard wat ca. 7-10 jaar jonger is.

En ja, keuren, uiteraard, altijd.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:28

Roodvos schreef:
Ik vraag mij af waarom je een paard van 17 hier nog mee moet gaan "plagen".
De meeste paarden gaan omstreeks deze leeftijd met een soort VUT. De wedstrijdpaarden gaan met wedstrijdpensioen, gaan een tandje terug in training en worden meer recreatief ingezet. In geval van een merrie wordt nog wel eens geprobeerd er een fijne opvolger uit te fokken.

Met dit paard is kennelijk nog niet veel gedaan (vind ik trouwens een hele grote rode vlag). En nu het dier op leeftijd begint te komen moet het allemaal nog gebeuren. Aangezien spieren, pezen en skelet hier nooit op zijn aangepast levert dit ook nog eens een verhoogd risico op voor blessures. Ik vind dit zelf niet heel eerlijk naar het paard toe.

Ik zeg niet dat je het paard niet moet kopen, maar doe dit wel met de juiste verwachtingen/intentie. Als het een gezond en ongecompliceerd dier betreft, dan kan je er hopelijk nog jaren recreatief plezier van hebben en ook best laagdrempelig lessen. En wat meer dressuurmatig en vw-nw trainen kan ook in het bos.
Maar zoek je een paard om frequent en intensief mee in de piste aan de slag te gaan en jezelf te ontwikkelen als ruiter en wekelijks te lessen, dan zou ik op zoek gaan naar paard wat ca. 7-10 jaar jonger is.

En ja, keuren, uiteraard, altijd.



17? Dat is niet altijd een VUT paard. Ken er veel die nog steeds opbouwende trainingen doen en nog steeds een hoger doel hebben voor het dier.

Elke situatie vraagt een passende oplossing.

En die rode vlag hoeft er niet te zijn. Heb nu ook een 7jarige die net beleerd wordt. Vind ik geen leuke ruiter, dan zal ze gewoon fokmerrie blijven.

Dus ja, ze moet zeker haar oren en ogen open houden. Maar het is niet altijd een vutter met een slecht verleden.

@ts. Gewoon keuren. Lekker lessen en zeker de hulpteugels links laten liggen. Als jij groen licht krijgt van de DA, gewoon ervoor gaan. Met ergens haar leeftijd in je achterhoofd.

Mama van mijn lieve meisjes


Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:47

Knert, dat ben ik met je eens, die paarden ken ik ook. Ook eentje die met 20 nog de galopwissels voor de Z2 heeft aangeleerd. Maar dat zijn uitzonderingen, en stuk voor stuk paarden die al vanaf hun jonge jaren in training staan. En ook daarbij zie je dat het opwarmen bij deze paarden meestal wat meer tijd nodig heeft. En het aantal paarden wat ik ken wat tussen 15 en 18 jaar (gedeeltelijk) is uitgevallen is aanzienlijk groter.

En nee, dat zegt niets over dit ene individuele paard. Maar deze is met 17 jaar nog niet goed zadelmak (zie OP). Dat vind ik een dingetje. En dan hebben we het niet over opbouwende training. Dan hebben we het over balans leren vinden onder de ruiter en doorrijden en bevestigen. Dan is het paard 18. Als er geen blessures ontstaan.
En ik heb helaas al (te) vaak gezien dat er een reden voor is als paarden op oudere leeftijd nog niet (goed) zadelmak zijn. In een individueel geval kan dit volledig onschuldig en ter goeder trouw zijn. Maar ook dan vraag ik mij af of je daar op deze leeftijd nog aan moet beginnen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Suusje1986 en 41 bezoekers