Nieuwe start!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 01:36

Ik heb een paardje overgenomen, waarvan ik weet dat het al zeker 6 jaar, misschien zelfs langer, amper of niet gereden is. Beestje is verder kerngezond, geen gebreken maar wel al 18 jaar.

Ik ben wat onzeker om er weer mee te beginnen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 03:05

Beetje grondwerk om de reacties te bekijken, als het dier goed aan de hulpen staat met (dubbele) longe dan kan je daar al veel uit opmaken.

Dan gewoon eens opzadelen en weer kijken naar de reacties, als het paard nergens vreemd op reageert kan je eens aan iemand vragen om je te helpen bij de eerste keer opstappen.

Als je dat prettig vind eerst een rondje aan de longeerlijn rijden. Maar ook dan voel je al snel of het paard dit kent en er ok mee is.

En als er tot daar geen problemen zijn gewoon lekker gaan rijden.

Een instructeur zoeken om je te helpen, dan heb je gelijk je extra handen en iemand die meekijkt.

Anoniem

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:48

Begin terug bij de basis dus grondwerk. Dit langzaam uitbouwen en we es een keer op. Ga niet te snel en hou inbde gaten wat je paard aan kan.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 14:07

Ik “schop” deze even omhoog, want we zijn er nog niet :(

Inmiddels zijn we na veel grondwerk (wat ie echt goed doet) er uiteindelijk op gaan zitten. Hij is in principe braaf, haalt geen rare fratsen uit. Heeft wel eens wat testjes uitgevoerd maar daar zijn we zonder kleerscheuren door gekomen. Het vertrouwen is er, volgens mij van beide kanten. Maar....:

We rijden ongeveer 3 á 4 keer per week, 30 á 45 minuten. Andere dagen longeer ik hem, grondwerk en een freubeldagje (uitgebreid poetsen, wandelen). Ik heb nooit de indruk dat hij echt gespannen is, maar nageeflijk lopen: no way.

Dus, wat heb ik allemaal al gedaan:
- tandarts is geweest, z’n gebit was piekfijn in orde
- bitfitter erbij
- ergonomisch hoofdstel aangeschaft
- zadel nagekeken (lag goed, maar nu perfect)
- (sport) massages gehad. Meneer geniet hier zichtbaar van (dus nu krijgt ie ze iedere maand)
- osteopaat: kon werkelijk niets bijzonders vinden en vond hem voor een 18 jarige bijzonder soepel en fit

Instructrice erbij, kon het ook niet voor elkaar krijgen. Alle mogelijkheden geprobeerd en dan ook echt voor langere tijd, dus niet zomaar een keertje: teugels langer, teugels korter. We rijden veel overgangen, (slangen)voltes. Hij loopt niet echt als een hert, maar hij komt ook niet mooi rond. Als ik hem bijgezet longeer, ook niet. Als hij er al eens toe neigt, valt hij bijna letterlijk meteen stil en moet ik m echt flinke been geven, lees: schoppen, om hem nog voorwaarts te houden. Waarna hij er natuurlijk meteen weer klaar mee is.

Wat is dit toch? Waar ga ik de mist in? Ik denk echt dat ik alle medische problemen uitgesloten heb. Het is echt niet het eerste paard wat ik nageeflijk wil rijden. Ik ben geen Penny die eigenlijk amper weet wat nageeflijk rijden is. Het is niet het eerste eigen paard.

Iemand nog de ultieme tip? Ik ben inmiddels tot alles in staat. Ik ga nog achterstevoren zitten als men mij kan verzekeren dat het gaat helpen. :+

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:13

Eh, ik zie dat je iedereen erbij hebt gehad behalve degene die er echt wat over kan zeggen; de dierenarts?

En een andere instructice al geprobeerd?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 14:16

welmoedz schreef:
Eh, ik zie dat je iedereen erbij hebt gehad behalve degene die er echt wat over kan zeggen; de dierenarts?


Oh die is ook wel al geweest hoor. Onze dierenarts is namelijk de tandarts. Er is niets op het dier aan te merken. Hij is echt zo fit als een hoentje, hij beweegt als een trein, hij is soepel en lenig.

Ik heb nog geen andere instructrice geprobeerd inderdaad. Dat vind ik moeilijk omdat ik al jaren les bij dezelfde en ook bij haar op stal sta. Ook met mn vorige paarden al. Maar het is misschien wel een idee. Ik zou eens met haar kunnen bespreken of ze dat een probleem zou vinden.
Laatst bijgewerkt door Devic op 10-10-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:16

Ondanks dat je zegt dat het niet de eerste keer is dat je een paard nageeflijk rijdt, en je zeker niet als een onprettige ruiter over komt, mis je wel een aantal stappen.

Nageven komt niet van voor, maar vanuit achter. Het feit dat hij terug valt zodra hij wat ronde wordt betekend dat ie nog niet ver genoeg is om én tempo te behouden, en het achterbeen onder zijn lijf te brengen, de rug los te laten en rond te maken en na te geven. Het plaatje aan de voorkant is pas het eindresultaat.
Je zult dus moeten werken aan het behouden van kracht uit achter, zonder dat je voor de boel vast zet. Longeer je wel eens met dubbele lijnen of balkjes? Daarbij kan je net wat makkelijker zijn lichaam leren welke kant je op wilt.

Schoppen om vooruit te blijven is iets wat je niet wilt, rijdt voor jou niet fijn, voelt voor hem ook niet lekker. Probeer hem dus actief te houden en te bedenken waarom hij terug komt. Wordt ie zwaar van voor? Voorwaarts, tikje erbij, stem, etc. Is het een flegmatiek paard of juist een snel type?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:22

Nageefelijkheid kan alleen ontstaan vanuit activiteit in combinatie met verticale balans.

Werk je met je instructrice ook aan rechtrichten en/of verticale balans ?
Anders is dat misschien een optie om eens te bekijken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 14:24

RianneH ik denk dat ik wel kan zeggen dat hij van Nature wat lui is. Die paar probleempjes die we gehad hebben gingen ook eerder over staken dan over er vandoor gaan. Ik zeg wel eens voor de grap dat hij liever ligt dan staat, haha.

Maar hij is wel goed aan het been. Zolang hij met z’n bolletje daar kan lopen waar hij wilt, is de minste kuitdruk voldoende voor een mooie versnelling, wijken enz enz.

Jetm: We zijn nu toch al vanaf mei bezig. In het begin miste hij veel balans, dus snapte ik het wel. Daar hebben we veel aan gewerkt.

Maar zou hij nu nog steeds de kracht missen? Wil ik dan toch te snel?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:39

Devic schreef:
Maar hij is wel goed aan het been. Zolang hij met z’n bolletje daar kan lopen waar hij wilt, is de minste kuitdruk voldoende voor een mooie versnelling, wijken enz enz

Jetm: We zijn nu toch al vanaf mei bezig. In het begin miste hij veel balans, dus snapte ik het wel. Daar hebben we veel aan gewerkt.

Maar zou hij nu nog steeds de kracht missen? Wil ik dan toch te snel?


Lastig om zo te zeggen ... Ik ben zelf Centered Riding instructeur maar ben op dit moment bezig met een rechtricht cursus (herhaling van 2016 je leert telkens andere dingen) omdat ik graag naar ruiter en paard kijk.
Daar leer je heel erg dat een paard niet kan buigen en nageven als activiteit of balans mist. En ik geloof daar zelf ook wel in. Dus als jij aangeeft dat je paard niet wil nageven zou je het daar kunnen zoeken.

En eigenlijk is het vanaf de pc lastig om er veel zinnigs over te zeggen, dat is meer iets voor een instructeur ter plekke. Maar de eerste zin in de quote lijkt wel iets over balans te zeggen, wat het hoofd is een fijn hulpmiddel voor een paard om te corrigeren als de balans nog mist. En als jij hem dan van de schouder waar hij op valt (als dat gebeurt) af kan rijden heeft hij zijn hoofd niet meer nodig voor balans. Maar nogmaals vanaf de pc is dat ook maar een aanname

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:44

Als je al vanaf mei bezig bent zou hij toch wel voldoende balans moeten hebben. Ik zou toch een andere instructeur proberen als je met deze niet verder komt. Dat wil niet zeggen dat je huidige niet goed is, maar dat het op dit moment even niet werkt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:11

Devic schreef:
RianneH ik denk dat ik wel kan zeggen dat hij van Nature wat lui is. Die paar probleempjes die we gehad hebben gingen ook eerder over staken dan over er vandoor gaan. Ik zeg wel eens voor de grap dat hij liever ligt dan staat, haha.

Maar hij is wel goed aan het been. Zolang hij met z’n bolletje daar kan lopen waar hij wilt, is de minste kuitdruk voldoende voor een mooie versnelling, wijken enz enz.

Jetm: We zijn nu toch al vanaf mei bezig. In het begin miste hij veel balans, dus snapte ik het wel. Daar hebben we veel aan gewerkt.

Maar zou hij nu nog steeds de kracht missen? Wil ik dan toch te snel?


Ik denk inderdaad te snel, niet zo zeer in het toewerken naar nageeflijkheid, maar in de mate ervan. Zodra hij te veel terug komt in tempo bij het vragen van meer nageven zit je al voorbij wat hij kan. Eigenlijk moet je telkens die grens opzoeken, maar er niet te lang bij blijven hangen. Vraag hem tempo te behouden, zijn achterbeen onder het lijf te brengen en je hand op te zoeken, daarin mag hij iets terug komen in tempo uiteraard, maar stil vallen betekend dat je voor te veel bezig bent en de motor kwijt bent. Als pakt ie maar één pasje mee dat hij je hand op zoekt is braaf, dat kan je uitbouwen. Te veel is stilvallen, of achter de teugel kruipen etc, en daarmee schiet je je doel voorbij.
Houd er rekening mee dat het een wat ouder lichaam is, conditioneel kan hij het wellicht prima, maar het veranderen van de spieren gaat met 18 wel anders dan met 3 jaar.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 16:39

LiselotZorro schreef:
Als je al vanaf mei bezig bent zou hij toch wel voldoende balans moeten hebben. Ik zou toch een andere instructeur proberen als je met deze niet verder komt. Dat wil niet zeggen dat je huidige niet goed is, maar dat het op dit moment even niet werkt.


Tja, ik snap wat je bedoelt hoor! Maar ik vind het lastig. Ik stal al jaren (+10 jaar) bij haar op stal. Er is bij ons op stal ook niemand die bij een andere instructrice rijdt. Ik kan totaal niet inschatten hoe ze er op zou reageren als ik zeg dat ik wel eens ergens anders wil lessen. Maar ga er wel eens voorzichtig over beginnen. Begin november is er een clinic bij ons in de buurt van marcelle de kam. Ik vond het eerst wat hoog gegrepen voor ons, maar misschien moet ik het toch gewoon eens proberen. Kijken wat zij zegt, hoe gaat het dan?

Verder daarnet gereden, met alles wat hierboven staat weer vers in t geheugen. Misschien wil ik het ook gewoon te graag en ga ik toch forceren. Ik twijfel nu ook wel een beetje aan mijn eigen balans en ga daar toch ook nog eens kritisch naar kijken. Misschien zit ik hem toch in de weg. Dus paar passen terug gedaan, Enkel voorwaarts gereden met de teugeltjes in contact maar geen enkele druk.

Maar nog meer tips zijn altijd nog welkom!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:57

Heeft het paard ooit nageeflijk gelopen? Voor die 6 jaar stilstaan, bedoel ik dan. Misschien kent hij dat gewoon niet?

Mijn eigen paard was 9 jaar toen ik haar adopteerde. Western gereden, en door de vorige eigenaar werd nageeflijkheid eigenlijk nooit gevraagd. Toen ik, samen met mijn lesgeefster, hiermee aan de slag ging, snapte mijn paard als het ware de bedoeling/het gevraagde in eerste instantie gewoon niet.

Wij hebben toen een rekker geprobeerd. Ze heeft dat ding 3-4x gedragen (en nog vrij los ook) en toen viel bij haar het kwartje. Sindsdien hebben we hem nooit meer gebruikt/nodig gehad. Ondertussen rijden we al jaren bitloos, ook nageeflijk :)

Zoals je ziet, hangt de rekker vrij los :) Let verder maar niet op al de rest haha, dat is allemaal veranderd, incl. mijn houding, het zadel, het hoofdstel, ...
Afbeelding

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 17:45

LWDaisy schreef:
Heeft het paard ooit nageeflijk gelopen? Voor die 6 jaar stilstaan, bedoel ik dan. Misschien kent hij dat gewoon niet?
, ...
[ [url=m/DylhnE.png]Afbeelding[/url] ]


Ja hij kent het zeker wel hoor! Tenminste: ooit kende hij het. Ik heb hem zelf gereden voor de toenmalige eigenaar van z’n 4e tot z’n 6e. Hij liep altijd heel makkelijk nageeflijk. Ik heb wedstrijden met hem gereden en hij liep L2 toen hij verkocht werd. Ik ben hem een tijd uit het oog verloren dus hoeveel er na zijn 6e Tot zijn 12e nog mee gedaan is weet ik niet. Na zijn 12e is hij een soort van met pensioen gegaan. Niet vanwege blessures, maar omdat hij terecht was gekomen bij iemand die er niet naar om keek.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:10

Een paard op die leeftijd gaat nu eenmaal niet meer zo snel spieren bijkweken als een jonger paard, denk dus vooral dat je geduld moet hebben.. zeker omdat je aangeeft dat hij vroeger wél nageeflijk liep en er nu geen lichamelijke problemen zouden zijn.
Dier heeft natuurlijk ook al 6 jaar? Geen ruiter meer op de rug gehad. En je bent nu nog maar luttele maanden verder.

Ben je zelf wel heel bewust van je lichaam?
Ga je niet toevallig zelf spanning opbouwen -omdat het weer niet lukt-?
Als jij er teveel over gaat nadenken kan dat dus best ook een factor zijn, dat je onbewust ook die spanning opbouwt.

En qua instructie... het is niet omdat je bij iemand anders advies gaat vragen dat je jou instructie direct afwijst. Als ze professioneel iisbegrijpt ze dit ook heus wel.
Jou huidige hulp kan je niet verder krijgen naar waar jij naartoe wil, dus, dan zoek je iemand die jou bij dat probleem kan verder helpen. Wil niet zeggen dat je volledig moet stoppen met lessen op huidige locatie. Zeker niet als jij je daar verder wél goed voelt.

Maar extra hulp of een 2e paar ogen is ool nooit verkeerd!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 18:34

BillyJ ik zoek het nu inderdaad ook in mezelf. Pas vanmiddag eens echt goed opgelet wat ik zelf doe en daar ga ik de komende weken ook echt eens extra op letten. Wat doe ik? Ik heb 15 jaar op mn eigen merrie gereden. Alles ging vanzelf! Ik kon met haar lezen en schrijven. Ik moet denk ik los laten dat het vanzelf gaat.
Het viel me bijvoorbeeld vanmiddag op, dat op het moment dat hij plots wat vertraagde, ik wat voorover ging. Het is niet dat ik plat op z’n nek lag, maar ik was wel heel even uit balans. Dat, in combinatie met zijn balans en meer voorwaarts rijden, daar ga ik de komende tijd maar eens aan werken. In plaats van me te focussen op nageeflijk lopen.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:51

Heb je hem al eens balkjes laten lopen? Hoe gebruikt hij zijn rug en komt de achterhand ook goed mee over de balkjes?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 19:11

Taucha: nog niet zo vaak eigenlijk. Wel aan de longeerlijn en dan doet hij dat braaf en netjes. In het “gewone” werken is hij wel wat flegmatiek. Hij kan makkelijk struikelen over een drempeltje wat niet bestaat. En dan voornamelijk bij het longeren, als hij er eigenlijk niet perse trek in heeft. Met rijden valt dat mee.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:50

Misschien dan toch meer balkjes en andere buik en achterhand versterkende oefeningen gaan doen. Klinkt alsof hij na 6 jaar lanterfanteren niet meer weet wat ie achter zijn schouders heeft zitten en zo alleen nog maar ontzettend op de voorhand loopt. Dan kun je lang zoeken naar nageeflijkheid.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 15:10

Taucha schreef:
Misschien dan toch meer balkjes en andere buik en achterhand versterkende oefeningen gaan doen. Klinkt alsof hij na 6 jaar lanterfanteren niet meer weet wat ie achter zijn schouders heeft zitten en zo alleen nog maar ontzettend op de voorhand loopt. Dan kun je lang zoeken naar nageeflijkheid.


Bedankt voor de tip! Inderdaad toch eens vaker oppakken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:40

Even een andere vraag: hoe zijn je overgangen naar een 'langzamer' gang...?

Een van de aspecten van die overgangen is, dat je dier moet dragen op de achterhand.
(Ik open expres mijn hand bij mijn jonkie terwijl ik mijn zwaartepunt terug breng en doorgaans gebeurt de overgang netjes dmv het dragen vanuit achter.)

Aan dat soort zaken kun je zowel goed merken of de voorwaarden voor nagefelijkheid er aan zitten te komen - en je traint meteen wat je hebben wil.
(Dat-ie op kuitdruk 'versnelt' klinkt niet slecht, als jij iets vraagt wil je een reactie - maar versnellen kan betekenen 'op de voorhand vallen en met korte pasjes en een duwend achterbeen snelheid maken'. Daar heb je hooguit medisch iets aan als het dier conditie moet opbouwen, qua rijkunst is het niet nuttig.)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 08:58

Ja daar heb je wel een punt Janneke2.

Ik kan hem in draf en galop redelijk goed schakelen in tempo. Maar echt overgangen, en dan met name van draf naar stap, laat hij zich behoorlijk in “vallen”. Ik moet dan echt goed mn been er aan houden anders valt hij bijna stil.

Gister was hij redelijk fris. Volle vaart vooruit is dan geen enkel probleem maar op dat soort dagen loopt hij wel flink te struikelen, omdat hij dan echt teveel op de voorhand loopt. Ik had wel een paar balkjes gelegd maar daar breekt ie dan bijna z’n benen over. En dan durf ik niet meer zo goed :( Daarna nog wel flink wat tempowisselingen gereden en dat ging best aardig. In die zin: hij luisterde wel maar het struikelen bleef (in mindere mate).

Gelukkig komen er weer wat droge dagen aan!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:31

Nu ja : 'wie het kleine niet eert...' - lekker veel schakelen in de draf en galop, dan train je ook de juiste spieren en komen op den duur 'de overgangen tussen de gangen zelf' wel mee.