Welk bit voor jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 19:15

Hoi,

Door alle bitten die worden aangeboden op websites zie ik door de bomen de bos niet meer..
Er zijn zo veel soorten bitjes.
Maar aangezien ik straks wil beginnen met mijn jonge paardje om aan een bitje te laten wennen.
Ben ik aan het kijken welke bit dan juist is.
Ik heb wel aantal bitjes gezien maar heb totaal geen ervaring er mee in welke beter is.
Dus misschien willen jullie mij helpen!

Ik heb deze bitjes ieder geval gezien maar ik weet niet wat beter is.

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-14-mm
https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-16-mm
https://www.agradi.nl/br-d-trens-soft-c ... 0VEALw_wcB
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... wUEALw_wcB


nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:19

Ik zou voor enkele gebroken of ongebroken gaan en dan een d of bustrens, een kneveltrens zou ook gaan.
Dubbel gebroken beweegt te veel in de mond waardoor je snel bit letsel krijgt.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:24

Heb je al naar een kneveltrens gekeken? Mijn pony is geen jong paard, maar loopt er heel prettig op. Heeft als voordeel dat het heel stabiel in de mond ligt, en dat de druk ook op de wangen komt en niet alleen op de tong/lagen.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 03:42

Hier voor mijn 3,5 jarige merrie eerste een dubbel gebroken bit gehad. Puur omdat ‘iedereen’ dat deed. Ik vond haar daar veel te onrustig mee en heb net als voor mijn oude merrie een trust flexi soft bit gedaan. Hier ben ik erg tevreden over omdat het gewoon veel stabieler in de mond ligt en minder ruis geeft. Merrie werd ook direct veel rustiger van een ongebroken bit. Er wordt overigens nog niet op gereden, enkel wat gelongeerd nu.

Symfonie & Malibu

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 07:11

Maliboe schreef:
Hier voor mijn 3,5 jarige merrie eerste een dubbel gebroken bit gehad. Puur omdat ‘iedereen’ dat deed. Ik vond haar daar veel te onrustig mee en heb net als voor mijn oude merrie een trust flexi soft bit gedaan. Hier ben ik erg tevreden over omdat het gewoon veel stabieler in de mond ligt en minder ruis geeft. Merrie werd ook direct veel rustiger van een ongebroken bit. Er wordt overigens nog niet op gereden, enkel wat gelongeerd nu.


Dat is bij mij ook zo word ook nog niet op gereden en wil hem de juiste bit eigenlijk aan laten wennen. Mijn bijrijpaard is zo enorm met zijn mond/tong bezig als er een bit in gaat. En wil daarom voor mijn jonkie de juiste bit eigenlijk willen hebben zodat hij niet zo extreem met zijn mond bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:44

hier gebruiken we bijna altijd een dubbelgebroken bitje zonder smaakjes, zorgt er denk ik voor dat paarden niet gaan "proeven" en dus onrustig zijn in de mond, kauwen mag maar dan als het vanuit o.a. de ontspanning in het kaakgewricht komt

zorgen er wel voor dat het op juiste hoogte hangt en niet te laag in de mond , dat is voor het paard ook weer niet prettig waardoor ze er mee kunnen/gaan rommelen of de tong over het bit kunnen gooien

als het te laag hangt kan het ook weer gaan irriteren op/door de sperriem

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:52

Ik had eerst een dubbel gebroken, 14 mm dik. Maar had het idee dat het altijd in zijn gehemelte prikte, ook zonder druk op de teugels. Nu een myler die dunner is, die heeft ruimte over. Paardlief pakt het bit ook zelf aan i.p.v proberen te ontwijken bij het in doen. Dus voor mij is het duidelijk welke ik gebruik voor mijn paard. :+

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:53

Hier met onze jonkie begonnen met een Beris Prime bit. Dit is een super zacht ongebroken kunstof bit die erg vriendelijk is. (materiaal lijkt een beetje gel achtig) Hiermee heeft mijn jonkie wel echt geleerd om het bit en de ruiterhand goed te accepteren. Nu we alweer een heel stuk verder zijn rijdt ik hem ook wel eens op een simpel dubbelgebroken D of bustrens.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:40

Ik vind dit altijd een super fijn bit voor jonge( als ze ouder zijn ook) paarden , je hebt hem ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken.

Ligt mooi stil en stabiel in de mond, en heb tot nu to de ervaring dat het goed geacteerd word door alle paarden.

De laatste heb ik zelf het meest gebruikt

https://www.dekroo.nl/products/stuebben ... wjEALw_wcB

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:05

trysteffy schreef:
Hoi,

Door alle bitten die worden aangeboden op websites zie ik door de bomen de bos niet meer..
Er zijn zo veel soorten bitjes.
Maar aangezien ik straks wil beginnen met mijn jonge paardje om aan een bitje te laten wennen.
Ben ik aan het kijken welke bit dan juist is.
Ik heb wel aantal bitjes gezien maar heb totaal geen ervaring er mee in welke beter is.
Dus misschien willen jullie mij helpen!

Ik heb deze bitjes ieder geval gezien maar ik weet niet wat beter is.

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-14-mm
https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-16-mm
https://www.agradi.nl/br-d-trens-soft-c ... 0VEALw_wcB
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... wUEALw_wcB


Moeilijk iets van te zeggen zo, hoeveel ruimte heeft je paard in de mond? Klein mondje? normale mond? Brede kaken?

Hier is de voorkeur voor simpel beginnen, dubbelgebroken met anatomisch gevormd middenstuk en bitrubbers en africhtingsneusriem. (lage neusriem)Een enkelgebroken bit kan het in het gehemelte prikken. Maar ieder paard is anders en ieder paard heeft een andere voorkeur, aanpassen kan altijd nog tzt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:13

Heb de mijne altijd gereden met kneveltrens. Ligt super stabiel in de mond. Nu rij ik met dubbel gebroken of ongebroken.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:54

Ik ben begonnen met een Myler level 1 bustrens.. Erg fijn bit, opgeleid aan de dubbele longe en paard begreep de hulpen al goed met het rijden. De tandarts gaf aan dat hij niet zoveel ruimte in de mond had en een dun bit geschikt zou zijn.
Laatst toevallig nog een ongebroken geprobeerd.. dat was alles behalve een succes :+

Anoniem

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:52

Ik lees even mee. Ik zit precies met dezelfde vraag. De 28ste komt de tandarts langs voor controle en dan vraag ik meteen hoeveel ruimte ze heeft in haar mond voor een bit.

Als ik op stal vraag dan wordt ook gezegd dubbel gebroken watertrens. Maar eenn kneveltrens, een myler bit of een trust ongebroken bit spreekt mij ook aan.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:01

Wij zijn begonnen op een ongebroken kneveltrens, en zitten nu na heel veel gezoek op een dubbelgebroken watertrens :)

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:09

Niemand gaat jou eigenlijk het antwoord kunnen geven... elk paard is anders, vorm van hoofd/mond, ruimte hierbij... maar ook wat het paard prettig vindt waar er druk op gegeven wordt. Dat is bijvoorbeeld bij een enkel, dubbel of ongebroken bit volledig anders.
Uitproberen en voelen wat jullie het beste past is meestal wat goed werkt.

Type neusriem en kopstuk doen ook veel.
Als je alles meteen passend wil hebben kan je ook denken aan een bitfitter met verstand van zaken.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:58

Elisa2 schreef:
trysteffy schreef:
Hoi,

Door alle bitten die worden aangeboden op websites zie ik door de bomen de bos niet meer..
Er zijn zo veel soorten bitjes.
Maar aangezien ik straks wil beginnen met mijn jonge paardje om aan een bitje te laten wennen.
Ben ik aan het kijken welke bit dan juist is.
Ik heb wel aantal bitjes gezien maar heb totaal geen ervaring er mee in welke beter is.
Dus misschien willen jullie mij helpen!

Ik heb deze bitjes ieder geval gezien maar ik weet niet wat beter is.

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-14-mm
https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-16-mm
https://www.agradi.nl/br-d-trens-soft-c ... 0VEALw_wcB
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... wUEALw_wcB


Moeilijk iets van te zeggen zo, hoeveel ruimte heeft je paard in de mond? Klein mondje? normale mond? Brede kaken?

Hier is de voorkeur voor simpel beginnen, dubbelgebroken met anatomisch gevormd middenstuk en bitrubbers en africhtingsneusriem. (lage neusriem)Een enkelgebroken bit kan het in het gehemelte prikken. Maar ieder paard is anders en ieder paard heeft een andere voorkeur, aanpassen kan altijd nog tzt.


Kun jij mij aan de hand van foto's en of filmpjes laten zien hoe dit werkt? Want ik krijg dit namelijk niet voor elkaar. het is gewoon niet mogelijk. Ook heb ik nog nooit letsel in het gehemelte van een paard gezien. Ik wil niet het Youtube filmpje zien want dat klopt niet. Dat bit hangt er verkeerd in.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:03

Hier een enkel gebroken kneveltrens gaan gebruiken bij het inrijden en ik wil niets anders meer bij een jong paard. :)

Ongebroken heb ik maar één paard ooit enigszins fijn op weten lopen en die liep fijner op dubbel gebroken toen in over schakelde. Ik begin dus altijd met enkel gebroken en kijk dan wat ze me laten voelen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

DenieesB

Berichten: 473
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:47

__Toverbal schreef:
Ik ben begonnen met een Myler level 1 bustrens.. Erg fijn bit, opgeleid aan de dubbele longe en paard begreep de hulpen al goed met het rijden. De tandarts gaf aan dat hij niet zoveel ruimte in de mond had en een dun bit geschikt zou zijn.
Laatst toevallig nog een ongebroken geprobeerd.. dat was alles behalve een succes :+


Ook ik ben mijn paard aan het beleren met dit bit, de Myler level 1 bustrens. Mijn vorige paard heb ik hier ook mee beleerd en later ook mee doorgereden. :j

Erg fijn bit, duidelijke werking richting het paard omdat beide kanten onafhankelijk van elkaar inwerken. Ligt ook erg stabiel in de mond, mijn vorige paardje werd namelijk erg onrustig van een simpel dubbelgebroken bitje.

Omdat de bitringen zo groot zijn heb je ook nog eens voordelen die je ook hebt met een kneveltrensje (inwerking vanaf de zijkant)

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:51

Hier een dubbelgebroken watertrens van koper/sweet iron en relatief dun. Ik heb allerlei bitten geprobeerd en deze kwam er toch het beste uit. Ik heb ook even een enkelgebroken bitje gehad op aanraden van de tandarts, maar mijn paard haar gehemelte was hiervoor te laag, waardoor ze daardoor wondjes kreeg. Watertrens is vaak iets aangenamer voor een jong paard dan een bustrens.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:59

Elisa2 schreef:
trysteffy schreef:
Hoi,

Door alle bitten die worden aangeboden op websites zie ik door de bomen de bos niet meer..
Er zijn zo veel soorten bitjes.
Maar aangezien ik straks wil beginnen met mijn jonge paardje om aan een bitje te laten wennen.
Ben ik aan het kijken welke bit dan juist is.
Ik heb wel aantal bitjes gezien maar heb totaal geen ervaring er mee in welke beter is.
Dus misschien willen jullie mij helpen!

Ik heb deze bitjes ieder geval gezien maar ik weet niet wat beter is.

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-14-mm
https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... rter-16-mm
https://www.agradi.nl/br-d-trens-soft-c ... 0VEALw_wcB
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... wUEALw_wcB


Moeilijk iets van te zeggen zo, hoeveel ruimte heeft je paard in de mond? Klein mondje? normale mond? Brede kaken?

Hier is de voorkeur voor simpel beginnen, dubbelgebroken met anatomisch gevormd middenstuk en bitrubbers en africhtingsneusriem. (lage neusriem)Een enkelgebroken bit kan het in het gehemelte prikken. Maar ieder paard is anders en ieder paard heeft een andere voorkeur, aanpassen kan altijd nog tzt.

Kun jij mij aan de hand van foto's en of filmpjes laten zien hoe dit werkt? Want ik krijg dit namelijk niet voor elkaar. het is gewoon niet mogelijk. Ook heb ik nog nooit letsel in het gehemelte van een paard gezien. Ik wil niet het Youtube filmpje zien want dat klopt niet. Dat bit hangt er verkeerd in.


Google op notenkrakereffect en gij zult vinden: https://www.dekroo.nl/corporate/het-jui ... -je-paard/

Wellicht sowieso een goed artikel voor de TS.

Verder leg het bit eens op je scheenbeen en kijk wat het doet als je er druk op zet aan beide kanten.

Dat is het enige wat ik er over zeg.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:26

Elisa,
Ik heb het artikel gelezen en er wordt alleen in geschreven dat een enkelgebroken mondstuk voor een notenkraker effect zorgt. Maar mijn vraag aan jou is hoe komt dit dan? Mijn scheenbeen is niet een paarden mond, lagen bestaan namelijk uit een stoort van 2 botjes en ik heb maar 1 scheen been bot. En daarbij heeft een paard een tong, en mijn scheen been niet.
Ik stel nog een keer de vraag hoe krijg jij het voor elkaar om een notenkraker effect met een passend enkelgebroken bit bij een paard voorelkaar te krijgen?
Als je er veder niks op wol zeggen vind ik het ook goed. Want dan heb ik mijn antwoord ook.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:38

nicky_rilana schreef:
Elisa,
Ik heb het artikel gelezen en er wordt alleen in geschreven dat een enkelgebroken mondstuk voor een notenkraker effect zorgt. Maar mijn vraag aan jou is hoe komt dit dan? Mijn scheenbeen is niet een paarden mond, lagen bestaan namelijk uit een stoort van 2 botjes en ik heb maar 1 scheen been bot. En daarbij heeft een paard een tong, en mijn scheen been niet.
Ik stel nog een keer de vraag hoe krijg jij het voor elkaar om een notenkraker effect met een passend enkelgebroken bit bij een paard voorelkaar te krijgen?
Als je er veder niks op wol zeggen vind ik het ook goed. Want dan heb ik mijn antwoord ook.


Ik begrijp de vraag niet zo.
Een 'enkel gebroken' bit kan in een hoek van laten we zeggen 90 graden terecht komen.
... en dus in het gehemelte prikken.

Een goed passend bit kan dit waarschijnlijk gewoon ook: de verhouding tussen de breedte van de mond en de hoogte van het verhemelte bepaalt dit.
(Misschien dat bitfitters iets hebben om de hoogte van het gehemelte te meten? Ik ben gewend dat mensen vooral naar de breedte van de mond kijken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:45

Janneke2 schreef:
nicky_rilana schreef:
Elisa,
Ik heb het artikel gelezen en er wordt alleen in geschreven dat een enkelgebroken mondstuk voor een notenkraker effect zorgt. Maar mijn vraag aan jou is hoe komt dit dan? Mijn scheenbeen is niet een paarden mond, lagen bestaan namelijk uit een stoort van 2 botjes en ik heb maar 1 scheen been bot. En daarbij heeft een paard een tong, en mijn scheen been niet.
Ik stel nog een keer de vraag hoe krijg jij het voor elkaar om een notenkraker effect met een passend enkelgebroken bit bij een paard voorelkaar te krijgen?
Als je er veder niks op wol zeggen vind ik het ook goed. Want dan heb ik mijn antwoord ook.


Ik begrijp de vraag niet zo.
Een 'enkel gebroken' bit kan in een hoek van laten we zeggen 90 graden terecht komen.
... en dus in het gehemelte prikken.

Een goed passend bit kan dit waarschijnlijk gewoon ook: de verhouding tussen de breedte van de mond en de hoogte van het verhemelte bepaalt dit.
(Misschien dat bitfitters iets hebben om de hoogte van het gehemelte te meten? Ik ben gewend dat mensen vooral naar de breedte van de mond kijken.)

Maar dan nogsteeds de vraag hoe komt een bit waar je aan trekt in 90 graden? En naar boven in het gehemelte?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:23

Dat experiment gaat niet goed met je scheenbeen, maar wellicht kun je iets knutselen met een hoefijzer...?

'Gebroken ding' heeft twee ""steunpunten" op de hoefijzers / lagen,
en dan is het mogelijk dat 'het ding kiept', bitring naar achter en punt de andere kant op.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:37

Janneke2 schreef:
Dat experiment gaat niet goed met je scheenbeen, maar wellicht kun je iets knutselen met een hoefijzer...?

'Gebroken ding' heeft twee ""steunpunten" op de hoefijzers / lagen,
en dan is het mogelijk dat 'het ding kiept', bitring naar achter en punt de andere kant op.

Ik hoef niet te knutselen heb gewoon een schedel liggen en 2 paarden. Maar dan nog trek je en gaat de punt niet naar boven in het gehemelte. Ik wil morgen, als ik tijd heb wel wat foto's maken met mijn schedel maar het lukt niet om te trekken aan mijn teugels en dan de punt naar boven te laten wijzen. Vandaar nog steeds de vraag hoe moet ik het doen om het wel te kunnen?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 9 bezoekers