Paard trekt hoofd naar beneden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissApache
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-19

Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 15:44

er heeft een tijdje een kleiner meisje met ons paard gereden vermits mijn dochter niet kon doordat ze in het gips zat, sedert dat dit meisje op ons paard rijdt trekt ze haar hoofd naar beneden omdat ze weet dat het kind haar toch niet kan tegen houden, nu mijn dochter er weer mee rijdt probeert ze dit ook met haar wat af en toe lukt. (Dochter is heel erg fijn). Waar we nu les volgen hebben we de raad gekregen om met een Pessoa bit te rijden, maar ik sta daar niet zo achter. Hebben jullie eventueel tips?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:58

Tja, dat is een leuk trucje wat ik nog ken van de manegeponnies van vroeger. Die hadden gelijk door bij wie ze het konden maken. Helaas voor je dochter dat het dus ook af en toe lukt, anders was het paard er wel mee op gehouden. Misschien een bijzetteugel proberen, of elastiek. Zo een bijzet van singel naar bit, waar bij rijden geen druk op staat, alleen als strekken gaat dan niet meer. Wel afhankelijk of je paard het gewend is en er goed op reageert.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70527
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:01

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:01

Ik had een haflinger die dat ook deed tijdens buitenritten. Als er klanten opreden deed ik bijzetteugels aan zijn halster (zat onder zijn westernhoofdstel) en zo was het probleem snel verholpen

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:25

En wat doen jullie in het geval dat het paard het hoofd naar beneden trekt?

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:27

Naar voren oplossen. Dus als hij dat doet iedere keer meteen flink aansporen. Dan is het op een gegeven moment wel klaar.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:31

Dat grapje is lastig af te leren als je niet zo rijvaardig bent. Opzetteugel is nog een optie.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:00

Tijdelijk een daisy rein gebruiken ( of zelf iets dergelijks fröbelen met een bijzetteugel). Kans is groot dat als het paard een paar keer het heeft geprobeerd en het lukt niet meer dat het feest over is.
Een scherper bit lijkt me hier de slechtste oplossing met de kans dat het waarschijnlijk ook niet werkt!
https://www.equimatch.nl/shires-daisy-rein.html

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard trekt hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:02

Waarom denk je dat dit paard dit gedrag vertoont? Wat is de onderliggende reden? Kun je die eventueel verhelpen?