Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:20

beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.


JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:33

Tweede draf is bijna niet via internet aan te leren als je daar niet al wat ervaring mee hebt. Als bepaalde bouwstenen in je basiswerk ontbreken kun je terugschakelen en bijtikken wat je wilt, maar krijg je eerder een effect waar je basisafrichting niet beter van word.

Om te beginnen... heel kritisch zijn op je rechtgerichtheid, mogelijkheid tot terugschakelen, naar voren kunnen schakelen, altijd aan het been zijn en daarin altijd nageeflijkheid en ruggebruik houden. Klopt 1 van deze punten niet, dan ontstaat er een zweefdraf en dat is net wat je niet wilt.


In het begin kun je proberen om naar voren te schakelen in je schouderbinnenwaarts. Daarna uitstrekken op de lange zijde en dan zorgen dat je aan het einde van de lange zijde ook terug moet nemen in plaats van dat je paard leegloopt aan het einde van de lange zijde. In het terugschakelen bijtikken op de croupe totdat je reactie omhoog krijgt in plaats van naar voren. Als dat eenmaal lukt dat uitwerken naar een kleine zweef, richting passage denken dus, maar niet echt laten zweven, want dan wordt hij te traag en die zweefdraf wil je niet. Als je iets van een passage-achtige draf kunt rijden, schakel je telkens tussen de verruimingen en de zweefdraf. Daarin de draf goed vlug en actief houden, zweefdraf is uit den boze! Vergeet in dit stuk ook niet aan de rest van de basisvoorwaarden te werken. Als je dat heel goed kunt, gaat hij vanzelf met zijn voorbenen zwaaien, maar ik ben bang dat je daar niet gaat komen met alleen uitleg van internet.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 18:42

Bedankt voor alle tips weer!

Dat dit niet vanaf het internet te leren valt klopt, maar ik hoop wel wat goeie tips en tricks te krijgen zodat we weer even verder kunnen oefenen. Baat het niet dan schaadt het niet en ik ben nog een onervaren ruiter, zeker op dit niveau. En tot nu toe leer ik er veel van.

Paard in kwestie is inderdaad een volle tuiger, oud type. Wordt wel al sinds jong af aan onder het zadel gereden dus echt veel 'tuig' zit er niet meer in. Heb zelfs het verzoek gehad haar over te schrijven naar het Gelderse stamboek maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mensen die benieuwd zijn naar bewegende beelden hoe ze nu loopt kunnen dit op mijn Instagram zien, daar staat veel op (linkje in onderschrift).

Ik leef ook echt niet in de illusie dat dit een totilas/valegro niveau draf gaat worden, maar een beetje verbetering zou mooi meegenomen zijn.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:46

DreamGuide schreef:
Bedankt voor alle tips weer!

Dat dit niet vanaf het internet te leren valt klopt, maar ik hoop wel wat goeie tips en tricks te krijgen zodat we weer even verder kunnen oefenen. Baat het niet dan schaadt het niet en ik ben nog een onervaren ruiter, zeker op dit niveau. En tot nu toe leer ik er veel van.

Paard in kwestie is inderdaad een volle tuiger, oud type. Wordt wel al sinds jong af aan onder het zadel gereden dus echt veel 'tuig' zit er niet meer in. Heb zelfs het verzoek gehad haar over te schrijven naar het Gelderse stamboek maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mensen die benieuwd zijn naar bewegende beelden hoe ze nu loopt kunnen dit op mijn Instagram zien, daar staat veel op (linkje in onderschrift).

Ik leef ook echt niet in de illusie dat dit een totilas/valegro niveau draf gaat worden, maar een beetje verbetering zou mooi meegenomen zijn.



super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 18:49

MCE schreef:
super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes


Dankje. :)

S&T rijden is meer uitzondering dan de standaard, dus daar ben ik gelukkig onafhankelijk van. Mijn instructeur staat er hetzelfde in als ik, dus ben erg benieuwd waar we uiteindelijk stranden.
Bedankt voor al je goede adviezen MCE, ik ga er zeker wat mee doen!

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:11

DreamGuide schreef:
MCE schreef:
super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes


Dankje. :)

S&T rijden is meer uitzondering dan de standaard, dus daar ben ik gelukkig onafhankelijk van. Mijn instructeur staat er hetzelfde in als ik, dus ben erg benieuwd waar we uiteindelijk stranden.
Bedankt voor al je goede adviezen MCE, ik ga er zeker wat mee doen!


is graag gedaan en niet stranden maar landen, alle succes

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:41

Ik zou in deze trainings fase niet teveel focus hebben op draf maar heel rap verder werken aan de galop onderdelen. Changementen en pirouetjes zijn in de komende fase veel belangrijker dan een draf met veel veer en afdruk. Je draf wordt dan ook vanzelf beter.

janderegelaa schreef:
Wel waar beste MCE, Verdades is inderdaad 50% tuigpaard. Maar paard van TS is 100% tuigpaard en nog van het ouderwetse type ook. Waar ik op zich van houd maar ze hebben wel wat beperkingen.


Vanaf video lastig te beoordelen maar dit type paard is meestal vrij makkelijk in een tweede draf te krijgen. Tweede draf is wel heel sterk ruiter afhankelijk... bepaalde ruiters krijgen alles in de benen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:23

JeanneV schreef:
Ik zou in deze trainings fase niet teveel focus hebben op draf maar heel rap verder werken aan de galop onderdelen. Changementen en pirouetjes zijn in de komende fase veel belangrijker dan een draf met veel veer en afdruk. Je draf wordt dan ook vanzelf beter.

janderegelaa schreef:
Wel waar beste MCE, Verdades is inderdaad 50% tuigpaard. Maar paard van TS is 100% tuigpaard en nog van het ouderwetse type ook. Waar ik op zich van houd maar ze hebben wel wat beperkingen.


Vanaf video lastig te beoordelen maar dit type paard is meestal vrij makkelijk in een tweede draf te krijgen. Tweede draf is wel heel sterk ruiter afhankelijk... bepaalde ruiters krijgen alles in de benen.

Het ging ook niet om de tweede draf, daar heb je haar in principe zo in. Het ging om de schwung en dat hebben die oude type’s tuigpaarden vaak niet in dressuur.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:36

MCE schreef:
beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.

Ik heb ondertussen ook wat filmpjes gekeken. Wat ik echt mis en wat echt ontbreekt is het stukje verzameling. Je ziet ook dat ze met uitgestrekte draf niet in hetzelfde tempo blijft lopen maar het gas gaat erop. Ja, dan strekt iedere tuiger als een dolle. Maar ze vallen ook helemaal uit elkaar en dat is wel wat je ziet gebeuren. Ik denk dat als TS wat meer aan verzameling werkt (vroeger zei ik wat meer op druk rijden) en het paard haar rug bolt en het bekken kantelt en zomaar een hele ruige bok kan staan.

En die verzameling is niet alleen nodig voor de draf maar juist ook voor de galop, anders krijg je nooit een goede wissel.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 05-10-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:06

Niet ieder paard heeft daar de swung voor. Dat charlotte dat zegt is omdat zij enkel rete goede paarden onder haar kont heeft en de ervaring en talent van heel bokt bij elkaar heeft helaas :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 21:20

@janderegelaa, daar kan ik me goed in vinden. Het is ook een lang paard dus moeilijk om dat bij elkaar te rijden. Het wordt dan gauw 'sloom' in plaats van een actieve verzameling (waar dus ook schwung in moet blijven en ze haar lijf moet gebruiken), en je kan alleen uit een actieve verzameling naar voren rijden.

@jester, dat wordt ook veel als kritiek op die video gegeven. Het zette mij aan het denken, hoe ik zoiets (of in die richting) kan bereiken met een HTK paard. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:28

Eigenlijk heb je helemaal geen tweede draf nodig om een paard af te richten. Je krijgt met wat meer schwung wel wat meer punten in de draf onderdelen en met heel veel draf worden ze een beetje duurder in de handel. Nadeel van een grote draf is dat het veel blessure gevoeliger is als een economische drafje. Draf vormt in de hogere proeven nog maar een klein onderdeel van het totaal. Het loond veel meer om je te focussen op de oefeningen in galop en een correcte stap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 23:07

JeanneV schreef:
Eigenlijk heb je helemaal geen tweede draf nodig om een paard af te richten. Je krijgt met wat meer schwung wel wat meer punten in de draf onderdelen en met heel veel draf worden ze een beetje duurder in de handel. Nadeel van een grote draf is dat het veel blessure gevoeliger is als een economische drafje. Draf vormt in de hogere proeven nog maar een klein onderdeel van het totaal. Het loond veel meer om je te focussen op de oefeningen in galop en een correcte stap.

Je hebt geen 2e draf nodig om een paard af te richten maar een goed afgericht paard heeft die 2e draf uiteindelijk wel. Het is ook niet iets wat je aan een 4 jarige moet vragen. Ze moeten er echt kracht voor omtwikkeld hebben.

Blessure ben ik het niet mee eens. Vol gas over de diagonaal ja maar dat is geen 2e draf. Als het paard in hetzelfde tempo blijft draven en alleen maar het bekken kantelt dan heb je die 2e draf al bijna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:21

janderegelaa schreef:
MCE schreef:
beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.

Ik heb ondertussen ook wat filmpjes gekeken. Wat ik echt mis en wat echt ontbreekt is het stukje verzameling. Je ziet ook dat ze met uitgestrekte draf niet in hetzelfde tempo blijft lopen maar het gas gaat erop. Ja, dan strekt iedere tuiger als een dolle. Maar ze vallen ook helemaal uit elkaar en dat is wel wat je ziet gebeuren. Ik denk dat als TS wat meer aan verzameling werkt (vroeger zei ik wat meer op druk rijden) en het paard haar rug bolt en het bekken kantelt en zomaar een hele ruige bok kan staan.

En die verzameling is niet alleen nodig voor de draf maar juist ook voor de galop, anders krijg je nooit een goede wissel.




een goede achterhand biedt vele voordelen in elke gang en tempi, niet willen wat moet maar kijken wat kan en daarvanuit verder uitbouwen, Ts gaat er vast iets mee doen verder opleiden/ontwikkelen hoop ik en niet africhten

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:19

DreamGuide schreef:
@janderegelaa, daar kan ik me goed in vinden. Het is ook een lang paard dus moeilijk om dat bij elkaar te rijden. Het wordt dan gauw 'sloom' in plaats van een actieve verzameling (waar dus ook schwung in moet blijven en ze haar lijf moet gebruiken), en je kan alleen uit een actieve verzameling naar voren rijden.

@jester, dat wordt ook veel als kritiek op die video gegeven. Het zette mij aan het denken, hoe ik zoiets (of in die richting) kan bereiken met een HTK paard. :)


Als ik het zo lees, dan moet je paard leren kleiner en sneller te gaan bewegen in het achterbeen met meer buiging waardoor je de energie om zet in opwaarts ipv voorwaarts.

Er worden al hele goede tips gegeven, belangrijk is dat ze wel leert "dragen" eerst. Schakelen is daarbij het belangrijkste. Waarbij het voorwaarts denken en aan het been zijn de belangrijkste punten zijn. Daarnaast afhankelijk van het type paard/ draag vermogen werkt het voor de een heel fijn om schijnovergangen naar de stap te maken om van daaruit wat meer te leren dragen en weer voorwaarts er uit te rijden. En voor de ander werkt het om steeds kleine stukjes (3 passen) naar voren te schakelen en van daaruit weer terug te komen.

Zoals al aangegeven is het daarbij belangrijk dat je paard recht blijft en beide achterbenen goed en even actief blijft gebruiken. Ook is het belangrijk om je paard niet "te groot" weg te laten draven. De energie onder je houden en je paard voor je zeg maar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 09:28

Okay, om het voor mezelf een beetje concreet te maken:
Een belangrijke kern van het probleem ligt in het feit dat ze teveel uit elkaar loopt en daardoor de energie wegloopt, die moet ik meer bij me houden voor een actieve verzameling.
Vanuit die verzameling, dan proberen dat te verruimen zodat er meer ruimte over de benen komt, terwijl ze blijft dragen vanuit de achterhand en niet uit elkaar valt?

En in dat alles is de kern dat ze uit zichzelf moet blijven lopen en zelf aan moet blijven trekken, in plaats van dat ik naar voren drijf?

Edit: ik zag dat ik nog een filmpje had staan wat een beter beeld geeft van de huidige staat van het drafwerk. Heb hem even geupload voor de beeldvorming.

https://youtu.be/bU22XkOPPws

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:16

DreamGuide schreef:
Okay, om het voor mezelf een beetje concreet te maken:
Een belangrijke kern van het probleem ligt in het feit dat ze teveel uit elkaar loopt en daardoor de energie wegloopt, die moet ik meer bij me houden voor een actieve verzameling.
Vanuit die verzameling, dan proberen dat te verruimen zodat er meer ruimte over de benen komt, terwijl ze blijft dragen vanuit de achterhand en niet uit elkaar valt?

En in dat alles is de kern dat ze uit zichzelf moet blijven lopen en zelf aan moet blijven trekken, in plaats van dat ik naar voren drijf?

Edit: ik zag dat ik nog een filmpje had staan wat een beter beeld geeft van de huidige staat van het drafwerk. Heb hem even geupload voor de beeldvorming.

https://youtu.be/bU22XkOPPws

Het is natuurlijk een tuiger en die hebben van nature het achterbeen wat meer achter de massa tijdens de beweging dus het is best moeilijk om die te verzamelen. Ze is inderdaad niet echt voorwaarts van zichzelf. Als je haar wat meer voor het been maakt dan heb je met een klein beetje begrenzen van voren al de verzameling die je wilt.

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:58

Er worden hier hele fijn tips en advies gegeven. Daar heb ik niets aan toe te voegen.

Enkel een waarschuwing voor de TS. Hou heel goed de takt en het lichaamsgebruik in de gaten en val niet in de kuil die "zweefdraf" heet. Hier in de omgeving was een instrukteur die bij de Z-combinaties ook begon te werken aan "de 2e draf" en die haalde je er zo uit, al die paarden liepen in zweefdraf.
Heel herkenbaar voor zweefdraf is dat het paard de takt niet vast kan houden in een zijgang. Als je ziet dat het paard bij een appuyement of schouderbinnenwaarts ineens heel anders (korter, sneller, vlakker) gaat draven dan op de rechte lijn is het een zweefdraf.
https://www.dressuur.nl/artikelen/verbe ... f-2/14668/
https://www.bitmagazine.nl/instructie/v ... nst/16697/

En zeker gezien je niet het meest ideale dressuurpaard hebt die kennelijk ook al van zichzelf wat traag wil worden is dit zeker een gevaar wat op de loer ligt.
Heel veel succes en vooral ook plezier met trainen!

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:17

Jester_ schreef:
Niet ieder paard heeft daar de swung voor. Dat charlotte dat zegt is omdat zij enkel rete goede paarden onder haar kont heeft en de ervaring en talent van heel bokt bij elkaar heeft helaas :+

Voor het plaatje niet nee. Maar voor het gevoel kun je aan elk paard een (relatieve) totilas draf rijden. Want wat je uitgangspositie ook is. Je kunt elk (gezond) paard verbeteren in zijn gangen.

Als ik mijn 24 jarige echt lekker aan het lopen heb geeft dat echt een wauw gevoel. Zet je het op film is het altijd een teleurstelling :+ . Want het is en blijft een heel simpel paard. Maar je ziet en voelt echt een verschil. Voor mij zit daar de charme van dressuur rijden ook.

Dat dat wauw gevoel op mijn andere paard heel anders voelt en ook meer wauw beeld geeft doet daar niets aan af.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:30

Mijn vraag was aan TS waarom ze perse schwung wil. Waarom niet accepteren dat je paard loopt zoals het doet? Je bent al best heel ver gekomen.
Zelf heb ik niet veel verstand van tuigers, maar als ik het algemene beeld zie dan denk ik dat het paard nog erg horizontaal loopt en geen schoftlift laat zien. Dus dat het eigenlijk nog niet verzameld kan lopen. Paard zou meer draagkracht moeten ontwikkelen. Heel veel voorwaarts neerwaarts rijden (dat is al moeilijk voor tuiger) dat de rug volledig los en soepel is. Veel (schijn) overgangen maken. Veel schouder binnenwaarts met tempo wisselingen. Misschien aan de hand beginnen met passage/piaffe oefeningen aan te leren. Als een paard meer (draag) kracht ontwikkeld zal het ook meer schwung krijgen.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:38

waarom meer swung!!

met swung is gewoon fijner om op te zitten, kan het paard met meer afzet - zonder loperig te worden - grotere passen maken/verruimen en schakelen

als er geen swungs en durchlässigkeit is is het paard meestal houterig in de beweging en dat zit gewoon niet fijn en kun je ook minder goed inwerken/minder ontvankelijk voor de hulpen

wat vooral nodig is is een goede doorbloeding, nodig om:
-zuustofcirculatie nodig om o.a. spieren te kunnen opbouwen sterker te maken, niet alleen de spieren ook het bind-/spierweefsel wat nodig is om het skelet te ondersteunen in de beweging, een goede aan- en afvoer zorgt voor een betere stofwisseling direct nodig voor een gezond paard

- aan en afvoer van losgekomen melkzuur te kunnen afvoeren anders verzuurd een paard (fysiek en mentaal)

- bij een goede doorbloeding is een paard ook minder blessure gevoelig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-20 12:05, in het totaal 4 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 11:40

@janderegelaa, dankjewel! Ze is van zichzelf inderdaad niet heel voorwaarts, het gaat al wel wat beter dan voorheen en mijn doel is om op die manier consequent te blijven rijden, zodat de voorwaarts drang wat zal verbeteren.

@Roodvos, bedankt voor je advies! Ik zal er op letten. Met plezier zit het sowieso wel goed, het is toch een heerlijk paard. :)

@manubres, wauw gevoel heb ik sowieso wel hoor, haha, na alles wat we al bereikt ben. Ben super trots op mijn topper.

@manubres, tja, als ik 'gewoon accepteerde hoe mijn paard liep', dan was ik überhaupt ook niet in het Z terecht gekomen. Als jonkie was het een sterrenkijkende, schriele kip zonder enige buiging. :')
Daar hebben we veel tijd in gestoken, zodat ze nu fijn kan lopen. Nu willen we een stapje verder zetten, en haar weer beter en sterker te maken dan ze was.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:53

Tuurlijk altijd goed om te kijken of je kunt verbeteren! Maar ook eerlijk zijn als het plafond bereikt is bij een paard. En ik had toch ook tips gegeven om te proberen :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 12:28

@manubres, Klopt hoor, en je adviezen zijn erg gewaardeerd! Maakt mij niet uit of ze nou B of Grand Prix loopt. Als ik hoog de sport in had gewild had ik een ander paard moeten kopen. :D
Maar ze is nu 8, in 4 jaar van B naar Z gegaan, dus ben wel benieuwd of we het nog wat verder kunnen schoppen. Zo niet, dan is dat ook okay. Bovenal gaan veel dingen ook nog niet goed door mij, ik mis nog een hoop ervaring maar ik wil wel graag samen met haar leren.

Ander dingetje, actieve verzameling, dat bereik ik het beste door veel overgangen te rijden? Dus voorwaarts blijven en dan af en toe kleine stukjes terug te rijden? Paar passen?

En qua longeren, ik longeer eigenlijk altijd gewoon los. Dus niks er op of eraan, maar zou af en toe eens longeren met een pessoa-achtige hulpteugel kunnen helpen om haar te elasticeren en het bekken te kantelen? Of is dat juist forceren en moet ik daar ver van weg blijven?

Of misschien met dubbele lijnen?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:33

Paarden die van nature erg groot draven hebben meer aanleg voor de 2e draf. De natuurlijke aanleg speelt hierbij ook een grote rol.
Het is de kunst om een paard overal op het achterbeen te houden.
Charlotte selecteert haar dressuurpaarden op natuurlijke aanleg, zou dat niet vergelijken met HTK paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers