Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 21:18

Hoihoi. Binnekort zal ik waarschijnelijk een Pony gaan rijden, waarbij sporen gebruikt zullen worden. (eigenaar wil de hulpen zo klein mogelijk). Ik weet zelf niet of ik er klaar voor ben. Ik wil het paard geen pijn doen. Ik weet van mezelf dat ik niet snel schop. Het is Kuit, harder kuit, been. Dus ik ben er van bewust dat je kuit je eerste gas is. Daarnaast heb ik een vrij goed stil liggend been. Ik heb redelijk wat ervaring maar niet met sporen rijden. Vandaar mijn vraag. Vanaf wanneer is iemand er klaar voor?
( Als het zo ver is hebben we ook les van goede instructie!)


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:53

Wanneer je de sporen niet gebruikt om je paard voorwaarts mee te drijven, maar ik begrijp dat dat daar wel de bedoeling zou gaan zijn?

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 10:56

Aleeneh schreef:
Wanneer je de sporen niet gebruikt om je paard voorwaarts mee te drijven, maar ik begrijp dat dat daar wel de bedoeling zou gaan zijn?

Nee, om de hulpen te verfijnen. Je paard voorwaarts drijven doe je met je kuit ;)
Dus voor met het wijken, en figuren rijden. Maar nee, niet om voorwaarsts te drijven :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:58

Hoihoi! Heb je les? Dan kun je natuurlijk met je instructrice overleggen! Als de eigenaar van je nieuwe bijrijdpony per se wil dat je met sporen rijdt zou ik je aanraden te beginnen met een korte, stompe spoor, en deze laag aan je laars te doen aan de achterkant (dus niet dat de spoor omhoog prikt zoals je wel eens ziet). Het liefst voor het eerst gebruiken tijdens je les, dan krijg je meteen tips!

Super dat je er in ieder geval zo bewust mee omgaat!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:03

Klinkt alsof je er zelf in ieder geval serieus over nadenkt.
Wat moet er op dit moment verfijnd worden aan de hulpen waar je spoor bij nodig hebt, als ik vragen mag? Weet jij dat? Wijken en figuren rijden zijn niet per se de eerste dingen waarbij ik aan sporen denk, namelijk, dus daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:09

Wanneer je je benen perfect kan stilhouden.
Wijken en figuren rijden dat doe je toch niet met sporen?

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:12

Wijken en figuren niet op zichzelf, maar even een klein kieteltje wanneer je wil dat het binnen-achterbeen iets meer onder treedt, ipv een hele hulp, kan het wel behulpzaam zijn, en dat heb je soms ook nodig in figuren.
Dus wanneer je zelf heel goed kan bepalen wanneer je je spoor gebruikt en wanneer je been/kuit.
Je moet dus redelijk onafhankelijk kunnen zitten en goed je benen kunnen gebruiken, zodat je ook alleen een 'prikje' geeft wanneer het nodig is ipv wanneer je normaal drijft.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:19

c_alsemgeest schreef:
Wijken en figuren niet op zichzelf, maar even een klein kieteltje wanneer je wil dat het binnen-achterbeen iets meer onder treedt, ipv een hele hulp, kan het wel behulpzaam zijn, en dat heb je soms ook nodig in figuren.
Dus wanneer je zelf heel goed kan bepalen wanneer je je spoor gebruikt en wanneer je been/kuit.
Je moet dus redelijk onafhankelijk kunnen zitten en goed je benen kunnen gebruiken, zodat je ook alleen een 'prikje' geeft wanneer het nodig is ipv wanneer je normaal drijft.


Dat klinkt beter dan ik vaak zie bij dressuurwedstrijden (ook op hoog niveau..) bv met het verruimen blijven ze maar aansporen. Is dat dan ook de bedoeling? Aangezien je het zo vaak ziet.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:25

StillAngel schreef:
c_alsemgeest schreef:
Wijken en figuren niet op zichzelf, maar even een klein kieteltje wanneer je wil dat het binnen-achterbeen iets meer onder treedt, ipv een hele hulp, kan het wel behulpzaam zijn, en dat heb je soms ook nodig in figuren.
Dus wanneer je zelf heel goed kan bepalen wanneer je je spoor gebruikt en wanneer je been/kuit.
Je moet dus redelijk onafhankelijk kunnen zitten en goed je benen kunnen gebruiken, zodat je ook alleen een 'prikje' geeft wanneer het nodig is ipv wanneer je normaal drijft.


Dat klinkt beter dan ik vaak zie bij dressuurwedstrijden (ook op hoog niveau..) bv met het verruimen blijven ze maar aansporen. Is dat dan ook de bedoeling? Aangezien je het zo vaak ziet.

Dit heet naar de bekende weg vragen ;)
Nee hoort niet, gebeurt helaas wel... op inderdaad alle niveau's.
Net als oneerlijk rijden, rukken, trekken... maar ook genoeg voorbeelden van mensen waarbij je dit helemaal niet ziet gelukkig.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:43

Ik zie het ook veel gebeuren bij hogere ruiters, die nog zo veel aansporen met hun spoor. En die rijden dan niet met een stompje ;)
@c_alsemgeest Voor dit dus! Daarvoor gaan we hem gebruiken. Pony moet meer onder treden etc.
Dus daarvoor is het spoortje.
Ik ben er zeker serieus over. Ik ben zelf niet zo van het rijden met zweep, en heb dan liever een spoortje om.

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:46

ik vind het tegenstrijdig TS, als de hulpen zo klein mogelijk moeten dan kun je dat toch ook gewoon bereiken zonder sporen?

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:52

...en niet "als je redelijk onafhankelijk zit" -
je verdiende letterlijk je sporen als je na grondige training (die helaas in Nederland is afgeschaft, maar wel deel uitmaakt van het systeem waarin wij doorgaans rijden)
herhaaldelijk en afdoend had aangetoond dat je onafhankelijk zit.

Tot die tijd kreeg je ook geen teugels in handen.

@Kinke: het is een paradox. Net als de stang: heel even superkleine hulpen geven die net anders werken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:56

Het feit dat je op bokt komt vragen wanneer je sporen kan gaat gebruiken zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 12:02

@lara_silver, hoe bedoel je dat precies? Eigenaar en instructrice zijn van mening dat het echt wel kan. Ik heb een onafhankelijke en rustige zit volgens hun.
Ik twijfel alleen enorm aan me zelf, en het ging niet in het specifiek om me eigen. Maar wanneer iemand er in jullie ogen klaar voor is +:)+

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:06

Wat denk jij dat het doel is van spoorgebruik? Wat kun je met sporen bereiken wat je zonder sporen niet kan en waarom is het spoortje dan zo effectief waar een gewone beenhulp dat niet is?

Ik denk dat je dat feilloos moet snappen voordat je echt met spoor moet willen rijden.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:12

Voordat je met sporen gaat rijden moet je eerst beter rijden,
Ik zie vaak genoeg dat kinderen en ook volwassen te veel prikken met hun sporen.
Zelfs zo erg dat de pony's /paarden wondjes hebben.

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:12

Lara_Silver schreef:
Het feit dat je op bokt komt vragen wanneer je sporen kan gaat gebruiken zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.

Omdat TS naar meer meningen vraagt zou jij al een oordeel kunnen vellen, zonder de TS te hebben zien rijden?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:29

SstterreeX schreef:
@lara_silver, hoe bedoel je dat precies? Eigenaar en instructrice zijn van mening dat het echt wel kan. Ik heb een onafhankelijke en rustige zit volgens hun.
Ik twijfel alleen enorm aan me zelf, en het ging niet in het specifiek om me eigen. Maar wanneer iemand er in jullie ogen klaar voor is +:)+


Bokt kan niet via een uitleg beoordelen of je klaar bent voor sporen of niet. Dat kunnen alleen de personen die je hebben zien rijden.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:50

Ik ben het eens met Lara_Silver, via een forum kunnen wij niet beoordelen of je toe bent aan sporen. Zelf neem ik het volgende altijd aan als algemene richtlijn: Dat je vanaf M-niveau sporen kan gaan overwegen. Vanaf dat moment worden de oefeningen dusdanig, dat een verfijning de communicatie met ruiter en paard positief kan beïnvloeden.


Aan de hand van deze vraag ben ik wel benieuwd naar de meningen van andere Bokkers. Op wedstrijden zie ik momenteel veel ruiters in de B rijden met zweep en sporen. Ik snap dat niet en denk dan al heel snel dat het paard niet aan het been is. (Want laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg ruiters die sporen dragen omdat het paard niet aan het been is) Welke oefening in de B is nou zo complex dat een verfijning van de hulp noodzakelijk is?

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:11

Lara_Silver schreef:
Het feit dat je op bokt komt vragen wanneer je sporen kan gaat gebruiken zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.


ONZIN.

TS vraagt dit, omdat ze een pony gaat rijden (...leuk!) "waarbij dit moet".

TS heeft hier vraagtekens bij - terecht.
(Al vind ik 'de eigenaar wil kleine hulpen' ook terecht...!)

"Of" iemand daadwerkelijk kan aantonen onafhankelijk te zitten (= en dus haar sporen verdienen, letterlijk)
valt van achter een scherm niet te beoordelen.
"Dat" er in de traditie waarin we in Nederland in principe rijden (de Duitse militaire traditie) verstandige regels voor zijn kan prima permbokt worden vermeld.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:02

Janneke2 schreef:
TS heeft hier vraagtekens bij - terecht.
(Al vind ik 'de eigenaar wil kleine hulpen' ook terecht...!)


Maar dat vind ik raar, kleine hulpen willen en dan wel sporen aandoen, waarmee een kleine hulp dus harder aankomt bij het paard, en een grote zelfs nog groter. Vind jij dat niet ook juist krom? Of lees ik jouw zin anders dan jij hem bedoelt?

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:23

Wanneer je met een spoortje het paard aan raakt, of met je hele kuit het paard even hard aan raakt.
Dan is de kuithulp toch veel groter en bedekt het een veel groter oppervlak? Een kleine aanraking precies op de plek waar je het wil is dan toch kleiner en duidelijker voor het paard?

Een hulp met de spoor moet nl niet harder. Juist kleiner, sneller.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:55

Rijden met sporen als een 'kleine' hulp zien vind ik net ziets als iemand in het oor fluisteren maar wel met een megafoon ertussen. Klien ehulp aan de kant van de zender, maar harde hulp aan de kant van de ontvanger.
Als je een paard echt met kleine hulpen wil rijden moet je hem leren op het aanspannen van je spieren te reageren. Bv; bij voorwaarts zijn de hulpen van klein naar groot : het opspannen van je kuitspieren, knijpen met je kuiten, klopje met de kuiten, spoorhulp.
Probleem met het rijden met sporen is dat ze meer en meer gaan gebruikt worden. En dan kom je tot ruiters die meteen een spoorhulp geven zonder eerst beenhulp te geven.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:35

Aleeneh schreef:
Janneke2 schreef:
TS heeft hier vraagtekens bij - terecht.
(Al vind ik 'de eigenaar wil kleine hulpen' ook terecht...!)


Maar dat vind ik raar, kleine hulpen willen en dan wel sporen aandoen, waarmee een kleine hulp dus harder aankomt bij het paard, en een grote zelfs nog groter. Vind jij dat niet ook juist krom? Of lees ik jouw zin anders dan jij hem bedoelt?


....ik sprak eerder al van een paradox.
Dingen als sporen - of de slof of martingaal - maken dat je als mens idd geen vele kilo's kracht hoeft te zetten maar dat de hulp idd fors 'binnenkomt'.
Het enige is wel dat als je dier niet voldoende reageert op de gewone kleine hulp, je de optie 'prikje' hebt.
(In die verfijning geloof ik niet zo.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:45

Het gaat offtopic en er wordt een discussie aangesneden wat niet TS haar vraag was.

TS, als je gaat proberen dan zou ik het alleen met instructie doen zodat het spporgebruik, en wanneer, je ook goed wordt aangeleerd. Pas als je het probeert kom je er denk ik snel genoeg achter of je er klaar voor bent. Ik vind het heel goed van je dat je hier bewust mee omgaat en goed over nadenkt.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers