Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:36

Alsof daar alles mee kan worden opgelost :roll:

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:44

Ailill schreef:
Alsof daar alles mee kan worden opgelost :roll:


Nee maar het is tenminste een beginpunt om zelf mee aan de slag te gaan en dat is al meer dan de ts nu laat zien.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:59

Moderatoropmerking:
Ik wil vragen of hier in het topic nog wel een beetje respectvol met elkaar kan worden omgegaan. TS is 14, dan heb je niet alles in de hand. Daarnaast heeft het ook geen zin om te hameren op oplossingen, Keulen en Aken zijn ook niet in 1 keer gebouwd, veranderingen gaan met kleine stapjes. Het topic is nog niet zo oud dus veel verandering kan er dan nog niet zijn.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:13

Nou, Apple, jij zegt wat ik al dacht. TS heeft niet eens de kans gekregen om ook maar een instructeur te benaderen en iedereen blijft hameren op 'neem les'... Ik ga er vanuit dat ze dat wel weet nu.

TS, let op bij het zoeken naar een instructeur dat ze ook letten op de ligging van je zadel bij je paard, maar ook naar je zadel ten opzichte van je eigen zit. Een zadel kan fantastisch op een paard liggen, maar als hij niet goed is voor jouw zit, heb je er nog niets aan.
Ook zou je eens kunnen gaan kijken of je ergens zitlessen kan gaan nemen. Dat hoeft niet op je eigen paard, maar kan ook op een ander paard dat al netjes over de rug loopt met een goed zadel.

Succes!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:21

Fijn toch dat je paard zo lekker voorwaarts is.
Mocht te voor je zijn dan zou je paard altijd nog aan iemand kunnen verkopen die dat wel kan waarderen.

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:17

Horseloverl schreef:
Punt 1 magnesium bijvoeren bij een heet paard! Werkte bij die van mij geweldig. Voor de rest ga stomme oefeningen aanleren. Ik ging zoveel overgangen rijden dat ze moest gaan nadenken over waar ze dr benen moest laten dat ze rustiger werd. Gun het paard ook lol, weet niet of je bos/renbaan in de buurt hebt. Ga lekker een rondje crossen, dit vinden de hele heten vaak super leuk. Blijf rustig. Blijf nadenken hoe je het zelf doet want hete paarden denken teveel dus als jij rustig bent en dat uitstraald scheelt dut ook al. Geef ook jezelf tijd om te leren hoe hiermee om te gaan. Als je toch iets springerig t wil doen: balkjes stappen/draven/galopperen. Veel oefeningen rijden dus bijvoorbeeld een balk een heel eind van de ander en dan er tussenuit wijken. Galoppeer bijvoorbeeld een keer in, terug naar halt en dan rustig wegstoppen. Draaf een keer in, terug naar stap, dan aangaloperen dit soort dingen hielp bij mij super!


Dit advies mist toch 1 heel erg belangrijk punt: Ga eerst je eigen houding/balance flink verbeteren anders heeft bovenstaande verhaal geen enkel effect(of alleen nadelig)

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:23

Absolem schreef:
_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser



I smell bullshit... Met een röntgenfoto zet je botten op de foto. Als de bot structuur op de foto niet goed is in de rug, is jouw paard gewoon helemaal niet meer geschikt om op te rijden en moet je een ander paard kopen..

Dingetje nummer twee. Al zou jouw zadel wel passen. Zolang jij zo gods gruwelijk slecht zit op je paard blijft de druk verdeling slecht want jij zit niet in het zadel waar je zou moeten zitten als je niet als de sodemieter fatsoenlijk les gaat nemen.

Nou stoppen met die excuses van je. Je bent geen anky. En je bent al helemaal ook geen jeroen dubbeldam.
Dus NEEM FATSOENLIJK LES!!!...


Goh, niet om het een of ander, maar zo'n klep opengooien tegen een grietje van 14! Wat een held ben jij zeg, en ook zo pedagogisch bezig. En die schreeuwerige hoofdletters, bah bah, niet echt fijn.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:18

Kan zijn dat ts zo zit omdat het zadel te klein is.. dan kieot het zadel naar acgteren en ga je autimatisch in de stoelzit zitten... het maakt dan niks uit of jedebeugeks dan langer maakt of niet.
De druk komt dan volledig achter op de ledenpartij te ligfen, waardoor paarden ookvkucgtgedrag kunnen gaan vertonen omdat dat pijn doet

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:25

Swanzie schreef:
Kan zijn dat ts zo zit omdat het zadel te klein is.. dan kieot het zadel naar acgteren en ga je autimatisch in de stoelzit zitten... het maakt dan niks uit of jedebeugeks dan langer maakt of niet.
De druk komt dan volledig achter op de ledenpartij te ligfen, waardoor paarden ookvkucgtgedrag kunnen gaan vertonen omdat dat pijn doet


Sorry, wat zeg je allemaal?

Fijn als je mee wilt praten/discussiëren in een topic, maar met 100 spelfouten komt het niet echt serieus en volwassen over.

De kans dat dat zadel slecht ligt, is heel erg groot. De kans dat TS dat verergerd door zo op haar paard te zitten, is nog veel groter.

Wat ik TS echt zou willen aanraden? Fysio/masseur erbij, op advies daarvan een zadelmaker erbij en dan heel, heel veel les nemen.

En TS, leg alsjeblieft is uit hoe jou DA op basis van een röntgenfoto kan concluderen dat je zadel niet goed is? Als er op de röntgen wat te zien is, is je paard stuk. Je kan de ligging van een zadel niet halen uit een röntgenfoto.

I am because you were

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:54

Beste....

De vraag is waarom mensen toch altijd zo onvriendelijk moeten reageren....
Doe dat aub ergens anders of ga even een rondje lopen als je iets dwars zit

Wat ik duidelijk wil maken is dat iedereen een stoelzit krijgt in een te klein zadel
Dat hoeft dus niet perse met ts zelf te maken te hebben
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-03-19 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

July2001
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:18

misschien longeren van tevoren??

13-10-2018 - 10-12-2019

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:45

Ik zie dat je heel dicht bij me woont. Ik wil best eens kosteloos met je meekijken.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:16

Wat een leuk paardje en goed dat je in ieder geval lichamelijke oorzaken uit probeert te sluiten. Goed passend tuig is belangrijk :) Het geheel ziet er wat gespannen uit (zowel jij als je paard) en zoals al aangegeven is, denk ik dat het goed kan zijn om helemaal terug te gaan naar de basis, zelfs als dit gedeeltelijk veroorzaakt was door een minder goed passend zadel. Zeker in het geval van een heet paard is het zinvol om meer te leren rijden op zit (niet alleen jij, ook je paard), en je paard misschien lang en laag te rijden. Hete paarden worden vaak nog heter op het moment dat je meer in de mond gaat zitten (wat soms ook onbewust gebeurd als je paard druk wordt). Focus op je zit. Misschien helpt het ook om dr van te voren te longeren als je dat al niet doet en zoek een fijne instructrice die jullie verder op weg kan helpen :)

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 21:25

Ik heb nu iedere woensdag les van iemand die me helpt om rust te krijgen in ons beide en mijn merrie leert om over de rug te lopen. En donderdag rijd zij haar zelf. Ik voel nu al enorme verschillen. We werken nu aan rust, balans en dat ze over de rug loopt, want ze probeert die de geletruidrager weg te drukken. (Heb al nieuw zadel)

Afbeelding

Afbeelding

Eerder lui dan moe

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:40

Let op de suikers in haar voeding. En laat haar regelmatig aan de longeerlijn lopen.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:41

Al een stuk fijner beeld!

Je zit alleen nogsteeds met je knieën in je neus. En daarmee achterin je zadel, op de lepel.

Hop, langer die beugels, het maakt je echt niet minder 'springruiter'.

I am because you were

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:52

Fijne verbetering al op de foto's hoor TS, ziet er idd zoals mn voorganger al schreef veel meer ontspannen uit. Voor de korte periode vind ik dat een super verbetering, en wat mij betreft toont het ook dat je het echt graag goed wilt doen. +:)+

Zelf zou ik ook willen meegeven dat de beugels best een beetje langer mogen, niet alleen voor het beeld, maar om het contact dat je met je paard wilt krijgen. Jouw lichaam en het hare moeten samen leren werken, en daarvoor is goed ontspannen contact heel belangrijk. Als ik het vanaf de foto's mag bekijken, denk ik dat je er echt baat bij hebt om bij het balans en rust trainen baat hebt bij die wat langere beugellengte. Je benen zijn mooi lang genoeg om de lijn van haar lichaam te vormen, maar op de foto's zie je dat niet terug en komen je benen juist net wat korter uit.

Als je vanuit een zit met meer contact een goede band met haar leert opbouwen in je communicatie heb je daar tijdens het springen later enorm veel profijt van.

Top dat je priveles bent gaan nemen! Prive-les nemen is niet iets wat je alleen moet doen wanneer dingen niet goed gaan trouwens, priveles betekent dat er iemand met je mee kan kijken en alleen oog voor jou en jouw vragen heeft, maar ook voor jouw paardje. Een investering in jullie allebei die heel veel extra's biedt.

En vergeet ook niet dat jij en je paardje elkaar nog maar kort kennen, net als bij mensen vergt het tijd en energie om elkaar te leren kennen en ingespeeld te raken op elkaar. Dat jij bijvoorbeeld iets doet met alle goede bedoelingen wat je paardje niet snapt of fijn vindt heeft dan ook niet meteen als consequentie dat jij een slechte ruiter zou zijn. Iedere combinatie gaat zo'n periode door en neem daar dan ook vooral de tijd voor. Ook door veel tijd te steken in de dingen naast het rijden, want in de tijd die jij samen met haar doorbrengt bouw je een band op. Die band maakt het verschil of een paard werkt omdat ze moet of omdat ze dat voor je wilt.

Heel veel succes en zet vooral door! En ter vergelijking, ik heb nu 25 jaar ervaring met paarden en nog steeds heb ik bij elk nieuw paard het gevoel dat ik het "weer opnieuw" moet leren. Het is dus niet gek dat het niet altijd wil, en het betekend ook niet dat je een slechte ruiter bent als je het even niet weet. Persoonlijk zou ik zelfs zeggen dat alle ervaring van de wereld nog niet betekend dat je elk probleem zomaar kunt oplossen. Er is altijd iets wat je nog niet kent, en het is alleen maar goed om daarbij hulp te vragen.

Ben benieuwd naar jullie vorderingen de komende periode!

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 02:47

Beter beeld in stap.
Echter is je zadel en daardoor je zit nog steeds beroerd, sterker nog: hiermee geef jij je paard rugklachten. Er komt namelijk piekbelasting op de rug van je paard door de achterste helft van je zadel.

Eigenlijk is het niet fair om zo door te blijven rijden. Zoek een zadel die én je paard én jouw past. Waarbij je in het midden zit. Beugellengte gaat niets uithalen.

Je zegt dat je paard gevoelig is op zijn rug, een belangrijke oorzaak weet je nu wel: zadel. Alsof je aan jou gaat vragen een wandelvierdaagse te gaan lopen met een te hoge hak waardoor je enorme druk krijgt aan de voorkant van je voeten.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:49

Kan het niet ook een kwestie van tijd zijn? Dat ze langzaam wat meer went aan correcties en signalen. Misschien wordt ze steeds rustiger. Sowieso fijner een paard dat sterk reageert dan een paard dat nergens op reageert :j

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 08:00

Wat betreft zadel, een zadelmaker heeft meegekeken. Die had geen commentaar op hoe hij lag en hoe ik zat. En ik heb onder het zadel nog een pad. Als ik een groter zadel kwa Inc ga kopen loopt zij er niet fijn onder

Eerder lui dan moe

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:05

_kmbly schreef:
Wat betreft zadel, een zadelmaker heeft meegekeken. Die had geen commentaar op hoe hij lag en hoe ik zat. En ik heb onder het zadel nog een pad. Als ik een groter zadel kwa Inc ga kopen loopt zij er niet fijn onder


Maar je kan zelf toch zien dat je niet midden in je zadel zit? Je zit helemaal achterop de lepel.
Als je dat zo ziet dan snap je dus dat dit zadel niet goed past voor jou op deze manier.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:07

Niemand kan vanaf deze foto’s beoordelen dat je zadel slecht ligt TS! Dat is gewoon iets om te hebben om te zeiken.

Je beugels mogen wel 2 gaatjes langer voor een mooier plaatje en dan zul je ook iets meer voorin het zadel gaan zitten, maar het hele plaatje is al een hele vooruitgang! Goed bezig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:13

De ligging van het zadel wordt ook niet gemeld maar de zitplek op het zadel zelf.

Door de te korte beugels wordt je achterop het zadel geduwd. Eerst beugels veel langer en dan vrees ik dat het zadel nog te kort is voor ts.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:15

Ik ga er maar even vanuit dat TS een goede zadelmaker heeft en dat je vanaf een foto niet alles beoordelen kan. :)

Edit; dat ze teveel achterin het zadel zit klopt! Maar je zou eigenlijk een filmpje moeten hebben voordat je het echt beoordelen kan.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:17

_kmbly schreef:
Wat betreft zadel, een zadelmaker heeft meegekeken. Die had geen commentaar op hoe hij lag en hoe ik zat. En ik heb onder het zadel nog een pad. Als ik een groter zadel kwa Inc ga kopen loopt zij er niet fijn onder


Helaas, dat is dan niet de juiste zadelmaker geweest. Jij kan best geholpen zijn met een plattere zitting, en wellicht Franse kussens voor je paard etc. Ik zie juist wél mogelijkheden.

@change3x, ik ben het niet met je eens. Sterker nog, ik vind jouw post nogal respectloos. Mijn post is positief opbouwend, over hét zadel en niet over de pasvorm van het zadel voor het paard. Amberanne vraagt op een directe manier wat ts er zelf in ziet. Een geoefend oog ziet wel meer op foto’s. De oplossing echter is minder gemakkelijk, die heb ik dus niet kant en klaar omdat álles afhankelijk is van de bouw van ts haar paard en de bouw van ts zelf (bekken, schaambot, lengte bovenbenen, dikte billen etc).

Ik heb tijdens het schrijven van mijn post 1 de foto’s bekeken en tijdens het schrijven van deze post nog eens 10x terug gekeken.. en ik blijf er alleen maar sterker voor staan: dit past niet en ik vind het teleurstellend van een zadelmaker dat hij/zij dit plaatje prima vind met een ruiter zo uit het lood in een zadel.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers