Wat betekent ‘aan het been plakken/kleven’?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Wat betekent ‘aan het been plakken/kleven’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 12:55

Gisteren in de les had mijn instructrice het erover dat mijn paard (waarbij ik hem een stukje naar buiten moest rijden) aan mijn been kleefde (‘hij blijft nu wel erg aan je been kleven, tik hem maar bij!’).

Ik deed dat natuurlijk braaf, volgzaam als ik ben. Maar pas later bedacht ik, wat betekent het nu eigenlijk. In dit geval interpreteerde ik het als: hij luistert niet naar je beenhulp, dus kom maar wat steviger door.
Ik heb de uitdrukking wel eens vaker gehoord of gelezen en dan dacht ik dat het paard wat onzeker was oid.

Weet iemand het uit te leggen in gewone mensentaal (ik vergeet het geheid volgende week in de les...)

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:59

Inderdaad het niet reageren op je beenhulp, en soms zelfs wat terug duwen tegen je been.

Sommige paarden snappen de beenhulpen gewoon nog niet, en andere paarden worden trager in het reageren wanneer je teveel doet, of je hulp te lang aanhoud.
Het is altijd een beetje aftasten, maar ik houd altijd in mijn achterhoofd: zo zacht als kan, zo hard als moet.
En: het paard moet zelf blijven lopen, dus niet continue beenhulpen geven.
En: paard moet wachten tot jij een andere hulp geeft, tot die hulp moet hij gewoon doorgaan met wat je op dat moment aan het doen was.
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-04-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:00

Dat hij niet wijkt voor je been, niet van je been af beweegt. Oftewel niet reageert op de hulp.

When was the last time you did something for the first time?

Janneke2

Berichten: 22726
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:28

Nienkje_H schreef:
Gisteren in de les had mijn instructrice het erover dat mijn paard (waarbij ik hem een stukje naar buiten moest rijden) aan mijn been kleefde (‘hij blijft nu wel erg aan je been kleven, tik hem maar bij!’).

Ik deed dat natuurlijk braaf, volgzaam als ik ben. Maar pas later bedacht ik, wat betekent het nu eigenlijk. In dit geval interpreteerde ik het als: hij luistert niet naar je beenhulp, dus kom maar wat steviger door.
Ik heb de uitdrukking wel eens vaker gehoord of gelezen en dan dacht ik dat het paard wat onzeker was oid.


Naar buiten rijden op de grote volte begrijp ik als een vorm van wijken.
Dan is ten eerste de gewichtshulp van belang, en dat het dier een benul heeft dat de "been" hulp geen drijvende hulp is, maar dat wijken gevraagd wordt.

Sommigen leggen de kuit van het been dat laat wijken naar achter, ik geef de voorkeur aan een gewichtshulp plus een soort veeg met mijn hele been (dijbeen, knie en kuit).
De wijkende hulp is het duidelijkste op het moment dat het achterbeen in kwestie wordt opgetild. Doorzitten heeft dan zin, want bij lichtrijden drijf je bij het gaan zitten - als het binnenachterbeen landt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat betekent ‘aan het been plakken/kleven’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 15:06

Dank voor alle uitleg!

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers