Overgang naar draf er vandoor gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 14:07

Heyhoi Bokkers,

Ik zit ergens mee en dacht ik kan hebt hier wel vragen of jullie dit herkennen.

Ik rijd een Friese merrie bij. Ik loop veel met haar aan de hand, grondwerk en ook rijden. Ik begin met haar weer helemaal vanaf het begin. Ze heeft voor mij een tijd stil gestaan. Wat ik had begrepen van de eigenaar is dat ze best pittig is onder het zadel (had mijn voorganger doorgegeven aan haar) Omdat ik zelf niet wou aankloten nadat ik 16 jaar op mijn eigen paard heb gereden en af en toe is op een ander, heb ik les zodat ik en het paard een goede start hebben. Daar kwamen wij er achter dat ze waarschijnlijk nooit goed is doorgereden.
De keer rijden nadat ik een les had gevolgd, ging het paard er vandoor nadat ik haar had aangespoord. Ik dacht dat ze schrok van het been of iets van spoken in de bosjes bij de rand van de bak of dat het zadel niet goed meer zou passen. Overal aan gedacht wat het kon zijn. De keer daarop ging ik zonder zadel (ze kent het wel want ik heb vaker zonder zadel op haar gezeten). Super ontspannen maar niet gedraafd.

Vandaag, weer er op (met bbp), super ontspannen in stap. Ik denk we gaan draven en ja hoor... daar ging madam. Eerste paar passen (letterlijk 2) gingen goed en ik wou naar links sturen en toen was het iets van; 2 sprongen en een bok plus bocht en daar lag ik.
Ligt dus waarschijnlijk niet aan het zadel :’)

Nu denk ik, was ik zelf al gespannen? Kneep ik misschien te veel aan ? Ik heb gelijk mijn instructrice bericht. Maar wellicht dat jullie dit herkennen en een tip hebben? Ze is verder super braaf, wil alles wel voor mij doen, leert snel. Zou ze het dan zo moeilijk vinden? Of toch uitproberen?
Alleen ik merk dat ik het spannend begin te vinden om aan te draven. Wat juist niet de bedoeling is. Daarna gelijk weer opgestapt en nog in stap oefeningen gedaan en positief afgesloten.

Bedankt voor het lezen!

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:21

Kan ze aan de longe, dat je vanaf de grond traint. Wat doet ze aan de longe bij aandraven?

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 14:40

De laatste keer dat ik haar aan de longe had , gaat zij ook snel en wil ze “uitbreken”. De aller eerste 2 keren met rijden ging ze er niet vandoor. Toen wou ze juist telkens stil staan. Dat vind ik dus zo apart en ga ik aan mezelf twijfelen... ze is echt zo gevoelig voor alles dat wel.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:50

Als dit paard niet (goed) is doorgereden, zou ik beginnen met het bevestigen van de hulpen.

En als ze met longeren al snel gaat en uit wil breken, lijkt het alsof ze nog te weinig balans heeft.
Als het in stap wel goed gaat, zou ik dat onder het zadel oppakken en veel oefenen met sturen, overgangen van halt naar stap en andersom en wat versnellen binnen de stap en weer terug. Ook oefenen met opzij zetten voor je been, zodat ze beenhulpen van zowel één als twee benen leert snappen.
Aan de longe, zonder ruiter, zou ik dan oefenen aan haar balans en tempo.

Verder zou je richting een hoek kunnen aandraven om steun te geven van de bakrand en het uitbreken te voorkomen. Goed je been en hand erbij en voorwaarts gaan: hard is niet erg (in deze fase).
Het klinkt alsof je zelf wat terughoudend bent/rijdt, dat levert het paard waarschijnlijk nog meer verwarring op. Duidelijk maar vriendelijk helpt het best.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:23

Dat klinkt als moeilijk vinden. Ook het stilstaan klinkt alsof ze nog niet helemaal weet wat er nou precies van haar verwacht wordt. En wat je beschrijft over de situatie is ook dat je dan dus draf vraagt en een bocht. Terwijl draven rechtuit al moeilijk is als ze dat nog niet goed kan. De bocht kan haar dan net teveel uit evenwicht brengen.

Dus ik zou een tijdje vooral lekker duidelijk zijn en vooral dingen vragen waarin ze leert dat ze dat allemaal kan, dat ze het goede doet, dat jullie er samen wel uitkomen. Staat ze stil? Geen probleem, rustig de tijd nemen, de vraag nog eens herhalen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.
Wil ze snel? Geen probleem. Rust terugbrengen, stapje terugdoen, en nog eens proberen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.

De overgangen zou ik in elk geval aan de longe oefenen, en bij het rijden nog niet te snel met de draf beginnen maar wel kijken of je daar andere dingen kunt doen. (Bv, dat ze wel helemaal vertrouwd is met wat jij daarboven doet, ook als je niet recht zit. En wat evenwicht opdoen door een beetje figuren te rijden.)

Dan, over een tijdje, en met je instructrice erbij, zou ik eens beginnen om kleine stukjes rechtuit te draven en daarna de hemel in te prijzen. En nu de tijd nemen maakt waarschijnlijk dat het over een tijdje helemaal vanzelf gaat, en dat ook het aanleren van de galop makkelijker wordt als het zover is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:02

De eerste keer rijden met les ging gewoon goed? Zoja, wat deed je daar anders?

Wat gebeurde er de 2e keer nadat ze er vandoor ging? ben je door gereden daarna of gestopt?

Ik krijg een beetje het idee dat ze succes heeft met haar gedrag en door heeft dat je niet doorrijdt maar stopt omdat je misschien wat te voorzichtig/ bang bent? (correct me if i am wrong)

Ik zou in ieder geval weer les nemen en dit bespreken met je instructrice/instructeur. Wat kan helpen is om haar te longeren voor het rijden zodat frissigheid/ spanning etc. er al een beetje uit zijn en ze wat meer moe is voordat je er op stapt.

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 16:13

Elisa2 schreef:
De eerste keer rijden met les ging gewoon goed? Zoja, wat deed je daar anders?

Wat gebeurde er de 2e keer nadat ze er vandoor ging? ben je door gereden daarna of gestopt?

Ik krijg een beetje het idee dat ze succes heeft met haar gedrag en door heeft dat je niet doorrijdt maar stopt omdat je misschien wat te voorzichtig/ bang bent? (correct me if i am wrong)

Ik zou in ieder geval weer les nemen en dit bespreken met je instructrice/instructeur. Wat kan helpen is om haar te longeren voor het rijden zodat frissigheid/ spanning etc. er al een beetje uit zijn en ze wat meer moe is voordat je er op stapt.


Ik ben zeker niet bang. De eerste keer heb ik gewoon doorgereden nadat ik haar terug had. Toen heeft ze mij er niet afgegooid. De 2e keer ben ik er ook weer opgestapt en wat oefeningen gedaan en toen positief afgesloten.
Ik denk ook dat ze het moeilijk vind. En wat de rest hier zegt rechte stukken een goed idee.
Ik zal dit met de les bespreken ook!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:15

Goed idee, andere optie is misschien ook als je de mogelijkheid hebt om de rug eens na te laten kijken of ze niet ergens vast zit. Fijn om te horen dat je niet bang bent (geworden). Succes ermee!

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 16:30

Shadow0 schreef:
Dat klinkt als moeilijk vinden. Ook het stilstaan klinkt alsof ze nog niet helemaal weet wat er nou precies van haar verwacht wordt. En wat je beschrijft over de situatie is ook dat je dan dus draf vraagt en een bocht. Terwijl draven rechtuit al moeilijk is als ze dat nog niet goed kan. De bocht kan haar dan net teveel uit evenwicht brengen.

Dus ik zou een tijdje vooral lekker duidelijk zijn en vooral dingen vragen waarin ze leert dat ze dat allemaal kan, dat ze het goede doet, dat jullie er samen wel uitkomen. Staat ze stil? Geen probleem, rustig de tijd nemen, de vraag nog eens herhalen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.
Wil ze snel? Geen probleem. Rust terugbrengen, stapje terugdoen, en nog eens proberen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.

De overgangen zou ik in elk geval aan de longe oefenen, en bij het rijden nog niet te snel met de draf beginnen maar wel kijken of je daar andere dingen kunt doen. (Bv, dat ze wel helemaal vertrouwd is met wat jij daarboven doet, ook als je niet recht zit. En wat evenwicht opdoen door een beetje figuren te rijden.)

Dan, over een tijdje, en met je instructrice erbij, zou ik eens beginnen om kleine stukjes rechtuit te draven en daarna de hemel in te prijzen. En nu de tijd nemen maakt waarschijnlijk dat het over een tijdje helemaal vanzelf gaat, en dat ook het aanleren van de galop makkelijker wordt als het zover is.



Bedankt voor je reactie!
Ik zal de overgangen aan de longe oefenen en dit verder met de les bespreken.
Figuren rijden is ook mijn basis in stap.
Ik beloon haar voor elke stap in de goede richting! Probeer zo positief en motiverend te zijn voor haar. Ze is echt een lieverd en ze wil ook zeker.
Ik zal de rechte stukken eerst proberen mocht ik weer gaan draven. Eerst maar er naast.
Verder ben ik zeker duidelijk.

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 16:30

Elisa2 schreef:
Goed idee, andere optie is misschien ook als je de mogelijkheid hebt om de rug eens na te laten kijken of ze niet ergens vast zit. Fijn om te horen dat je niet bang bent (geworden). Succes ermee!


Dat is ook een idee! Misschien zit ze vast... dankjewel!!

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 16:43

xChanelx schreef:
Als dit paard niet (goed) is doorgereden, zou ik beginnen met het bevestigen van de hulpen.

En als ze met longeren al snel gaat en uit wil breken, lijkt het alsof ze nog te weinig balans heeft.
Als het in stap wel goed gaat, zou ik dat onder het zadel oppakken en veel oefenen met sturen, overgangen van halt naar stap en andersom en wat versnellen binnen de stap en weer terug. Ook oefenen met opzij zetten voor je been, zodat ze beenhulpen van zowel één als twee benen leert snappen.
Aan de longe, zonder ruiter, zou ik dan oefenen aan haar balans en tempo.

Verder zou je richting een hoek kunnen aandraven om steun te geven van de bakrand en het uitbreken te voorkomen. Goed je been en hand erbij en voorwaarts gaan: hard is niet erg (in deze fase).
Het klinkt alsof je zelf wat terughoudend bent/rijdt, dat levert het paard waarschijnlijk nog meer verwarring op. Duidelijk maar vriendelijk helpt het best.


Dankjewel!
Ik ben nu ook begonnen inderdaad met de basis.
Over hard gaan, ik weet nog met mijn eigen paard dat zij ook hard ging omdat ze uit balans was. Alleen dat is dus al 16 jaar geleden dat ik daar door heen ging. Vandaar dat ik nu ook les neem. En het hier vraag Haha.

Verder ben ik wel duidelijk en vooral ook vriendelijk dus goed belonen als ze een stap in de goede richting gaat.
Ik merk alleen nu het mij de 2e keer overkomt ik nu wat onzeker word. Doe ik het wel goed en vooral wat kan ik doen om het voor haar (en mezelf) het zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Want eerlijk, er zit echt wel wat roest op na 16 jaar Haha!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:49

Het is natuurlijk ook een beetje vervelend dat ze alleen maar kan en mag stappen als je erop zit.

Dan bouw je energie, spanning en wellicht ook frustratie op. En dat ploft dan een keer.

Ik zou even naar je voer kijken, niet te energierijk voeren.
Even losgooien of longeren voor je gaat rijden zodat je zeker weet dat ze niet teveel energie heeft.

Op de grond je 'ho' goed installeren.

En dan als je gaat rijden vooral niet te lang stappen. Wel regelmatig een overgang naar stap maken (oftewel je 'ho' onder het zadel oefenen).
Maar daarna de spanning weer af laten vloeien met een drafje.

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 18:56

Kelly_ann schreef:
Het is natuurlijk ook een beetje vervelend dat ze alleen maar kan en mag stappen als je erop zit.

Dan bouw je energie, spanning en wellicht ook frustratie op. En dat ploft dan een keer.

Ik zou even naar je voer kijken, niet te energierijk voeren.
Even losgooien of longeren voor je gaat rijden zodat je zeker weet dat ze niet teveel energie heeft.

Op de grond je 'ho' goed installeren.

En dan als je gaat rijden vooral niet te lang stappen. Wel regelmatig een overgang naar stap maken (oftewel je 'ho' onder het zadel oefenen).
Maar daarna de spanning weer af laten vloeien met een drafje.


Dankjewel!

De ho zit er goed op zowel naast en er op. Toevallig heeft ze zitten rennen toen ik haar uit de wei wou halen. Dus enigszins wat energie kwijt.Ik doe veel met haar aan de hand en in de bak. Grond werk etc. Ze is erg gevoelig en als ik er naast sta zet ze geen stap verkeerd... Ze is ook absoluut niet gespannen als ik er op zit. Pas bij het aandraven. De eerste 2 keer dus niet...

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Overgang naar draf er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:27

Weetje soms ga je gewoon geen echte oorzaak vinden voor het gedrag. Er is al heel veel gezegd door anderen en genoeg tips. Wel wil ik nog meegeven dat als ze jouw vanaf de grond vertrouwd geen garantie is dat het onder zadel ook zo is. Misschien heeft ze dat vertrouwen niet in je als je erop zit. Dan gaan ze zelf dingen bepalen en dat is niet omdat ze weet dat je stopt of bang wordt, maar omdat kennelijk jij dan misschien niet genoeg leiding neemt. Ik wens je veel succes en hopelijk moet je ff door de zure appel heen.

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 20:13

egnie schreef:
Weetje soms ga je gewoon geen echte oorzaak vinden voor het gedrag. Er is al heel veel gezegd door anderen en genoeg tips. Wel wil ik nog meegeven dat als ze jouw vanaf de grond vertrouwd geen garantie is dat het onder zadel ook zo is. Misschien heeft ze dat vertrouwen niet in je als je erop zit. Dan gaan ze zelf dingen bepalen en dat is niet omdat ze weet dat je stopt of bang wordt, maar omdat kennelijk jij dan misschien niet genoeg leiding neemt. Ik wens je veel succes en hopelijk moet je ff door de zure appel heen.



Dankjewel, moet goed komen Haha.
Klopt garantie op de grond is niet perse onder het zadel.
Ik denk inderdaad dat het ook onzekerheid is. Zelf ben ik dat eigenlijk niet.