Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 01:00

Ik zit al een tijdje met een vraag die me toch wel belangrijk lijkt en ik dacht dat ik ze het best hier stelde.

Ik ben eens goed van mijn paard gevallen. Ik kwam zodanig hard neer (voornamelijk op mijn rug denk ik) dat ik niet meer kon ademen. Ik probeerde meteen recht te staan zoals ik dat altijd doe, maar ik viel gewoon weer in het zand. Ik KON niet ademen en ik had echt geen idee wat er gebeurde. Mijn ribbenkast leek zich heel klein en gespannen te houden en ik had geen controle om me bv te proberen ontspannen.

Mijn vraag is: Hoe heet dit fenomeen en wat doe je er best aan op het moment? Hoe reageer je?

Toen het met mij gebeurde had niemand rond mij een idee van wat er mis was en ik denk dat het best is om dit eens uit te pluizen. Kwestie van mezelf en anderen te wapenen tegen het volgende voorval.

De dokter heeft me trouwens niet voldoende antwoord gegeven; "je ribbenkast verkrampte"... V: wat kan je eraan doen? A: niet vallen... V: maar als het gebeurd wat doe je dan best A: kan je niets aan doen.
Ik hou wel eens van droge humor, maar ik kan hier niet veel mee aanvangen.
Als ik 'ribbenkast verkrampt na val' google kom ik uit op allerlei chronische aandoeningen en andere zaken die niet relevant zijn.

Ik hoop dat iemand iets meer weet?
Zeg alsjeblieft niet "inademen", daar kwam ik ook al bij. }:0 :Y)

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:04

Ik volg even. Mijn meest recente val was er zo eentje en nu ben ik bang om te vallen (eerst ook voor galop maar daar ben ik nu grotendeels overheen). Ik ben wel benieuwd of er mensen met tips zijn.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:04

door de klap is er te veel lucht uit je longen geperst zonder dat dat opgenomen is in je bloed en organenh, dus je hebt een ademteug te kort gehad.

kan door diverse oorzaken, stevige stomp in je maag bv geeft zelfde effect.

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:05

Lucht wordt uit je longen 'geslagen' door de val. Niks ergs! Ik had hetzelfde afgelopen wintersport, welliswaar niet met paardrijden maar toch een aardige klap gemaakt. Is inderdaad even schrikken en even happen naar adem maar meer is het ook niet. Mocht het weer gebeuren probeer dan niet meteen op te staan maar zorg eerst voor rust, dan kom je snel genoeg weer op adem.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:07

Ik heb het regelmatig gehad met vallen van paard en zelfs zonder paard. Met gym enzo :+
Rust houden en eigenlijk komt het dan vanzelf weer op gang. Even rustig blijven liggen, zitten en dan pas staan.

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:09

rustig gaan zitten en je armen omhoog (boven je hoofd) proberen te doen, dat helpt met weer kunnen ademhalen. Vroeger een aantal keer aan de hand gehad na een val of een trap in mijn maag en op deze manier kreeg je het snelste weer lucht.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 01:11

Dus als je bv in een situatie snel weer zou moeten reageren heb je eigenlijk gewoon pech? Er is niets dat je er kan aan doen, buiten wachten dan?
Het is zeker paniek hebben! Ik denk dat als je dat beseft, dat je het effect al een beetje kan verminderen? Of toch sneller weer te been zijn.

Ik ben blij dat het misschien een nuttige vraag bleek.

xSennaa
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:22

Ik heb dit ook een keer gehad toen ik van mijn paard viel op mijn rug. Ik kon toen ook even niet ademen en moest van mijn instructrice doen alsof ik door een rietje blies (vgm). Daarna ging het weer beter.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:27

sevenofnine schreef:
Dus als je bv in een situatie snel weer zou moeten reageren heb je eigenlijk gewoon pech? Er is niets dat je er kan aan doen, buiten wachten dan?
Het is zeker paniek hebben! Ik denk dat als je dat beseft, dat je het effect al een beetje kan verminderen? Of toch sneller weer te been zijn.


Nee, er is niet veel aan te doen, meestal is het maar heel even dat je geen lucht hebt, dus gewoon rustig blijven werkt het best. Als je in paniek raakt gaat je lichaam inderdaad verkrampen en daardoor wordt het lastiger je lijf zijn werk te laten doen. Je dokter heeft het gewoon goed gezegd, alleen had jij waarschijnlijk op meer gehoopt ;-)!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:29

Als je zeker weet dat alles nog heel is probeer dan enigzins om te draaien,rustig adem proberen te halen en rechtop te gaan zitten. Armen omhoog is een goede tip. Daarna pas staan.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:34

hier is niet heel veel tegen te doen behalve inderdaad niet vallen :+

bij een harde klap kan het zijn dat je long inklapt zonder dat er een gaatje ontstaat. je hebt dan dus geen klaplong maar een 'ingeklapte long'. dat vult zich daarna vanzelf weer met lucht. maar dan moet het echt wel een flinke klap geweest zijn.

is even een heel naar gevoel, als je in paniek raakt word het nog lastiger om weer te ademen inderdaad. dus vooral rustig proberen te blijven zitten en inderdaad armen omhoog.

Chocoladeijs

Berichten: 75
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:59

Dat kan idd als je hard valt of een stomp krijgt of iets dergelijks, de lucht is uit je longen geslagen zeggen ze ook wel. Geen prettig gevoel maar gaat als het goed is ook redelijk snel over.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:34

Daar valt inderdaad niks aan te doen behalve even wachten. Duurt niet lang tenzij je een klaplong zou hebben. Ik kan gelukkig altijd vrij rustig blijven wanneer ik op zo'n manier val dus dan ga ik rechtop zitten een meestal is het binnen een minuut weer klaar. Het is even rationaliseren.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:41

Door de klap, klappen je longen soort van dicht. Heb dit met raceschaatsen gehad tien ik keihard en vol tegen de reling knalde. Kon ook niet meer ademen. Maak je verder geen zorgen, dit is een normaal verschijnsel, net zoiets als na een kriebel in je keel hoesten. Het is de reactie van je lichaam op die klap. Heel eng een eerste keer maar je moet rustig proberen te blijven en wachten tot je je longen zich weer kunnen vullen met lucht.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 03:27

Ik heb het ook wel eens gehad. Je ribbenkast verkrampt niet zozeer maar de lucht gaat door de klap op je rug uit je longen. Heb ooit een trap in mijn buik gehad en toen gebeurde dat ook.
Je raakt inderdaad in paniek maar dat valt opzich na een paar seconde onder controle te krijgen. Probeer te blijven zitten of liggen en bedenk je dat je kleine teugjes lucht moet nemen.
Volgens mij kun je van zo'n val gewoon een klaplong krijgen overigens.
Kleine teugjes lucht dus en probeer je armen in je zij te zetten. Zo maak je je borstkas groot en rek je je longen uit. Je kunt ook met je armen op de grond steunen en kleine teugjes inademen.
Probeer tegen je omgeving kort te zeggen 'geen lucht' en hou je rustig. Je kunt best eventjes zonder zuurstof. Ontspan he bewust je lichaam. Probeer je tenen te bewegen en focus op ontspanning.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:55

Ik heb het een paar keer gehad na een val van een paard. Omdat je geen adem kunt halen, lukt het ook niet om te praten. De mensen om me heen waren op die momenten vaak iets meer 'in paniek' dan ik, omdat ik alleen maar een soort van gekreun kon produceren.
Het beste wat je dan kunt doen is rustig blijven, blijven liggen en wachten tot je wel weer kunt ademen.
Het duurde bij vaak een seconde of 30 dat ik weer adem kreeg, maar je kunt ook zolang je adem inhouden, dus er zal op dat moment niets schadelijks gebeuren. Het enige is dat het op dat moment veel langer lijkt te duren dan 30 seconden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:07

Denk dat iedereen dat weleens gehad heeft met een val. Is even angstig maar je weet dat het meestal weer snel over is

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:45

Armen omhoog inderdaad, dan komt de borstkas omhoog/open en kunnen de longen zich weer vullen met lucht.

Anoniem

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:10

Ik heb dit echt regelmatig gehad als ik met turnen plat onderuit ging.
Tja, niks aan te doen en gewoon normaal blijven liggen. Niet hysterisch proberen je longen in 1 keer te vullen want dat gaat gewoon niet.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:12

Niet in paniek raken (je weet nu wat het is) even blijven liggen tot dat het weer normaal voelt. En niet meteen opstaan. Ook al willen de omstanders (goed bedoelt) dat ook, maar probeer daar voor te zijn door te zeggen (wat niet lukt) gebarentaal dat jen even tijd nodig hebt.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:23

Als je echt hard gevallen ben is het sowieso goed om (als je je niet in een gevaarlijke situatie bevindt) even tot rust te komen, voelen of alles nog werkt en dan rustig op te staan.

Anoniem

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:06

Wat wil je nu precies weten dan?
Ik ben ooit eens op school van het klimrek gevallen, ook plat op mijn rug en had toen hetzelfde. Uiteindelijk is het toch echt een kwestie van 'op adem komen' en je bent er toch weer?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:23

Indd armen omhoog maar dan op deze manier: zet je handen op je hoofd en druk je ellebogen goed omhoog en iets naar achteren. Je borstkas heeft dan iets meer ruimte en fluiten wil soms ook nog wel eens helpen.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:27

Op het moment zelf is het enige wat je kan doen inderdaad eventjes blijven liggen (indien veilig) en dan heel rustig rechtop gaan zitten, pas opstaan als je weer goed kunt ademen.
Wat je kunt doen om het te voorkomen is een body protector gaan dragen. Het is even wennen, maar als je een goed passende hebt (juiste maat en model voor jouw lichaam) heb je er helemaal geen hinder van tijdens het rijden. Het is alleen wel heel erg warm. Heb ik er graag voor over ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:32

sevenofnine schreef:
Dus als je bv in een situatie snel weer zou moeten reageren heb je eigenlijk gewoon pech? Er is niets dat je er kan aan doen, buiten wachten dan?
Het is zeker paniek hebben! Ik denk dat als je dat beseft, dat je het effect al een beetje kan verminderen? Of toch sneller weer te been zijn.

Ik ben blij dat het misschien een nuttige vraag bleek.

Als je in zo'n situatie in gevaar komt neemt je fight or flight het van je over en dan al het je verrassen hóe snel je precies kan zijn "zonder" adem. ;) Je zal geen marathon lopen maar reken maar dat je kort wel snel kan reageren om jezelf in veiligheid te brengen. :)

Zolang je veilig bent kan je best blijven liggen imo idd, zo "gerekt" mogelijk" indien dat niet extreem pijn doet natuurlijk. :) Zodat je je "borstkast open trekt" om het even stom te zeggen. Even mentaal ook "op adem komen" want de paniek over dat gevoel helpt niet aan het gevoel. ;)