Rond rijden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 22:25

Omdat ik zelf nog niet zo lang dressuurmatig rijd en nog veel moet leren en soms door alle bomen -van meningen- het bos niet meer zie, wil ik hier een vraag stellen over de manier waarop mijn instructrice mij leert mijn paard rond te rijden.

Het is een goede instructrice met oog op het beste voor de paarden, maar als ik soms rondlees op bokt denk ik dat zij meer aan de 'duidelijke' kant zit dan aan de kant van 'zacht en geduldig'. (Okee klinkt dat vaag?) Omdat het belangrijk is dat het paard goed over de rug loopt, oefenen we daar veel op. Van haar hoeft het paard niet aan de teugel te lopen, zolang het maar rond, over de rug loopt.
Haar manier is om de buitenhand er sterk (voldoende druk zodat hij niet naar binnen kijkt) aan te houden, je paard actief te rijden en door middel van duidelijke kneepjes/druk aan, druk los (deze zijn duidelijk, dus niet ontzettend subtiel, maar het is zeker geen 'trekken'), het paard laag te krijgen, om vervolgens je handen als beloning weer stil te houden. Ze zegt hierbij dat zagen not-done is.

Wat vinden jullie van deze tactiek? Als ik lees dat kneepjes geven onzin zijn, dat aanleuning moet komen door actief rijden en een stille, uitnodigende hand, denk ik: klopt deze manier wel...? Zou de aanleuning niet gewoon moeten komen door ontspanning van mijn kant en een constante lichte druk op de mond?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en hoop dat jullie aan mij uit kunnen leggen waarom rond rijden belangrijk is, en waarom deze manier wel/niet goed is.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:29

mij komt het toch over als "zagen" om hem rond te krijgen. Ligt ook een beetje aan je paard hoe die op de kneepjes reageert denk ik. Ik heb juist geleerd om dus niet telkens links/rechts te jengelen om hem rond te krijgen :) ik heb geleerd een lichte druk te geven en zodra hij lekker loopt de druk wat minder te laten worden zodat hij echt op zichzelf zo blijft lopen. Komt hij wat omhoog, de druk weer ietsje vermeerderen, maar dit is dan echt wel heel licht hoor, geen getrek ofzo of harde druk. Maar gewoon net dat hij het verschil voelt in druk.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:31

Vind ik een vrij gebruikelijke manier om een paard aan te leren wat een gewenste houding is.

Als je op een paard wilt rijden, wil je dit op een goede manier doen. Dus je wilt het paard zo min mogelijk belasten door hem de juiste houding aan te leren waarin hij zijn spieren en skelet zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Het paard lekker over de rug laten lopen is daarmee enorm van belang, die rug wordt immers het zwaarste belast en wil je als eerste sterk genoeg hebben voor de ruiter.

Zoals ik het lees ben je nu nog in de fase dat het paard nog moet leren hoe de gewenste houding voelt. Constante lichte druk wordt een gewenning, waardoor je paard nooit 'erdoor' gaat, wat erin resulteert dat de rug altijd wat strak blijft. Terwijl je met een kneepje juist een reactie opvraagt, en dat is wat je wilt. Je wilt dat je paard een reactie geeft, zodat jij die kan belonen. En die gewenning kan je niet belonen.

Tegen de tijd dat je paard heel makkelijk nageeflijk te rijden is en het over rug gaan vanzelfsprekend wordt, dan is een constant ontspannen contact normaal (ik verwacht dat je dat bedoelt en niet lichte druk, maar het is soms zo lastig omschrijven).

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:41

Niks mis met die uitleg.

Wat het moeilijkste is zijn timing en gevoel.

Een stille hand is nooit goed, want het paard is in beweging en je hulpen moeten variëren bij iedere situatie. 'Stil' is dus eerder meebewegen of juist even niet, afhankelijk van de situatie.

Kneepjes geven of vastzetten kan verkeerd zijn als je het op een verkeerd moment doet. Terwijl het op een ander moment juist even moet. Maar hoe weet je dat? Je instructeur hoort je te helpen bij het ontwikkelen van je gevoel.

Anoniem

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:07

Ik vind er wel iets mis mee. Ik ben tegen elke vorm van neerwaartse druk. Wanneer een paard netjes in balans loopt, met het gewicht netjes over beide voorbenen verdeeld, laat hij vanzelf zn hoofd zakken en wordt rond. Het hoofd omhoog gooien is een teken dat hij niet in balans is. Wanneer hij het hoofd omhoog heeft, is het hoofd dichter bij zijn lichaam dan wanneer hij de hals op lengte heeft. til zelf maar eens een emmer water op, als je deze dicht bij je lijf houdt is het heel makkelijk om hem goed vast te houden, maar als je hem verder van je vandaan houdt is het veel zwaarder. het hoofd van een paard is ook zwaar en wanneer hij het gevoel heeft uit balans te raken zal hij het hoofd dus dichter bij zijn lijf willen houden en zijn hoofd omhoog gooien. en als je hem dan met zijn hoofd naar beneden trekt zonder hem in balans te brengen, geef je hem een probleem en moet hij ergens anders in zijn lijf compenseren om in balans te blijven. Dit met blessures tot gevolg. Je paard geeft je veel informatie over hoe hij uit balans is, heeft hij bijvoorbeeld meer gewicht op zijn linker voorbeen dan voel jij meer gewicht in je linker teugel en wanneer je zonder druk in de mond rijdt kun je dit duidelijk voelen, maar wanneer je veel druk in de mond neemt kan je dit soort subtiele verschillen niet meer voelen. Ik heb een meisje een keer hier wat info gestuurd via PB, wil ik jou ook wel doen als je wilt? Je zou ook het boek je paard succesvol trainen van Karin leibbrandt eens kunnen lezen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:19

Trekken en teveel druk lees ik anders nergens in de opening post.... Ze zegt zelfs dat trekken niet mag van de instructeur.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:04

Elvirawortel schreef:
Ik vind er wel iets mis mee. Ik ben tegen elke vorm van neerwaartse druk. Wanneer een paard netjes in balans loopt, met het gewicht netjes over beide voorbenen verdeeld, laat hij vanzelf zn hoofd zakken en wordt rond. Het hoofd omhoog gooien is een teken dat hij niet in balans is. Wanneer hij het hoofd omhoog heeft, is het hoofd dichter bij zijn lichaam dan wanneer hij de hals op lengte heeft. til zelf maar eens een emmer water op, als je deze dicht bij je lijf houdt is het heel makkelijk om hem goed vast te houden, maar als je hem verder van je vandaan houdt is het veel zwaarder. het hoofd van een paard is ook zwaar en wanneer hij het gevoel heeft uit balans te raken zal hij het hoofd dus dichter bij zijn lijf willen houden en zijn hoofd omhoog gooien. en als je hem dan met zijn hoofd naar beneden trekt zonder hem in balans te brengen, geef je hem een probleem en moet hij ergens anders in zijn lijf compenseren om in balans te blijven. Dit met blessures tot gevolg. Je paard geeft je veel informatie over hoe hij uit balans is, heeft hij bijvoorbeeld meer gewicht op zijn linker voorbeen dan voel jij meer gewicht in je linker teugel en wanneer je zonder druk in de mond rijdt kun je dit duidelijk voelen, maar wanneer je veel druk in de mond neemt kan je dit soort subtiele verschillen niet meer voelen. Ik heb een meisje een keer hier wat info gestuurd via PB, wil ik jou ook wel doen als je wilt? Je zou ook het boek je paard succesvol trainen van Karin leibbrandt eens kunnen lezen


Ga je nu het tillen van een extern iets vergelijken met het tillen van iets lichaamseigens? En dan ook nog tussen twee anatomisch compleet verschillende organismen?
Het hoofd is op een moment van onbalans slechts een contragewicht, niet meer niet minder. Dat betekent dat het daarheen gaat waar aan de andere kant van het lijf iets mist. (zoals het contragewicht van bijvoorbeeld een kraan, lijkt me een betere vergelijking)

Overigens ligt dit allemaal ver van wat TS vraagt en ga jij er vanuit dat elk paard automatisch zijn hoofd op de juiste plek plaatst, zonder dat hij hier ooit een voorbeeld over heeft gehad. En denk niet dat een paard naar z'n stalgenootje kijkt onder het rijden en denk: Ooooh kijk, zo willen ze dat ik loop.
Nope, ain't gonna happen. In dat opzicht werkt het paardenbrein niet zoals dat van ons mensen.
Een aangezien verbale communicatie ook maar gedeeltelijk werkt, heb je diverse andere hulpen nodig om je paard uit te leggen dat het opdracht X moet uitvoeren.
Dan werkt het heel eenvoudig om negatieve bekrachtiging toe te passen. Je legt een paard druk op en released de druk zodra hij het juiste antwoord geeft en beloont hierop uitbundig. Dat herhaal je een keer of 2/3 en klaar is klara.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:11

Ik heb het op precies dezelfde manier geleerd gekregen als jou. Ik vond dit zelf niet altijd een goede manier. Ik heb later van een andere instructeur juist de taak gekregen om mijn handen altijd stil te houden en niet te kneden.

Ik denk dat iedereen het op een andere manier geleerd krijgt, ik denk dat zolang je niet aan het zagen bent en vriendelijk blijft met de mond van het paard je het goed doet.

Het valt me wel vaak op dat al hele jonge ruitertjes hiermee bezig willen zijn en willen dat hun pony nageeflijk loopt. Dat vind ik een slechte zaak, ik vind dat jonge ruiters en beginners hier absoluut niet mee bezig horen te zijn en zou dan ook nooit een beginnende ruiter zo les geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:13

Ik vind het eigenlijk ook geen geweldige manier. IMO leer je een paard zo erg zwaar in de hand worden en als je de verkeerde onder je hebt, leer je hem vechten tegen de hand. Heb er te veel onder mijn kont gehad ie zo "geleerd" hadden in de aanleuning te komen om nog enthousiast te worden van die manier. Ik mis vooral het stuk waar het dier ook ademruimte krijgt bij een juiste reactie? Ofwel is de methode erg nauw omschreven waardoor ze niet volledig is en dus onmogelijk juist te interpreteren is, ofwel kan ik het er echt niet mee eens zijn. :)

Een paard dat ontspanning vindt gaat zelf zakken met het hoofd en de hals, van daaruit kan je veelal met veel lichtere hulpen dan ik hier omschreven zie, ze iets ronder vragen, de basis heeft hij nl. al zelf gedaan en veelal heeft ie vanuit die ontspanning ook al minder spanning in de kaak en hals waardoor ie veel meer geneigd is om in te gaan op je verzoek. Hij voelt dan nl. zelf dat dat éigenlijk fijner voelt. Uit TS haar post krijg ik het idé dat het paard niet echt de kans krijgt om zelf tot dat punt te komen dat ie wat er in "zakt". Imo trek je hem dan gewoon in de krul. :) Het komt over als een trukje aanleren ipv het dier effectief correct leren bewegen met een ruiter op de rug.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:25

Shaggy09 schreef:
Ik heb het op precies dezelfde manier geleerd gekregen als jou. Ik vond dit zelf niet altijd een goede manier. Ik heb later van een andere instructeur juist de taak gekregen om mijn handen altijd stil te houden en niet te kneden.

Ik denk dat iedereen het op een andere manier geleerd krijgt, ik denk dat zolang je niet aan het zagen bent en vriendelijk blijft met de mond van het paard je het goed doet.


Bedenk ook dat die eerste instructeur je misschien iets heeft bijgebracht dat je later met dank aan de andere instructeur kon verfijnen.

Je motoriek, gevoel en timing kan je alleen gaan beheersen door te doen, proberen en de fout te maken. Het veel gehaatte 'kneepje' is zo'n ding. Hoeveel is daadwerkelijk nodig? Dat leer je meestal als je weet wanneer het teveel was.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:02

Ik vond het niet per se een slechte manier en de instructrice was zeker wel kundig. Maar ik was gewoon heel erg moeilijk met mijn handen stil houden en had soms het gevoel dat ze mij eerder een stapje terug had moeten laten doen. Maar dat is achteraf, op dat moment zelf wist ik ook niet beter.

Ik vind dan ook niet dat het bekende kneepje per definitie iets slechts is, je moet het alleen op de goede manier gebruiken en dat lukt inderdaad niet altijd gelijk. Zoiets heeft vaak tijd nodig.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:07

Shaggy09 schreef:
Ik vond het niet per se een slechte manier en de instructrice was zeker wel kundig. Maar ik was gewoon heel erg moeilijk met mijn handen stil houden en had soms het gevoel dat ze mij eerder een stapje terug had moeten laten doen. Maar dat is achteraf, op dat moment zelf wist ik ook niet beter.

Ik vind dan ook niet dat het bekende kneepje per definitie iets slechts is, je moet het alleen op de goede manier gebruiken en dat lukt inderdaad niet altijd gelijk. Zoiets heeft vaak tijd nodig.


Maar het idee van handen stilhouden is (eigenlijk net als het volledig stil zitten) achterhaald. Nouja... achterhaald... Het probleem is dat mensen denken dat ze als een standbeeld te paard moeten zitten, en hun handen ook zo stil moeten houden als een standbeeld.

Wanneer je met die gedachte jezelf krampachtig stil probeert te houden, ga je natuurlijk juist je paard tegen werken. Paard loopt namelijk constant tegen je hand aan, wat een onrustig beeld geeft in de aanleuning. Paard kan geen balans houden, omdat je niet meegaat in de beweging. En ga zo maar door.

Je hele lijf moet gewoon meeveren, dus ook je hand.
Maar het is gewoon super lastig om dat soort dingen uit te leggen.

Op Bokt heerst daarbij (naar mijn idee) nog eens de gedachte dat je alleen bepaalde dingen mag proberen als je ze 100% correct kan uitvoeren. Blijkt vaak uit de krampachtige theorieën die hier worden opgedreund. Terwijl het echt niet erg is om eens een foutje te maken, doet iedereen. Zolang je het maar met de beste intenties doet en verbetert.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:09

Ja maar dat was niet mijn probleem.
Maar ik vind sowieso rijtechnisch dat er teveel word doorgedramd op bokt dus behalve mijn ervaring en mening delen zal ik nooit vertellen hoe het wel of niet moet rijtechnisch gezien.

Daarnaast mag iedereen zijn eigen rijstijl hebben vind ik, zolang dat vriendelijk en correct gebeurt. Er is niet 1 manier die correct is en die iedereen perfect moet uitoefenen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:43

D_M_L schreef:
Omdat ik zelf nog niet zo lang dressuurmatig rijd en nog veel moet leren en soms door alle bomen -van meningen- het bos niet meer zie, wil ik hier een vraag stellen over de manier waarop mijn instructrice mij leert mijn paard rond te rijden.

Het is een goede instructrice met oog op het beste voor de paarden, maar als ik soms rondlees op bokt denk ik dat zij meer aan de 'duidelijke' kant zit dan aan de kant van 'zacht en geduldig'. (Okee klinkt dat vaag?) Omdat het belangrijk is dat het paard goed over de rug loopt, oefenen we daar veel op. Van haar hoeft het paard niet aan de teugel te lopen, zolang het maar rond, over de rug loopt.
Haar manier is om de buitenhand er sterk (voldoende druk zodat hij niet naar binnen kijkt) aan te houden, je paard actief te rijden en door middel van duidelijke kneepjes/druk aan, druk los (deze zijn duidelijk, dus niet ontzettend subtiel, maar het is zeker geen 'trekken'), het paard laag te krijgen, om vervolgens je handen als beloning weer stil te houden. Ze zegt hierbij dat zagen not-done is.

Wat vinden jullie van deze tactiek? Als ik lees dat kneepjes geven onzin zijn, dat aanleuning moet komen door actief rijden en een stille, uitnodigende hand, denk ik: klopt deze manier wel...? Zou de aanleuning niet gewoon moeten komen door ontspanning van mijn kant en een constante lichte druk op de mond?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en hoop dat jullie aan mij uit kunnen leggen waarom rond rijden belangrijk is, en waarom deze manier wel/niet goed is.


Ik ben wel blij dat ze 'over de rug' belangrijker vindt dan die krul. Op zich is dat het behoud van het dier!
En wat mij betreft is jouw opvatting van stille hand en ontspanning veel beter! (Ik geef soms in een uur rijden 2x een kneepje...)

Mbt de vraag "wie moet het leren" las ik de OP als 'de paarden op de manege kunnen het al, nu moeten wij ruiters het leren'.
Mijn ervaring mbt een beperkt aantal maneges: bijna alle paarden lopen beginnerslessen, en maken hun rug hol. Het opbollen op de correcte manier is zeldzaam. Meestal gaat het om houdingscontrole: de rug blijft een soort van hol, maar de krul moet er in.

Verder ga ik mee met Elvira's pleidooi voor gelijk gewicht op beide voorbenen - en het feit dat een paardenhoofd groot en zwaar is en dan ook nog eens aan een lange hals zit. "Houding controle" heeft dus een enorme 'impact' op het dier (en vaak geen gunstige...)

Terug naar TS:

1) Goed over de rug: fijn, graag, prima : heel belangrijk.
Dit gaat over het goed dragen van de ruiter: buikspieren actief, bekken kantelt, beovenlijn wordt lang.
...de connectie met voorwaarts rijden en kneepjes ontgaat mij. (De achterhand moet gaan dragen, veel 'voorwaarts rijden' wordt al gauw 'een stuwend achterbeen maken'.)
Ik zie meer in halsstrekken en in correcte grote voltes / lengtebuiging / wijken.

2) Stel: jij bent als mens een beetje gespannen, dan kan een vriendelijke reminder 'joh, doe je schouders eens laag...!' zin hebben. Volgende stap is wellicht zuchten of uitschudden, maar de ontspanning is een feit.
Hetzelfde geldt voor het kaakgewricht van je paard (of jouzelf) : meer dan een enkel kneepje als gentle reminder heeft geen zin in termen van ontspanning. Het is houdingscontrole, niet meer dan dat.

3) De oude Duitse methode (in Nederland rijden de meesten volgens een wat aangepaste duitse manier) stelde: bij nageven ga je met je hand naar voor. Meer dus dan alleen maar stil.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:27

Bedankt voor alle (verschillende) meningen! Hier heb ik zeker wat aan, en met veel van jullie ben ik het ook eens. Ik merkte vandaag met het rijden ook dat mijn paardje regelmatig -als we lekker ontspannen een tijdje reden- soms vanzelf al ging zakken. Dan hoefde ik vrijwel niets te vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:43


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:43

Vergeet niet dat je instructie jou les geeft, niet je paard. Wat ik vaker heb gezien is dat sommige instructeurs weliswaar wat overdreven hulpen aanleren zodat je als ruiter ervaart welke reactie je wil hebben, om vervolgens de hulp ervoor steeds kleiner en met meer gevoel te kunnen geven. Een instructeur die ik kende vertaalde het zelfs wat extreem, maar de resultaten logen er niet om (al is het niet helemaal mijn ding, maar gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden).

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 22:02

@Bizzybijtje, daar heb je zeker gelijk in! Mijn instructrice heeft het zelfs letterlijk gezegd dat de hulpen nu wellicht wat overdreven en groot lijken, maar dat dat juist steeds verfijnder zal gaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:13

Ayasha schreef:
Een paard dat ontspanning vindt gaat zelf zakken met het hoofd en de hals, van daaruit kan je veelal met veel lichtere hulpen dan ik hier omschreven zie, ze iets ronder vragen, de basis heeft hij nl. al zelf gedaan en veelal heeft ie vanuit die ontspanning ook al minder spanning in de kaak en hals waardoor ie veel meer geneigd is om in te gaan op je verzoek. Hij voelt dan nl. zelf dat dat éigenlijk fijner voelt. Uit TS haar post krijg ik het idé dat het paard niet echt de kans krijgt om zelf tot dat punt te komen dat ie wat er in "zakt". Imo trek je hem dan gewoon in de krul. :) Het komt over als een trukje aanleren ipv het dier effectief correct leren bewegen met een ruiter op de rug.

Idd. Zoals TS het beschrijft kan je een paard wel in een bepaald houding rijden, maar daarom loopt hij nog niet over de rug. Het begin is een ontspannen paard, dat je vanuit de ontspanning kan losrijden en soepel maken. Bv. door grote voltes te maken en heel veel af te wisselen tussen links en rechts. Waarbij je vraagt, niet eist. Als het paard soepel genoeg is zal hij wel op je vraag ingaan en dan kan je een stapje verder gaan.
Wanneer je een bepaald houding eist zonder dat het paard voldoende soepel is rijdt je hem vast ipv los. Paard gaat een manier zoeken om aan jouw eis mbt houding te beantwoorden zonder dat hij daarvoor de nodige fysieke mogelijkheden heeft. Gevolg is een stram paard met in het ergste geval blessures. Hoe vaak lees je niet dat paarden om de paard maanden een osteopaat nodig hebben en dat ze daarna zoveel beter bewegen? Vervolgens gaat de ruiter hen terug vastrijden, vicieuze cirkel dus.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:40

Nog even een vervolgvraagje: zagen is fout, slecht voor de gevoelige mond van een paard. Maar zijn kneepjes aan de ene zijde, terwijl de andere hand er stil aan gehouden wordt, dan niet onvriendelijk? Of je nu kneepjes aan een, of aan twee kanten geeft; zit hier een groot verschil tussen wat betreft de zachtheid in de mond van het paard? Dat is toch eigenlijk hetzelfde, maar dan aan één kant? Of zit het verschil hem erin dat het bit schuift bij kneepjes aan beide kanten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:50

Het verschil is dat zagen over het algemeen de gehele rit gebeurt terwijl een kneepje (ophouding) normaal een hulp is die veel minder frequent is. In de zin van ‘he joh let eens op’ en zodra er reactie komt wordt die beloont met een stille volgende hand. (Lucht vanvoor/ontspanning). Bij zagen volgt die ‘beloning’ niet. Van zagen leren ze enkel zichzelf beschermen (afsluiten wat hen ‘hard in de mond’ maakt.) van een ophouding leren ze omdat de correcte reactie (licht worden/nageven in welke richting dan ook) beloont wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:53

Ja, dat vind ik ook onvriendelijk. Want ik vind het onvriendelijk om een paard in een houding te dwingen. Een paard kan wanneer hij goed in balans gereden wordt prima zelf een goede houding aannemen. Dus alsjeblieft geen kneepjes of dat soort dingen.
Even een beetje beknopt uitgelegd: de lange rugspier van een paard zit aan de halswervels vast. Wanneer Dus de lange rugspier zich aanspant, gaat het hoofd omhoog. Wanneer het hoofd van het paard dicht bij het lichaam is kan hij makkelijker in balans blijven, net als wanneer je zelf een emmer water optilt en die dicht bij je Lijf houdt, dat gaat makkelijker dan Wanneer je je arm strekt en de emmer ver van je vandaan houdt. Je paard is scheef, elk paard is scheef, en die scheefheid houdt in dat hij op een voorbeen meer gewicht gooit dan op het andere. Wanneer hij los loopt is dit niet erg, maar wanneer jij er op zit vergroot je die scheveheit en raakt je paard nog meer uit balans waardoor hij in paniek gaat raken en zijn lange rugspier aanspant. En dan gaat zijn hoofd dus omhoog. Wanneer je zijn hoofd, op welke manier dan ook, kneepjes constante druk hulpteugel oid, naar beneden trekt geef je hem twee problemen. 1. hij kan zijn hoofd niet meer dicht bij zijn lichaam houden om in balans te blijven en moet dus op een andere manier in balans zien te blijven. Twee. Hij is nog steeds uit balans dus de lange rugspier is nog steeds aangespannen dus het hoofd kan niet ontspannen zakken en hij kan zijn hals niet laten vallen. Hij gaat op allemaal manieren compenseren rug hol maken, op de voorhand lopen, blessures creëren dus

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:05

Elvirawortel schreef:
Ja, dat vind ik ook onvriendelijk. Want ik vind het onvriendelijk om een paard in een houding te dwingen. Een paard kan wanneer hij goed in balans gereden wordt prima zelf een goede houding aannemen. Dus alsjeblieft geen kneepjes of dat soort dingen.
Even een beetje beknopt uitgelegd: de lange rugspier van een paard zit aan de halswervels vast. Wanneer Dus de lange rugspier zich aanspant, gaat het hoofd omhoog. Wanneer het hoofd van het paard dicht bij het lichaam is kan hij makkelijker in balans blijven, net als wanneer je zelf een emmer water optilt en die dicht bij je Lijf houdt, dat gaat makkelijker dan Wanneer je je arm strekt en de emmer ver van je vandaan houdt. Je paard is scheef, elk paard is scheef, en die scheefheid houdt in dat hij op een voorbeen meer gewicht gooit dan op het andere. Wanneer hij los loopt is dit niet erg, maar wanneer jij er op zit vergroot je die scheveheit en raakt je paard nog meer uit balans waardoor hij in paniek gaat raken en zijn lange rugspier aanspant. En dan gaat zijn hoofd dus omhoog. Wanneer je zijn hoofd, op welke manier dan ook, kneepjes constante druk hulpteugel oid, naar beneden trekt geef je hem twee problemen. 1. hij kan zijn hoofd niet meer dicht bij zijn lichaam houden om in balans te blijven en moet dus op een andere manier in balans zien te blijven. Twee. Hij is nog steeds uit balans dus de lange rugspier is nog steeds aangespannen dus het hoofd kan niet ontspannen zakken en hij kan zijn hals niet laten vallen. Hij gaat op allemaal manieren compenseren rug hol maken, op de voorhand lopen, blessures creëren dus



Kijk het is natuurlijk hartstikke leuk hoe jij hier de evangelie van Leibrand uitdraagt, maar dat is vooral veel theorie om zieltjes te winnen en de praktijk lijkt nergens op. Deze evangelie maakt ruiters onzeker en dat zijn ze al zo snel en op die manier worden ze hun evangelie in geluld. Echter kan Karin je niet vertellen hoe het wel moet! Op Karin haar manier hoef je niet op wedstrijd te komen, zo extreem uit elkaar, zonder aanleuning, zonder verbinding zonder lengtebuiging enz enz is haar wijze van rijden. Ik zie ook nergens zoveel blessures als bij deze wijze van rijden. Dus leuk dat ze haar geld ermee verdiend, maar die manier van rijden slaat als een tang op een varken.

TS: Als jij ooit verder wil in de dressuur, zul je je paard moeten leren terug komen op zit en ophoudingen. En waarom die ophouding.......om het paard op achter te krijgen zul je moeten schakelen en terug moeten en hij moet leren dat als jij een ophouding geeft, hij erop nageeft en terugkomt en de scharnieren in het achterbeen kleiner maakt.

Das niet makkelijk, maar wel noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:19

Benzz schreef:
Elvirawortel schreef:
Ja, dat vind ik ook onvriendelijk. Want ik vind het onvriendelijk om een paard in een houding te dwingen. Een paard kan wanneer hij goed in balans gereden wordt prima zelf een goede houding aannemen. Dus alsjeblieft geen kneepjes of dat soort dingen.
Even een beetje beknopt uitgelegd: de lange rugspier van een paard zit aan de halswervels vast. Wanneer Dus de lange rugspier zich aanspant, gaat het hoofd omhoog. Wanneer het hoofd van het paard dicht bij het lichaam is kan hij makkelijker in balans blijven, net als wanneer je zelf een emmer water optilt en die dicht bij je Lijf houdt, dat gaat makkelijker dan Wanneer je je arm strekt en de emmer ver van je vandaan houdt. Je paard is scheef, elk paard is scheef, en die scheefheid houdt in dat hij op een voorbeen meer gewicht gooit dan op het andere. Wanneer hij los loopt is dit niet erg, maar wanneer jij er op zit vergroot je die scheveheit en raakt je paard nog meer uit balans waardoor hij in paniek gaat raken en zijn lange rugspier aanspant. En dan gaat zijn hoofd dus omhoog. Wanneer je zijn hoofd, op welke manier dan ook, kneepjes constante druk hulpteugel oid, naar beneden trekt geef je hem twee problemen. 1. hij kan zijn hoofd niet meer dicht bij zijn lichaam houden om in balans te blijven en moet dus op een andere manier in balans zien te blijven. Twee. Hij is nog steeds uit balans dus de lange rugspier is nog steeds aangespannen dus het hoofd kan niet ontspannen zakken en hij kan zijn hals niet laten vallen. Hij gaat op allemaal manieren compenseren rug hol maken, op de voorhand lopen, blessures creëren dus



Kijk het is natuurlijk hartstikke leuk hoe jij hier de evangelie van Leibrand uitdraagt, maar dat is vooral veel theorie om zieltjes te winnen en de praktijk lijkt nergens op. Deze evangelie maakt ruiters onzeker en dat zijn ze al zo snel en op die manier worden ze hun evangelie in geluld. Echter kan Karin je niet vertellen hoe het wel moet! Op Karin haar manier hoef je niet op wedstrijd te komen, zo extreem uit elkaar, zonder aanleuning, zonder verbinding zonder lengtebuiging enz enz is haar wijze van rijden. Ik zie ook nergens zoveel blessures als bij deze wijze van rijden. Dus leuk dat ze haar geld ermee verdiend, maar die manier van rijden slaat als een tang op een varken.

TS: Als jij ooit verder wil in de dressuur, zul je je paard moeten leren terug komen op zit en ophoudingen. En waarom die ophouding.......om het paard op achter te krijgen zul je moeten schakelen en terug moeten en hij moet leren dat als jij een ophouding geeft, hij erop nageeft en terugkomt en de scharnieren in het achterbeen kleiner maakt.

Das niet makkelijk, maar wel noodzakelijk.


Dat is natuurlijk de grootste onzin. Biomechanica, natuurkunde, het zijn allemaal bestaande dingen waar je je ogen voor kan sluiten maar die gewoon zijn zoals ze zijn. Ik weet niet of je haar methode kent, maar horizontale balans is de tweede dimentie, als je weet wat dat is, maar dat heeft vrij veel te maken met een paard aan elkaar rijden. Lengtebuiging, lateroflexie is de 3e dimentie. er worden daar geblesseerde paarden gerevalideerd die weer een prima leven kunnen hebben. Ik ben benieuwd waar je mensen tegen bent gekomen die een geblesseerd paard hebben gekregen door deze methode? Nou ja een slechte ruiter kan met elke methode paarden slopen. Het is waar dat op wedstrijden voor slecht lichaamsgebruik vaak hogere punten worden gegeven dan voor goed lichaamssgebruik, omdat goed lichaamsgebruik Er minder spectaculair uitziet. Je kunt je dus afvragen of dat groot en spectaculair gaan op wedstrijd wel zo gezond is. En of dat is wat je wil? Lees dit maar eens
http://www.paardvisie.nl/2014/10/wetens ... et-langer/

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:24

Elvira, ik ken haar al jaren, voordat ze dat hele 4dimension gebeuren begon en ken ook vrij veel leerlingen en heb op dezelfde stallen les gegeven. Het slaat gewoon nergens op.

En de meeste zieltjes win je door te zeggen dat ze op wedstrijd allemaal beroerd lopen en dat de jury geen punten geeft aan een goed gaan paard. Het : ik ben niet gek, de wereld is gek principe.

En jij wil het horen en geloven, want het past precies in het straatje van je emotie.