3 jarig paard te braaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:39

Hoi

Ik heb een 3 jarige merrie gekocht. Ik heb er vertrouwen in maar Mn vader niet. Hij vind dr te braaf? Paard is 3 maanden ohz loopt rustig een sprongetje, gaat mee naar buiten, braaf in de binnenhal en totaal niet schrikkerig. Schriktraining gehad met gekke vuur dingen en kijkt nergens van op. Is dit gek? Ik vind het namelijk een kwestie van een keer een gelukje hebben maar hij lijkt erg bang dat er toch ergens een kronkel in dr kop zit. Ze is gewoon super rustig en helemaal het type paard WT ik zoek. Wat is jullie mening hierover? Bestaat er iets als te braaf?

Roze schoentje


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:41

Ik zou super blij zijn met zo'n paard. En ik denk velen met mij. :) Lekker van genieten! +:)+

Ben wel heel benieuwd wat voor paard je hebt. Weet je de afstamming?

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:43

Coloured schreef:
Ik zou super blij zijn met zo'n paard. En ik denk velen met mij. :) Lekker van genieten! +:)+

Ben wel heel benieuwd wat voor paard je hebt. Weet je de afstamming?



Ja dat heb ik dus ook! Ze is er nog niet, moet nog door de keuring :)

Roze schoentje

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:45

Gewoon genieten van je paard.
Pas wel op dat je niet teveel van haar vraagt. Ze is nog zo jong

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:46

Mijn eerste paardje was volledig groen, en na 4 maandjes stapte wij zonder bit en zadel zo het bos in. Het kan dus zeker wel. En zeker van genieten, zulke dieren zijn echt goud waard, <3

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:46

Horseloverl schreef:
Hoi

Ik heb een 3 jarige merrie gekocht. Ik heb er vertrouwen in maar Mn vader niet. Hij vind dr te braaf? Paard is 3 maanden ohz loopt rustig een sprongetje, gaat mee naar buiten, braaf in de binnenhal en totaal niet schrikkerig. Schriktraining gehad met gekke vuur dingen en kijkt nergens van op. Is dit gek? Ik vind het namelijk een kwestie van een keer een gelukje hebben maar hij lijkt erg bang dat er toch ergens een kronkel in dr kop zit. Ze is gewoon super rustig en helemaal het type paard WT ik zoek. Wat is jullie mening hierover? Bestaat er iets als te braaf?

Nee.

dat sommige mensen minder blij worden van een heel erg braaf paard, ligt aan die mensen, niet aan het paard. Ook dat is geen kwaliteitsoordeel maar een vaststelling.

Niet te hard mopperen want ik stap zo in de auto om d'r te komen halen!
(zeg dat misschien maar niet tegen je vader)

Horseloverl schreef:
Ja dat heb ik dus ook! Ze is er nog niet, moet nog door de keuring :)

Waar je vader wellicht op doelt is drogeren. Dat komt voor, klopt.
Dat kun je relatief simpel ondervangen door een bloedje te trekken en te laten bewaren (sommige keuringsartsen doen dat standaard).
Mocht ze dan na enkele dagen toch niet zo braaf blijken te zijn, kun je het bloed laten testen op verdovende middelen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 22-04-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:46

Valt niets zinnigs over te zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon erg braaf.
Er zijn echter ook paarden die inderdaad braaf zijn omdat ze bijvoorbeeld ergens een tekort aan hebben of een lichamelijk ongemak hebben.
Als hij gekeurd is bij aankoop en zijn conditie + bloedbeeld is goed dan gewoon lekker van genieten :)
Pas wel op dat je hem niet per ongeluk overvraagd als hij zo braaf is.

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:47

Anastasia24 schreef:
Mijn eerste paardje was volledig groen, en na 4 maandjes stapte wij zonder bit en zadel zo het bos in. Het kan dus zeker wel. En zeker van genieten, zulke dieren zijn echt goud waard, <3


Ah zie! Heerlijk ja! Dit geeft me we vertrouwen!
Mn vorige paard was als 3 jarige al gek, die is op 8 jarige leeftijd afgemaakt na een hele zware blessure. Ik geloof nog steeds dat dat het lot was omdat ik anders een keer verongelukt was..

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:48

ikke schreef:
Horseloverl schreef:
Hoi

Ik heb een 3 jarige merrie gekocht. Ik heb er vertrouwen in maar Mn vader niet. Hij vind dr te braaf? Paard is 3 maanden ohz loopt rustig een sprongetje, gaat mee naar buiten, braaf in de binnenhal en totaal niet schrikkerig. Schriktraining gehad met gekke vuur dingen en kijkt nergens van op. Is dit gek? Ik vind het namelijk een kwestie van een keer een gelukje hebben maar hij lijkt erg bang dat er toch ergens een kronkel in dr kop zit. Ze is gewoon super rustig en helemaal het type paard WT ik zoek. Wat is jullie mening hierover? Bestaat er iets als te braaf?

Nee.

dat sommige mensen minder blij worden van een heel erg braaf paard, ligt aan die mensen, niet aan het paard. Ook dat is geen kwaliteitsoordeel maar een vaststelling.

Niet te hard mopperen want ik stap zo in de auto om d'r te komen halen!
(zeg dat misschien maar niet tegen je vader)


Idd denk als ze dr is na het keuren dat ie je zo opbeld hahaha

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:49

Sizzle schreef:
Valt niets zinnigs over te zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon erg braaf.
Er zijn echter ook paarden die inderdaad braaf zijn omdat ze bijvoorbeeld ergens een tekort aan hebben of een lichamelijk ongemak hebben.
Als hij gekeurd is bij aankoop en zijn conditie + bloedbeeld is goed dan gewoon lekker van genieten :)
Pas wel op dat je hem niet per ongeluk overvraagd als hij zo braaf is.


Jaa precies! Keuring word nog gedaan dus dat moeten we nog meemaken. Het plan is om eerst lekker te wennen, dressuurlesje in de week tot ze 5 is en voor de rest lekker bos tot ze 5 is, daarna het spring werk oppakken

Roze schoentje

Xyris

Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:01

Ik ken er sowieso en stuk of 4 waar je zo op kon gaan zitten en wegrijden na het zadelmak maken. Het is echt mogelijk, maar zorg ervoor dat je zeker weet dat de verkoper een correct verhaal verteld en doe het rustig aan met je paardje. Zeker zulke makkelijke paarden kan je kort na een verhuizing makkelijk overvragen. Hoe lief het paard dan ook mag zijn, pa kan in zo'n situatie dan ineens wel gelijk krijgen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:01

Ik heb ook zo'n paard gehad.
Als 3 jarige 1 malig gelongeerd en daarna meteen opgestapt.
2 weken later reden we buiten tussen de auto's, vrachtwagens, het maakte haar niks uit.
Het was een dame met pit, naar oh wat een geweldig braaf paard.

daantjuhhh

Berichten: 26772
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:05

Sizzle schreef:
Valt niets zinnigs over te zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon erg braaf.
Er zijn echter ook paarden die inderdaad braaf zijn omdat ze bijvoorbeeld ergens een tekort aan hebben of een lichamelijk ongemak hebben.
Als hij gekeurd is bij aankoop en zijn conditie + bloedbeeld is goed dan gewoon lekker van genieten :)
Pas wel op dat je hem niet per ongeluk overvraagd als hij zo braaf is.

Precies. Mijne was ook zo onwijs braaf.
Hij bleek na 3 mnd heel erg ziek te zijn.
Nadat hij beter was kwam er een duiveltje uit het doosje.
Nog steeds een super eerlijk paard hoor. Daar niet van. Maar veel meer energie.
En ineens kon meneer bokken en schrikken van de meest gekke dingen.

Maar er bestaan wel paarden die gewoon hartstikke gezond zijn. Maar erg braaf

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

Daantje, ik heb dat 2x meegemaakt met paarden met op beide benen een 4tje hoefkatrol. Veel te veel last van de pootjes om te protesteren. Maar ik moet wel zeggen dat je daar altijd wel ‚iets’ aan zag in de beweging of uitdrukking, het viel gewoon niet echt te plaatsen.
De eerste heb ik zelf ook gereden (en oh wat voelde ik me vreselijk schuldig toen de foto‘s gemaakt waren). De ander herkende ik aan het typische loopje met een soort trance in de ogen, maar toen geloofde de eigenaar mij niet todat hij begon te struikelen (quarters zijn immers wel vaker heel braaf).

Als hij al mee geweest is op vreemd terrein en ook al een sprongetje gemaakt heeft zal het allemaal wel meevallen, maar er zijn inderdaad ook van die binnenvetters die als ze uit hun vertrouwde omgeving zijn echt gevaarlijk flippen. Volgens mij was er niet lang geleden een topic van zo‘n paard dat na de verhuizing alleen nog maar op zijn achterbenen stond of zoiets.

In dit geval waar hij al in vreemde bakken en schriktraining geweest is, zal hij eerder gewoon lekker relaxed zijn.

Succes met de keuring!

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:13

Sizzle schreef:
Daantje, ik heb dat 2x meegemaakt met paarden met op beide benen een 4tje hoefkatrol. Veel te veel last van de pootjes om te protesteren. Maar ik moet wel zeggen dat je daar altijd wel ‚iets’ aan zag in de beweging of uitdrukking, het viel gewoon niet echt te plaatsen.

Als hij al mee geweest is op vreemd terrein en ook al een sprongetje gemaakt heeft zal het allemaal wel meevallen, maar er zijn inderdaad ook van die binnenvetters die als ze uit hun vertrouwde omgeving zijn echt gevaarlijk flippen. Volgens mij was er niet lang geleden een topic van zo‘n paard dat na de verhuizing alleen nog maar op zijn achterbenen stond of zoiets.

In dit geval waar hij al in vreemde bakken en schriktraining geweest is, zal hij eerder gewoon lekker relaxed zijn.

Succes met de keuring!


Ik ga daar in mee. Heel fijn als het paard braaf is! Denk dat veel mensen jaloers op je zullen zijn. Maar probeer hem/haar straks niet te overvragen juist omdat ie zo braaf is! Al kan het natuurlijk nog altijd dat er ‘een kronkel’ zit maar dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 22:15

Bedankt voor de reacties! Ze word in juni 4 en het plan is om een jaar lekker te dressuren en het bos in te gaan. 1x in de week een lesje, na een poosje rustig bakjes mee pakke. En niet meer dan 4 in de week rijden. Ze is beel groot, 175 dus wil haar ook goed laten uitgroeien zonder problemen :)

Roze schoentje

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:40

je kan het nooit uitsluiten natuurlijk... Zelf heb ik een 3,5 jarige gekocht die zo mak was waar ik alles mee kon maar die een spierziekte had en dus simpelweg niks kon...

daarna weer een 2,5 jarige gekocht, langzaam zadelmak gemaakt.. paard loopt nu voorop op het strand, in het bos en kijkt nergens naar als we een keertje wat anders doen..

Alles kan natuurlijk, een keuring kan het uitsluiten :D

Afbeelding

Never let the fear of striking out, keep you from playing the game. ~ a Cinderella Story
LM Jack Daniels || L1+ 19 / L2 +10
Bacardi || Z2 / 1-3-2016 †

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:47

Er even van uitgaande dat er niets medisch is heb je gewoon een bullseye te pakken! En dat is heel fijn *\o/*

Mijn net 3-jarige is ook zo. Ontzettend braaf, tot nu toe laat ze zich alles welgevallen. Gister voor de tweede keer erop (in galop) en het was alsof we het al jaren deden. We zijn al een aantal keer op wandeling geweest en ook toen was ze heel fijn.

Trailer, clinic, DA, tandarts, alles prima. Ze heeft energie voor 10, dus kan weleens stuiteren, maar vooral eerst even longeren en na 1 bok kan je alles doen.

Daarom heb ik alles wat er tot nu toe in zit aan training zelf gedaan. Bij een ander (minder makkelijk) paard had ik wel twee keer nagedacht.

Afbeelding
Afbeelding

Vraagje aan de rest die een mak paard hadden omdat er iets mee mankeerde: zijn er nooit tekenen geweest (misschien achteraf) waarop je nu denkt: "de puzzelstukjes vallem op z'n plek"?

Succes met de keuring TS. Ik duim! +:)+

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:53

mijn 2 jarige toen gekocht was ook zo mak als een lammetje en dat is ze nu als twaalfjarige nog steeds. sommige dieren hebben gewoon een wat meer stabiel karakter. de mijne is trouwens wel wat flegmatiek in het werk.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:58

Mijn 2 jarige is tot nu toe ook poepiebraaf. Uiteraard nog niet opgezeten, maar ik kan er alles op leggen, buiten is ie nergens bang van (en als ie 'bang' is kijkt ie er even na, thats it), en ik verwacht dat ie volgend jaar als ik er op ga niet moeilijker gaat zijn.

Het kan inderdaad iets medisch zijn. Dus een beetje voorzichtigheid van jullie pap is helemaal niet verkeerd. Laat je paard dan ook zeker goed keuren! Maar als daar niks uit komt, lekker genieten van zo'n braaf dier!

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:02

Gimme_Joy schreef:
Er even van uitgaande dat er niets medisch is heb je gewoon een bullseye te pakken! En dat is heel fijn *\o/*

Mijn net 3-jarige is ook zo. Ontzettend braaf, tot nu toe laat ze zich alles welgevallen. Gister voor de tweede keer erop (in galop) en het was alsof we het al jaren deden. We zijn al een aantal keer op wandeling geweest en ook toen was ze heel fijn.

Trailer, clinic, DA, tandarts, alles prima. Ze heeft energie voor 10, dus kan weleens stuiteren, maar vooral eerst even longeren en na 1 bok kan je alles doen.

Daarom heb ik alles wat er tot nu toe in zit aan training zelf gedaan. Bij een ander (minder makkelijk) paard had ik wel twee keer nagedacht.

[ [url=m/KJYBCN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jS6dED.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraagje aan de rest die een mak paard hadden omdat er iets mee mankeerde: zijn er nooit tekenen geweest (misschien achteraf) waarop je nu denkt: "de puzzelstukjes vallem op z'n plek"?

Succes met de keuring TS. Ik duim! +:)+



Hier een topbraaf paard dat achteraf bloedarmoede had. Wij hebben rustig aan gedaan met hem, maar nu hij in orde is en we hem meer vragen flipt hij. Zat er achteraf al in (eerste keer erop geen reactie op been, harder been en in het zand bijv), maar wij hebben ons aan hem aangepast door alles rustig aan te doen. Op dit moment rijdt iemand hem voor ons. Iemand die goed kan rijden én zitten, wat hem kwaad maakt want wij vielen altijd en hebben niet de ervaring om dit op te lossen. Ben mijn VERTROUWEN nu ook kwijt. Maar het lijkt de goede kant op te gaan gelukkig!


Afbeelding
(Dit ben ik niet, ik had ernaast gelegen haha.)

Maar brave paarden bestaan ook dus hopelijk heb jij gewoon een brave!

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:08

Hij moet in Juni 4 worden we lopen door groot verkeer heen. Gaan voorop bij ebge dingen. Hij is heel zacht mbt horsemanship. Puur geluk ! Kende hem al langer en met 2 was hij net zo.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:10

Het is misschien handig als je te weten komt hoe het paard was voor het inrijden.
Dan weet je of ze al braaf was in de omgang en dus of het een logisch gevolg is van haar karakter.
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat zon jong paard echt nog overdonderd is van alles en na een jaar wel karakter begon te tonen.
Ik ga met de mensen hier mee die zeggen dat je niet teveel met het paard moet doen, juist omdat ze zo braaf is.
4 keer per week is in mijn ogen veel te veel voor een 3 jarig paard, al is het buiten rijden.
Paarden hebben, zeker zo jong, tijd nodig om te verwerken en hun lichaam heeft tussendoor rust nodig.
Ik zou het niet gek vinden als je een lesje van een half uurtje zou doen per week, dan nog een buitenritje en daarnaast een grondwerk/wandelingetje aan de hand of dressuur aan de hand.

Dat zou ik doen met een drie jarig paard en meer niet.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:15

Ook een x zo'n topbrave gekocht. Bleek bloedarmoede. Nadat hij weer op krachten was gekomen bleek het een echt "varken". Mogelijk in de handel te laag in het voer gehad. Bleek t ook nog een klophengst. Dus terug gegaan naar oude eigenaar.

Ik kan me het wantrouwen van je vader wel voorstellen TS. Als paarden rap groot groeien kunnen ze ook allerlei tekorten opdoen. Ik zou in ieder geval bij de keuring een bloedonderzoek vragen of eerder als jullie het niet vertrouwen.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:16

Babootje schreef:
Ook een x zo'n topbrave gekocht. Bleek bloedarmoede. Nadat hij weer op krachten was gekomen bleek het een echt "varken". Mogelijk in de handel te laag in het voer gehad. Bleek t ook nog een klophengst. Dus terug gegaan naar oude eigenaar.

Ik kan me het wantrouwen van je vader wel voorstellen TS. Als paarden rap groot groeien kunnen ze ook allerlei tekorten opdoen. Ik zou in ieder geval bij de keuring een bloedonderzoek vragen of eerder als jullie het niet vertrouwen.


Mag ik jou een pb sturen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Lithya en 9 bezoekers