Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:57

Hoi bokkers,

Een van onze merries is nog erg groen, en daarmee werken we nu vooral aan het ontspannen rijden. Kleine stapjes zijn dus erg belangrijk. Wat ik nu veel doe is haar aan een lang teugeltje laten draven zodat ze haar hals kan strekken en kan ontspannen. Ze moet leren dat draven niet betekent: 'stress' of 'hoofd omhoog!'. En dat werkt, alleen is het nadeel dat ik haar dan niet zo goed kan sturen en ze haar eigen weg gaat. (ze luistert nog niet zo goed naar beenhulpen, dus contact met de mond is belangrijk) Ik zou hier meer aandacht aan kunnen besteden, maar dat gaat (voor nu) wel enigszins ten koste van de ontspanning.
Is het goed om vooral eerst te focussen op het ontspannen lopen, en dat de precieze stuurhulpen later komen, of vinden jullie dat het sturen tegelijkertijd moet gaan, omdat het wellicht in een verder proces nadelig kan zijn als ik haar nu meer haar eigen weg laat gaan?

Alvast bedankt!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:59

Ik vraag me af in hoeverre ze ontspannen loopt. Ontspanning vraagt ook aanspanning in de juiste gebieden. Zo’n jonkie zie ik veel liever met teugels op maat met een meegaande hand dan losgelaten. Dat kunnen ze vaak nog niet goed aanpakken. Ik zou gewoon contact nemen en dan goed rechtuit en grote cirkels goed voorwaarts rijden zonder te focussen op dat hoofd.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:05

Aan een losse teugel lopen is voor een jong paard nog best wel lastig. Beter kan je zorgen dat je kan gaan rijden met een simpele lichte aanleuning.

Misschien kan je beginnen met het werken aan aanleuning vanaf de grond. Bijvoorbeeld aan de hand of aan de dubbele longe. Zodat je paard de hand kent en weet hoe daarin ontspannen te lopen met contact. Als je zegt dat teugelcontact stress oplevert dan even nagaan of het gebit ok is en je het juiste bit hebt. Dan proberen te desensibiliseren, wat betekent dat je paard moet leren dat contact op het bit er gewoon mag zijn. Net zoals je been aanleggen ook gewoon kan zonder paniek.

Dan onder het zadel ook een licht contact waarmee je kan begeleiden en bijsturen. Je hoeft helemaal nog geen scherpe wendingen te maken. Ruime voltes en grote achten is prima naast de rechte lijnen. Als je voorwerk vanaf de grond goed is kan je veel makkelijker wegrijden.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:38

Sturen - remmen - gas geven vind ik de belangrijkste dingen om een jong paard te leren.
Waar dat hoofd dan is maakt mij niks uit, als ze dit snappen, en sterk genoeg zijn komt dat hoofd vanzelf wel.
Maar begin zeker wel met een contact teugel. Om later een goede aanleunig/nageeflijkheid oid te krijgen heb je dat contact altijd nodig, dus daar kunnen ze dan maar beter ook gelijk aan wennen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:56

Sturen doe je niet met je teugels in primcipe, die kunnen wel wat steunen, maar met je zit.

Wijs met je navel in de richting waar je heen wilt, houd je buitenteugel eraan zodat je de schouder begrenst en je bent er in principe al. Een lange teugel betekent niet dat je het contact verliest, hou wel iets contact, en je mag gerust wat meer lengte in de hals, maar dat moet je er dan wel bij rijden zeg maar.
Dus eerst je paard actief (installeer cruise control, je paard moet in hetzelfde tempo en ritme en gang blijven lopen tot je wat anders aangeeft) en dan kun je af laten kauwen naar beneden toe.
Op de manier sturen die ik beschreef is prima te doen, ook met een langere teugel.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:18

Avalanche tuurlijk moet je sturen op je zit, maar mijn ervaring met jonge paarden is toch dat je ze soms een beetje met de teugel moet helpen om 'richting aan te geven' Daar heb je gewoon een contact teugel voor nodig.
Ze vliegen anders nogal makkelijk uit de bocht, zeker in een 20x40 bakje. En dat sturen op je zit moeten ze ook leren, dat is toch een combinatie van teugel en zithulpen.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:26

altijd contact hebben met de teugels, wij proberen altijd zoveel mogelijk hetzelfde te houden bij al getrainde paarden. Echter moet je wel rekening houden met de onervarenheid en hulpen groter maken of vaker herhalen. Wat wij heel belangrijk vinden is dat een jong paard direct reageert op de (been)hulp

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:29

zelmago4it schreef:
Avalanche tuurlijk moet je sturen op je zit, maar mijn ervaring met jonge paarden is toch dat je ze soms een beetje met de teugel moet helpen om 'richting aan te geven' Daar heb je gewoon een contact teugel voor nodig.
Ze vliegen anders nogal makkelijk uit de bocht, zeker in een 20x40 bakje. En dat sturen op je zit moeten ze ook leren, dat is toch een combinatie van teugel en zithulpen.

Klopt hoor, zeker bij jonge paarden belangrijk dat je wel iets van contact houdt :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:33

D_M_L schreef:
Is het goed om vooral eerst te focussen op het ontspannen lopen, en dat de precieze stuurhulpen later komen, of vinden jullie dat het sturen tegelijkertijd moet gaan, omdat het wellicht in een verder proces nadelig kan zijn als ik haar nu meer haar eigen weg laat gaan?

Alvast bedankt!


Ik focus met mijn jonkie op evenwicht.
En dan heb je al snel "een paar vliegen in één klap".
Een paard dat begint in verticaal evenwicht te komen ontspant zich, gebruikt rug en bekken correct en "sturen" gaat ook stukken beter omdat het zwabberen verdwijnt.

Echt precies 'sturen' komt later wel, ik gebruik mijn teugels om:
* te voelen of ik gelijkelijk contact heb (zo ja krijg ik zo'n 3 seconden later nagefelijkheid);
* om met regelmatig het dier de hals te laten strekken (contact en nagefelijkheid weer weg - maar de dürchlassigkeit blijft meestal)
* en pal na het hals strekken haar neus voor mijn navel te brengen (evt aangevuld met 'elementair wijken': kijkt ze enorm naar rechts, dan linkerbeen gebruiken. Niet de drijvende kuit, maar een 'veeg' met je hele dijbeen en knie en wat kuit.)

Mbt gehoorzaamheid: het dier "moet" nu al van alles doen wat ze uit zichzelf niet doet: ruiter dragen, gewicht over beide voorbenen verdelen, stap en draf en wenden en wijken als ik dat vraag - ik denk niet dat jonkie nu vindt dat ze zelf maar van alles mag doen ondanks dat ik er op zit...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 02:52

'De neus voor je navel' die term ken ik nog niet.
Kan je hem uitleggen Janneke2?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:41

:o het is geen term (of hoe zeg je dat).

Het gaat er om dat jonkie niet alle kanten op kijkt, het streven is haar neus recht vooruit, gedacht vanuit haar wervelkolom en pal voor mijn navel....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Alles tegelijk, of niet? (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 02:16

Ah, duidelijk!