Commentaar langs bak..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
An_o_niempie
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-02-21

Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 20:03

Hey hallo! Ik weet niet of er al een topic van is maar moest toch even mijn ei kwijt. Ik was dus aan het rijden en een instructeur met het meisje dat ze lest geeft gingen kijken (heb dit niet gevraagd btw).Iemand ging btw foto’s van mij maken toen! Mijn zusje stond er ook bij. Voor mijn gevoel ging het best goed! Alleen weigerde hij 1x omdat hij niet uitkwam en de sprong 90cm was! Ook kwam hij af en toe niet goed uit. Toen ik klaar was met rijden en hem af ging spuiten zei mijn zusje iets. Zei zei :Ik hoorde dat die instructrice de hele tijd commentaar gaf. Bijv. “Oh kijk hij gaat niet uitkomen nee ik wist t” en “Hier zit ze nu echt heel erg bol”. “Ze had hier echt meer been moeten geven..” etc etc. Toen werd ik best onzeker agz ik sowieso niet zeker ben qua rijden! Ik weet niet wat ik hiermee moet en of dit ook wel eens bij jullie gebeurt?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:05

Beste stuurlui staat aan wal. Als jij les hebt en weet waarom het niet helemaal oké ging, lekker je ding doen en bespreken tijdens je eigen lessen en de rest .. ene oor in, andere oor uit. Lastig, maar wel het beste ;) Succes!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:12

Probeer je er niks van aan te trekken als je het niet fijn vind.
Je kunt het natuurlijk altijd zeggen zo van he, dat vind ik niet fijn. Dan houd het misschien wel gelijk op en ben je er van af.

Je hoeft er zeker niet onzeker van te worden, werkelijk iedereen heeft (kleine) foutjes. Niet elke sprong of ronde is perfect of goed.
Ik denk dat je dit toch altijd houd zolang je mensen langs de bak heb staan. :)

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:29

Trek je er niks van aan.
Ik was laatst ook met iemand aan het kijken en was haar aan het leren goed te kijken.
Hoe kun je zien wat er goed/fout gaat, kun je zien waardoor het komt en hoe kan dat opgelost worden.
Gooit het paard de ruiter 1 kant op? Kun je zien of er een voorkeurs hand is?
Maar dat doe ik niet zo hard dat de ruiter het hoort.
En ook nooit om de ruiter af te kraken (nooit van: jeeeh moet je dat zien rijden, logisch dat hij bokt/weigert enz).
Maar wel, waarom denk je dat het paard weigerde/bokte enz.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:33

Ooit reed die instructeur nog minder goed dan jij!
Niemand is als volleerd ruiter geboren, ook instructeurs niet.

Als ik rijd probeer ik alles buiten te sluiten, alleen mijn paard, ikzelf en de rijbaan! De rest kan de pot op tot ik afstap.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:39

koend schreef:
Ooit reed die instructeur nog minder goed dan jij!
Niemand is als volleerd ruiter geboren, ook instructeurs niet.

Als ik rijd probeer ik alles buiten te sluiten, alleen mijn paard, ikzelf en de rijbaan! De rest kan de pot op tot ik afstap.

Heel mooi gezegd!!

En paardrijden blijft leren, fouten maken en daar weer van leren.
Altijd tot je stopt met paardrijden :)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:11

Zeer irritant dat soort dingen! Probeer het zoveel mogelijk te negeren want het gebeurt iedereen..

En brainless sorry maar wat jij beschrijft is precies hetzelfde als wat ts beschrijft, een willekeurige combinatie gebruiken als slecht voorbeeld. Reken maar dat een ruiter dat doorheeft en er onzeker van wordt.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:42

troi schreef:
Zeer irritant dat soort dingen! Probeer het zoveel mogelijk te negeren want het gebeurt iedereen..

En brainless sorry maar wat jij beschrijft is precies hetzelfde als wat ts beschrijft, een willekeurige combinatie gebruiken als slecht voorbeeld. Reken maar dat een ruiter dat doorheeft en er onzeker van wordt.

Niet willekeurig hoor.. was een goed bekende stalgenoot.
En ook niet als slecht voorbeeld ook dingen die de ruiter netjes oplost om zo degene te laten zien hoe iets op te lossen.

Avalanche

Berichten: 15982
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:02

Mensen vinden overal wat van, laat het gaan.
Of pak het op om er wat mee te doen, je kan zoveel leren :)

En we maken allemaal fouten, niemand is perfect :)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:12

Brainless schreef:
troi schreef:
Zeer irritant dat soort dingen! Probeer het zoveel mogelijk te negeren want het gebeurt iedereen..

En brainless sorry maar wat jij beschrijft is precies hetzelfde als wat ts beschrijft, een willekeurige combinatie gebruiken als slecht voorbeeld. Reken maar dat een ruiter dat doorheeft en er onzeker van wordt.

Niet willekeurig hoor.. was een goed bekende stalgenoot.
En ook niet als slecht voorbeeld ook dingen die de ruiter netjes oplost om zo degene te laten zien hoe iets op te lossen.


Vind dit niet iets slechts hoor. Ik sta ook wel eens met mijn instructrice langs de bak als iemand anders aan het rijden is, zodat zij mij kan leren om dingen te zien. Soms helpt dat wel een beetje met het zelf toepassen.

edit: als het gewoon respectvol is in ieder geval. En niet alleen slechte punten kunnen hieraan bijdragen, maar soms lost iemand iets op volgens een wijze die je zelf misschien niet zou doen, maar leer je wel van iemand anders..

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:20

Brainless schreef:
troi schreef:
Zeer irritant dat soort dingen! Probeer het zoveel mogelijk te negeren want het gebeurt iedereen..

En brainless sorry maar wat jij beschrijft is precies hetzelfde als wat ts beschrijft, een willekeurige combinatie gebruiken als slecht voorbeeld. Reken maar dat een ruiter dat doorheeft en er onzeker van wordt.

Niet willekeurig hoor.. was een goed bekende stalgenoot.
En ook niet als slecht voorbeeld ook dingen die de ruiter netjes oplost om zo degene te laten zien hoe iets op te lossen.


Ah dat klinkt al een stuk beter :)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:45

Aangeven wat er niet goed is, is altijd heel makkelijk. Kijk maar naar het commentaar dat de regering krijgt.
Het kijken naar anderen met een leerling kan heel leerzaam zijn. Maar ook dan is het fijn al het positief gebracht wordt.

Mocht het je echt dwars zitten zou je kunnen aangeven dat je er zo onzeker van wordt als je het idee hebt dat je afgekraakt wordt.


Een leven is tekort om goed te leren paardrijden.

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:52

koend schreef:
Ooit reed die instructeur nog minder goed dan jij!
Niemand is als volleerd ruiter geboren, ook instructeurs niet.


Als ik rijd probeer ik alles buiten te sluiten, alleen mijn paard, ikzelf en de rijbaan! De rest kan de pot op tot ik afstap.


Helemaal mee eens!
Ik herken mij ontzettend in je verhaal, tot voor kort durfde ik niet eens echt te gaan rijden wanneer er mensen in de bak en rond de bak stonden. Ik klapte dicht en was te bang over wat ze zouden zeggen of vinden. Dat is gelukkig opgelost, omdat ik me besefte dat wanneer jij aan het rijden bent, jij de enige bent die weet waarom er iets gebeurt, en de enige bent die kan voelen wat er onder je gebeurt.

Zoals hierboven gezegd, de rest kan lekker de pot op. Focus je op jezelf en je paard en lekker rijden, de rest heeft er niets mee te maken. Wat desnoods ook nog kan helpen is (instrumentale) muziek of een podcast aan door je oortjes wanneer je voelt dat je spanning opbouwt, om je focus wat af te leiden van de mensen die aanwezig zijn langs de bak!

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:27

Dit keer heb je het gehoord maar 9 van de 10 keer hoor je het niet. Op wedstrijd kijken er wel tig mensen naar je en die zullen ook heus weleens een opmerking maken naar degene naast ze. Juryleden ook.
Als je 100% zeker weet dat je goed bezig bent dan trek je je er niks van aan. Anders kan je dit ook zien als een kans ipv kritiek. Misschien kan je wel iets met de opmerkingen en krijg je de kans jezelf zo te verbeteren. Is net hoe je er tegenaan kijkt.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:49

Het is wel heel vervelend dat iemand zich met jouw rijden gaat bemoeien natuurlijk..
Maar zie het zo: Gratis les! :+ Die zijn niet goedkoop

Iedereen heeft ruimte om te leren, leren is repeteren. Dus als jij af en toe een privé les neemt en dit dus alleen samen met je pony oefent, ben je al goed bezig en zou je niks 'hoeven' te doen met de opmerkingen.
Zelf zou ik het vervelender vinden als het van een stalgenootje komt ipv een instructrice.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:54

Op wedstrijd doe ik dat eigelijk zelf ook vaak... nooit persoonlijk bedoeld op een ruiter (ken ze zelfs niet) maar wat gaat er goed, wat gaat er fout, wat zou ik hebben moeten doen om dat beter te krijgen, waar sta ik zelf van niveau een beetje tov deze? Eerder als leermoment voor mezelf dan dat ik er iets aan zou hebben om een ander af te kraken.

En een beetje spanning als iemand kijkt, maakt je soms net dat beetje attenter :)
Probeer het om te draaien en positief te zien, want zeker een bespreking van een instructrice is meestal totaal niet op jou bedoeld, maar gewoon op het aanleren van haar leerling om te leren kijken naar het paard en nadenken over ruitergevoel. daar heb je natuurlijk voorbeelden voor nodig, en blijkbaar rijd jij goed genoeg om zowel goede dingen als foutjes te kunnen spotten :)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:26

Ik heb wel eens iemand uitgenodigd om op te stappen en het beter te doen.. Toen ze dat niet wilde heb ik haar verteld om d'r grote waffel dan te houden als ze er zelf niet eens op durfde.. Was gelijk klaar..

An_o_niempie
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-02-21

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 10:29

Hahaha, bedankt voor alle (snelle) en lieve reacties/tips! Ik zal ze onthouden voor de volgende x!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:36

Billy schreef:
Ik heb wel eens iemand uitgenodigd om op te stappen en het beter te doen.. Toen ze dat niet wilde heb ik haar verteld om d'r grote waffel dan te houden als ze er zelf niet eens op durfde.. Was gelijk klaar..

Dat :+

Ik had een keer iemand die langs de kant stond te schreeuwen dat ik mijn handen laag moest houden tijdens een echte rodeo op mijn paard nadat er een vogel tegen zijn hoofd vloog. Handen had ik bewust hoog, zodat hij iets minder hoog kon bokken. Na de tweede "handen laag".

Ben ik bokkend op hem af gereden, er af gesprongen en letterlijk de teugels in zijn handen gegeven.
"Laat jij het anders even zien hoe het moet, dan bel ik de ambu alvast even".
Met een rood hoofd draaide hij om en liep meteen weg :')

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:47

Voor jou voelt het misschien heel vervelend en dat kan ik me best voorstellen. Maar juist door te kijken naar andere ruiters en paarden kun je zo veel leren! Helemaal als je daar samen met je instructrice naar kijkt en zij punten benoemt die goed of slecht gaan bij de ruiter (jij dus in dit geval). Dat zal niet zijn om jou af te kraken, maar puur om van elkaar te leren. Niet voor niks: van je fouten leer je. En dus ook van andermans fouten kun je leren.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:48

Ligt er heel erg aan hoe het wordt gedaan... Ik kan mezelf er goed voor afsluiten dus heb er niet snel een probleem mee als mensen meekijken en onderling bespreken, zeker als het om een instructeur en leerling gaat, ik vind het zelf ook leerzaam om te kijken en respectvol te bespreken.

Maar ik hoef niet van andere mensen te horen hoe ik m'n paard moet rijden, ookal zijn ze 'instructeur' want dat kan je jezelf ook makkelijk genoeg tot benoemen.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:56

Bakranddeskundigen noem ik dat vaak, niets van aantrekken gewoon je eigen ding doen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:00

In de paardenwereld is het zo dat veel mensen het 'denken' altijd beter te weten. Inmiddels draai ik al heel wat jaren mee, ook met eigen paarden en bij elke stal waar ik geweest ben gebeurd dit. Bij mij was het zelfs zo dat ze vanaf de bakrand aan het schreeuwen waren wat ik moest doen. Ook heb ik regelmatig appjes gehad van stalgenoten, waarin hulp aangeboden werd, omdat zij vonden dat ik zelf niet uit een bepaalde cirkel kon komen. Naar mate je ouder wordt gaat het je minder interesseren wat de wereld om je heen van jou en je paard vindt.

Het helpt wel om duidelijk je grenzen aan te geven. Ik was zelf naar de persoon toe gelopen had aangegeven dat ik het niet prettig vind er commentaar geleverd wordt met het vriendelijke verzoek dit niet te doen. Ik heb ook een aantal keer mijn grens aan gegeven bij een stal genoot. Ik heb toen aangegeven dat ik het aardig vond dat ze met mij mee dacht, maar dat als ik hulp nodig had ik dit aan de experts zou vragen (dierenarts, chiroprakter, smid, instructie). Sinds ik mijn grenzen aangegeven heb wordt het bemoei ook minder.

Reneegorka
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:42

xDenies schreef:
Beste stuurlui staat aan wal. Als jij les hebt en weet waarom het niet helemaal oké ging, lekker je ding doen en bespreken tijdens je eigen lessen en de rest .. ene oor in, andere oor uit. Lastig, maar wel het beste ;) Succes!


Precies dit. Niks van aantrekken hoor! Hoe moeilijk dat ook is.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Commentaar langs bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:49

Wat een waardeloze instructeur, ze zou namelijk volledig gefocused moeten zijn op haar eigen leerling, die betaalt haar daar immers voor.

Enige waar ik als instructeur wat van zeg als het op dierenmishandeling lijkt, dan wekt het mijn aandacht wel als ik sta les te geven.