Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: Belgiƫ

Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 21:44

Mijn 4 jarige is eigenlijk altijd heel gemakkelijk geweest met rijden tot een paar weken geleden. Opeens is hij bang van verschillende dingen, in 1 hoek van de piste staan koeien (nooit een probleem geweest en nu zijn ze dood eng) en aan de andere kant van de piste is een tuin waar soms mensen in lopen een ook geitjes (net hetzelfde, nooit eng geweest maar nu wel). Wat hij doet is plots stoppen en zich groot maken en soms ook enorm blazen. Wat ik dan doe is teugels los en been eraan dat hij toch voorwaarts gaat, dit ook zonder druk te geven op zijn teugels zodat hij meer zelfvertrouwen krijgt. Uiteindelijk gaat hij er wel langs maar durft hij wel eens opzij te springen of vooruit te schieten. Iemand ervaringen hiermee met een jong paard of eventuele tips? Want soms gaat het goed en soms weer minder.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:46

Wat is de reden dat hij opeens extra angstig is geworden?
Is zijn zicht niet slechter geworden?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:48

Het klinkt een beetje als pubergedrag. Had mijn voormalige pony ook. Tot een jaar of 3/4 vond ze alles leuk en prima, en daarna vond ze ineens alles "eng".

Houd je paard lekker bezig met overgangen rijden, tempo wisselingen maken. Echt aan het werk zetten, zodat hij meer aan het nadenken is over wat jij van hem vraagt dan over de koeien in de hoek ;)

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:55

Eigenlijk zou je gewoon door moeten gaan met waar je mee bezig was, al dan niet met een omweg.
Contact met de mond zoveel mogelijk gelijk houden en been er aan.
Maak desnoods gekke slangenvolte- achtige bochtjes en probeer de aandacht bij jou te krijgen.
Zelf actief blijven rijden, door op "pauze" te gaan staan bevestig je juist zijn gevoel dat het eng is

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:55

Groot maken en blazen/snurken is geen angst, dat is sensatie zoeken en zichzelf opnaaien (bakkabouters zoeken)
Waarschijnlijk een combinatie van voorjaar + meer energie (overmoed) + klaar voor uitdagender werk :)

Ik zou hem wat meer denkwerk geven, misschien wat balkenwerk of zo.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:50

Hoelang is ze al onder het zadel?
Ik vind 4 erg jong om er doorheen te gaan rijden,
Ben zelf met een 5 jarige bezig die ook in een keer alles eng vind en dan om keert en weg is,
Ik ben terug op de grond en aan de hand gaan werken, dubbelen lijnen in men positie en hij is nu bij na 6 en ik ga er 2 keer per week even op en merk zoveel meer rust in hem, op de punten in de bak waar hij eerst zijn kop in de lucht stak en nu netjes ontspannen laag blijft,
Ik geloof niet in puberende paarden, ik geloof in een stapje terug doen en vanaf de grond het vertrouwen in mekaar terug gaan vinden

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:58

midgie schreef:
Hoelang is ze al onder het zadel?
Ik vind 4 erg jong om er doorheen te gaan rijden,
Ben zelf met een 5 jarige bezig die ook in een keer alles eng vind en dan om keert en weg is,
Ik ben terug op de grond en aan de hand gaan werken, dubbelen lijnen in men positie en hij is nu bij na 6 en ik ga er 2 keer per week even op en merk zoveel meer rust in hem, op de punten in de bak waar hij eerst zijn kop in de lucht stak en nu netjes ontspannen laag blijft,
Ik geloof niet in puberende paarden, ik geloof in een stapje terug doen en vanaf de grond het vertrouwen in mekaar terug gaan vinden


Dit dus niet doen :( Dan blijf je dit waarschijnlijk doen tot ie 25 is ...

Ik sluit me aan bij Nibbit en Sizzle. Vooral niet iets veranderen dus geen teugels los want je wil hem niet belonen voor gedrag dat je niet wil. Dus gewoon doorgaan waar je mee bezig was al moet het met een omweg. Consequent blijven in je rijden. Hem bezighouden (wat denkwerk geven) met wat overgangen en figuren ook prima.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:15

Onverstoord en geconcentreerd verder rijden. Dat is de meest simpele oplossing.

Vind je dat lastig en denk je dat het ook te maken heeft met veel energie. Longeer dan even voor je opstijgt.

Grondwerk en eens kijken naar het voerschema kan nooit kwaad. Maar met dit soort dingetjes zit de oplossing vaak in hoe je het onder het zadel oplost.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:12

Babootje schreef:
midgie schreef:
Hoelang is ze al onder het zadel?
Ik vind 4 erg jong om er doorheen te gaan rijden,
Ben zelf met een 5 jarige bezig die ook in een keer alles eng vind en dan om keert en weg is,
Ik ben terug op de grond en aan de hand gaan werken, dubbelen lijnen in men positie en hij is nu bij na 6 en ik ga er 2 keer per week even op en merk zoveel meer rust in hem, op de punten in de bak waar hij eerst zijn kop in de lucht stak en nu netjes ontspannen laag blijft,
Ik geloof niet in puberende paarden, ik geloof in een stapje terug doen en vanaf de grond het vertrouwen in mekaar terug gaan vinden


Dit dus niet doen :( Dan blijf je dit waarschijnlijk doen tot ie 25 is ...

Ik sluit me aan bij Nibbit en Sizzle. Vooral niet iets veranderen dus geen teugels los want je wil hem niet belonen voor gedrag dat je niet wil. Dus gewoon doorgaan waar je mee bezig was al moet het met een omweg. Consequent blijven in je rijden. Hem bezighouden (wat denkwerk geven) met wat overgangen en figuren ook prima.


Dus er gewoon druk op blijven houden??
Het paard geeft duidelijk iets aan , ik zou zou zeggen luister daar naar.
Het dier is 4 nog in de groei , nog aan het wisselen , mentaal is hij pas af met 10 jaar, waarom dan er zoveel druk op zetten, waarom die haast??

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:16

Sizzle schreef:
Groot maken en blazen/snurken is geen angst, dat is sensatie zoeken en zichzelf opnaaien (bakkabouters zoeken)
Waarschijnlijk een combinatie van voorjaar + meer energie (overmoed) + klaar voor uitdagender werk :)

Ik zou hem wat meer denkwerk geven, misschien wat balkenwerk of zo.


Ja een paard zoekt bak kabouters en jij geloofd in die sprookjes, nou je paard niet hoor.
Sensatie zoeken zichzelf opnaaien is ook niet echt paarden gedrag, het paard is duidelijk ergens van onder de indruk.
Jammer dat er dan gedacht word dat het paard meer aan het werk moet, ik zou een stapje terug adviseren.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:19

Ik volg midgie hierin, paard geeft duidelijk iets aan, daar dien je als ruiter naar te luisteren. 4 jaar is erg jong, zowel mentaal als lichamelijk nogal volop in de groei. Geef je dier vertrouwen, en als dat vanop de rug niet lukt, ga je gewoon grondwerk doen. Van daaruit een goeie band opbouwen en dan weer verder in het zadel. Een paard doet nooit opeens met opzet stout of angstig of puberaal. Voor een gedrag is altijd een reden, en het is aan jou als mens om die reden te zoeken en er naar te handelen.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:28

Die van mij is 9, hengst en in deze tijd van het jaar ook een flinke opnaaier :D Klinkt zoals die van jou, of het nou paarden zijn naast de bak, een vogel die weg vliegt of iemand die komt aanlopen, hij maakt er een totaal spektakel van. Wanneer ik consequent doorrijdt (extra bochtjes, buigen, wat eerder ook al genoemd is), is hij na een minuutje weer volle focus.
Luisteren naar je paard is belangrijk, maar consequent zijn net zo goed. Gedrag voeden, of het nou angst of pubergedrag is, is in ieder geval niet de oplossing.

En voor degene die vinden dat een paard dit gedrag niet kan vertonen vanuit uitdagen/puberen: ik heb er bij mij een hartslagmeter omgehangen. Hartslag veranderde helemaal niets, dat zou in het geval van angst wel zo moeten zijn.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:47

midgie schreef:
Dus er gewoon druk op blijven houden??
Het paard geeft duidelijk iets aan , ik zou zou zeggen luister daar naar.
Het dier is 4 nog in de groei , nog aan het wisselen , mentaal is hij pas af met 10 jaar, waarom dan er zoveel druk op zetten, waarom die haast??


Wie heeft het nu over er "druk" opzetten? Er is alleen gezegd consequent rijden en duidelijkheid geeft het paard het meest vertrouwen. Direct gaan grondwerken als er zoiets gebeurt, zijn wel erg veel stappen terug.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:49

Arcodavella schreef:
En voor degene die vinden dat een paard dit gedrag niet kan vertonen vanuit uitdagen/puberen: ik heb er bij mij een hartslagmeter omgehangen. Hartslag veranderde helemaal niets, dat zou in het geval van angst wel zo moeten zijn.


Geloof t of niet, maar paarden kunnen dit gewoon doen uit verveling. Die gaan dan zelf wat leuks bedenken; er even wat leven in de brouwerij bijgooien. Afwisseling in het werk geven (en dan bedoel ik in het zadel) helpt dan al best veel.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:51

Inderdaad, wie heeft het nu over druk erop? Meer druk geeft vaak juist versterking van het gedrag, omdat de ruiter spanning niet meer afvloeit.

tess_84 schreef:
Een paard doet nooit opeens met opzet stout of angstig of puberaal. Voor een gedrag is altijd een reden, en het is aan jou als mens om die reden te zoeken en er naar te handelen.


Een paard kan best eens 'zomaar' kijkerig worden zonder enorm belangrijke reden. En ja dat kan te maken hebben met jong zijn of uitproberen. Hoe je er als ruiter mee omgaat is essentieel.

Dit paard is er misschien wel achter aan het komen hoe zijn ruiter reageert op zijn gedrag. Als er een beloning inzit op welke manier dan ook dan versterk het het gedrag.

Zaak om als ruiter consequent en onverstoord te blijven rijden en oefeningen aan te bieden.
Inderdaad het gedrag niet voeden maar negeren. Of het nu angst is of gewoon frissigheid.

En dan twee dingen, soms moet je juist iets meer uitdaging /denkwerk gaan aanbieden. Soms moet je juist even terug naar simpel maar consequent basiswerk. Laat je instructeur eens meekijken.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:15

Ben het wel eens met voorgaande. Vaak helpt het wel om weer wat concentratie te vragen, voor een 4-jarige kan dat ook gewoon simpel voltes correct rijden od.

Mijn merrie is 9 en elk voorjaar is de wereld een stuk enger dan anders.
Aan het werk zetten of houden is dan de oplossing.
Vind het zelf ook jammer dat het gewoonlijke slenteren aan lange teugel dan even niet kan maar als ik haar niet uit haar eigengemaakte cinema haal gaat het van kwaad naar erger.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:20

Natuurlijk moet je consequent zijn, maar een paard vertoont zo'n gedrag niet met opzet. En het is niet omdat een bepaald gedrag voor ons geen goede reden heeft, dat het voor het paard geen goede reden is. Paarden blijven vluchtdieren, eerste reactie is wegrennen. Dan moet je als ruiter het paard vertrouwen kunnen geven (dus consequent zijn en zelf niet bang zijn), als dit niet lukt, ga je best een stapje terug...

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:20

Midgie, als het werk te eenvoudig begint te worden dan gaan brutalere paarden zelf op zoek naar wat uitdaging.
Als je serieus dat nog nooit gezien hebt dan heb je erg saaie paarden :P
Mijn paard in de opfok doet dit nu ook uit verveling. Ergens naar kijken totdat het eindelijk beweegt en zichzelf dan opnaaien met knorren, blazen en staart op de rug in de hoop dat de rest leuk mee gaat spelen.
Dat heeft niets met druk erop te maken.
Gewoon rijden en nieuwe uitdagingen bieden zodat hij niet met zijn gedachten bij alles is behalve bij de ruiter.

Bange paarden maken zich klein en zijn snel, snurkende paarden vinde het enkel spannend maar doorgaans stiekum ook wel leuk.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:34

Sizzle schreef:
Midgie, als het werk te eenvoudig begint te worden dan gaan brutalere paarden zelf op zoek naar wat uitdaging.
Als je serieus dat nog nooit gezien hebt dan heb je erg saaie paarden :P
Mijn paard in de opfok doet dit nu ook uit verveling. Ergens naar kijken totdat het eindelijk beweegt en zichzelf dan opnaaien met knorren, blazen en staart op de rug in de hoop dat de rest leuk mee gaat spelen.
Dat heeft niets met druk erop te maken.
Gewoon rijden en nieuwe uitdagingen bieden zodat hij niet met zijn gedachten bij alles is behalve bij de ruiter.

Bange paarden maken zich klein en zijn snel, snurkende paarden vinde het enkel spannend maar doorgaans stiekum ook wel leuk.


geloof me ik heb g een saaie paarden , wou af en toe dat ik die had .
Maar ik wil mijn paard aan lange teugel kunnen rijden en met hun werken als ik dat wil, en niet als mijn paard besluit druk te doen aan het werk te zetten, dan wil ik juist rust er in , en hun leren dat als het even spannend is ze niet als een gek er van door gaan , maar juist blijven luisteren naar de ruiter en vertrouwen op wat hun vragen en als er wat raars gebeurd ze niet op de vlucht gaan maar vragen aan de ruiter wat en hoe .
Dus jou paard in de opfok verveeld zich , staat hij alleen dan??

Ik heb paarden staan die nooit iets doen, nou heb geen moment het idee dat ze zich vervelen

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 17:35

Ik rij ook gewoon door als hij dit doet en rij dan ook veel figuren, ook beloon ik als hij er rustig langs gaat. Ik neem les en mijn instructeur zegt telkens "hand los en been eraan". Zijn theorie is als ik spanning op zijn bit geef omdat ik bang ben dat hij weg zou schieten, dat ik zijn gevoel van spanning enkel maar versterk. Dan is het spanning paard + ruiter en als ik mijn instructeur volg is het enkel spanning paard.

Ik vind het zo moeilijk, denk ook wel dat het met de tijd van het jaar te maken heeft en dat hij meer conditie op aan het bouwen is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:39

Dan heeft je instructeur het al goed gezien. Misschien een paar extra lessen nemen om jezelf eigen te maken wat je nu leert.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:00

Ik begrijp gewoon niet hoe bezig houden los staat van ontspannen.
En ja, paarden kunnen zich vervelen domweg omdat ze leergierig zijn. Waarom zouden ze anders enthousiast worden als ze wat mogen leren of ergens heen mogen?
Je kon mijn afgelopen 2 dieren niet blijer krijgen dan een trailer open te maken: jippie ergens naar toe.
Heb jij echt nog nooit een paard gehad die uit baldadigheid even naar een zonnebloem gaat staan snurken of zo?
Misschien trek ik bepaalde types aan.

Even concreet, ik had een paard die op sommige dagen het balkenhutje nogal spannend vond. Dan pletterde ik wat drafbalken ernaast en had ze wat te doen. Dan keek ze er totaal niet meer naar.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-04-19 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:03

Klinkt als prima les. Hand los is overigens wat anders dan teugels los (uit jouw OP). Hand openen of een beetje toesteken is vaak al genoeg. Wat ook wel helpt is een goede voorbereiding. Paard mag best eens schrikken in een bepaalde hoek maar dan kun je er donder op zeggen dat hij het volgende rondje in precies dezelfde hoek weer gaat schrikken. Zet je paard de hoek daar voor al aan je (binnen)been en laat m niet kijken (zet m een beetje schoudervoor), schouder binnenwaarts is misschien nog wat teveel gevraagd.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:05

Ach jawel, elk paard wat zich fit en happy voelt gaat dat doen. Maar als je zelf angstig wordt en mee gaat doen is het hek van de dam. Kun je goed controle houden laat hem rustig dansen maar wel de kant op waar jij heen wilt. Kun je dat nog niet laat je paard dan lekker even swingen en snurken aan de longe en ga er daarna op. Er komt een dag dat je het kunt hanteren als je in ieder geval het niet zo ver laat komen dat je paard om gaat draaien of gaat staken als het hemzelf uit komt want dan wordt het spelen met jou ipv genieten van de eigen fitheid en drive.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:28

Paarden met ongemak kunnen ook wel eens meer gaan klooien. Past t zadel nog wel? Vaak bij jonge dieren past t zadel na een tijdje niet meer door spieropbouw