Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 13:59

Heyy allemaal

Na een korte pauze van een aantal weken ben ik sinds gisteren weer begonnen met het rijden van mijn pony omdat ik over 3 weken graag zou meedoen aan een selectie wedstrijd.

Nu had ik wel al verwacht dat zijn conditie niet top zou zijn maar zoals het er nu naaruit ziet duurt het nog wel even voordat hij weer zijn oude conditie heeft.
Toch zou ik graag meedoen aan de selectie al is hij dan niet in topconditie ( er zijn namelijk meerdere selecties en alleen de beste 3 tellen mee maar hoe meer selectiewedstrijden je er rijd hoe meer kans je hebt om geselecteerd te worden).

Zou ik hem in 3 weken tijd weer zo goed mogelijk wedstrijdklaar kunnen krijgen zonder hem te gaan overbelasten (hij is namelijk al wat ouder dus de kans op blessures is wel groter)?
Ik heb het er ook al over gehad met mijn instructrice maar ik zou toch ook graag jullie mening horen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken en hoe zouden jullie je trainingsschema opstellen?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:02

Niet.

Kijk wat je dier 'vandaag' kan, 1 of 2 dagen rust en dan ongeveer hetzelfde doen.

Met wat geluk zet het dier zijn beste beentje voor op de seectiewedstrijd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:05

3 weken is wel erg kort dag :\

Hoe oud is de pony en wat is jullie wedstrijdnivo? Daar hangt het ook wel vanaf.
Wat heeft de pony tot nu toe gedaan? In de wei gestaan of buitenritjes gemaakt (met andere woorden: is er al basisconditie en is het afhankelijk van nu weer de juiste spieren trainen of moet je ook conditie opbouwen).

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:07

Niet.

met drie weken tot de selecties zou ik lekker de selectie afzeggen en de volgende keer mee doen :=
Wedstrijdplezier zou niet tenkoste mogen gaan van de gezondheid van je paard.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:08

Wat is een paar weken en wat is de reden geweest? Mij is altijd geleerd dat echt conditie verlies pas met 10 weken aan de hand is. Als je paard zo lang uit de running is, dan is 3 weken gewoon niet reƫel. Dan ga je hem overbelasten.

Kijk wat je paard per dag aan kan, geef hem rust tussendoor ter herstel en houd hem heel. Dan maar geen selectie wedstrijd toch??

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:12

Welke klasse wil je de selectie rijden?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:17

wat wordt er inderdaad gevraagd in de proeven?
Een proef duurt iets van 5 minuten, als het vrij basisniveau is (stap,draf, galop en een zijgangetje) kan imo een paard met weinig conditie dit prima.
Ik zou de komende weken gewoon lekker 3 keer per week rustig aan gaan werken, niet te lang, blokjes van een halfuurtje ofzo, en vooral werken op ontspanning en gehoorzaamheid, indien er zijgangen tussenzitten die wat oppakken zodat die technisch zo correct mogelijk zijn.
Op de selectie zelf dan gewoon niet te lang losrijden (of rustig losrijden) zodat het paard niet moe is voor je aan de proef begint.
Let erop dat je goed in en uit stapt om spierstijfheid te voorkomen, dan komt dat wel goed.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:25

Dat ligt natuurlijk wel aan een aantal dingen.. Als je nu op B niveau zit en naar L1 niveau moet bijvoorbeeld heb je wel kans dat het lukt.

Ik heb zelf onlangs een fjord van echt verschrikkelijk lopend met shetlander pasjes in 3 maanden tijd naar M niveau getraind. 3x per week trainen en goed voeren. De eerste weken trainde ik eigenlijk niet eens 3x per week. Ik was zelf verrast hoe snel het ging, had op zeker het dubbele gerekend.

Elke dag gaan trainen heeft in ieder geval geen nut. Dat doet meer kwaad dan goed.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:56

Misschien, heel misschien zou je de pony zo ver klaar kunnen hebben dat hij de proef zou kunnen lopen, maar zo ver dat je ook een goede prestatie neerzet zodat je kans op selectie hebt lijkt me in 3 weken niet kunnen. Ik vind dit ook niet eerlijk naar je pony toe.
Zet dus je ambities op zij en ga voor het welzijn van je pony. Wat heeft het voor zin om hem kapot te rijden alleen omdat jij die ambities hebt.

Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 15:29

Tijdens de selecties wil ik hem in het L1 gaan starten.(geen al te moeilijke proef voor de pony aangezien hij bij zijn vorige eigenaren altijd internationaal gelopen heeft.)
Tijdens de 7 weken dat hij "stil" heeft gestaan heb ik hem wel een aantal keer gereden maar niet zo intensief
Ik ben nu van plan om telkens 2 dagen te trainen (rijden of longeren)en dan een dag rust en dan zien we de week voor de selectie wel hoe het gaat en dan kunnen we nog altijd kijken of we inschrijven of niet

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:37

Niet zo lastig hoor.
Interval training.
Elke dag een rondje gaan stappen van minstens een half uur (liefst buiten, maar kan ook in een rijbaan) en daar doe je tweede dag een korte draf reprise in (tot hij zwaarder gaat ademen en of zweten), de derde dag twee korte drafreprises in, de vierde dag 3, de vijfde dag 4. Steeds weer na de draf stappen tot hij weer op adem is.
De periodes van draven ga je daarna steeds langer maken en stappen korter. En op een gegeven moment kun je een korte galop reprise inbouwen, en dan 2 en die kun je ook steeds langer maken.
Waar het om gaat is dat je steeds als paard zwaar gaat ademen, je terug gaat naar stap tot het paard weer op adem is.
Na twee weken interval training kun je je wel toeleggen op dresuur.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:40

Voor een L1 proefje zou dat nog wel kunnen, vooral omdat de pony wel snapt hoe het werkt :-) Het is geen pony die het voor het eerst doet.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:43

Je zou ook een wedstrijd later kunnen nemen, zodat je wat langer de tijd hebt om je paard in conditie te krijgen. Is voor het beestje wel zo eerlijk. Tussen elke dag dat hij ingezet wordt is het beter om een rustdag in te lassen. Dan kunnen de spieren herstellen en voorkom je verzuring.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:52

Qua conditie zou hij over drie weken gewoon een l1 proef moeten kunnen lopen dat is allemaal zo zwaar niet.
Maar waarom heeft de pony 7 weken stilgestaan? Na bv een peesblessure zou ik wel voorzichtig zijn en langzaam opbouwen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:03

Ik zou ook gewoon starten na die 3 weken, een L1-proef is zo zwaar niet.

Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:28

beatje schreef:
Qua conditie zou hij over drie weken gewoon een l1 proef moeten kunnen lopen dat is allemaal zo zwaar niet.
Maar waarom heeft de pony 7 weken stilgestaan? Na bv een peesblessure zou ik wel voorzichtig zijn en langzaam opbouwen.


Hij heeft stilgestaan omdat ik me niet zo lekker voelde maar het gaat nu al stukken beter

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:31

Lollypop1 schreef:
Tijdens de selecties wil ik hem in het L1 gaan starten.(geen al te moeilijke proef voor de pony aangezien hij bij zijn vorige eigenaren altijd internationaal gelopen heeft.)
Tijdens de 7 weken dat hij "stil" heeft gestaan heb ik hem wel een aantal keer gereden maar niet zo intensief
Ik ben nu van plan om telkens 2 dagen te trainen (rijden of longeren)en dan een dag rust en dan zien we de week voor de selectie wel hoe het gaat en dan kunnen we nog altijd kijken of we inschrijven of niet

Ik zou er gewoon voor gaan. De kans dat het lukt is op basis van deze informatie best aanwezig.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:41

Dus samenvattend..
De reden dat je paard stil stond was omdat jij iets mankeerde niet hij.
Paard heeft vroeger internationaal gelopen en moet nu een L1 proefje.

Nou... dat zou geen probleem moeten zijn, zorgen dat je geen uur inrijdt en hij dus niet leeg is en gewoon lekker je L1 proefje rijden en komende weken gewoon rustig opbouwen, die 6 minuten L1 gaat geen probleem zijn.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:43

Hoe oud is hij en wat heeft hij gedaan toen hij stil stond?
Als ze namelijk veel buiten lopen en rennen hebben ze normaal gesproken nog een redelijke conditie.
En als hij in het verleden geen problemen met zijn spieren heeft gehad lijkt me dat het wel kan.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:45

Gewoon doen hoor. Een L1 proefje zitten geen moeilijke dingen in waar je paard de conditie niet voor heeft.

Niet te lang inrijden en gewoon gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:19

Als je pony gewoon buiten heeft gelopen en loopt, heeft ie gewoon een prima basis conditie.

Wat Lusitana schrijft vind ik ook de beste manier. Conditie opbouwen en eerst niks vragen. Hoewel je in bos ook prima stukjes zijgangen en buiging etc kan meepakken.

L1 is niet zwaar en moet vanuit een goede basis en bij een gezonde pony goed kunnen. Mits je het eerlijk en netjes oppakt.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:20

Heel veel plezier en succes op de selecties!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:23

Zoals je omschrijft zou conditie geen probleem moeten zijn, L1 is niet zo zwaar voor een paard. Kan het zijn dat hij bij lessen last had van warmte? Sommige pony's hebben best nog veel haar, die zijn tot ze volledig verhaard zijn ook niet vooruit te branden als het warm weer is.

Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 19:33

Rex_Rolfo schreef:
Zoals je omschrijft zou conditie geen probleem moeten zijn, L1 is niet zo zwaar voor een paard. Kan het zijn dat hij bij lessen last had van warmte? Sommige pony's hebben best nog veel haar, die zijn tot ze volledig verhaard zijn ook niet vooruit te branden als het warm weer is.

Hij is geschoren dus van zijn haren zal hij niet veel last hebben :D

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:03

Zou gewoon starten. L1 valt wel mee :j

Ga er alleen niet zo lang van te voren opzitten zodat hij niet al leeg is voordat je moet.