Beugels verliezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 18:23

Hallo allemaal,

Al voor een langere tijd heb ik het probleem dat ik mijn beugels verlies. Ik heb vrij lange benen dus ik heb ook een lange beugelmaat. Dit komt voornamelijk voor in galop, maar ook wel eens in draf. Als ik mijn beugels een gaatje korter doe, dan heb ik het eigenlijk niet. Maar als mijn beugels korter zijn, zijn ze eigenlijk te kort en zit het niet meer lekker. Ik vroeg me af of er een andere manier is om dit op te lossen dan de beugels korter maken.

Ik rij op een manege dus ik kan helaas geen ander zadel nemen die bestemd is voor lange benen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:10

Als mens hebben we een serie reflexen en bij 'spanning' gaan je hakken omhoog (en je knieën richting buik, en je schouders omhoog je je bovenlichaam voorover en je handen omhoog).

Sommige instructeurs roepen dan bijvoorbeeld 'achterover', of 'hakken laag'.
In feite is dat 'kom uit je reflex'.
....nu: dat kan alleen maar als er vertrouwen is.

Werk dus aan alles wat jou vertrouwen in het zadel kan geven.
Dat kan van allesmzijn. Zitles...? Het boek centered riding lezen...? Een paar sessies flexchair? Vragen stellen aan je instructeur...?

(En: hakken laag is alleen maar een trucje, of eigenlijk een misverstand.
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.
Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer. Helpt niet ivm vertrouwen!
Niet doen dus!)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:17

Grappig, heb ik ook een poos heel erg gehad. En ik rij Z, dus manege of geen manege... Het kan iedereen overkomen.

Het sleutelwoord heeft Janneke eigenlijk gegeven. Het is vertrouwen, het is ontspanning. Visualiseer eens hoe het voor jou voelt om heerlijk te rijden. Neem een ruiter in gedachten die je benijd om het gemak waarmee ze ogenschijnlijk rijden. En bedenk voor jezelf hoe dat voelt.
Een simpel en goedkoop trucje, waarmee je heel ver komt.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je bent vast geen 7 of 8 meer aan je taalgebruik te lezen. Kinderen leren veel makkelijker en rijden veel makkelijker met gevoel. Ik was dit zelf een poosje kwijt. Was veel te technisch aan het rijden. Kreeg het advies om meer op gevoel te gaan rijden.
Nou, die schakel om zetten was MOEILIJK!!! Maar het is me gelukt, heeft veel tijd gekost. Maar ik hoef gelukkig niet elke keer dat ik ga rijden te luisteren naar wat me van de kant af wordt gezegd. Probeer voor jezelf daar een balans in te vinden. Het is heel normaal en begrijpelijk dat je technisch gaat rijden om wat je instructeur zegt, dat ligt in onze natuur. We gaan vaak ook nog eens nadenken. Daarom kan je tegen kinderen veel makkelijker zeggen dat ze hun hakken laag moeten houden.

Maar zoek voor jezelf naar een middenweg waarin je op gevoel kan rijden en de opdrachten van je instructeur kan vervullen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:29

Tja vertrouwen.. maar toch ook een groot deel houding en zit. En laat dat nu ook beïnvloed worden door harnachement. Dus de bovenstaande tips zijn zeker heel goed, maar je hebt het niet altijd zelf in de hand.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:33

Wat voor mij werkte was niet mijn hakken uitdrukken (dat werd star) maar mijn knie naar beneden waardoor ik meer "om" mijn paard kwam te zitten, meer gevoel had en automatisch met meer druk op mijn beugels ging rijden.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:12

Ik heb dit aan 1 been. Als ik gespannen wordt ga ik met ronde schouders en rechterbeen opgetrokken rijden. Afbeelding

Zodra ik mijn schouders weer goed plaats en op de juiste manier adem haal, zakt mijn hak ook weer naar beneden. Check dit eens als je er op zit, hoe is de rest van je lijf? Adem je okay, schouders los?

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 23:58

Dank jullie wel voor jullie tips! Vertrouwen zou inderdaad een hele goeie zijn. Er zijn twee paarden waarbij ik mijn beugel vrij snel verlies, bij mij is dat ook heel toevallig de rechter been die dat heel snel heeft. Dat komt voornamelijk omdat het ene paard vrij hard gaat in galop. Dan probeer ik te gaan 'zitten' en zodra het paard rustig is, dan valt het ook wel mee. Misschien span ik me dan toch onbewust aan.

Het andere paard is nog vrij jong, dus zodra we gaan galopperen dan wil ze gelijk met de rest mee, dan springt ze naar voren, het engelse woord daarvoor is "bolting horse." Ik weet niet de precieze vertaling naar het Nederlands. Eenmaal in galop dan is ze ook wel rustig, het is vooral het aanspringen wat ik een beetje spannend vind. Dus misschien bouw ik dan ook onbewust spanning op. Na de kerst heb ik weer les, maar ik zal het even in de gaten houden of dat het geval is, dank jullie wel!

Waar ik nog het meeste bang voor ben is dat als mijn beugel zo heen en weer schuift, mijn voet dan een keer door de beugel heen schiet.

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:23

Ik volg! ik heb hier ook best wel veel last van!
Ik trek ook heel erg mijn benen op tijdens het been geven, maar het lukt mij gewoon niet om er vanaf te komen. :\

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:35

...er is iets dat heet 'spiergeheugen'. En het spiergeheugen is ijzersterk.
(Daarom vind ik het zo jammer dat er beginnerslessen zijn. Beter eerst een jaar voltige, ook rechtsom en soms in draf. - En daarna een paar privelessen waarbij je meteen de goede manieren leert om hulpen te geven.)

En behalve spiergeheugen: wellicht reageert je paard niet op een lichte druk van de 'kuit'. (Veel mensen drijven met het stuk been onder de kuit. Mij hoor je niet klagen.)

Let wel op dat je niet klemt met je dijbenen: dat is een hulp om halt te houden.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:23

Goeie, Janneke. Dat ga ik idd ook doen, schouders rond, dijbenen klemmen en dan heb je minder gewicht op de beugels waardoor je makkelijk je hak omhoog doet en door de beugels schiet. Ik rijd dus ook met veiligheidsbeugels. En dat spiergeheugen is heul hardnekkig, ik moet echt constant mezelf corrigeren.

tessavelzen
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:55

Movement schreef:
Waar ik nog het meeste bang voor ben is dat als mijn beugel zo heen en weer schuift, mijn voet dan een keer door de beugel heen schiet.


Er zijn veiligheids-inzetjes te koop voor in je stijgbeugels. Voor mijn dochter heb ik eigen stijgbeugels met deze veiligheidsinzetjes gekocht met eigen stijgbeugelriemen. Zij is net gestart met rijden en ik vind dit een veilig idee.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:59

tessavelzen schreef:
Er zijn veiligheids-inzetjes te koop voor in je stijgbeugels. Voor mijn dochter heb ik eigen stijgbeugels met deze veiligheidsinzetjes gekocht met eigen stijgbeugelriemen. Zij is net gestart met rijden en ik vind dit een veilig idee.


Dankjewel voor de tip! Zodra ik naar de winkel ga kan ik ze wel meenemen!

Het rijden ging vandaag een stuk beter! Ik heb eigenlijk maar 1 keer gehad dat mijn beugel verschoof, ik ben toen ontspannender gaan zitten en toen ging het weer goed. Ik reed op een paard waar ik nog niet eerder op gereden heb. Ze was erg kijkerig in het begin dus dat gaf mij sneller een gevoel van aanspannen. Maar ik heb mezelf continue herinnert om ontspannen te blijven, en toen ging het op ten duur goed! :D

tessavelzen
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:11

Movement schreef:
Dankjewel voor de tip! Zodra ik naar de winkel ga kan ik ze wel meenemen!


Graag gedaan! Fijn dat het rijden vandaag zo goed ging :)

ArcticWolf
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-18
Woonplaats: Hooglanderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:52

Ik herken dit ook, rij pas 3 maanden (manege paarden) en in het begin zat ik volledig met opgetrokken hakken. Nu rij ik nagenoeg hetzelfde zoals @Viennanova het zegt.. links blijft goed zitten en m'n hak hangt goed laag, alleen rechts wilt nog weleens door de beugel schieten of ik hou mijn hak omhoog.

Afgelopen woensdag ging m'n les dramatisch en was ik erg gestrest, toen kreeg ik m'n benen niet meer ontspannen en bleef ik maar door de beugels schieten. Heeft volgens mij dus inderdaad met vertrouwen/stres te maken.

Annneee23
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-01-19

Re: Beugels verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:01

Ik merk ook vaak dat wanneer ik gespannen ben, sneller mijn beugels verlies. Misschien helpt het om een aantal keer aan een longe te rijden waardoor je je beter kunt focussen op je zit of een keertje zitles nemen.