Hoofdnaar voren en mond open.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 21:05

Lang getwijfeld om dit hier te plaatsen, maar wellicht heeft iemand hier advies/tips of zit zelfs in mijn regio die wil helpen. (Groningen)

Hoe kan ik dit probleempje oplossen?
Mijn verzorg paard houd af en toe zijn mond open met rijden, wat dus vaak te zien is op foto's als moment opname.
Ik heb zijn teugels ook echt totaal niet strak.
Het geeft mij geen fijn gevoel.
hij kan verder heel leuk lopen hiernaast.
Ook met de galop wordt hij enorm sterk en trekt hij je naar voren zodat hij zijn hoofd laag kan houden. (Hangen?) Ik weet niet zo goed hoe je het moet noemen.

Het rijd niet zo fijn dus zou er graag achterkomen waar het aan ligt en wat ik kan gaan doen 'rijtechnisch'. En uiteraard aan mezelf ook kan gaan verbeteren.

Ik ben van plan met de tijd les te gaan nemen wanneer ik een goede lesgever gevonden heb,omdat ik zelf al meer dan 1 jaar geen les meer volg en het uiteindelijk toch wel fijn is om hulp hierin te gaan krijgen en ook je eigen fouten kan zien.

Maar wellicht is/zijn er hier handige tips waar ik wat aan heb.
En het is zeker niet zo dat ik aan hem ga lopen prutsen om iets voorelkaar te gaan krijgen.

Ik rijd hem niet onwijs vaak maar hij vind het wel leuk wanneer er een ritje gemaakt wordt.
Het gaat hier om een wat oudere paard met wat pit. Wat dus totaal niet te zien is.

Het rijden is dus meer lol met je knol en het is niet onwijs actief.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:23

Dit kan gewoon overal van komen, van je eigen rijderij, een zadel dat niet goed ligt, een SI-gewricht dat uit het lood is, enz. enz. Dus misschien is het handig een filmpje te plaatsen, dan kunnen we wat meer zien.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:27

Zelfde vraag :) ook ik wil graag een filmpje zien

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:21

Dit kan idd veel redenen hebben. Rijtechnisch of medisch. Wanneer is het paard voor het laatst naar de tandarts geweest? En wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Hoe ligt het bit in de mond?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:08

Dit is nu echt iets waar een instructeur je bij kan helpen!

Gauw op zoek naar die goede les zou ik zeggen.

Als het een rijtechnisch probleem is dan moet je paardje leren loslaten. Dat kan pas als hij goed aan het been is, ofwel van achter naar voren gereden. En als jij kan loslaten in de nageeflijkheid.

Super technisch, vergt timing en gevoel. Dus iemand die direct meekijkt en je helpt kan je het beste helpen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:56

Ik zou niet langer wachten en les nemen bij een goede instructeur. Deze kan je hier absoluut bij helpen en/of constateren dat het paard dit doet door een medische oorzaak.

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 12:10

Aantal mensen een bericht gestuurd uigekomen dat les nemen voor nu de beste oplossing is.
Dankjullie wél voor de tips!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:51

Graag gedaan meisje en veel succes ermee. En je mag me altijd pb-en met nieuwe foto's!

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:10

Ben jij dan de enige die dit paard rijdt?

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 11:35

Marie111 schreef:
Ben jij dan de enige die dit paard rijdt?

Ja

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoofdnaar voren en mond open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:53

Het kan zijn dat je niet het juiste bit hebt of het niet goed in de mond ligt. Dergelijk ongemak kan op zich al zorgen voor opensperren en proberen het vast te pakken.
Daarbij hebben je handen veel invloed, ook als je je niet de teugels strak hebt, maar juist los-vast door te beweeglijke armen, of te stille armen en een beweeglijk paardenhoofd.
Je contact moet altijd hetzelfde zijn en je moet dus met je armen meegaan in de beweging. Ze moeten loshangen vanuit de schouder. Je handen moeten goed rechtop staan met de duim gebogen op de teugel zodat die niet doorglipt, met je polsen iets naar elkaar toe gebogen, zodat ze niet stijf zijn en ook daar kunt veren.

Verder is je hele zit van invloed en hoe je drijft met je zit en benen.

Er moet beslist iemand komen kijken naar je optoming en je rijden.