Verschil Hulpen travers/galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Verschil Hulpen travers/galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 18:57

Dank zij jullie bedenkingen is ons contragalopprobleempje uit een vorig topic opgelost. Ik durfde gewoon te weinig te rijden in de contra, uit vrees dat hij zou verspringen. Opgelost & Bedankt.

Ik heb een nieuw vraagje.

Ik zou voor mijn paard duidelijk verschil willen in de hulpen voor galop en travers (in draf).

Hoe ik het nu doe:
Galop. Paard beetje stellen, rond mijn binnenbeen en naar mijn buitenteugel. Dan buitenteugel aanhouden, binnenteugel extra zacht, binnenbeen blijft waken en mijn buitenbeen verleg ik iets naar achter en geef daar kort been en mijn gewicht een tikkeltje naar binnen. Hij springt dan direct goed aan.

Travers: paard vooraf duidelijk actief rond mijn binnenbeen buigen ( met behulp van ITMHBeen volte, schouderbinnenwaarts of gewoon een bocht) mijn buitenbeen iets achteruit in de tact zolang de travers duurt en daarbij de buitenteugel aanhouden en weer de binnenteugel zo subtiel mogelijk. Mijn gewicht een tikkeltje naar binnen.
Linksom lukt goed, rechtsom nog iets te weinig naar mijn gevoel. Schakelen in schouderbinnenwaarts lukt, in travers nog niet; we doen kleine stukjes met ontspanningsbeloning telkens het volgens ons kunnen goed ging.

Nu doet hij soms zo zijn best dat hij travers en galop door elkaar haalt. Dan probeer ik toch nog even te krijgen wat ik bedoelde en keer vervolgens een vijftal minuutjes terug naar wat meer basisoefeningen.

Maar het zet mij wel aan het denken dat mijn hulpen voor galop en travers wel erg dicht bij elkaar liggen. Alleen de inzet is duidelijk anders. Bij aanspringen in galop heb ik ook de neiging om mijn gewicht even ietsje naar voor te brengen (weinig hoor, mijn lesgever ziet het niet), wat ik bij de inzet van de travers niet doe.

Doe ik iets verkeerd? Kan ik wel duidelijker verschil maken?


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verschil Hulpen travers/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:07

Bij travers inzet zet ik veel meer gewichthulp in vanuit mijn heupen en ondersteun op het binnenbeen terwijl ik dan bij galop niet doe en alleen op het buitenbeen aanspring.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:07

Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:08

Het zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Galop aanspringen op je buitenbeen dat is ook handig voor je wissels later. Aanspringen moeten ze op rechte lijn kunnen dus zonder ze te gaan stellen en buigen om je binnenbeen heen. Dat is de enige galophulp die ik geef dat buitenbeen.

Travers daarintegen buig je om je binnenbeen heen en geen je alleen met je buitenbeen aan dat je de kont naar binnen wil hebben. En dan doe je veel meer vanuit je zit en heupen.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:09

Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)

Dat lijkt me juist niet handig? Je rijdt je travers juist op je binnenbeen.. Je buitenbeen waakt eigenlijk voornamelijk naar achter om de kont te begrenzen op de plek waar je die wil.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:11

Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)


Grappig, daarom doe ik dus juist op het buitenbeen. Het binnenbeen ondersteund bij de travers.
Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Je kan ook aan z‘n linkeroor kriebelen bij wijze van spreke, zolang het maar helder is voor je paard.
Er was een keer een studie naar hulpen waaruit kwam dat nagenoeg geen enkele ruiter op dezelfde manier rijdt. Paarden zijn gewoon meesters in interpreteren.

kim2008
Berichten: 282
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:13

Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)


Benieuwd: spring jij dan je changement ook met je nieuwe binnenbeen?

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:17

Yvank_ schreef:
Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)

Dat lijkt me juist niet handig? Je rijdt je travers juist op je binnenbeen.. Je buitenbeen waakt eigenlijk voornamelijk naar achter om de kont te begrenzen op de plek waar je die wil.

Je ben echter ook niet ben je binnenbeen een hulp aan het geven, want dan zou je paard achteruit moet lopen ofzo, want anders kan hij niet opzij stappen voor je binnenbeen en toch voorwaarts blijven gaan. In travers zijn beide benen vrij wakend. Binnenbeen geeft een spil om omheen te buigen en buitenbeen geeft aan dat de achterhand niet naar buiten mag komen. Maar als ik niet inzet vanuit een volte of hoek, maar een rechte lijn, dan is je buitenbeen niet alleen wakend, maar het eerste deel ook opzij drijvend. Dus in travers in mijn buitenbeen eerder de "hulp" dan mijn binnenbeen, dus in galop draai ik dat om. Over het algemeen vinden mijn paarden dat duidelijk :)


kim2008 schreef:
Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)


Benieuwd: spring jij dan je changement ook met je nieuwe binnenbeen?

De changementen liggen helaas nog boven mijn niveau, maar ik neem aan dat mijn instructrice dat wel op de manier doet.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:21

Sizzle schreef:
Bowo schreef:
Om precies die reden, moeten mijn paarden op het binnenbeen aangalopperen. Ik leg mijn buitenbeen wel naar achteren, maar ik geef de hulp met mijn binnenbeen :)


Grappig, daarom doe ik dus juist op het buitenbeen. Het binnenbeen ondersteund bij de travers.
Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Je kan ook aan z‘n linkeroor kriebelen bij wijze van spreke, zolang het maar helder is voor je paard.
Er was een keer een studie naar hulpen waaruit kwam dat nagenoeg geen enkele ruiter op dezelfde manier rijdt. Paarden zijn gewoon meesters in interpreteren.

He, mis ik alsnog een reactie.

Hulpen verschillen zeker! Het is maar net wat werkt voor jou en je paard.
En uiteraard is ook de beenhulp maar een deel van de hulp, misschien dat we op andere vlakken wel weer meer overeenkomen.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:23

Ik ben dan inderdaad wel heel benieuwd hoe je dat met wissel gaat doen. Die spring je normaliter op je buitenbeen :j

Heb wel vaker gezien dat mensen daarmee nog de galophulp dus nog anders moesten leren en die op het buitenbeen ipv binnenbeen gaan doen omdat ze anders in de knoop kwamen ermee.

Maar het is verder inderdaad zo als het maar duidelijk is voor je paard!

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:24

Aangalopperen op je binnen been brengt je in een later stadium ernstig achter in de africhting. Er zijn ruiters die passers kunnen op hun binnenbeen... maar dat zijn uitzonderingen. Aan galopperen is buitenbeen naar achter en daar kleine hulp mee geven... alles meer duid op een tekort in de africhting.

Travers ontstaat vanuit een voorbereiding in de buiging, ook zit er een groot verschil in de inwerking van je zit.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Verschil Hulpen travers/galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 19:57

Ik leer:
- ik spring galop aan op mijn buitenbeen, dat is goed. Maar ik moet mijn voorbereiding (beetje stelling, met binnenbeen naar buitelteugel rijden) afbouwen. Zo recht mogelijk aanspringen.
- travers: mijn rond het binnenbeen gebogen inzet is goed. Verder moet ik die buiging vooral met mijn binnenbeen behouden en is mijn buitenbeen maar secundair.

De zithulpen ... inderdaad. Het lukt me niet goed ze te beschrijven. Ik probeerde het, mar heb het weer gewist :D

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 20:15

Hulpen verschillen zeker! Het is maar net wat werkt voor jou en je paard. [/quote]

Een waarheid als een koe. Je kunt ze ook op een klikker leren aanspringen.

Maar ... als je steeds beter wilt leren rijden, ben je daar niets mee. Je kunt maar beter de correcte hulpen gebruiken, zodat ze je later niet in de weg zitten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Verschil Hulpen travers/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:24

Travers is ook een meer vloeiende oefening waarbij je je been naar achteren 'schuift' en je bovenlijf anders draait ten opzichte van je benen. Je zit eigenlijk zoals je wil dat het paard loopt. Ga zelf te voet maar eens Travers lopen langs de hoefslag. En daarna te voet aangalopperen=huppelen en voel het verschil in beweging.

Galop is steeds minder progressief waarbij je je paard als het ware binnen 1 seconde wegtikt met je been en alleen wat meegolft met je heup terwijl je gewoon recht zit.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Re: Verschil Hulpen travers/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:38

En bij een wissel, wissel je eigenlijk tussen iets travers links en iets travers rechts in galop... dus dan is het wel weer logisch dat de travers en galop hulp op elkaar lijken... wat verwarrend eigenlijk... ik spring trouwens ook met m’n binnenbeen aan en als ik het Google is dat ook de hulp die ik vind, maar in aanloop naar de wissels moet ik dat mis ook eens veranderen

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 23:01

Kelly_ann schreef:
Travers is ook een meer vloeiende oefening waarbij je je been naar achteren 'schuift' en je bovenlijf anders draait ten opzichte van je benen. Je zit eigenlijk zoals je wil dat het paard loopt. Ga zelf te voet maar eens Travers lopen langs de hoefslag. En daarna te voet aangalopperen=huppelen en voel het verschil in beweging.

Galop is steeds minder progressief waarbij je je paard als het ware binnen 1 seconde wegtikt met je been en alleen wat meegolft met je heup terwijl je gewoon recht zit.


Haha, je hebt me zo gek gekregen om travers te stappen langs de muur van mijn salon. Gelukkig was mijn vrouw niet thuis :j en het lukt me niet; ik heb geen voorhand, geen achterhand en op vier sporen kan ik ook al niet! Hilarisch! Aan de galop heb ik me maar niet gewaagd...

Maar ik probeer te begrijpen wat je bedoelt: dat mijn hoofd moet kijken in de richting waar we naar toe gaan, mijn heupen in een hoek met de lange zijde, gelijk met de heupen van mijn paard en mijn schouders iets tussenin. Ok?
Zoiets deed ik al.

Het verschil tussen het vloeiend inzetten van de travers met het nu-hup-weg van de galop, dat ga ik proberen te gebruiken. Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 4 bezoekers