Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:06

Hey!

Ik heb een superleuke 7 jarige new forest pony van 1.36. Ik kocht hem op 6 jarige leeftijd waarbij ik de galop nog niet helemaal goed bevestigd vond. Snel en niet goed in balans. De laatste tijd gaat dit eigelijk heel goed en kan je netjes met hem zowel recht op de hoefslag als voltens 10 meter galoperen. Hij springt aan wanneer je er om vraagt en komt in draf wanneer je er om vraagt. Nou zit het probleem dat hij niet een mooie overgang van galop naar draf maakt maar hij laat zich op jouw tekens letterlijk vallen in draf. In het begin draaft hij dan ook nog heel snel. Wat kan ik hier het beste mee? Hebben jullie tips?

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:16

Bereid een overgang goed voor, zorg dat je een goed basistempo hebt. Zorg dat je dit vasthoudt voor en tijdens je overgang.
Reageert je pony goed op de hulpen?
Het kan zijn dat hij zijn balans kwijtraakt dus met zo’n overgang, alsof hij dan even moet zoeken naar zijn balans en dat hij daardoor teveel terug komt.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:20

Vang je hem wel genoeg op? (Goede duidelijke ophouding met je hand en aanvullen met zit en been)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:34

Deempje: hoe kan je hem helpen in de balans van galop en draf?

Listiglistje: ik heb je ff een pb gestuurd :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:57

Letterlijk vallen? Hoe komt ie dan weer overeind?

Uit galop vallen betekent meestal dat of de ruiter nog niet de hulpen heeft gegeven. Of dat het tempo nog niet helemaal onder controle is.


Kan je ook langzaam galopperen? En na de galop langzaam of juist heel vlot draven?

Ik zou zeggen ga oefenen met tempo. Zowel in draf als galop rustig, normaal en vlot kunnen

Overgang van galop naar draf in eerste instantie op de volte, dan heb je net iets meer te zeggen over het tempo dan op een recht stuk.

En lekker veel doen, dan gaan jij en je paardje leren voelen wat goed en minder goed is. Bovendien train je dan de kracht en balans die nodig is.

Belonen en ff stappen als het goed is. Negeren en opnieuw proberen als hij beter kan.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:46

Galop voor de overgang meer bij elkaar rijden, dus iets 'verzamelen' kan helpen. Tempo in ieder geval iets omlaag brengen. Je kunt dat oefenen met wachtoefeningen. Je bereid de overgang galop-draf dus voor, maar dan geef je weer been om door te galopperen. Als je dat regelmatig doet gaat je pony wat minder anticiperen en komt wat preciezer aan de hulpen. Kleine ophoudingen betekenen niet direct draf, maar misschien wel.
Die wachtoefeningen zorgen ervoor dat de pony vooruit blijft denken ipv op de rem gaat en dus in draf 'valt'. Als het dan tijd is voor de overgang is die overgang wat kleiner in tempo (zorg dat je galoppeert op het tempo van de arbeidsdraf) en is het voor de pony minder zwaar.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 01:10

Kelly_ann schreef:
Letterlijk vallen? Hoe komt ie dan weer overeind?

Uit galop vallen betekent meestal dat of de ruiter nog niet de hulpen heeft gegeven. Of dat het tempo nog niet helemaal onder controle is.


Kan je ook langzaam galopperen? En na de galop langzaam of juist heel vlot draven?

Ik zou zeggen ga oefenen met tempo. Zowel in draf als galop rustig, normaal en vlot kunnen

Overgang van galop naar draf in eerste instantie op de volte, dan heb je net iets meer te zeggen over het tempo dan op een recht stuk.

En lekker veel doen, dan gaan jij en je paardje leren voelen wat goed en minder goed is. Bovendien train je dan de kracht en balans die nodig is.

Belonen en ff stappen als het goed is. Negeren en opnieuw proberen als hij beter kan.


Met laten vallen bedoel ik dat ik de aanwijzingen geeft om de overgang naar draf te maken, hij in draf gaat maar als je er naast staat lijkt het alsof het paard terugvalt terwijl dat dus niet klopt maar wel zo lijkt.

Ik neem je tips mee :)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 01:14

KPet schreef:
Galop voor de overgang meer bij elkaar rijden, dus iets 'verzamelen' kan helpen. Tempo in ieder geval iets omlaag brengen. Je kunt dat oefenen met wachtoefeningen. Je bereid de overgang galop-draf dus voor, maar dan geef je weer been om door te galopperen. Als je dat regelmatig doet gaat je pony wat minder anticiperen en komt wat preciezer aan de hulpen. Kleine ophoudingen betekenen niet direct draf, maar misschien wel.
Die wachtoefeningen zorgen ervoor dat de pony vooruit blijft denken ipv op de rem gaat en dus in draf 'valt'. Als het dan tijd is voor de overgang is die overgang wat kleiner in tempo (zorg dat je galoppeert op het tempo van de arbeidsdraf) en is het voor de pony minder zwaar.


Super goede tips erg fijn! Wel spannend want een aantal weken viel hij inderdaad nog weleens terug en de laatste tijd houdt hij de galop vol tot jij de aanwijzingen voor de draf geeft dus spannend om dat lijntje heel dun te maken en dat hij dan niet echt terugvalt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:58

Citaat:
Galop voor de overgang meer bij elkaar rijden, dus iets 'verzamelen' kan helpen. Tempo in ieder geval iets omlaag brengen.

:o klein detail: bij verzamelen gaat de snelheid omlaag.
(Snelheid is voor velen in de paardensport een taboe wooord.)
Snelheid is ;) het aantal meters (etc.) die je per seconde (of uur, etc) overbrugt.
De activiteit van je dier blijft hetzelfde, of gaat omhoog - verzamelen wil zeggen dat de beweging meer omhoog dan naar voor gaat. Dat is zwaar.

Tempo blijft bij verzamelen (en uitstrekken) hetzelfde, denk aan muziek: je kunt verzamelen en uitstekken zonder dat de muziek qua tempo mag veranderen.
(Het uitstrekken in draf mag geen gedribbel worden.)

(Ik gebruik de werkwoorden: met een klein beetje uitstrekken van de draf kom je in middendraf, nog geen "echte" uitgestrekte draf, etc.)

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:07

Janneke2 schreef:
Snelheid is ;) het aantal meters (etc.) die je per seconde (of uur, etc) overbrugt.
De activiteit van je dier blijft hetzelfde, of gaat omhoog - verzamelen wil zeggen dat de beweging meer omhoog dan naar voor gaat. Dat is zwaar.

Tempo blijft bij verzamelen (en uitstrekken) hetzelfde, denk aan muziek: je kunt verzamelen en uitstekken zonder dat de muziek qua tempo mag veranderen.


Eigenlijk is snelheid en tempo hetzelfde, tempo is bijv de snelheid van een muziekstuk. Wat je bedoelt is ritme, het ritme blijft gelijk, de snelheid verandert door de passen te vergroten of verkleinen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:09

KPet schreef:
Galop voor de overgang meer bij elkaar rijden, dus iets 'verzamelen' kan helpen. Tempo in ieder geval iets omlaag brengen. Je kunt dat oefenen met wachtoefeningen. Je bereid de overgang galop-draf dus voor, maar dan geef je weer been om door te galopperen. Als je dat regelmatig doet gaat je pony wat minder anticiperen en komt wat preciezer aan de hulpen. Kleine ophoudingen betekenen niet direct draf, maar misschien wel.
Die wachtoefeningen zorgen ervoor dat de pony vooruit blijft denken ipv op de rem gaat en dus in draf 'valt'. Als het dan tijd is voor de overgang is die overgang wat kleiner in tempo (zorg dat je galoppeert op het tempo van de arbeidsdraf) en is het voor de pony minder zwaar.

Om dat laatste voor elkaar te krijgen kun je eens proberen om hem in de overgang op te pakken met je been en weer voor je gevoel voorwaarts te rijden in draf. Dus beetje tussen de laatste galoppas en de eerste draf pas (je merkt het vanzelf) kun je weer been geven om de draf actief te beginnen. Eigenlijk net zoals je van stap naar draf gaat als het ware.

Takt, ritme, regelmaat en tempo zijn veel verkeerd begrepen begrippen en doen er voor deze vraag niet zoveel toe. Verzamelen is de verkeerde term hiervoor, verkorten is handiger om te gebruiken.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:12

XRuby_SymmyX schreef:
Deempje: hoe kan je hem helpen in de balans van galop en draf?

Listiglistje: ik heb je ff een pb gestuurd :)


Ophoudingen maken, hoeft niet te streng. Zorg dat je pony weet dat er wat aan gaat komen. Dus voorbereiding.
Het is ook belangrijk dat je pony goed reageert op je hulpen. een keer been geven is draf enzovoort. Je moet met je zit een overgang rijden, ga iets zwaarder zitten en kijk of je pony ook begint te verzamelen, dit zijn de basis dingetjes van een overgang rijden. Je pony moet goed reageren op je hulpen. Lukt het niet in een keer, oefen er dan vaak op.
En zorg er voor dat je zelf niet ophoud met `rijden` zorg dat je tijdens de overgang zelf ook niet stil valt maar blijft rijden. Blijf dezelfde energie gebruiken zodat je pony niet stilvalt tijdens een overgang.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:04

Pipodipo schreef:
KPet schreef:
Galop voor de overgang meer bij elkaar rijden, dus iets 'verzamelen' kan helpen. Tempo in ieder geval iets omlaag brengen. Je kunt dat oefenen met wachtoefeningen. Je bereid de overgang galop-draf dus voor, maar dan geef je weer been om door te galopperen. Als je dat regelmatig doet gaat je pony wat minder anticiperen en komt wat preciezer aan de hulpen. Kleine ophoudingen betekenen niet direct draf, maar misschien wel.
Die wachtoefeningen zorgen ervoor dat de pony vooruit blijft denken ipv op de rem gaat en dus in draf 'valt'. Als het dan tijd is voor de overgang is die overgang wat kleiner in tempo (zorg dat je galoppeert op het tempo van de arbeidsdraf) en is het voor de pony minder zwaar.

Om dat laatste voor elkaar te krijgen kun je eens proberen om hem in de overgang op te pakken met je been en weer voor je gevoel voorwaarts te rijden in draf. Dus beetje tussen de laatste galoppas en de eerste draf pas (je merkt het vanzelf) kun je weer been geven om de draf actief te beginnen. Eigenlijk net zoals je van stap naar draf gaat als het ware.

Takt, ritme, regelmaat en tempo zijn veel verkeerd begrepen begrippen en doen er voor deze vraag niet zoveel toe. Verzamelen is de verkeerde term hiervoor, verkorten is handiger om te gebruiken.


Dat verzamelen niet helemaal de juiste term is heb je gelijk in. Dat is de reden dat ik dat woord tussen haakjes heb gezet. Heeft beetje te maken met gevoel van opsluiten, kleiner maken ipv alleen snelheid omlaag. Je begint al met opvangen voor je de overgang terug maakt. Ritme moet inderdaad eigenlijk hetzelfde blijven.
Ik maak met jongere paarden gevoelsmatig een aanzet tot verzameling voor betere overgangen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mijn pony laat geen mooie overgang galop-draf zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:06

Wat doet jouw been en zit als je de overgang terug vraagt?