Spanning op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:08

Gewoon kilometers maken op vreemd terrein

Pak maar vaak een oefen wedstrijd erbij

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:38

Relaxed schreef:
Ik heb jaren gejureerd en zag het zo vaak. In het losrijgedeelte in de baan niets aan de hand, door de hekjes naar binnen en spanning. Dat komt echt maar bij 1 iemand vandaan, degene die erop zit.. Het paard maakt het niets uit of ie aan de ene of aan de andere kant van de hekjes loopt :n
Dus wat doe JIJ anders in je training dan in de ring?

Wat ik zelf wel eens had dat ie in de proef minder op mijn been reageerde, oostindisch doof zeg maar.. Maar zelf wil je in de proef ook niet te lomp been geven, terwijl je hem thuis gewoon een keer naar voren schopt als ie niet reageert, dat weten ze zo goed.. Ik ging dan de 2e proef de ring in met het idee dat ie aan de beurt was als ie me weer liet zitten (dan maar minder punten, lopen zal je) en dan was ie er vaak alweer bij. Gewoon omdat je zelf met een andere stelling de ring in rijdt :j


Hoewel dit absoluut waar is speelt de verandering van omgeving natuurlijk ook wél mee. Grote kans dat het paard bij het losrijden eerst in stap overal langs heeft gelopen (want warming-up) en niet meteen 'in de krul' in draf/galop een nieuwe omgeving hoefde te verkennen.
Al schrijf ik het merendeel van het probleem wel toe aan jouw punt hoor.
Het wel de vraag of je paard weet dat ie niet hoeft te luisteren in de ring of dat jouw hulpen geving door spanning nét anders is dan anders. Dat lijkt mij het begin: onbegegrip (wat doet mijn baas nu) gevolgd door minder consequent zijn in de ring. Uiteindelijk gevolgd door leren dat je in de ring anders mag/kunt reageren dan thuis.

Puur wedstrijden blijven rijden is niet de makkelijkste oplossing. Die zitten zo in een vast stramien (helaas!) dat je weinig ruimte hebt om echt aandacht te besteden aan je werkelijke probleem. Tenzij je het probleem ook al hebt bij het losrijden. Want dan ge je gewoon dát een tijdje doen tot het werkt.
Het kan heel erg helpen om even die proefjes uit je hoofd te zetten en eerst aan de ontspanning op vreemd terrein te gaan werken. Schrijf je in voor wat clinics maar zoek daarbij wel goed naar clinics waar je juist hier fijn aan kunt werken.
Oefenen, oefenen oefenen. Bereid je paard net zo serieus voor op ontspannen op vreemd terrein als dat je je proef voor zou bereiden. Ik denk dat je daar de rest van je wedstrijd carrière plezier van hebt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:20

In het kader "meteen streng zijn, ze moet er nu langs - geeft spanning"....
...er zijn ruiters die een soort schema hebben:
de eerste keer mag je dier uitgebreid kijken, eventueel ook stilstaan, ruiken, tasten
2e keer wat minder,
3e keer 'er langs met beleid'
dwz: zelf diep zitten, laag ademen en op een strategisch punt een pasje wijken vragen, of schouder in, of een overgang, net hoe t maar uitkomt.

Uiteraard tussen de 2e en de 3e keer en daarvoor ook al,zoeken naar ontspanning. (Verticale balans, iedere hoek is "lekker stretchen aan de buitenkant", even iets makkelijks vragen en belonen, de lijst kan nog wel langer...)

Eventueel te combineren met: hetzij de eerste minuut tussen de hekjes nadrukkelijk op de binnenhoefslag, hetzij als eerste starten, hetzij je inschrijven voor 2 proeven en per definitie halverwege de eerste proef afgroeten, hetzij ...

Het is veel meer "onderzoeken, je dier goed (echt door en door) leren kennen" dan simpelweg 100x keer herhalen in mijn ervaring.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:20

Bedankt voor deze tip Janneke. Daar ga ik mee aan de slag. Ik denk dat het heel goed voor mijn paard werkt om haar de tijd te geven om aan de entourage te wennen. Zo rijd ik tijdens de training namelijk ook:) Dan krijgt ze ook de tijd om te wennen. Ik ga dan ook vaak in de buurt van een ander paard erlangs, dan durft ze namelijk wel. Moet het toch ook zelf makkelijker zien op te lossen. Het is ook een kwestie van tijd, dat realiseer ik mij heel goed.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:35

Nog meer mensen die herkennen dat ze zelf in de ring niet meer gaan ademhalen? :o

Met los rijden gaan we erg fijn en zodra we de ring in moeten, stop ik zelf met ademhalen.
Voor mijn eigen idee valt mijn spanning wel mee, maar uit de praktijk blijkt dit toch anders.
Genoeg mensen die ook zeggen; dat houdt je toch niet vol?!
Nou helaas wel.. En ik zou het graag anders willen zien.

En het is makkelijk gezegd; gewoon rustig blijven & blijven ademen. Maar dat gaat niet vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:01

Jackyyb schreef:
Nog meer mensen die herkennen dat ze zelf in de ring niet meer gaan ademhalen? :o

Met los rijden gaan we erg fijn en zodra we de ring in moeten, stop ik zelf met ademhalen.
Voor mijn eigen idee valt mijn spanning wel mee, maar uit de praktijk blijkt dit toch anders.
Genoeg mensen die ook zeggen; dat houdt je toch niet vol?!
Nou helaas wel.. En ik zou het graag anders willen zien.

En het is makkelijk gezegd; gewoon rustig blijven & blijven ademen. Maar dat gaat niet vanzelf.


Haha echt! Ik heb ze wel eens rood zien aanlopen in de ring en ook in de houding zie je het vaak terug, hele bovenlijf verkrampt.. Niet zo gek ook dat het paard daar ook op reageert.