Wie wil met mij meedenken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:21

Hallo allemaal!

Bij ons op stal is sinds een tijdje een meisje die af en toe een keer op onze friese merries rijdt. Nu wil ze graag wat meer dressuurmatig leren rijden, en ik wil haar hier uiteraard graag bij begeleiden!

Nu is mijn Z-merrie best een beetje eigenwijs en loopt ze als ze niet consequent actief gereden wordt graag als een giraffe door de baan :+

Nu was ik benieuwd of er iets in de hulpteugelbranche is wat ervoor zorgt dat mijn merrie niet teveel met de verkeerde houding rond gaat lopen wandelen waar ik tijdens mijn eigen trainingen weer extra aandacht aan zou moeten besteden..

Ik ben mij er uiteraard van bewust dat ze uiteindelijk zelf het paard dusdanig zal moeten rijden dat ze haar zelf zover krijgt dat ze zelf gaat nageven, maar aangezien het een meisje van slechts 10 jaar oud is en mijn merrie best wel een ´buffel´ is, zoek ik iets wat tijdelijk als hulp kan dienen. Het gaat daarbij om een klein uurtje per week maximaal en de rest van de week train ik haar zelf zonder hulpteugels. :)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/adviezen :)

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:23

Wat ik vaak zie bij dat soort paarden/paarden die graag in de lucht lopen is een thiedemann. Die kan je zelf instellen en die kan eigenlijk niet slecht gebruikt worden!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:31

Binkie_Eline schreef:
Wat ik vaak zie bij dat soort paarden/paarden die graag in de lucht lopen is een thiedemann. Die kan je zelf instellen en die kan eigenlijk niet slecht gebruikt worden!


Idd een goede, de thiedemann. Maar deze kan (helaas) ook slecht gebruikt worden als ie veel te kort staat.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:35

Nicky1963 schreef:
Binkie_Eline schreef:
Wat ik vaak zie bij dat soort paarden/paarden die graag in de lucht lopen is een thiedemann. Die kan je zelf instellen en die kan eigenlijk niet slecht gebruikt worden!


Idd een goede, de thiedemann. Maar deze kan (helaas) ook slecht gebruikt worden als ie veel te kort staat.

Als hij te kort staat klopt dat inderdaad, maar ik denk dat TS wel kan inschatten op welke stand haar paard het beste loopt!

MonkeyMiep

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:45

Misschien een martingaal? Die werkt enkel in wanneer het paard z'n hoofd omhoog doet en dan ook alleen als de teugels op maat worden gehouden. En zelfs dan nog is de extra druk die het uitvoert in de mond minimaal volgens mij. Uiteraard geldt ook hier, mits goed afgesteld.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:54

Of een elastiek? Had ik vroeger bij mijn bijrijdpaard toen ik jonger was.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:10

Ik zou gaan voor een gewone bijzet teugel. Jij bepaalt dan de houding. En het ruitertje kan lekker rondsturen zonder aanleuning problemen.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:25

Binkie_Eline schreef:
Nicky1963 schreef:


Idd een goede, de thiedemann. Maar deze kan (helaas) ook slecht gebruikt worden als ie veel te kort staat.

Als hij te kort staat klopt dat inderdaad, maar ik denk dat TS wel kan inschatten op welke stand haar paard het beste loopt!


Ik weet inderdaad hoe ze het fijnste loopt, dus te kort zal hij niet snel staan, mede ook omdat als ze te kort loopt ze dit ook duidelijk laat merken :Y)



MonkeyMiep schreef:
Misschien een martingaal? Die werkt enkel in wanneer het paard z'n hoofd omhoog doet en dan ook alleen als de teugels op maat worden gehouden. En zelfs dan nog is de extra druk die het uitvoert in de mond minimaal volgens mij. Uiteraard geldt ook hier, mits goed afgesteld.


Is ook een goede optie! Ga ik me even goed in verdiepen, er mag best een klein beetje druk op staan aangezien ze zelfs bij mij af en toe de teugels uit mn handen weet te sjorren met haar lompe acties af en toe :+


Kelly_ann schreef:
Ik zou gaan voor een gewone bijzet teugel. Jij bepaalt dan de houding. En het ruitertje kan lekker rondsturen zonder aanleuning problemen.


Wat versta jij exact onder een ´gewone bijzetteugel´?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:29

Ik reed vroeger op die leeftijd een M paardje en had een slofteugel hierbij. Dat werkte wel fijn.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:32

Witchcraft schreef:
Ik reed vroeger op die leeftijd een M paardje en had een slofteugel hierbij. Dat werkte wel fijn.


Een slofteugel vind ik in dit geval geen handige oplossing. Het is een jong meisje die nog erg veel basis-dingen moet leren en om dan al met dubbele teugels aan de slag te gaan vind ik geen geslaagd idee...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:32


ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:52

Hier altijd thiedemann gebruikt toen ik jonger was :) ideaal

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:54

Kelly_ann schreef:


Dat ziet er qua gebruiksgemak ook handig uit! Ik ga me er meer in verdiepen even, maar misschien dat jij het antwoord zo ook wel weet. Kan deze ook aan de ´ring´ die ik aan mijn singel heb bevestigd worden? Of werkt het het prettigst als hij aan de zijkant bevestigd zit ipv aan de onderkant van de buik?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:58

Friesfanaat schreef:
Kelly_ann schreef:


Dat ziet er qua gebruiksgemak ook handig uit! Ik ga me er meer in verdiepen even, maar misschien dat jij het antwoord zo ook wel weet. Kan deze ook aan de ´ring´ die ik aan mijn singel heb bevestigd worden? Of werkt het het prettigst als hij aan de zijkant bevestigd zit ipv aan de onderkant van de buik?


Als ie aan de zijkanten zit beperkt hij wel de halslengte van je paard bij wendingen, terwijl de binnenbijzetteugel los kan komen te hangen. Lijkt mij geen fijne oplossing.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:00

Nicky1963 schreef:
Friesfanaat schreef:

Dat ziet er qua gebruiksgemak ook handig uit! Ik ga me er meer in verdiepen even, maar misschien dat jij het antwoord zo ook wel weet. Kan deze ook aan de ´ring´ die ik aan mijn singel heb bevestigd worden? Of werkt het het prettigst als hij aan de zijkant bevestigd zit ipv aan de onderkant van de buik?


Als ie aan de zijkanten zit beperkt hij wel de halslengte van je paard bij wendingen, terwijl de binnenbijzetteugel los kan komen te hangen. Lijkt mij geen fijne oplossing.


Vandaar inderdaad ook de vraag of deze ook tussen de voorbenen geplaatst kan worden, dan lijkt het mij de de buiging nog behouden kan blijven, mits op voldoende lengte afgesteld uiteraard.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:03

Tussen de voorbenen met een bitstukje kan ook.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:34

Kelly_ann schreef:
Tussen de voorbenen met een bitstukje kan ook.


Klopt, dan noemt men het een ‘stootteugel’.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:53

Misschien een driehoeksteugel, deze komt in de wendingen niet slap te hangen.

Afbeelding

Aan de singel bevestig je een stuk leer/touw met een metalen ring.

Dan bevestig je het touw eerst links aan je zadel, door de bitring dan door de metalen ring, dan door de rechterbitring, dan aan de rechterkant van het zadel.

Ik gebruik dit zowel met longeren als inderdaad met onervaren ruiters.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:03

Ik zou zeggen een enkele bijzetteugel: van de singel tussen de voorbenen aan het bit of de neusriem.

Weet je zeker dat er geen geraffe door de bak loopt,
hoeft het meisje van tien geen ingewikkelde dingen te doen (al weet ik zelf tot op de huidige dag weinig van kneepjes geven, 'binnenbeen buitenteugel', maar dat is een keuze)
en kunnen die twee lekker pret hebben zonder dat je dier somehow haar lijf verkeerd gaat gebruiken.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:13

Ik zou kiezen voor een elastiek! Ook een slofteugel werd hier geopperd, dat kan ook wel. Bij mij werd deze dan achter de oren vast geknoopt of er werden knopen ingelegd die ik op mn handen moest houden. Dan heb je wel twee teugels vast, maar de slofteugel zit gewoon door de hand heen en daar hoef je niks mee te doen. De knoop kan je dan op iedere gewenste lengte maken natuurlijk!

Vaak hielp het hebben van een slofteugel bij mij al voldoende, dan had ik net iets meer zekerheid waardoor ik hem niet meer nodig had en hij gewoon los hing.

Edit: dit is trouwens al een paar jaar geleden, misschien wordt deze methode nu niet meer gezien als vriendelijk. Ik rij zelf geen paard meer in dit soort omstandigheden, enkel nog in de bossen af en toe :+

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:30

Als je geen slofteugel wil zou ik een thiedemann aanraden. Dan heeft ze geen dubbele teugel en kan je hem zelf afstellen.
Ik hoor uit je verhaal dat je paard nogal eens sterk kan zijn? Ik zou dan voor een flexibele bijzet gaan, en niet een die uitnodigt tot hangen (imo doet een stootteugel dat wel bvb, al ligt het er natuurlijk wel aan hoe je hem afstelt).
Ik zou eerder gaan voor iets als elastiek of driehoeksteugel of gogue evt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:38

TS: die enkele bijzet kan uitstekend aan de 'ring' die aan de singel zit.

...en het enige wat slof/ thiedemann en martingaal doen, is de kracht van de hand verdubbelen.

In sommige situaties kan dat zin hebben, als je leven er van afhangt dat je tien kilo,kracht moet zetten zonder uit balans te gaan is het heerlijk als jij maar 5 kilo hoeft te trekken.
Al kan de merrie een buffel zijn, het oplossen met "verborgen" kracht lijkt mij niet handig....

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:02

een thiedeman teugel

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:04

Friesfanaat schreef:
Witchcraft schreef:
Ik reed vroeger op die leeftijd een M paardje en had een slofteugel hierbij. Dat werkte wel fijn.


Een slofteugel vind ik in dit geval geen handige oplossing. Het is een jong meisje die nog erg veel basis-dingen moet leren en om dan al met dubbele teugels aan de slag te gaan vind ik geen geslaagd idee...


Ah oke, ik dacht dat ze al wel wat kon rijden omdat je haar op je Z fries laat rijden die vrij sterk is als ik het uit je verhaal mag opnemen? Is het niet handiger om haar op een rustiger paard te laten lessen dan?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wie wil met mij meedenken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:16

Ik zou voor een bijzet met elastiek inzet gaan of een thiedenmann (maar dan vrees ik dat je een hangerig paard krijgt).