Niet kunnen opstappen bij 3jr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:33

Natasha schreef:
Nee, bij het opstijgen laat ik het paard NOOIT lopen.
Helper houd het dus vast, en ik sta in mijn positie.
Bovendien houd de helper het paard niet vast aan de teugel.

Lijkt mij ook belangrijker, dat het paard eerst RUST krijgt bij het opstijgen. Als ie leert ik mag rustig blijven stilstaan als er iemand op mijn rug zit, denk dat ie dan minder gauw gek gaat doen. Voorwaarts leren gaan dat komt later wel. Eerst stil leren staan. Stukje stappen en weer halthouden. Dan blijft het paard rustig plus je krijgt al vrij snel controle over het commando "halt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:08

Sommige paarden vinden het echter heel erg moeilijk om zich onder controle te houden als ze stil moeten staan. Dat hangt heel erg van het paard af natuurlijk.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:15

Een paard is een vluchtdier en moet zijn voeten kunnen bewegen. Bij mij mag een paard dus wel lopen, dit kalmeert. Maar.... dan wel om mij heen. De eerste keer steek ik er net zoveel tijd in als nodig is. Ook houd ik niet direkt de teugel strak oid. Als een paard wil gaan lopen terwijl ik mijn voet naar de beugel breng houd ik wel de binnenteugel aan zodat hij rondjes om mij heen gaat lopen. Ondertussen blijf ik mijn voet bewegen van de grond naar de beugel en weer terug. Zodra het paard stil gaat staan stop ik hiermee en beloon ik. Als mijn paard gaat lopen en ik stop direkt met opstijgen dan leert hij dat hoe eerder hij gaat lopen hoe eerder alles stopt. En dat is juist NIET wat ik het paard wil leren. Door te blijven bewegen terwijl het paard ook beweegt leert hij dat hoe eerder hij stopt, hoe eerder de beloning komt. Als ik mijn voet in de beugel kan krijgen zonder dat het paard gaat lopen (aan een losse teugel) ga ik verder met het huppen. Beweegt het paard, weer hetzelfde verhaal. (goed voor je conditie Lachen ) En zo verder. Dit doe ik zowel links als rechts. De eerste keer kan het even een tijd duren maar als je 1 x de tijd neemt is het daarna geen probleem meer.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 15:17

Daar ben ik weer, terug van weg geweest...
Bedankt voor alle tips, ik heb er weer opgezeten met heel veel rust en vertrouwen..
Maar ik breng hem toch weg, Marlies en Peeters raadden het me aan zaterdag. Ik loop liever even geen risico nu het met Nisje zo goed gaat..

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:27

slim besluit. volgende keer kun je je paard beter direct door iemand anders laten aanrijden. nu zit er een "verhaaltje" bij het paard waar jij altijd door belemmerd word met het opstijgen. Wij krijgen vaker zulke paarden om te corrigerren. Zij krijgen dan rekening van 800 euris omdat de risicos groter zijn. Wij hebben het liefst paarden zo uit de wei dan weet je zeker dat ze niet verprutst zijn..... Even hoe wij het doen: Eerst twee dagen longeren aan halster zonder zadel. Daarna 3 dagen longeren met zadel erop en de beugels naar beneden. Des te meer ie bokt des te beter het is. Daarna is hij zover dat je hem links en rechts met rust kunt longeren. Nu gaat mijn helper het paard vasthouden. met zijn hand blokkeert hij het linkeroog van het paard zodat hij je even niet ziet. Voet in de beugel en zeer voorzichtig zitten. Beugelriem die om zn nek zit stevig vast houden met een dikke pluk manen. De longeerder probeert eerst rustig te stappen. Wil hij draven dan draaft ie maar. Zolang hij maar voorwaarts is kan er weinig gebeuren. Bokken geeft niets de eerste keren. VOORWAARTS!! Als je dit 3 dagen volhoud gaat ie los en de longeer houd paard alleen voorwaarts met zweep. veel praten zodat ie dat snapt en rustig blijft. Na aantal dagen kun je rustig bit erbij pakken en proberen te sturen. Resultaat is paard na 4 weken goed zadelmak. consequent en niet bang zijn zijn de toverwoorden. dan heb ik weer 350 euris verdiend. Met heerlijk paardrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:50

Trixy"]
[quote="Pipo schreef:
Natasha ik vind die helper niet ideaal, als het paard wel gek doet dan ligt die helper onder het paard. Lijkt mij ook niet de bedoeling Haha!

Lijkt mij dat als het paard wel gek doet dat er een stapje te snel gegaan is.
[/quote]


Dat is voornamelijk dromeland Trixy waarin paarden nooit gek doen. Bij zadelmak maken wil dat nog weleens anders lopen, heeft niets met te snel gaan te maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:55

Pipo schreef:

Dat is voornamelijk dromeland Trixy waarin paarden nooit gek doen. Bij zadelmak maken wil dat nog weleens anders lopen, heeft niets met te snel gaan te maken.


precies Haha! Haha!

zoals al drie weken onder het zadel zijn en dan pas flippen Verward

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:58

Nistria schreef:
Maar ik breng hem toch weg, Marlies en Peeters raadden het me aan zaterdag. Ik loop liever even geen risico nu het met Nisje zo goed gaat..


Een zeer wijs besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:22

Nistria, klinkt als een verstandige beslissing. Strakjes kun je gewoon lekker met rijden gaan beginnen met hem.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:11

Aangezien ik een kleine kabouter ben leerden wij de paarden altijd met krukje opstappen aan, hoefde ik niet te hupsen of aan het zadel te gaan hangen. De echte profs stappen inderdaad in 1 keer op, beter gezegd ze springen er op.

Overigens gebruikten wij ook geen helper!

Wel ev de hand over het oog methode met opstappen. Verder beugelriem om de hals, en stil zitten!

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:29

Erg wat je hebt meegemaakt. Ik rijd zelf ook een nu net 3-jarige merrie in, die ook al gauw wil wegstappen bij opstappen. Maar bij jou is het zo dat het vertrouwen weg is. Ik zou eerst een keer met je paard gaan wandelen, en lekker ontspannen. Laat je paard weten dan je zijn vriend bent. Verder heb ik ook geen tips. Maar bouw het rustig op. Veel succes ermee!! Veel sterkte!