Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 18:04

Hoihoi!

Sinds kort heb ik een lease paard die ik 1 á 2 keer in de week rijd. Het is een springpaard die vroeger wedstrijden heeft gelopen maar de laatste tijd/jaren niet meer heel actief is gereden. Ze mist dus ook de nodige spieren en conditie.

Ze staat op een relatief rustige pensionstalling waar ik vaak in mijn eentje in de bak rijd. Wanneer ik rijd probeer ik haar nageeflijk te krijgen en haar soepel te krijgen. Maar tijdens het rijden is ze bijna continue aan het hinniken naar de andere paarden. Ook is ze erg moeilijk naar beneden te krijgen, ze gaat vol tegen mijn hand in en wordt erg sterk op de rechterkant. Nu heb ik een paar keer samen met iemand gereden en op die momenten is ze super fijn te rijden! Ze loopt dan super netjes nageeflijk en is helemaal niet sterk. Op die momenten kan ik haar echt heel fijn rijden terwijl dit helemaal anders is als ik alleen in de bak ben. Ik kan dan eraan rijden wat ik wil maar ze geeft niet na en houdt het bit helemaal vast.

Ik ga er zelf dus niet persé vanuit dat dit een rijtechnisch probleem is (ik sluit het natuurlijk niet uit, ben geen grand prix ruiter :P ), maar dat ze het lastig vindt om alleen in de bak te zijn. Heeft iemand hier tips voor?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)


Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 21:01

Niemand die mij zou kunnen helpen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:03

hoe probeer je haar nagevelijk te rijden?

Maar zou blijven oefenen en haar druk bezig houden met overgangen, oefeningen enzo...

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:07

Of ze het lastig vind om alleen te zijn is vrij gemakkelijk te testen gelukkig! :j Vraag iemand om met hun paard ergens in de bak te gaan staan (liefst ergens in het midden om ongelukken met nauwe doorgangen te vermijden), zet jouw paard aan de andere kant van de piste, laat de teugels los, stuur niet meer bij en vraag ze te stappen. Stuur ab-so-luut niet bij. Laat haar kiezen. Als ze echt een probleem heeft met alleen zijn zal ze waarschijnlijk linea recta naar het andere paard toestappen.

Als ze dat probleem heeft, dan laat je het toe, en zodra ze bij dat paard is neem je haar op en vraag je haar om rond het paard te werken. Draf verzamelen is bv. hard werk, vraag haar dat in een kleine cirkel om het paard heen. Wanneer je merkt dat ze wat uit de cirkel begint te vallen, laat je haar gaan en stuur je haar van het paard weg. Laat haar dan gewoon lekker stappen zodra ze terug op de hoefslag is of een stuk verder weg van het paard, bijvoorbeeld. In het kort, werk en neem ze op rond het andere paard, laat ze lekker lang en losjes stappen zonder iets van haar te vragen als ze ervan wegblijft. Telkens als ze teruggaat naar het andere paard doe je het gewoon opnieuw. :)

Dat was mijn go-to om mijn merrie met extreme verlatingsangst te helpen. Die was ook zo tegen de hand als die van jou, als er niemand in de bak was. :Y)

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:11

Ik ken iemand wiens paard ook niet zo goed alleen kan zijn in de bak, zij reed eerst een paar weken bewust alleen samen met een ander paard in de bak, zodat het paard het vertrouwen in haar niet zou verliezen. Daarna vroeg ze iemand om met hun paard langs de bakrand te staan om te grazen, of lekker te poetsen. Dat deed ze zo een paar weken, en nu kan ze ook gewoon alleen rijden. Het paard was het op die manier langzaam ontwent. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:05

Eigenlijk is ze niet alleen, want jij bent bij haar. Zorg door gewoon veel oefeningen te rijden dat ze gaat focussen op jou. Zo zal ze steeds meer bij de les blijven en niet aldoor afgeleid zijn door het feit dat ze alleen in de bak is. Veel overgangen rijden, dan komt uiteindelijk de nagevelijkheid vanzelf. Nooit afdwingen, gewoon veel alleen rijden en aan het werk zetten. Het is gewoon een kwestie van wennen en dus oefenen.

cursebreaker

Berichten: 11395
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:09

eldie schreef:
Eigenlijk is ze niet alleen, want jij bent bij haar. Zorg door gewoon veel oefeningen te rijden dat ze gaat focussen op jou. Zo zal ze steeds meer bij de les blijven en niet aldoor afgeleid zijn door het feit dat ze alleen in de bak is. Veel overgangen rijden, dan komt uiteindelijk de nagevelijkheid vanzelf. Nooit afdwingen, gewoon veel alleen rijden en aan het werk zetten. Het is gewoon een kwestie van wennen en dus oefenen.


Dit.

Ik denk dat het een combinatie is van idd zorgen dat je haar aan het werk houdt zodat ze afgeleid is en geconcentreerd bezig is met jou en wat jullie doen. Maar ook denk ik dat de band tussen jullie misschien nog wat meer moet groeien. Ik denk als jullie beiden wat meer op elkaar ingespeeld zijn, de band hechter wordt, dit 'probleem' weggaat. Dit zal dus best nog wat tijd in beslag kunnen gaan nemen en ik sluit me aan bij wat Eldie zegt; blijven rijden en afwisselend werk bieden.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

rainbowbrite

Berichten: 6
Geregistreerd: 01-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:23

De tips van Kirania, eldie en cursebreaker lijken mij al heel waardevol.
Verder kun je de eigena(a)r(esse) misschien raadplegen, wanneer dit een bekende uitdaging voor dit paard is.
Tijdelijk een maatje in de buurt of langs de bakrand en op die manier positieve ervaringen opbouwen en werken aan de band tussen jullie tweeën.
Ik heb zelf een merrie gereden die bleef hinniken naar haar dochter (die al 5 was), door haar voldoende afleiding te bezorgen, verdween de spanning wanneer ze alleen was .

Enne, geniet van je leasepaard, hartstikke leuk :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:37

Herken dit ook. Hier ook een met vrij extreme verlatingsangst. Op eigen terrein is het prima, maar zodra we van het erg af gaan is er stress en wordt er geschreeuwd. Wij doen veel grondwerk, en daarnaast inderdaad lekker bezig blijven. Ook zijn we begonnen met steeds maar kort weg van stal en dat uitbouwen.
Gaat al steeds beter, maar kleine stapjes.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-19 13:49

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik vooral aan het werk ga met haar afleiden en aan het werk te zetten. En onze band natuurlijk. Morgen ga ik weer rijden dus ik hoop dat het beter gaat.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Paard heeft problemen met het in zijn eentje in de bak zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 17:22

Vandaag weer gereden en het ging eigenlijk best goed. De paarden stonden vandaag op de wei ipv de paddock en die grenst precies naast de bak. Ze had dus genoeg paarden om zich heen. In het begin was ze nog een beetje afgeleid en maakte zich druk om de andere paarden maar uiteindelijk had ik aardig haar aandacht en ging het goed.

Ik heb van stalgenoten gehoord dat ze dit gedrag heeft omdat ze vroeger altijd alleen heeft gestaan. Nu ze van de stal eigenaar is en dus op deze stal staat, staat ze in een kudde en nooit meer alleen. Het is dus echt verlatingsangst.

Al ik op de poetsplaats sta om haar af te zadelen moet ik niet treuzelen want ze kan dan echt niet stil staan en wilt heeeel graag terug naar de anderen. Het is dan net of ik een hengst vast heb :')
Dit is natuurlijk wel gedrag wat ik wil afleren maar dat duurt wel even voor dat zover is.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:25

Het wordt langzaamaan wel wat beter, maar echt ‘afleren’ lukt bijna nooit TS. Zolang het paard nog een ander paard kan zien valt het vaak mee, lastig wordt het vaak als ze wel een ander horen maar niet meer kunnen zien.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 19:28

InekeN schreef:
Het wordt langzaamaan wel wat beter, maar echt ‘afleren’ lukt bijna nooit TS. Zolang het paard nog een ander paard kan zien valt het vaak mee, lastig wordt het vaak als ze wel een ander horen maar niet meer kunnen zien.


Nee klopt. Maar het zou al fijn zijn dat ze even rustig kan staan zodat ik m'n zadel in de kast kan leggen of even een touw kan pakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers