Van alles "bang" tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Van alles "bang" tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:12

Ik word nog eens gek van Passim... Als je hem tien keer rijdt, gaat het 9 keer goed en is de 10e keer een regelrechte ramp. Hij doet dan alsof hij overal bang van is en springt er met volle kracht van weg. Tenminste, volgens mij doet hij alsof - aangezien hij zich de 9 andere keren van niets wat aantrekt. Soms voel ik het op voorhand als hij iets "zoekt" om van te "schrikken", en dan probeer ik hem extra goed voorwaarts te houden. Meestal loopt hij er dan wel goed langs, met een beetje argwanende blik weliswaar Maar op andere momenten draait hij zich opeens om zonder dat ik wat voel aankomen...
Vreselijk irritant is het. Mijn lesgever zegt "dat is z'n Balzflug-bloed dat naar boven komt!" maar om het daar nu aan te wijten Verward
Wie helpt mij Verdrietig

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:24

hahaha, ik heb hetzelfde probleem. Hij probeert gewoon onder zijn werk uit te komen, als hij weer 'schrikt' gewoon boos worden, als je zeker weet dat het een 'nepschrik' was Lachen Maar je zal het altijd blijven houden!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:24

Tja, het kan wel, net als dat veel paarden van Jazz erg kijkerig zijn
gewoon naar voren houden, tegen hem praten ( gewoon een neutrale toon ) stelling en door rijden, hem ergens anders mee bezig houden.
Niet belonen ofzo, dan denkt hij dat ie leuk is, maar ook niet boos worden bij voorbaat, dan wordt hij misschien wel echt bang, of hij denkt dat hij niet braaf is.
Gewoon door rijden, als het fout gaat, gewoon weer terug rijden alsof er niets aan de hand was en weer verder rijden waar je mee bezig was. Niet overdreven gaan rijden op die plek, dan denkt hij helemaal dat er iets is, maar gewoon normaal rustig verder rijden. Is in het begin misschien moeilijk, succes !

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 02:30

in de hoek waar hij bang is extra stelling vragen en voorwaarts houden

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:44

Niet teveel praten, want dan hoort het paard de emotie in jouw stem. Jij gaat echt wel anders klinken als je weet dat hij weer wat zoekt.
Als het paard erlangs is gegaan dan moet je ook geen braaf zeggen, ook niet als het met moeite erlangs is gegaan, want wat beloon je dan? Dat hij het met moeite doet of dat het erlangs gaat.
Gewoon negeren. Wat stelling wisselen, naar buiten, naar binnen, drijven en doorgaan, ook als het een kilometer opzij springt. Lange adem hebben en doorgaan.

Sharonaollie heeft het over extra stelling. Maar ik vraag me af welke kant zij bedoelt. Want SB gaat wat lastig door zo'n hoek heen, dus als je stelling naar binnen geeft en je houdt niet goed je buitenteugel eraan, dan geef je het paard een reden om naar binnen weg te vluchten. Dus wissel je stelling juist af. Ietsje naar buiten (wel laten kijken i.p.v. het ouderwetse niet laten kijken) en dan weer iets naar binnen. Gewoon dus zorgen dat het op 2 teugels lekker los blijft.

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:40

En vooral zelf niet bang zijn dat hij weer gaat schrikken Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:46

SuzanneHk schreef:
En vooral zelf niet bang zijn dat hij weer gaat schrikken Knipoog

Juist, want op zo'n moment hou jij even je adem in. En wat gebeurt er als jij je adem inhoudt? Dan spannen er een aantal spieren in je onderbuik, probeer maar en voel maar eens, je rug is wat stijver en wat spieren bij je bekken en liezen ook. Dus... dat voelt je paard ook.
En jemig, als het zo eng is dat jij niet meer durft te ademen, dan moet het wel heel eng zijn. Weer een reden voor het paard om weg te springen.

Zachtjes gaan zingen in jezelf is een oplossing, dan moet je wel blijven ademen.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:48

ik had het zelfde probleem en wat je doet is goed.. lekker voorwaarts rijden.. je moet niet je pony afstraffen als.. (als je dat doet) maar geef een flinke harde schreeuw als hij wegsprint net zoals je op boos bent op je pony.. bv.. anders lees mijn verhaal in mijn profiel om te lezen hoe ik het heb opgelost

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:18

Dit probleem komt mij erg bekend voor.
Negeren is het toverwoord.
Als ik echt niet verder kom dan de helft van de bak, blijf ik daar even rijden en ga steeds stiekem een metertje richting de enge kant.
Goed aan het wek houden, en wat er ook gebeurd, laat je niet kwaad maken. Zodra de woede het overneemt, verlies je de rijkunstigheid!!

Bij Jesper helpt het wel eens om hem er aan de (redelijk) lange teugel naartoe te stappen en hem dan stil te laten staan in die hoek. Geen druk, geen spanning van jou uit, gewoon een broodje meenemen ofzo en die daar op eten Haha! Gaan staan alsof het jou niet uitmaakt hoe lang jullie er staan, als hij maar blijft staan. Dit alles nog steeds aan de redelijk lange teugel (wel zodat je hem bij een sprint weer op kan pakken).
Als ik Jesper zo laat staan wordt hij het zat, zucht eens een keer diep en dat is meestal het teken dat we het ergste gehad hebben.

Daarna is het erg belangrijk dat ik op het moeilijke stuk totaal geen druk op mijn teugels neem (dus niet de lange teugel van net, wel in aanleuning, maar met zo min mogelijk druk)
Ik heb mijzelf wijs gemaakt dat ik Jesper het vertrouwen moet geven dat ik hem vertrouw dat hij de gekke dingen gaat doen.
(Klinkt vaag, ik weet het, maar het helpt)
Zodra ik alvast wat extra druk op de teugels neem voor het geval dat..is hij al weer weg.

Ik weet dat je op wedstrijden niet zoveel tijd hebt, maar door het oefenen in de bak thuis ben ik al een stuk verder.
Als ik een rondje rond de baan rij en hij ziet iets engs, even halthouden, hem belonen en weg is de spanning.

Nogmaals, ik weet dat dit in tegenstellig is wat veel anderen zouden doen, maar voor mij en Jesper werkt het erg goed.
Wil ik hem er toch langs dwingen, heb ik ineens weer een echte Belisar, die zich niet laat beledigen en valt er niets meer mee aan te vangen.

Ik denk hierbij even aan een wedstrijd in Wormerveer, een paar jaar geleden. je kon niet rond de baan (nou ja, ik niet, anderen wel, maar dan moest je dwars door boomtakken heen en dat zag ik niet zo zitten Haha! ). Hij had de baan dus nog niet gezien, zag na het binnenkomen iets engs en ik had 138 punten, 3 punten boven een verliespunt Bloos En dat het geen verliespunt geworden is, komt omdat de oefeningen de andere kant wel goed gingen. Maar het stuk bak van X tot C heb ik niet gezien Bloos Bloos
Dat zijn gelukkig uitzonderingen, als ik een keer door de ring kan (liefst 2 kanten op) heb ik de grootste problemen meestal onder controle. Ik ga dan wel in uitgestrekte draf of galop lrond de ring, sommigen vinden dat heel stoer, ik wil alleen maar zorgen dat ik tijd genoeg heb om hem beide kanten van de ring te laten zien. *LOL* Maar wat extra voor het been maken op die manier doet het ook niet slecht, 2 vliegen in 1 klap dus. Cool

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:33

gewoon lekker doorrijden carolien!
ik heb t met dancer ook gehad (nee t is GEEN Balzflug Tong uitsteken)
maar k weet niet hoe oud ie is? kan ook puberen zijn, wat het bij Dancer toen dus wel was.... (naja.. nog steeds Clown)

succes dr mee!
rustig doorrijden en niet laten merken dat je dr last van hebt, dan komt het vanzelf een keer goed!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 14:27

Shanna16 schreef:
maar k weet niet hoe oud ie is? kan ook puberen zijn, wat het bij Dancer toen dus wel was.... (naja.. nog steeds Clown)


Te oud om nog zulke kuren te verkopen Haha! Ik weet het eigenlijk niet precies: 10? 11? Dan zou het het toch al moeten afgeleerd zijn hé.
Eergisteren zei de instructeur nog tegen me: als je voelt dat hij gaat wegspringen, moet je vooral zelf NIET naar het "enge" ding kijken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:10

Whahahaha, klinkt precies hetzelfde als Silly (haar moeder is een Balzflug Schijnheilig ).
Ik heb er geen zin meer in, ik vecht er niet meer mee. Dan wordt het alleen maar erger. Ik doe gewoon handje voor, beentje eraan en na een paar passen is het weer over.
Dat getrek en geschop hoeft voor mij niet en Silly wordt er alleen maar moeilijker van.
Omdraaien wordt wél hard gestraft en dat weet ze gelukkig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:18

Ik ga met Jasmijn mee. Negeren!
De grootste fout die je kunt maken is dat je zelf schrikt [leer dat maar eens af Lachen] want dan is dat voor je paard weer een bevestiging. Afstraffen lukt ook niet bij alle paarden maar je moet hem wel zo snel mogelijk weer tot de orde roepen en de controle weer hervinden. En dan ga je gewoon weer verder waar je gebleven was.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:24

Dat is idd de beste optie, heb ik gaandeweg geleerd, Jippie Haha!
Negeren, lachen, doorrijden. Dan komt het wel goed Knipoog

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:51

Missouri schreef:
Dat is idd de beste optie, heb ik gaandeweg geleerd, Jippie Haha!
Negeren, lachen, doorrijden. Dan komt het wel goed Knipoog


Inderdaad, en sinds ik dat zelf goed onder de knie heb, is mijn paard ook veel minder gefocust op kijken/schrikken. Het heeft denk ik voor wel een groot deel met jezelf te maken hoe het paard reageert. Ik zit er veel meer ontspannen op, en trek me niks aan van de 'hoek waar de afstotelijke Bakkabouters' huizen, schijt aan hebben en lekker doorrijden!

Succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:02

zelf vooral goed blijven doorademen, als je bv anders ademt of je adem inhoudt, voelt hij dat, en heeft ie eenr eden om er van te schrikken

verder schoudervoor/schouderbinnenwaarts erlangs rijden, en ja, dat kan ook daar de hoek, je kan toch ook op een volte schoudervoor rijden, dus ook in een hoek

zorg er voor dat je goed je buitenhand en binnenbeen er bij hebt, de schoudervoor hoeft niet perfect te zijn, t is alleen maar een manier om er langs te komen.

op die manier krijg ik mn extreem kijkerige staker ook bijna overal langs Knipoog