Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:34

Hoe kan hij in geval van situatie 2 zo vaak uit kunnen halen, je zat er toch op? In dat geval had ik wel gecorrigeerd en niet zo zuinig ook. Net te vaak kapotte onderbenen bij mensen gezien, ondanks leren rijlaarzen.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 17:41

bigone schreef:
Hoe kan hij in geval van situatie 2 zo vaak uit kunnen halen, je zat er toch op? In dat geval had ik wel gecorrigeerd en niet zo zuinig ook. Net te vaak kapotte onderbenen bij mensen gezien, ondanks leren rijlaarzen.


Tja ik heb het advies gekregen om het verbaal af te straffen ipv met een corrigerende tikje.

En ook hier lopen de meningen uiteen..

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:52

Je paard reageert eerder dominant dan bang en in het geval van situatie 2 had je imo beter snel in kunnen grijpen en dan niet alleen met stem. Meteen een tik, en dan echt meteen en niet na drie seconden , met een forse brul.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:53

Ik zou voorlopig de situaties waarbij hij uit wil slaan vermijden. Gewoon eerst even patroon doorbreken. Die tijd ook meteen gebruiken om meer balans te kweken zodat-ie ook langzaam kan galopperen.
Dan voorlopig met z'n tweeën gaan rijden, waarbij jij gewoon achteraan rijdt. Dan valt er nergens naar te slaan. Voel je dat-ie gaat bokken omdat de voorrijder te langzaam gaat naar z'n zin, dírect terug naar draf of voor mijn part stap, maar dus voordat-ie daadwerkelijk die eerste bok geeft. Dan kun je 'm manieren leren zonder dat-ie iemand kan raken en zonder dat jij 'm een corrigerende tik hoeft te geven.
Spreek een woord af met je voorrijder (iets wat niets met de normale commando's te maken heeft, koekoek, houtduif of iets anders stoms) dat je roept zodra jij je paard terugneemt, zodat zij niet opeens honderden meters door galoppeert maar ook teruggaat in tempo, anders geeft dat weer reden tot drammen natuurlijk.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:58

De mijne was super braaf. Maar leider van de kudde. Was dominant maar eerlijk.

En ja paard wat andere paarden die ze niet kent die langs galoperen of stampen. op 2 mtr afstand gelijk uithaalt. Op 5 mtr afstand zwiept ze met haar staart. Dat ze niet dichterbij moeten komen.

Wel handig op wedstrijd de brutale ruiters amazones die veel te dicht bij je langsrijden met veel zweep gebruik, over tempo racen.

Had ik geen last van. Merrie sloeg 1 x van haar af en dan hadden al die andere mensen gelijk in de gaten hoe je de regels van hoe je samen hoort te rijden toepast. Alleen bij mij dan wel te verstaan. De anderen werden gewoon nog omver gereden.

Met paarden waar ze mee kon op schieten zij aan zij tegen elkaar aan.


Ik heb mijn merrie er nooit voor afgestraft.

Ze deed t alleen als ze te dicht in haar personal space kwamen.
Gamora was top merrie top karakter.

Kudde altijd stabiel. In balans.

Dus haar dominante gedrag had ik respect voor. Met andere paarden die onzeker waren op buitenrit. Ging ik altijd voorop. En die kende zij. Die liepen tegen haar aan. Geen probleem. Dat accepteerde ze. Omdat zij de leider was en dst andere paard onzeker zocht een leider :-)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:00

Meppend paard op een buitenrit?
Rood strikje in de staart.
Ben je gelijk van het gezeur af.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:03

Je zal ze de kost geven die niet weten wat een rood strikje betekent.
En voor sommige betekent het "niet op 50 cm op de kont rijden" - wat geen zin heeft bij een paard dat op 3 meter afstand al gaat meppen :+

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:04

Ik denk dat dit erg paardafhankelijk is en dat je dit ook niet elk paard kan afleren. Dus in eerste instantie zou ik zulke situaties ook zoveel mogelijk vermijden en Mede-Ruiters op de hoogte brengen.
Afstraffen met stem lijkt me dan de beste optie. Mijn oudste paard kan ook stevig bokken. Ik heb hem wel een aantal keer een draai om de oren gegeven, maar eerlijk, dat haalt niks uit...

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:06

Heb je het gevoel dat het tempo waarin jullie rijden te hoog ligt? Of dat het tempo niet stabiel is.
Dus steeds langzamer of sneller?

Ik heb een x met mijn ex en nog iemand een buitenrit gedaan op 1 van hun paarden.
Maar omdat die beide het tempo niet stabiel hadden en steeds raar gingen crossen. Ging het paard waarop ik reed ook raar doen.
Gewoon omdat ze voor haar gevoel niet in de groep kon blijven.
Misschien ook in die richting denken

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 18:10

hagelslag schreef:
Heb je het gevoel dat het tempo waarin jullie rijden te hoog ligt? Of dat het tempo niet stabiel is.
Dus steeds langzamer of sneller?

Ik heb een x met mijn ex en nog iemand een buitenrit gedaan op 1 van hun paarden.
Maar omdat die beide het tempo niet stabiel hadden en steeds raar gingen crossen. Ging het paard waarop ik reed ook raar doen.
Gewoon omdat ze voor haar gevoel niet in de groep kon blijven.
Misschien ook in die richting denken



Ik zit voorop en bepaal het tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:33

suikermeisje schreef:
Idd. Straf of corrigeren, lekker belangrijk wel naampje het krijgt. Ze moeten zich gewoon gedragen. Het is maar goed dat sommige die alles met een aai willen bereiken geen paarden moeten opleiden. Bij sommige zal dit best goed gaan, maar ook een hele hoop niet. Als mijn ene paard de andere niet zo leuk vindt, krijgt ie een flinke knal of z'n tanden in de nek. En dan mag ie van mij geen tik met de zweep krijgen? Dahag. Ze hoeven niet de baas te spelen.



Suikermeisje is niet van suiker. :Y)

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:16

SjonnieZ schreef:
hagelslag schreef:
Heb je het gevoel dat het tempo waarin jullie rijden te hoog ligt? Of dat het tempo niet stabiel is.
Dus steeds langzamer of sneller?

Ik heb een x met mijn ex en nog iemand een buitenrit gedaan op 1 van hun paarden.
Maar omdat die beide het tempo niet stabiel hadden en steeds raar gingen crossen. Ging het paard waarop ik reed ook raar doen.
Gewoon omdat ze voor haar gevoel niet in de groep kon blijven.
Misschien ook in die richting denken



Ik zit voorop en bepaal het tempo.



Aahh okay

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:01

_Penotti schreef:
Dat jij hebt gezien dat de zweep flink word gebruikt is natuurlijk niet zo dat de mensen die hier zeggen ze krijgen een tik er wel op los rammen.
Gelukkig niet zeg.


Ja joh, vast..........Ik heb dat ooit 1x gezien en alle jaren verder mn ogen dicht gehad.


suikermeisje schreef:
Idd. Straf of corrigeren, lekker belangrijk wel naampje het krijgt. Ze moeten zich gewoon gedragen. Het is maar goed dat sommige die alles met een aai willen bereiken geen paarden moeten opleiden. Bij sommige zal dit best goed gaan, maar ook een hele hoop niet. Als mijn ene paard de andere niet zo leuk vindt, krijgt ie een flinke knal of z'n tanden in de nek. En dan mag ie van mij geen tik met de zweep krijgen? Dahag. Ze hoeven niet de baas te spelen.


Hopelijk ga je nog wat leren in je leven. Je hebt echt geen idee............

Met een aai bereiken....................ppfff zo ontzettend kortzichtig. Lekker wegwuiven en stoer kletsen. Je komt er vast wel.

Mijn paarden luisteren hoor, hahaha. Beter dan paarden die met geweld gereden worden. Ze leren namelijk wat ik wil. Paarden met spanning rijden of dingen aanleren uit angst voor de straf gaat ALTIJD een keer tegen je werken, Links of rechts, krijg je de rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:44

superpony schreef:
Hopelijk ga je nog wat leren in je leven. Je hebt echt geen idee............

Met een aai bereiken....................ppfff zo ontzettend kortzichtig. Lekker wegwuiven en stoer kletsen. Je komt er vast wel.

Mijn paarden luisteren hoor, hahaha. Beter dan paarden die met geweld gereden worden. Ze leren namelijk wat ik wil. Paarden met spanning rijden of dingen aanleren uit angst voor de straf gaat ALTIJD een keer tegen je werken, Links of rechts, krijg je de rekening.


Ik mis een beetje nuance in je post.
Als je als paardeneigenaar je paard eens een getimede afstraffing geeft voor gevaarlijk gedrag dat je paard op dat moment vertoond, wil niet zeggen dat je je paard altijd met geweld bejegend, dat je gefrustreerd bent of onkundig. Dat is generaliseren terwijl je de info hoe die persoon daadwerkelijk verder met zijn dieren om gaat helemaal niet hebt. Je doet een aanname en een onterechte, gebaseerd op 1 ding.
Jezelf en je eigen methoden verheffen boven die van een ander en daarmee ze gewoon compleet wegzetten als onkundige mensen die hun paard geweld aan doen, vind ik vriendelijk gezegd ongepast.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:27

Als ik 't zo lees Houd je paard gewoon niet van andere paarden in z'n aura (spreekwoordelijk). En waarom zou dat ook moeten?
Ik wil ook niet mensen naast mij hebben zitten. Maar ik kan zelf weg. Je paard niet. Want jij stuurt. En hij kan ook nog eens niet praten. Dus haalt hij uit. Want wat moet hij anders.

Ga achteraan rijden, of ga met meer afstand naar andere paarden rijden. Dat jij met een groep wilt rijden is prima, maar dan kan dat ook zonder op elkaars lip te zitten. En hij kan 't niet zeggen dus mag jij dat vertellen aan je rijgenoten.

Ik snap niet zo waarom er met (vast met goede bedoelingen) geroepen wordt dat 't paard zich moet gedragen, gecorrigeerd moet worden of met zweep gewerkt moet worden.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 09:17

VillaNeusjes schreef:
Als ik 't zo lees Houd je paard gewoon niet van andere paarden in z'n aura (spreekwoordelijk). En waarom zou dat ook moeten?
Ik wil ook niet mensen naast mij hebben zitten. Maar ik kan zelf weg. Je paard niet. Want jij stuurt. En hij kan ook nog eens niet praten. Dus haalt hij uit. Want wat moet hij anders.

Ga achteraan rijden, of ga met meer afstand naar andere paarden rijden. Dat jij met een groep wilt rijden is prima, maar dan kan dat ook zonder op elkaars lip te zitten. En hij kan 't niet zeggen dus mag jij dat vertellen aan je rijgenoten.

Ik snap niet zo waarom er met (vast met goede bedoelingen) geroepen wordt dat 't paard zich moet gedragen, gecorrigeerd moet worden of met zweep gewerkt moet worden.


Je schrijft
“ Houd je paard gewoon niet van andere paarden in z'n aura”

Meneers aura wordt steeds groter en daarmee ook de kans op ongelukken.

achteraan rijden vind hij ook al niet altijd even prettig.

Een paard moet in mijn ogen wel veilig bereikbaar kunnen blijven.
Vandaar dus mijn vraag hoe los ik het op.

En stel ik ga met jouw gedachten gang mee en besluit dan maar om hem z’n aura te geven en rij alleen nog maar alleen buiten of op 10 meter afstand.

Hoe los ik het dan op als ik passerende paarden tegenkom? Grote kans dat hij dan als volgende stap ook die niet meer in z’n aura toelaat.
Dit wil ik dus voorkomen en ik kijk dus liever maar een oplossing aan de bron

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:29

VillaNeusjes schreef:
Ik snap niet zo waarom er met (vast met goede bedoelingen) geroepen wordt dat 't paard zich moet gedragen, gecorrigeerd moet worden of met zweep gewerkt moet worden.


Omdat een paard veilig moet zijn. Een paard is een dier dat gemakkelijk een mens kan verwonden of zelfs doden. Als je dan verzuimt onveilig gedrag te corrigeren, ben je gevaarlijk bezig. Ken je die ene bekende uitspraak "Het grootste geschenk dat je een paard kan geven is hem goede manieren leren."

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:48

Paar jaar terug gehad, was aan het mennen op een vrij breed pad, ook een groep ruiters waarvan 1 paard het nodig vond om te moeten uithalen, raakte mijn paard vol op de schouder. Ja hij heeft een hekel aan tegemoet komende paarden was de reactie die we kregen en daar was het voor hun klaar mee. Hele groep reed vrolijk verder. Ik zat wel met een paard met een beste plek op de schouder. Heb ze daarna even opgezocht en gemeld dat hun manier van handelen niet de manier was en of er even gegevens uitgewisseld konden worden mocht er toch een dierenarts nodig zijn.
Je zult daar als ruiter maar rijden en vol geraakt worden op bijvoorbeeld je knie of je paard op een kwetsbare plek, ben je toch echt niet blij met het gedrag van dat soort paarden.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:52

meggiemeg schreef:
Paar jaar terug gehad, was aan het mennen op een vrij breed pad, ook een groep ruiters waarvan 1 paard het nodig vond om te moeten uithalen, raakte mijn paard vol op de schouder. Ja hij heeft een hekel aan tegemoet komende paarden was de reactie die we kregen en daar was het voor hun klaar mee. Hele groep reed vrolijk verder. Ik zat wel met een paard met een beste plek op de schouder. Heb ze daarna even opgezocht en gemeld dat hun manier van handelen niet de manier was en of er even gegevens uitgewisseld konden worden mocht er toch een dierenarts nodig zijn.
Je zult daar als ruiter maar rijden en vol geraakt worden op bijvoorbeeld je knie of je paard op een kwetsbare plek, ben je toch echt niet blij met het gedrag van dat soort paarden.


Eens en daarom wil ik ook dat hij er mee stopt.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:02

Ik denk dat het in deze belangrijk is dat je buiten ook het gevoel krijgt dat je het aan voelt komen. Als je zo buiten galoppeert en hij slaat naar achteren, heeft hij dan ook al andere signalen gegeven? Zoals oren in de nek, zwiepen met staart of merk je dat hij bezig is met degene achter zich ipv gewoon oortjes naar voren? Want als je het voelt aankomen, kan je je paard gaan afleiden door hem aan het werk te zetten of misschien is een waarschuwend: Nee! ook al iets om hem uit die focus te halen. Tot die tijd, zou ik wel de situatie proberen te voorkomen door idd wat meer afstand te vragen aan degene achter me (zodat als ik het niet voel aankomen, er niet gelijk tanden uit een mond geslagen worden), achterop galopperen, alleen naar buiten gaan etc.

Kijk, ik vind in zoverre wel dat een paard een personal bubble mag hebben en je mag inderdaad zeggen tegen een mederuiter: tja, kom je te dichtbij, dan kan hij slaan. Maar soms heb je achterop ook even iets minder controle / ben je per ongeluk afgeleid / schiet je paard even naar voren. Het is wel l*llig als zo'n foutje gelijk gestraft wordt met een rake klap.

Ik zou niet zozeer echt gaan slaan met een zweep omdat ik niet denk dat dat in deze situatie werkt. Als je paard daarna nog een keer uithaalt naar de zweep kom je in zo'n jij slaat - ik slaat gevecht wat ook vooral fout kan aflopen. Ik zou been geven (meer voorwaarts is meestal moeilijker met slaan), hoofd omhoog houden als hij neiging heeft op te krullen, meer op het achterbeen zetten, aan het werk houden, soms kan je met stelling ook een bok een end voorkomen. En een goeie brul bij een bok zou ik ook wel geven, al werkt dat bij t ene paard wel en de andere is er niet van onder de indruk. Ik zou in ieder geval na een bok hem het niet "gemakkelijker" maken door te doen alsof er niks gebeurd is. Ik zou dan sowieso been geven en aandacht weer naar mij verplaatsen door een oefening te rijden. Overigens als ik schrijf: been geven, dan zou ik er wel voor opletten dat je paard niet straks aanwent "aan de kletter" te gaan na een bok omdat je hem altijd naar voren stuurt. Als het je lukt om been te geven en hem daardoor meer op het achterbeen te plaatsen (met zit en kleine ophouding oid), dan is dat denk ik beter.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:07

AlphaDaemon schreef:
Ik denk dat het in deze belangrijk is dat je buiten ook het gevoel krijgt dat je het aan voelt komen. Als je zo buiten galoppeert en hij slaat naar achteren, heeft hij dan ook al andere signalen gegeven? Zoals oren in de nek, zwiepen met staart of merk je dat hij bezig is met degene achter zich ipv gewoon oortjes naar voren? Want als je het voelt aankomen, kan je je paard gaan afleiden door hem aan het werk te zetten of misschien is een waarschuwend: Nee! ook al iets om hem uit die focus te halen. Tot die tijd, zou ik wel de situatie proberen te voorkomen door idd wat meer afstand te vragen aan degene achter me (zodat als ik het niet voel aankomen, er niet gelijk tanden uit een mond geslagen worden), achterop galopperen, alleen naar buiten gaan etc.

Kijk, ik vind in zoverre wel dat een paard een personal bubble mag hebben en je mag inderdaad zeggen tegen een mederuiter: tja, kom je te dichtbij, dan kan hij slaan. Maar soms heb je achterop ook even iets minder controle / ben je per ongeluk afgeleid / schiet je paard even naar voren. Het is wel l*llig als zo'n foutje gelijk gestraft wordt met een rake klap.

Ik zou niet zozeer echt gaan slaan met een zweep omdat ik niet denk dat dat in deze situatie werkt. Als je paard daarna nog een keer uithaalt naar de zweep kom je in zo'n jij slaat - ik slaat gevecht wat ook vooral fout kan aflopen. Ik zou been geven (meer voorwaarts is meestal moeilijker met slaan), hoofd omhoog houden als hij neiging heeft op te krullen, meer op het achterbeen zetten, aan het werk houden, soms kan je met stelling ook een bok een end voorkomen. En een goeie brul bij een bok zou ik ook wel geven, al werkt dat bij t ene paard wel en de andere is er niet van onder de indruk. Ik zou in ieder geval na een bok hem het niet "gemakkelijker" maken door te doen alsof er niks gebeurd is. Ik zou dan sowieso been geven en aandacht weer naar mij verplaatsen door een oefening te rijden. Overigens als ik schrijf: been geven, dan zou ik er wel voor opletten dat je paard niet straks aanwent "aan de kletter" te gaan na een bok omdat je hem altijd naar voren stuurt. Als het je lukt om been te geven en hem daardoor meer op het achterbeen te plaatsen (met zit en kleine ophouding oid), dan is dat denk ik beter.


Oké met deze toelichting kan ik wat... dank je

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:24

SjonnieZ schreef:
VillaNeusjes schreef:
Als ik 't zo lees Houd je paard gewoon niet van andere paarden in z'n aura (spreekwoordelijk). En waarom zou dat ook moeten?
Ik wil ook niet mensen naast mij hebben zitten. Maar ik kan zelf weg. Je paard niet. Want jij stuurt. En hij kan ook nog eens niet praten. Dus haalt hij uit. Want wat moet hij anders.

Ga achteraan rijden, of ga met meer afstand naar andere paarden rijden. Dat jij met een groep wilt rijden is prima, maar dan kan dat ook zonder op elkaars lip te zitten. En hij kan 't niet zeggen dus mag jij dat vertellen aan je rijgenoten.

Ik snap niet zo waarom er met (vast met goede bedoelingen) geroepen wordt dat 't paard zich moet gedragen, gecorrigeerd moet worden of met zweep gewerkt moet worden.


Je schrijft
“ Houd je paard gewoon niet van andere paarden in z'n aura”

Meneers aura wordt steeds groter en daarmee ook de kans op ongelukken.

achteraan rijden vind hij ook al niet altijd even prettig.

Een paard moet in mijn ogen wel veilig bereikbaar kunnen blijven.
Vandaar dus mijn vraag hoe los ik het op.

En stel ik ga met jouw gedachten gang mee en besluit dan maar om hem z’n aura te geven en rij alleen nog maar alleen buiten of op 10 meter afstand.

Hoe los ik het dan op als ik passerende paarden tegenkom? Grote kans dat hij dan als volgende stap ook die niet meer in z’n aura toelaat.
Dit wil ik dus voorkomen en ik kijk dus liever maar een oplossing aan de bron


Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg waardeer dat je dit grondig wil oplossen zodat je met een veilig paard naar buiten kan en geen excuses zoekt voor je paard +:)+
Met deze instelling is het probleem al half opgelost.
Nu de andere helft nog...
Dat je paard niet graag iemand in zijn buurt heeft, dat mag hij laten weten (blazen, dribbelen, klein bokje, etc;) en daar kan je best begrip voor hebben. Wat hij niet mag doen is meppen. En dat ga jij hem moeten uitleggen, want dat weet hij niet van zichzelf.
Wat mij betreft is dat het duidelijkst door met een lange zweep een flinke tik te geven op het been dat uitslaat exact op het moment dat hij slaat. Als je timing goed is en de gewoonte zit er nog niet te diep in is 1x genoeg. Paard denkt dan : meppen=geen goed idee. Maar elke keer dat hij kan meppen zonder dat er daar een duidelijke reactie op is heeft hij succes met zijn gedrag. Want iedereen gaat plots een beetje opzij. Paard denk dan : meppen = een heel goed idee.
Dus je moet dit gedrag niet alleen aanpakken, maar ook nog eens zo snel mogelijk.
Tenzij je een heel ervaren ruiter bent met een hele vaste zit zou ik voorlopig enkel buitenritten in stap en in een rustig drafje doen zodanig dat je paard niet opgewonden wordt. Als hij dan mept geef je hem een tik. Pas als zijn gedrag een heel stuk beter is kan je terug gaan galopperen.
Dat mensen het verkeerd vinden om bij dergelijk gedrag een tik (op het juist moment en één flinke tik!) te geven snap ik echt niet. Die tik doet vele malen minder pijn dat een verbrijzelde knie of ander letsel dat dat paard anders vroeg of laat gaat bij iemand veroorzaken. Als je met 500kg paard op de weg gaat moet je ervoor zorgen dat je geen gevaar bent voor andere weggebruikers.
Een rood lint kan je voorlopig ook wel doen, maar dat is enkel aanvullend. Dat is een beetje als de L op een auto en geeft het signaal dat alles nog niet gaat zoals je het zou wilen maar dat je er hard aan werkt. Want tenslotte blijft jouw paard jouw verantwoordelijkheid.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:55

Oke heldere uitleg. Dank je wel.
In stap en draf doet hij dit eigenlijk niet..
Ik zal dit dus echt in de galop moeten oplossen. Das best lastig voor mij...Ik lig er niet snel naast maar hij bokt smerig bij een afstraffing met een zweep.
Maar ik kan me wel vinden in jouw toelichting.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:04

Mss leuk voor de reageerders een update...
ik heb goed geanalyseerd wanneer hij dat doet en dat is dus vooral als hij het gevoel krijgt ingesloten te worden...

Ben daarom mee gaan rijden in de manege les om hem wat aan die situatie te laten wennen. Uiteraard kennen mijn mede ruiters het probleem en proberen ze mij wat ruimte te geven.
Daar waar dat niet lukt spreek ik hem verbaal streng toe als ik ook maar de geringste verandering in de achterhand merk, hou mijn buiten teugel eraan en geef kuit...
Ik merk nu al dat hij relaxter wordt...
binnen voel ik de aanzet tot.. beter aan dan buiten waar het vaak om plotselinge situaties gaat.
ik heb er inmiddels wel weer vertrouwen in dat hij dit afleert..

Voor eenieder die tips gegeven heeft.. dank daarvoor.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:06

Wat een mooie actie van jouw. Succes met het verder aanpakken