Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:47

Hoe werd ze gehouden bij de vorige eigenaar en hoe staat ze bij jou? Doelend op weidegang/niet-in-stal-staan. En hoe is ze met een andere ruiter?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:22

Spring je ook met haar? En doet ze het dan meer?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:33

Merrie.... Heeft het met hengstigheid te maken? Zeker als het zo is opgekomen.
Al laten opvoelen of er cystes zijn op eierstokken?
Als je medisch laat nakijken op maagzweer etc, laat dan ook de eierstokken opvoelen

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 19:34

Ik weet niet precies hoe ze stond bij de fokstal, maar denk nii heel veel buiten. Hier staat ze zomers van 10 tot 10 buiten en nu staat ze omg 3 uur in een paddock alleen. (Ernaast nog wel andere (zit een draadje tussen)).
Met springen ligt t eraan. Ze word super enthousiast en wilt ook veel galopperen dan. Maar zodra ik even ga stappen omdat sprong hoger gaat is ze weer moeilijk op te starten.
Maar het springen gaat goed.
Buitenrijden draaft ze ook zo aan

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:56

O ja jeetje maar 3 uur per dag buiten en dan ook nog alleen...
Ik zou het eerder raar vinden als ze braaf was.
Ze heeft veel te veel energie en moet deze ergens kwijt.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:59

Als je het stappen vervangt door galopperen of draven blijft ze in ieder geval goed in beweging. Als ze gaat stappen. dan geef je ook gelijk gelegenheid om moeilijk te gaan doen. Vooral als ze het hoofd laag heeft.
Succes ermee.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:02

3u per dag buiten is erg weinig idd...

En je zegt het moeilijk te vinden om duidelijk en consequent te zijn. Zolang jij niet duidelijk bent en het paard je niet snapt is het logisch dat het paard zelf keuzes gaat maken.

Geef dit ook goed aan bij je instructie.

Verder zou ik echt kijken of er een mogelijkheid is tot meer uren buiten staan en het liefst met een maatje.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:06

Het braafste paard op aarde wordt nog gek met maar 3 uurtjes per dag naar buiten. Dat verklaart ook meteen het staakgedrag en overtollige energie die ze niet kwijt kan.

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:28

Ianrowan2009 schreef:
Dat klinkt als kissing spines.. ik zou haar rug/lenden wervels eens op de foto zetten.


Ik zou ook meteen van het ergste uitgaan...

Nee hoor, ik vind dit echt een hele onzinnige opmerking. Er kunnen zo veel dingen zijn die ongemak geven. Gelukkig dat ts haar paard goed heeft laten keuren.

Als ik het verhaal zo lees ts dan denk ik dat het een combinatie is van stalmanagement en rij ervaring.
Kan je instructeur of een andere ervaren ruiter haar niet eens rijden en aftasten? Kan soms heel verhelderend zijn.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:29

Anoniemk2 schreef:
Het braafste paard op aarde wordt nog gek met maar 3 uurtjes per dag naar buiten. Dat verklaart ook meteen het staakgedrag en overtollige energie die ze niet kwijt kan.

Dat vind ik veel te kort door de bocht. Je zou dan verwachten dat het paard zou gaan bokken, deze staat (ook) stil en gaat in de staak.

TS: je heb het paard gekocht als leerpaard, maar wat had die gedaan bij X?
Het blijft toch een bijzonder adres, of niet dan....

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:33

rien10 schreef:
De allereerste stap zou in mijn ogen de ruiter zijn. Wat doe jij? Blokkeer je het paard niet? Etc etc. Kortom, ga met een instructeur deze kwestie bekijken. Niet met het internet.


Hier ga ik helemaal in mee. Is het paard niet gewoon een beetje boven jouw kunnen?

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:35

Ik vraag me af of jullie de juiste match zijn.
Z + 6 springpaard met minder ervaren amazone. Kan paard wel d’r ei
kwijt bij jou?
Niet verkeerd bedoeld overigens!

En waarom zijn ze bij de vorige eigenaar gestopt met dit paard?
Zat ze aan haar tax qua niveau?

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:45

carone schreef:
Ik vraag me af of jullie de juiste match zijn.
Z + 6 springpaard met minder ervaren amazone. Kan paard wel d’r ei
kwijt bij jou?
Niet verkeerd bedoeld overigens!

En waarom zijn ze bij de vorige eigenaar gestopt met dit paard?
Zat ze aan haar tax qua niveau?

Ja ik denk wel dat dit een onderdeel van het probleem is. Maar ook een training op minder hoog niveau kun je uitdagend maken, het zal dan moeten blijken of dat ook uitdagend genoeg is.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:58

Ik denk dat je een ander soort instructeur nodig hebt. Niet een doorsnee instructeur. Eén die goed naar het paard kijkt en naar jou. Die eerst eens aan de relatie tussen paard en ruiter gaat werken, die aan ontspanning gaat werken. Nu klinkt het heel erg van: ik koop een paard en zij doet het niet zoals ik wil. Paardrijden, op welk niveau dan ook, is nog altijd samenwerken met je paard vanuit jouw leiderschap. Dat wil niet zeggen dat leiderschap betekent, dat je dingen kunt eisen of afdwingen. Echt leiderschap heeft te maken met het zien van mogelijkheden en talenten en het succesvol samenwerken met respect voor de ander. Zo werkt jouw leiderschap naar je paard ook. Ik zou zeggen, ga eerst eens vanaf de grond aan het werk. Bouw aan de relatie met je paard. Komt goed, echt waar.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:53

Het paard kan er niets aan doen, dat het gekocht is, door iemand die net niet helemaal bij haar past.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:56

LadyAnna schreef:
Het paard kan er niets aan doen, dat het gekocht is, door iemand die net niet helemaal bij haar past.

Iedere combinatie moet groeien. Het is niet in twee weken bekeken. Beetje geduld aub.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 09:29

Ik ben ook echt bezig om echt een band te krijgen. Grondwerk en binnenkort paarden coaching met char.
Ik had mijn instructrice verteld over dr ‘streken’ en ze hielp even meedenken. Maar tijdens lessen doen we vooral stelling naar buiten en binnen en voltes en rechtstellen, ivm dat ze de balans wat mist.

DianaWinnie
Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-12
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:37

Heb je de foto’s zelf laten maken en zijn deze inclusief hals en rug?
Doet ze het ook aan de longe of bij werk aan de hand? (Bijgezet) of alleen als je erop zit? Doet je paard het ook met een andere, misschien handigere, ruiter?
In dit geval zou ik sowieso allereerst even een goede osteo je paard laten beoordelen.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:46

Als je haar eerst eens consequent goed opwarmt door lekker te galopperen en te draven. Ze lekker los is

Daarna wat oefeningetjes gaan doen, als de spanning er vanaf is.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:55

char_kmbly schreef:
Maar tijdens lessen doen we vooral stelling naar buiten en binnen en voltes en rechtstellen, ivm dat ze de balans wat mist.

Een paard dat Z springen is zal geen balans missen, anders was ie nooit een Z parcours doorgekomen.

Het kan een combinatie van factoren, maar ik denk wel dat het grotendeels training gerelateerd is.
> Paard is een ervaren ruiter gewend, die de leiding neemt en heeft nu een onervaren ruiter waarover zij makkelijk de leiding kan nemen.
> Doordat het paard door gebrek aan ervaring minder kundig getraind wordt, zal het in dit half jaar ook spieren en souplesse verloren zijn. Hierdoor wordt alles minder aangenaam en als er dan de mogelijkheid tot verzet is, dan wordt die gepakt.

Ik zou beginnen met sowieso er een ruiter bij zoeken die de juiste kennis en ervaring heeft om je paard fit, soepel, goed in de spieren en gehoorzaam/goed aan de hulpen te houden.

Daarnaast zelf voordat je gaat rijden eerst longeren, zodat zij in ieder geval haar ei kwijt kan in de beweging.

Verder kijk eens goed naar voerbeleid en huisvesting. 3 uur buiten op de paddock is op veel locaties in NL het maximaal haalbare in de winter. Als dat te weinig zou zijn zou je eerder teveel energie, niet te houden verwachten als staken. Maar het kan wel zijn dat je paard zich bv in haar omgeving niet prettig voelt.

Maar dit is waarschijnlijk sowieso geen leerpaard. Als ik hoor waar ie vandaan komt, verbaast me dat niets. Je hebt brave paarden van karakter, dat zijn de goede leerpaarden als die fijn aangereden zijn. Maar je hebt ook brave paarden, die braaf zijn doordat ze gereden worden door iemand die heel consequent is en die geen ruimte voor discussie laat. Die paarden blijven een tijdje braaf, maar gaan steeds verder de grenzen opzoeken bij een onervaren ruiter en zijn totaal niet geschikt als leerpaard.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:57

TS, zijn de foto's van de keuring gemaakt in bijzijn van jou/je ouders en zitten hier ook rug foto's bij?

Als rugproblemen zijn uitgesloten dan eerst niet zelf met het dier aan het werk. Lekker gaan lessen, tot het vertrouwen groot genoeg en je wat vaardiger bent om dit dier te rijden.

Balans missen vind ik wel wat bijzonder als het dier het niveau heeft gelopen wat hier boven te lezen is. Onbalans kan ook bij de ruiter vandaan komen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:07

Alles is wel zo'n beetje gezegd. Ik sluit me aan bij Oji.
En als even longeren van te voren goed werkt zou ik dat gewoon lekker blijven doen. Je paard is dan al een beetje energie kwijt en is wat losser in dr lijf.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:09

Oji, ik ben het helemaal met jouw stukje eens.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:18

Geinvesteerd in een goed paard waarom niet investeren in goede begeleiding. Daarmee bedoel ik iemand die gewend is beginners verder netjes op te leiden. Daar vaart je paard ook wel bij. Een les waar iedereen naar de andere kant van de bak raced en er afvalt hoort niet bij een fijn gereden z paard. Voor je het weet is er niets meer van over. Zorg voor goede begeleiding. Ga lezen , horen ,zien , alles absorberen wat je nodig hebt om beter te gaan rijden. Knolhobbelen kan niet met dit paard lijkt me zo maar serieus rijden en geconcentreerd bezig zijn en weten wat je doet kan ook heel erg leuk zijn en is zeker beter voor je paard.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:37

Ik denk zomaar dat de paarden van X niet gratis zijn dus zou ik zeggen, grijp je kans om goed te leren rijden en les, les, les!!
Je aankoop is het begin, daarna behint de echte investering.

Dan maar in het begin alleen de lesdagen rijden en de rest longeren, vrijwerken enz.
Kijk of een heel ervaren ruiter op stal geen tijd heeft om wat extra te rijden met je paard en dan gaan.

Dit paard ruikt kansen en benut ze.