Springoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adjepatatje8

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 17:41

Hoi iedereen,

Ik heb binnenkort een springwedstrijd en daar moet ik 80 cm springen en barrage 90 cm. Nou rijd ik met een haflinger die wel genoeg kracht heeft, maar het lastig vindt om een goede inschatting te maken van afzet / hoogte. Hij neemt zijn sprongen vaak erg ruim (hij kan nog makkelijk 1 extra pas zetten) nou vind ik dit niet heel erg bij het springen van 50/60 cm, maar als we 80/90 cm gaan springen wil ik wel graag dat zijn afstanden wat minder groot worden.

Heeft iemand een aantal oefeningen om dit te trainen hoe hoger de hindernis word hoe lastiger hij het vind, dat zijn afstanden echt groter beginnen te worden is ongeveer bij de 70 cm daarvoor valt het wel mee.

Ik hoop dat iemand een aantal oefeningen of tips heeft om dit te trainen.

Groetjes van mij

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09


Sim
Berichten: 31477
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:57

Het is aan jou om je paard in een goed ritme door het parcours te rijden en je paard te helpen met op het juiste moment af te zetten. Dat krijg je niet in 1 dag voorelkaar. Je moet je eigen oog voor afstand trainen. Vooruit kunnen rijden of juist een galopsprong meer kunnen rijden indien nodig, durven wachten op de juiste afstand.

Nyaleti

Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:01

Veel hindernissen achter elkaar, in uitjes springen. Eerst een reeks met 1 galopsprong er tussen, dan zonder.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:19

Voornamelijk trainen op combinatiesprongen. De eerste hindernis gesprongen vanuit draf met een waarschuwingsbalkje er voor. Naargelang jullie niveau vordert plaats je de laatste hindernissen op drie - vier - … galoppassen waarbij het belangrijk is dat je een rustig basistempo blijft bewaren (tussenin een balk op de grond kan daarbij helpen).
Veel succes.

Adjepatatje8

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 18:42

Sim schreef:
Het is aan jou om je paard in een goed ritme door het parcours te rijden en je paard te helpen met op het juiste moment af te zetten. Dat krijg je niet in 1 dag voorelkaar. Je moet je eigen oog voor afstand trainen. Vooruit kunnen rijden of juist een galopsprong meer kunnen rijden indien nodig, durven wachten op de juiste afstand.


Ja, dat is het punt hij wacht niet op mijn teken hij springt daarvoor al. Daar ligt mijn probleem dat hij niet wacht op mijn teken maar zelf kiest

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:13

zoals Sim al zegt, waarschijnlijk een basis probleem door te weinig ritme en balans. Hierdoor heb jij waarschijnlijk niet de perfecte afstand waardoor je pony afgaat zodat deze de hindernis nog kan halen. Bij te weinig ritme zal je pony namelijk niet snel een pas bij maken omdat je pony dit gewoonweg dan niet kan redden met het lichaam.
ik zou lekker deze hoogte schrappen en uitkijken naar een volgende wedstrijd die lager is. Als je op deze manier in een hindernis gaat klappen kan het vertrouwen volkomen kwijt zijn en dat is doodzonde.
Lekker trainer met (draf)balken om de balans en kracht te verbeteren. Daarna uitbouwen naar lijntjes etc. die je de ene keer op 4 galopsprongen neemt en de andere keer op 5, zodat je pony leert te luisteren naar jouw

Succes!

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:05

Adjepatatje8 schreef:
Ja, dat is het punt hij wacht niet op mijn teken hij springt daarvoor al. Daar ligt mijn probleem dat hij niet wacht op mijn teken maar zelf kiest


Ik geloof het grif, maar nu weten we nog lang niet waar m de schoen wringt.
(Wees in de tussentijd blij dat je dier voor jou over het hout gaat!)

Hoeveel kracht heeft je dier om correct te verruimen of juist te verkorten...?
Hoeveel balans heeft hij om correct te verruimen of te verkorten...?

Momenteel heeft het dier te weinig vertrouwen in jou als ruiter, dat zul je moeten verdienen / herstellen door eenvoudiger oefeningen 100% correct te rijden.

Basis oefening, het klinkt makkelijker dan het is :j :o
leg twee balken in de bak, recht achter elkaar - en het spelletje is dat je er 5 of 6 galopsprongen tussen kunt maken...
(Ik ben er maanden mee aan het werk geweest!)

Ondertussen werk je aan de lichtheid van de hulpen, trekken en scherpe bitten zijn niet nodig.
Er zijn mensen die zonder hoofdstel hun parcours kunnen rijden - maar dan zijn balans, kracht, "het oog" en het vertrouwen grondig bevestigd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Adjepatatje8

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 12:42

Janneke2 schreef:
Adjepatatje8 schreef:
Ja, dat is het punt hij wacht niet op mijn teken hij springt daarvoor al. Daar ligt mijn probleem dat hij niet wacht op mijn teken maar zelf kiest


Ik geloof het grif, maar nu weten we nog lang niet waar m de schoen wringt.
(Wees in de tussentijd blij dat je dier voor jou over het hout gaat!)

Hoeveel kracht heeft je dier om correct te verruimen of juist te verkorten...?
Hoeveel balans heeft hij om correct te verruimen of te verkorten...?

Momenteel heeft het dier te weinig vertrouwen in jou als ruiter, dat zul je moeten verdienen / herstellen door eenvoudiger oefeningen 100% correct te rijden.

Basis oefening, het klinkt makkelijker dan het is :j :o
leg twee balken in de bak, recht achter elkaar - en het spelletje is dat je er 5 of 6 galopsprongen tussen kunt maken...
(Ik ben er maanden mee aan het werk geweest!)

Ondertussen werk je aan de lichtheid van de hulpen, trekken en scherpe bitten zijn niet nodig.
Er zijn mensen die zonder hoofdstel hun parcours kunnen rijden - maar dan zijn balans, kracht, "het oog" en het vertrouwen grondig bevestigd.



Daar ben ik ook al heel lang mee bezig ik kan van 5 normale galopsprongen er 4 en 7 van maken, maar bij lage hindernissen kan ik hem er echt op laten wachten alleen de hoge sprongen worden heel ruim gesprongen. Nou vind ik dat niet echt een ramp, maar het ziet er niet heel fantastisch uit zeg maar en omdat ik nog op stijl rij....

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Adjepatatje8

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 12:43

Mijn pony heeft heel veel balans en ritme wij doen op topsport niveau voltige op hem. Hier moet hij heel veel balans voor hebben en ook ritme. Daar ligt het niet echt aan denk ik.

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:24

Dan zal je toch een goede instructrice moeten vinden, want je zegt zelf dat je alles goed doet, dus dan zullen de mensjes vanachter een scherm je niks meer kunnen leren.
Een goede of verkeerde afzet bij de sprong ligt niet aan het paard maar aan de ruiter, dus veel oefenen zal het oplossen. Tel mee met de galopsprongen om te eigen ritmegevoel te verbeteren.
Verder zijn de meeste goede tips al gegeven.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:39

Adjepatatje8 schreef:
Mijn pony heeft heel veel balans en ritme wij doen op topsport niveau voltige op hem. Hier moet hij heel veel balans voor hebben en ook ritme. Daar ligt het niet echt aan denk ik.

...ehm - ik vind voltige geen mishandeling, maar wel een vorm van paardesport waar een idiote kronkel in zit: alles altijd alleen maar op de linkerhand.

En zelfs al zou voltige ook rechtsom worden beoefend: dan nog zitten de die mensen niet in de verlichte zit, is het galoptempo lager en ipv wendingen en rechte stukken is voltige telkens diezelfde cirkel.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Adjepatatje8

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 21:05

wij gaan dan recht en linksom, maar gaan ook wel aan de longe naar de andere kant van de bak elk kwartier. En verder gaan we op buitenrit en trainen wij hem ook in balans. Eigenlijk zocht ikgewoon springoefeningen die ik met hem kan trainen om te verbeteren. ik weet waar het aan ligt, maar met oefenen word het wel beter. Alleen om steeds de zelfde dingen te doen is niet heel leuk voor het paard en ik hoopte hier war dingen op te steken die ik ook nog kan doen.niet zo zeer om precies te verbeteren, maar ook om met mijn andere 2 paarden te trainen.

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers