Contole kwijt op crossbaantje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 15:41

Hoi!

Ik heb nu zo'n 2 jaar mn leasepaard. Hij is bijzonder in omgang maar leer m steeds meer kennen en hij mij.
Gister, na een half uur (braaf) in de bak trainen, ging ik nog even naar het crossbaantje. Nu weet hij dat hij daar even de benen mag strekken. Dit doen we geregeld maar houd wel controle.

Dit keer zat mijn hartslag wel wat hoger.. hij ging zo vreselijk hard! Ik vind dat wel leuk, maar jut hem verder niet op. Op t eind van het pad ging hij uiteindelijk wel weer naar draf.

Ik dacht, rondje nog maar even terug doen in rustige draf en galop. Ging opzich goed. Voor mij reed een andere ruiter die er af was gevallen dus ben even naar haar toe gegaan. Daarna weer verder gereden. en aan het eind kreeg ik m weer bijna niet terug vanuit galopje..

Hoe kan ik dit voorkomen? In de berm sturen helpt niet, hij rent gewoon door. Ook korte inhoudingen negeert hij..

~ Cesar ~


Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:43

Klopt het dat je iedere keer op dit crossbaantje gaat crossen? Want dat is voor hem de verwachting: Hee, ik mag hier rennen

Mocht dat het geval zijn en als je de mogelijkheid hebt: oefenen met elke snelheid op die baan. Niet alleen onbeheerst laten rennen, maar ook in draf en stap eroverheen.

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:11

Inderdaad, en ga gewoon eens het hele baantje stappend af..iedere keer als hij het tempo over wilt nemen zet je hem weer terug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

LoveBodin

Berichten: 4335
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:41

Eens met mijn voorgangers: leren dat de baan geen renbaan is.
Wij stappen ook regelmatig galoppaden. En als meneer denkt op een pad zelf aan te galopperen, dan stappen/draven we net zolang dat hij ophoud met vragen. Daarna beslis IK of we in galop gaan, en in welk tempo. Niet hij. En ja, we stappen op sommige plekken veel. En dat is soms jammer, want ik wil ook weleens los gaan. Maar het moet veilig blijven, en dat is het alleen als ik beslis. Anders niet :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 17:13

Thanks!

Dat is inderdaad wel een goede. We gaan bijna elke week het bos in en daar doet die het gelukkig niet, tenminste niet zonder mijn toestemming! Was ook een tijd geleden dat we dit pad hebben gedaan.

Misschien was het een voorjaarskriebel..

Maar stel het gebeurd wel, is het dan veiliger écht harde ophoudingen te maken of hem in draad oid te sturen? T is allebei eigekijk niet goed natuurlijk..

~ Cesar ~

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:17

je hebt het hem zelf aangeleerd, crossbaan is rennen. Dus, alleen nog stappen daar.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:31

Ik ben het ook eens met mijn voorgangers, het moet geen gewoonte worden voor je paard om daar alleen maar hard te gaan.
Maar in geval van nood kan je je het beste eens verdiepen in de one rein stop, is echt een soort noodrem en er staan genoeg filmpjes van op internet.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 19:22

Cera_D schreef:
Ik ben het ook eens met mijn voorgangers, het moet geen gewoonte worden voor je paard om daar alleen maar hard te gaan.
Maar in geval van nood kan je je het beste eens verdiepen in de one rein stop, is echt een soort noodrem en er staan genoeg filmpjes van op internet.



Thanks voor de tip! Is inderdaad als ik echt ten einde raad ben, goede manier om dat te trainen.

En we gaan niet áltijd voluit hoor! Ik stap ook wel eens een rondje uit via daar! ;)

~ Cesar ~

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:43

Veerle_88 schreef:
Thanks!

Dat is inderdaad wel een goede. We gaan bijna elke week het bos in en daar doet die het gelukkig niet, tenminste niet zonder mijn toestemming! Was ook een tijd geleden dat we dit pad hebben gedaan.

Misschien was het een voorjaarskriebel..

Maar stel het gebeurd wel, is het dan veiliger écht harde ophoudingen te maken of hem in draad oid te sturen? T is allebei eigekijk niet goed natuurlijk..


Nee dat is allebei niet goed, maak de ophoudingen op de teugel die hij van nature niet aan wilt nemen. (idd de one rein stop) en draai desnoods een kleine volte op die kant en ook vooral weer loslaten daarna.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:47

mijn paarden mogen onder het zadel niet harden dan een handgalop.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Contole kwijt op crossbaantje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:21

Als ik met mn paarden iedere x op hetzelfde stuk ga galopperen gaan ze op den duur ook hun eigen plan trekken en veel te hard. Wat ik doe is heel kort galopperen en weer terug naar draf, soms al na 3 sprongen. Iedere keer spring ik dan weer aan , 3 sprongen en dan weer terug draven. Blijft hij drammen, of sterk in de mond, dan overgangen rijden naar stap en halt en weer draf. Eigenlijk de gehoorzaamheid trainen. Jij moet uiteindelijk ten aller tijden het tempo kunnen bepalen ( althans dat is mijn mening :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:51

monnette1 schreef:
Als ik met mn paarden iedere x op hetzelfde stuk ga galopperen gaan ze op den duur ook hun eigen plan trekken en veel te hard. Wat ik doe is heel kort galopperen en weer terug naar draf, soms al na 3 sprongen. Iedere keer spring ik dan weer aan , 3 sprongen en dan weer terug draven. Blijft hij drammen, of sterk in de mond, dan overgangen rijden naar stap en halt en weer draf. Eigenlijk de gehoorzaamheid trainen. Jij moet uiteindelijk ten aller tijden het tempo kunnen bepalen ( althans dat is mijn mening :D )

Eens hiermee. Vooral overgangen zijn imo belangrijk; als je de ene keer de hele afstand stapt, en de andere keer wel galoppeert, krijgt hij ook dat kunstje door, en ben je binnen no-time weer terug bij af als je aangaloppeert, want dan weet hij dat hij door mag galopperen tot het einde.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 20:28

Heb het pad nu weer 2x gereden! Volledig in stap. Was wel onrustig en was aan het wachtten todat hij weg mocht..

Met de one rein stop moeten we nog verdeel oefenen. Als ik stil stond en de linker teugel op die manier vroeg, ging die de linker kant ook op stappen... hij snapte het nog niet helemaal.

~ Cesar ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 8 bezoekers