Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 19:18

Hallo,

Sinds afgelopen weekend hebben wij een nieuwe rijpony voor onze dochter.

De pony is super braaf met rijden etc. Alleen wanneer ze haar bit in moet, dan gaat ze met een redelijke snelheid in zn achteruit. De tandarts komt op korte termijn langs om haar gebit te controleren. Maar ik was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben.

Groetjes


Afbeelding


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:26

Slim om de tandarts erbij te halen. Mocht eruit komen dat haar gebit prima is dan wordt het een kwestie van heropvoeden. Die kleine ponies zijn vaak loeislim en dit is wel een trucje om er onderuit te komen als je haar niet kan bijbenen.

Doe je grondwerk met haar? De beste oplossing is denk ik om via grondwerk haar bewegingen te controleren en haar zo te leren dat achterwaarts op jouw verzoek hoort, en anders niet. Op korte termijn kan je overwegen om het hoofdstel in de stal in te doen, of bijv in de hoek van de bak. Dan kan ze niet achteruit ‘ontsnappen’.

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 19:43

troi schreef:
Slim om de tandarts erbij te halen. Mocht eruit komen dat haar gebit prima is dan wordt het een kwestie van heropvoeden. Die kleine ponies zijn vaak loeislim en dit is wel een trucje om er onderuit te komen als je haar niet kan bijbenen.

Doe je grondwerk met haar? De beste oplossing is denk ik om via grondwerk haar bewegingen te controleren en haar zo te leren dat achterwaarts op jouw verzoek hoort, en anders niet. Op korte termijn kan je overwegen om het hoofdstel in de stal in te doen, of bijv in de hoek van de bak. Dan kan ze niet achteruit ‘ontsnappen’.



De pony is net 5 jaar, dus nog jong genoeg om opnieuw op te voeden. Ik "win" het wel van haar. Maar het is voor beide niet fijn als het zo moet natuurlijk. Ik doe geen grondwerk met haar. We hebben haar pas heel kort, dus het zal ook misschien een gedeelte uitproberen zijn.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:49

Inderdaad de tandarts om problemen uit te sluiten. En verder vooral ook veel rust. Als ze wel ontsnapt, zou ik niet teveel proberen haar tegen te houden of haar te snel af te zijn, maar gewoon je schouders ophalen en weer oppakken, zonder dat je ook maar enigzins onder de indruk bent. Niet straffen ofzo, gewoon de emotie eruit halen. Jij weet al dat ze het bit inkrijgt, als zij perse 8 keer achteruit wil schieten voor het zo ver is, dan maakt jou dat niet echt uit. Die verandering van houding maakt vaak al veel verschil.

Leuke combi trouwens!

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 19:53

Shadow0 schreef:
Inderdaad de tandarts om problemen uit te sluiten. En verder vooral ook veel rust. Als ze wel ontsnapt, zou ik niet teveel proberen haar tegen te houden of haar te snel af te zijn, maar gewoon je schouders ophalen en weer oppakken, zonder dat je ook maar enigzins onder de indruk bent. Niet straffen ofzo, gewoon de emotie eruit halen. Jij weet al dat ze het bit inkrijgt, als zij perse 8 keer achteruit wil schieten voor het zo ver is, dan maakt jou dat niet echt uit. Die verandering van houding maakt vaak al veel verschil.

Leuke combi trouwens!


Thanks. Het is niet zo dat ze echt weg wil, want als ik haar even los laat, dan blijft ze ook gewoon weer staan. Na 2/3 keer proberen, zit het bit er ook in. Ik heb echt heel veel geduld en ik word ook niet echt boos omdat ik (nog) niet weet waar de oorzaak zit. Als het bit er ook eenmaal in zit, is het ook helemaal goed en is er niks meer aan de hand.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:01

Dan zou ik erop vertrouwen dat je het wel goed doet, en het gewoon even de tijd geven om het uit te laten slijten. Wie weet hoevaak ze dit gedaan heeft... soms heeft dat een tijdje nodig om de gewoonte te veranderen.

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:04

Hmm, naast de tanarts laten komen en mondproblemen uitsluiten, zou ik ook luisteren naar de pony. Ze heeft bljkbaar slechte ervringen met een bit. Dat is te begrijpen want in bit in de mond zit vast niet fijn. Ze laat je iets weten en aan jou om te begrijpen. Het idee van: het moet in, linksom of rechtsom vind ik persoonlijk niet respectvol naar een ander (dier) toe.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:05

Ik zou ook kijken hoe zij verder bereden is en haar ervaringen hier in.. zo deed mijn paard het ook (paar stappen en liep zij een paar stappen weg voor het zadel) en dat hing heel erg af op de manier waarop zij gereden was en haar (negatieve) ervaring daar in. Nu hebben wij een andere methode waar zij zoveel beter op reageerd en positief is dat ze het niet meer doet.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:23

Ik moet eerlijk bekennen dat onze manege shetten erg goed weten om het bit te ontwijken. Er zijn dus een aantal opties. Bit doet zeer omdat er iets aan de tanden /kiezen is dus de tandarts erbij. Tweede optie is inderdaad een trukendoos hebben.Voor dat laatste moet je even rustig maar vooral consequent zijn met het indoen van het bit. Dus zelf doen en niet je dochter laten tobben.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:31

Mijn merrie (ex-manegepony) wilde haar bit ook niet in; kaken op elkaar en als je dan aan de mond ging prutsen, hoofd omhoog gooien. Bij kleine kinders werkt dat prima, die staan dan tegen de onderkant van haar hoofd aan te kijken (ook al is ze net zo groot / klein als jouw pony’tje).
Ik heb haar eerst een tijdje bitloos laten rondlopen en heb de tandarts erbij gehad. Daarna ander bitje gekocht en die indoen met een snoepje of wat honing erop gesmeerd. Helemaal uit zichzelf het bit pakken (doet mijn ruin wel), heeft ze nooit gedaan (tegenwoordig hoeft ze geen bit meer in, ze is met pensioen en gaat dus alleen nog mee wandelen).

Oy with the poodles, already

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Pony gaat achterwaarts met bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:08

Erg vervelend! ik hoop dat jullie dit nog kunnen afleren.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:05

Wat een leuk duo! Goed dat de tandarts erbij komt, kijk ook even samen met de tandarts of het bit wel goed bij haar past.
Als dat goed lijkt te zijn dan kan je de eerste 10x het bit insmeren met appelstroop, en doe bijvoorbeeld eens het hoofdstel in en laat haar gewoon een paar minuten staan, beloon en zet weer terug in de wei.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers